تحقیق تاثیر محیط در امر آموزش مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۵۹ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود تحقیق تاثیر محیط در امر آموزش نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد
مقدمه. ۷
محیط آموزش…. ۸
عوامل فیزیکی… ۹
نور و متغیرهای مربوط به آن.. ۹
ابعاد ظاهری کلاس…. ۱۰
رنگ و تاثیر آن بر آموزش و محیطهای آموزشی… ۱۱
حرارت و تهویه کلاس…. ۱۳
صدا و متغیرهای مربوط به آن.. ۱۴
سازماندهی و آرایش کلاس…. ۱۴
تأثیرات محیط آموزشی بر اخلاق شاگردان.. ۱۵
الف) معلم: ۱۶
ب) مدیر مدرسه: ۱۶
د) محیط آموزشی: ۱۸
هـ) وسائل آموزشی: ۱۸
و) امکان تماس با راهنمای دینی: ۱۸
تاثیر محیط خانواده بر آموزش فرزندان.. ۲۲
چگونه نقش مثبت داشته باشیم؟. ۲۳
فرزندان خود را محترم بشمارید.. ۲۴
گریز از خانواده. ۲۴
بیماریهای خانه و تاثیر بر درس…. ۲۴
پند و نصیحت حد و اندازه دارد. ۲۵
آنچه والدین باید بدانند.. ۲۶
تاثیر آموزش و پرورش بر محیط اجتماعی دانش آموزان.. ۲۹
آموزش و پرورش پیش از مدرسه. ۲۹
آموزش و پرورش دوران مدرسه. ۳۰
انواع تجربههای آموزشی و پرورشی در زندگی اجتماعی… ۳۰
بازیها ۳۰
طبیعت…. ۳۱
نهادها و فعالیتهای دینی تربیت…. ۳۱
کار و تربیت…. ۳۱
سفر و آموزش…. ۳۲
عضویت در گروهها ۳۲
شرایط زندگی شهری یا به اصطلاح مدنی… ۳۲
امیدها و آرزوها ، دوستیها ، حرمتها: ۳۳
تاثیر محیط خانه و مدرسه بر کودکان.. ۳۳
در خود فرو رفتگی (اوتیسم) ۳۳
ناتوانی در یادگیری… ۳۴
اختلالات رشدی… ۳۴
محیط آموزشی سازنده چیست؟. ۳۵
نقش معلم در ایجاد محیط مثبت برای یادگیری… ۳۸
کلاس درس سالم و حمایتگر. ۳۹
برنامه ریزی… ۴۰
مقررات ،قواعد و ضوابط… ۴۰
ترتیب نشستن : ۴۱
رفتار دوستانه و مؤدبانه از سوی آموزگار ۴۱
محیط های چهارگانه ی آموزش و یادگیری… ۴۳
عوامل موثر در ایجاد محیط آموزشی خوب… ۴۶
عوامل موثر در ایجاد محیط آموزشی شاد عبارتند از. ۴۸
۱- معلم : ۴۸
۲- وضعیت فیزیکی مدرسه ۵۰
۳- مدیر و معاون ۵۱
راهکارها ۵۲
نکاتی دیگر در ایجاد یک محیط آموزشی… ۵۳
نتیجهگیری و پیشنهادات… ۵۵
منابع.. ۵۸
۱- آر.ان، ملامد.(۱۳۷۳).اطلاعات معماری آموزشی. نشر: مصباح.
۲- آموزگار، محمد حسن. (۱۳۸۴). اسلام و تزکیه نفس. نشر شابک. تهران.
۳- بی نام. (۲۰۱۱). کلاس را به میل من رنگ بزن. سایت سلامتیران. دوشنبه:۱۰/۱۱/۱۳۹۰٫
۴- تاجبخش، فرزانه. (۱۳۸۹). اثر رنگ ها بر تفکر و خلاقیت. برگرفته ازکتاب روانشناسی رنگها: (منبع۵).
۵- لسیتایلور، جاناتان دی.(۲۰۱۱).روان شناسی رنگها.(ترجمه: مهدی گنجی). انتشارات: خانهکتاب. تهران.
۶- حقیقی، سیاوش. (۱۳۷۳). از اسطوره تا واقعیت. مجلات تخصصی نور. شماره۵۴٫
۷- زینعلی دهشیر، اکرم. (۱۳۸۹). مدرسه ی زیبا. کارشناس ارشد آموزش ابتدایی. دانشگاه علامه طباطبایی. تهران.
۸- سلطان منش، حسن. (۱۳۶۴). سازماندهی فضاهای آموزشی مدارس. نشریه: دارو و درمان. شماره۲٫
۹- صیامی، شروین. (۱۳۸۰). معلم، مدیریت کلاس، موانع و راهبردها. نشر: انجمن فعالیتهای تیران.
۱۰- فرخ نیا، مینا. (۱۳۹۰). چگونه با معماری کودکان را مجذوب کنیم. روزنامه جوان: شماره۳۵۷۳: ۲۴/۹/۹۰
۱۱- فسا شکوه،هورآسا.(۱۳۸۱).فضای آموزشی، قواعد و معیارها. فصلنامه تعلیم و تربیت. شماره ۶٫
۱۲- قاضی زاده، بهرام. (۱۳۷۵). اصول ومعیا طراحی آموزشی. نشر: سازمان نوسازی مدارس. تهران.
۱۳- معین پور، حمید. (۱۳۸۵). بررسی آموزش وپرورش کارآمد. سایت پژوهش. دوشنبه:۲۹آبان۱۳۸۵
۱۴- نصر اصفهانی، احمد رضا و معین پور، حمید. (۱۳۸۱). تاثیر جمعیت ومحیط انسانی فیزیکی کلاس درس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه تعلیم و تربیت. شماره۷۱٫
۱۵- همت، نیکو. (۱۳۸۸). تاثیر محیط بر تعلیم و تربیت استعدادها. دانشکده حقوق. تهران.
محیط، بستری برای شکلگیری بسیاری از ویژگیهای رفتاری است. به بیانی دیگر بسیاری از عواطف، عادات، سلایق و حتی طرز نگرش ها و نشست و برخاست ها به گونه ای شگرف از محیط تأثیر میپذیرد.
به همین خاطر است که بسیاری از صاحبنظران، محیط را دانشگاهی نامیدهاند که هر فرد با توجه به زمینه ها و استعدادهای خویش میتواند از آن بیاموزد و در معرض تأثیرات آن قرار گیرد، دانشگاهی که هیچ گاه فرد از آن فارغ التحصیل نمیشود. در یک تقسیم بندی کلی میتوان در حال حاضر چهار محیط را در یادگیری مؤثر دانست:
۱- مدرسه: مدرسه رسمی ترین نهاد آموزشی و پرورشی در سنین کودکی و نوجوانی است.
۲- خانواده: از سپیده دم تاریخ بشر تاکنون، خانواده به عنوان یک نهاد اساسی در نگهداری و تربیت فرزندان، نقش منحصر به فردی ایفا نموده.
۳- اجتماع: اجتماع نظام پیچیدهای است که این امکان را فراهم میآورد تا افراد تحت تأثیر عوامل مختلف در آن به تعامل با یکدیگر بپردازند.
۴- رسانههای جمعی و اینترنت: رسانههای جمعی و اینترنت را میتوان ابزارهای آموزشی مدرن نامید که به تنهایی میتوانند تعاملات موجود در هر یک از محیط های سه گانه قبلی را تحت الشعاع قرار داده و حتی تأثیرات آموزشی آنها را ناچیز نموده یا آن را خنثی نمایند.
محصلین و دانشآموزان پس از محیط مسکونی خود بیشترین ساعات روز را در واحدهای آموزشی میگذرانند. با توجه به نقش اساسی آموزش در فرآیند شکلدهی به فرهنگ جامعه لازم است علاوه بر اهمیت دادن به فرآیند آموزش به ایجاد محیط مطلوب که شوق و انگیزه را نسبت به فرآیند یاددهی-یادگیری در دانشآموزان ایجاد کند توجه کافی و وافی داشت]۱۸[.
فضاهای آموزشی به دلیل محدودیتهای خاص خود برای خشک و بی روح شدن مستعد است اما باید تمام تلاشها را به کار گرفت تا از وقوع این حادثه جلوگیری کرد.
اهمیت دادن به فضاهای آموزشی و رعایت اصول و استانداردهای مربوط به آن در طراحی این مراکز منجر به خلق محیطی متناسب با خواستههای روانی دانشآموزان و در نتیجه جامعه میگردد.
ریشه علاقه هر دانشآموز به آموختن در مدرسه و قرار گرفتن در محیط آموزشی شکل میگیرد و در صورت ناهماهگ بودن محیط با انتظارات فرد حس دافعه و عدم علاقه به یادگیری در فراگیر شکل میگیرد.
شکل و چیدمان کلاسها، رنگ، نور وتهویه، امکانات آموزشی، دکوراسیون داخلی و همه و همه در آموزشپذیری و ایجاد علاقه ورغبت در دانشآموزان مؤثر است.
در حال حاضر کمتر ساختمان آموزشی را میتوان دید که دارای تمام اسلوبها و استانداردها باشد اما امید میرود در ساخت بناهای جدید آموزشی این استانداردها رعایت گردد.
یکی از ابعاد محیط آموزشی عوامل فیزیکی میباشد که در ایجاد انگیزه و اشتیاق به آموزش نمیتوان از تاثیرات آن غافل شد، عوامل فیزیکی مربوط به محیطهای آموزشی و جاذب بودن آنها در قسمتهایی به شرح ذیل دستهبندی و تبیین شده است.
۱- نور و عوامل مربوط به آن مانند میزان و شدت نور، نوع نور (طبیعی یا مصنوعی)؛
۲- ابعاد ظاهری کلاس شامل دیوار، درب و کف کلاس، سرانه مساحت و سرانه فضا؛
۳- رنگ و تاثیر آن بر آموزش و محیط های آموزشی؛
۴- حرارت و تهویه کلاس؛
۵- صدا و عوامل مربوط به آن؛
۶- سازماندهی و آرایش کلاس؛
در ادامه مطالب فوق به بررسی این عوامل و تاثیر آنها در روند یاددهی- یادگیری پرداخته شده است.
به طور کلی در فرآیند یادگیری، ۸۳ درصد یادگیری به وسیله حس بینایی صورت میگیرد بنابراین اگرعمل دیدن با اشکال رو به رو شود، افت در یادگیری ایجاد میگردد.
هدف تأمین روشنایی درمدرسه، عبارت از به وجود آوردن محیطی است که درآن، عمل دیدن به بهترین وجه و با حداقل زحمت و کوشش انجام گیرد تا نیروی دانشآموزان، صرف جذب اطلاعات و فرآیند یادگیری شود، نه اینکه این نیرو برای مبارزه با اشکالات دیدن- که درمحیط کم نور وجود دارد- صرف شود. البته باید یادآوری کنیم که هنگام انجام هر فعالیتی، میزان نور مورد نیاز متفاوت است.
روشنایی کلاس ازطریق نور طبیعی (پنجرهها، دریچههاو …) یا نور مصنوعی (لامپها و انواع چراغها) تأمین میگردد که درهر صورت باید به میزان نور، جهت و کیفیت آن توجه گردد .
تجربیات متعدد نشان داده است که مساحت پنجرههای شیشه دار باید حداقل به اندازه یک پنجم سطح اتاق باشد تا حداقل روشنایی برای خواندان و نوشتن موجود باشد. از طرف دیگر، از هر اقدامی که موجب تساوی روشنایی برای همهٔ شاگردان شود، نباید دریغ نمود. نور از نظر توزیع باید مطلوب باشد و به صورت یکنواخت پخش شود تا درخشندگی سطوح سبب ناراحتی چشم نگردد. همچنین میزان نور کافی باشد و سایههای مزاحم موجود نباشد.
در ارتباط با چگونگی ویژگیهای سطوح و ابعاد ظاهری کلاس، به طور کلی میتوان گفت که دیوارهای کلاس باید خشک، بدون درز، صاف و حداقل تا ارتفاع ۵/۱ متر قابل شستشو بوده و بهتر است از سنگ باشد. دیوار کلاسها باید ساده باشد تا گردوغبار روی آن جمع نشود. کف کلاسها باید قابل شستشو، مسطح و بدون درز بوده، لغزنده و مرطوب نباشد. این نکات در مورد سقف نیز باید رعایت شود.
تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر