پروژه طراحی شاتون


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پروژه طراحی شاتون مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۸۲  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پروژه طراحی شاتون نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

فصل اول   ۷
۱-تعریف شاتون   ۷
۱-تعریف شاتون   ۸
۲-عناصر تشکیل دهنده شاتون   ۱۲
فصل دوم   ۱۴
روشهای ساخت شاتون   ۱۴
فصل سوم   ۲۰
دینامیک شاتون   ۲۰
۱-روابط سینماتیک شاتون   ۲۱
۲-محاسبه شتاب مرکز جرم شاتون   ۲۳
۳-نیروهای استاتیکی شاتون   ۲۴
۴-نیروهای دینامیکی شاتون   ۲۵
در روابط فوق:   ۳۰
فصل ۴   ۳۵
تحلیل شاتون   ۳۵
۱- انتخاب جنس و تولیدشاتون قبل ازماشینکاری   ۳۵
۴-محاسبه اعمال نیروی پیستون به شاتون ومیل لتگ به شاتون   ۴۴
۵-فشارهیدرودینامیک بر شاتون   ۴۷
۶-محاسبه شتاب عمودی مرکز جرم شاتون   ۵۶
۷-بررسی نتایج حاصله   ۵۹
فصل پنجم   ۶۲
۱-پیشنهاد در طرح ظاهری شاتون   ۶۲
۲- تغییر جنس شاتون   ۶۶
۳-اصلاح در روش تولید شاتون   ۷۱
علائم بکار رفته در متن   ۷۶
منابع مورد استفاده   ۷۹

منابع مورد استفاده

۱-              بدون ذکر نام .گزارش شرکت ساژم به شرکت تحقیقات ایران خودرو.

۲-     محمد رضا رستمی کار شناسی ارشد .دانشگاه تبریز.مدل نشر آلاینده ها درموتورهای اشتعال جرقه ای.

۳-      بدون ذکر نام نقشه H 61250962.شرکت ایران خودرو.

۴-  مجموعه مقالات سونین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک انجمن مهندسان مکانیک ایران.۱۴الی۱۶اردیبهشت ،دانشگاه صنعتی امیرکبیر جلد دوم،صفحات۶۷۹تا۶۸۸٫

۵-     بهینه سازی شکل دسته شاتون توسط روش اجزای محدود به منظور تولید با فرایند آهنگری متالوژی پودر.اردشیر دئلائی. ۱۳۷۴٫

۶-    بهسازی و طراحی پیستون،شاتون و میل لنگ موتور پیکان ۱۶۰۰٫کارشناسی ارشد.دانشکده فنی و مهندسی،دانشگاه تربیت مدرس.فروزانپور حمید ۱۳۷۶٫

۷-     بررسی خواص مکانیکی شاتون متالژی پودر جایگرین شاتون فورج شده.کارشناسی ارشد.دانشکده معدن و متالوژی،دانشگاه صنعتی امیرکبیر.کیوان مسلم.۱۳۷۳

پیش گفتار

شاتون به عنوان یکی ازمهمترین قطعه متحرک موتور،در نحوه کارکرد وبازده مکانیکی موتور موثر بوده،اصلاح وبهسازی آن می تواند نقش قابل توجهی در بهبود کارکرد موتور داشته باشد.

در زمینه تحلیل تنش در شاتون تحقیقات بسیاری انجام گرفته است.ذیلا به نمونه ای از کاربرد روش اجزای محدود اشاره شده است.

در سال ۱۹۸۹ میلادی در یک کارخانه ذوب فلزات،شاتون یک موتور ۱۸ سیلندر دیزل دچار شکست شد.موتور مزبور جهت تامین برق کوره های الکتریکی به کار گرفته شده با معاینه شاتون آسیب دیده مشخص شد شکست در اثر خستگی وپیدایش ترک در رزوه های شاتون رخ داده است.رزوه های مزبورجهت بسته شدن پیچ روی شاتون واتصال دو تکه شاتون در سوراخ عبور پیچ ایجاد شده بودند.مدل شاتون تحت بارهای تنش در پای رزوه های یاد شده بوده اند.برای کاهش این تنشها، انحنای پای دندانه ها در مدل کامپیوتری به دو برابر مقدار اولیه افزایش یافته است.با تحلیل مدل اصلاح شده، نتایج بیانگر کاهش قابل توجه در مقدار تنش پای دندانه ها بوده اند.بیشترین مقدار تنش در این ناحیه از ۳۲۰۰ مگاپاسکال به ۱۵۰۰ مگاپاسکال کاهش یافته است در پای رزوه های شاتون اصلاح فوق الذکر به عمل آمده،جنس شاتون نیز به نوعی فولاد با مقاومت بیشتر در برابر خستگی تغییر یافت وآثار مثبت این تغییرات در عمل نیز مشاهده گردید.

در سال ۱۹۸۴ در شرکت تویوتا،آزمایشاتی روی شاتونهای تولید شده به روش متالوژی پودر انجام شده است واستحکام نهایی ۸۵۰ مگاپاسکال برای نمونه ها ثبت با توجه به بارگذاری دینامیک شاتون تحلیل تجربی تنش در این قطعه در گستره وسیع کارکرد موتور مشکل می نماید.با این حال چنین تحلیلهایی نیز انجام گرفته اند.به عنوان نمونه در سال ۱۹۹۶ مدل سه بعدی فتوالاستیک نوعی شاتون تهیه شده،در حالات خاص بارگذاری اندازه تنشها در نقاط خاصی به دست آمده اند.

با توجه به افزایش کاربرد متالوژی پودر برای تولید فولادی با اشکال پیچیده ذیلا به دو نمونه از تحقیقات انجام شده در این زمینه اشاره می شود.

گردیده است.

تحقیقات انجام شده در سال ۱۹۸۹ در شرکت فدرال موگول بیانگر رسیدن به عدد۹۵۰ مگاپاسکال برای استحکام نهایی شاتونهای تولید شده به روش متالوژی پودر می باشند.فولاد مورد استفاده در این آزمایشات حاوی ۶/۰ درصد کربن بوده اند.

در سال ۱۳۷۶ در دانشگاه تربیت مدرس،پایان نامه ای تحت عنوان «بهسازی وطراحی پیستون،شاتون ومیل لنگ موتور ۱۶۰۰» در مقطع کارشناسی ارشد،با هدف اصلاح دستگاه حرکتی موتور ارائه شده است.اصلاحات پیشنهادی در این پروژه شامل تغییر شکل شاتون،تغییر نوع اتصال شاتون وپیستون،و تغییر جنس می باشند.این  اصلاحات باعث کاهش وزن در حدود ۱۱۰ گرم وافزایش استحکام در مقاطع مختلف شاتون می شوند.در این پایان نامه محاسبات به صورت تقریبی در برخی مقاطع خاص وبدون روش اجزای محدود،انجام گرفته است.

در سال ۱۳۷۳ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر پایان نامه ای تحت عنوان «بررسی خواص مکانیکی شاتون متالوژی پودر جایگزین شاتون فورج شده» در مقطع کارشناسی ارشد انجام شده است.در این پایان نامه روش متالوژی پودر به جای آهنگری برای تولید شاتون پیکان پیشنهاد شده است.فولاد توصیه شده برای این روش،حاوی مقدار بیشتری کربن،کرم ومولیبدن نسبت به فولاد مورد استفاده در شاتون فعلی می باشد.برای رساندن خواص مکانیکی شاتون متالوژی پودر تا حد خواص مکانیکی شاتون فورج شده،باید عملیات ساچمه زنی پس از فورج پودر انجام گیرد.

یک پایان نامه در دانشگاه تبریز با عنوان «جایگزینی شاتون چدنی به جای شاتون فولادی فورج شده»به صورت عملی برای یک موتور تک سیلندر دیزل،شاتونی چدنی را به روش ریخته گری نمونه سازی کرده اند.این شاتون در مرحله آزمایش روی موتور،نتایج رضایتبخشی از خود نشان داده است.قابل ذکر است که طرح شاتون فوق کاملا مشابه شاتون اولیه موتور وتاکید پروژه عمدتا بر جایگزینی جنس وروش تولید جهت کاستن از هزینه ساخت بوده است.

در پایان نامه حاضر ،مراحل تحلیل دینامیکی شاتون به روش اجزای محدود،شرح داده اند.این روش علاوه بر مسائل سازه ای در مسائل حرارتی،سیالی والکترومغناطیسی نیز کاربرد دارد ونرم افزارهای متعددی برای اجرای این روش ابداع شده اند.نرم افزار انسیس در میان نرم افزارهای مشابه چون الگور،نیسا،نسترن ولوساس دارای برتریهای نسبی است که عبارتند از :امکان انجام تحلیل در حالت دینامیک،برخورداری از گستره وسیع المانهای مختلف وسهولت تهیه در بازار با قیمت مناسب.تحلیل دینامیکی شاتون بوسیله نرم افزار انسیس ودر دو سرعت۱۰۰۰ دور بر دقیقه به عنوان دور آرام و۵۵۰۰ دور بر دقیقه،به عنوان حداکثر دور مجاز موتور،در زوایای خاص لنگ انجام گرفته است.اولین تحلیل در نقطه مرگ بالا،پایان مرحله تراکم وآغاز مرحله انبساط وتحلیل های بعدی هم با فواصل  زاویه لنگ انجام شده اند.یعنی در طول  کار یک سیکل ۳۶ تحلیل انجام گرفته است.

فصل اول تعریف شاتون ,عناصر  تشکیل دهنده شاتون

 فصل دوم روشهای ساخت شاتون

 فصل سوم دینامیک  شاتون

۱-روابط سینماتیک شاتون

۲-محاسبه شتاب مرکز جرم شاتون

۳-نیروهای استاتیکی شاتون

۴-نیروهای دینامیکی شاتون

۵-مرکز جرم و جرمهای تعادل در شاتون

فصل چهارم تحلیل شاتون

۱-انتخاب جنس و تولیدشاتون قبل از ماشینکاری

۲-ترسیم شاتون در کامپیوتر

۳-محاسبه نیروی استاتیکی بااستفاده از نرم افزار انسیس

۴-محاسبه اعمال نیروی پیستون به شاتون ومیل لنگ به شاتون

۵-فشارهیدرودینامیک بر شاتون

۶-محاسبه شتاب عمودی مرکز جرم شاتو۶-محاسبه شتاب عمودی مرکز جرم شاتون

۷-بررسی نتایج حاصله

 فصل پنجم

۱- اصلاح در طرح ظاهری شاتون

۲- تغییر جنس شاتون

۳-اصلاح در روش تولید شاتون

 

۱-تعریف شاتون

شاتون عضوی است که حرکت رفت وبرگشتی پیستون را به حرکت دورانی میل لنگ تبدیل می کند.شاتون در پمپها وکمپرسورهای پیستونی نیز به کار می رود وحرکت دورانی را به حرکت رفت وبرگشتی پیستون جهت مکش وتراکم سیال تبدیل می نماید.

شکل ظاهری شاتونها،بسته به محدوده سرعت کاری موتور یا پمپ ونیز قدرت وگشتاور تولیدی یا مصرفی متغیر است.ولی تمام شاتونها مطابق شکل زیر از سه قسمت شده اند.سر کوچک محل اتصال پیستون با شاتون اصلی سر کوچک،ساق وسر بزرگ تشکیل است ونقطه مرکزی آن،حرکتی رفت وبرگشتی،مشابه حرکت پیستون دارد.

 اتصال بین پیستون وشاتون،توسط قطعه ای به نام گژن پین یا پین انگشتی برقرار می شود.از آنجایی که حرکت پیستون رفت وبرگشتی وحرکت شاتون،ترکیبی از انتقال ودوران می باشد،اتصال بین این دو عضو باید به صورت لولا باشد،تا شاتون در عین ارتباط با پیستون ،بتواند نسبت به آن دوران کند.

در اتصال تمام شناور،گژن پین نسبت به پیستون ثابت ونسبت به شاتون دارای قابلیت چرخش می باشد.در این طرح یک بوش برنجی به صورت پرسی در سر کوچک شاتون جا زده،برای کاهش اصطحکاک سطح تماس بین بوش وگژن پین،روغن توسط یک سوراخ در سر کوچک شاتون تامین می شود.

در اتصال نیمه شناورگژن پین،در شاتون پرس شده،می تواند نسبت به پیستون دوران نماید.در چنین طرحی نیاز به روغنکاری از شاتون به پیستون منتقل شده،در دو طرف پیستون دو سوراخ برای روغنکاری سطوح اصطحکاکی ایجاد می شود

ساق دو سر بزرگ وکوچک را به هم ارتباط می دهد وبرای کاهش وزن،معمولا دارای ضخامت کمتری نسبت به دو سر شاتون است.تاکنون اشکال مختلفی برای سطح مقطع ساق پیشنهاد شده است،از جمله سطح مقطع مدور،بیضوی و«I» شکل.مورد اخیر بدلیل وزن کمتر واستحکام مطلوب،بیشتر به کار می رود.با کاهش طول ساق شاتون وثابت ماندن نسبت تراکم موتور میزان گشتاور ونیروی تولیدی آن افزایش می یابد.همچنین طول ساق در استحکام ونیز میزان ساییدگی جداره سیلندر در اثر تماس با پیستون موثر است. سر بزرگ محل اتصال شاتون با میل لنگ ومرکز آن،حرکتی دورانی مشابه حرکت میل لنگ دارد.برای جلوگیری از سایش شاتون در سر بزرگ دو یاتاقان که جنس سختی دارند بین شاتون ومیل لنگ قرار می گیرد ودر سطح داخلی سر بزرگ شاتون،دو شیار برای ثابت کردن یاتاقانها ایجاد می شود.سربزرگ شاتون معمولا به صورت دو تکه تولید می شود،این دو قطعه پس از قرار گیری روی میل لنگ بوسیله دو پیچ به هم بست در شاتونهای دو تکه قطعه زیرین سر بزرگ را کپه می ه می شوند نامند.در کپه وشاتون دو سوراخ برای عبور ایجاد می شود

جرم شاتون وتوزیع آن نقش مهمی در کارکرد موتور دارند.به اختصار می توان گفت با افزایش جرم شاتون،اتلاف انرژی در موتور،افزایش وراندمان آن کاهش می یابد.کنترل ارتعاشات وتعادل موتور نیز به توزیع جرم ومحل مرکز شاتون وسایر قطعات متحرک بستگی دارد.باید دقت نمود،تا جرم شاتون ومحل مرکز جرم آن از محدوده مشخصی تجاوز ننماید.در انواع شاتون،دو راه برای تنظیم جرم ومحل مرکز جرم وجود دارد در برخی شاتونها وزنه های تعادل در دو سر شاتون تعبیه می شود.پس از اتمام عملیات ماشینکاری،با کاستن از طول وزنه ها،جرم شاتون ومحل مرکز جرم آن تنظیم می شود ودر محدوده خاصی قرار می گیرد.در عمل هر یک از دو سر شاتون روی یک ترازو قرار می گیرند وبه جای جرم کلی ومحل مرکز جرم،مقدار جرم نشان داده شده توسط دو ترازو،مورد توجه قرار می گیرد

در برخی دیگر از شاتون ها،وزنه های روی دو ترازو قرار می گیرند وبراساس جرم سر کوچک وبزرگ دسته بندی می شوند.تعداداین گروههای وزنی در مواردی به ۱۰۰ گروه نیز می رسد وتمام شاتونهای مورد استفاده در یک موتور ،باید از یک گروه انتخاب شوند.

۲-عناصر تشکیل دهنده شاتون

 

80,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۳۰ مهر , ۱۳۹۶

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.