مقاله حسابرسی زبان گزارشگری مالی توسعه‌پذیر


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله حسابرسی زبان گزارشگری مالی توسعه‌پذیر مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۹  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله حسابرسی زبان گزارشگری مالی توسعه‌پذیر نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه   ۱
ویژگیهای حسابرس زبان گزارشگری تجاری توسعه‌پذیر   ۱
۱-شرکتهای پذیرفته‌شده در بورس   ۲
۲-حسابرسان   ۲
۳-استفاده‌کنندگان   ۲
طبقه‌بندی ریسکهای حسابرسی   ۵
ریسک عملیاتی   ۵
۱- ریسک تفسیر نادرست اطلاعات   ۵
۲- ریسک درخواست اطلاعات توسط دریافت‌کننده   ۶
۳- ریسک کاهش اعتبار اطلاعات خروجی ایکس‌بی‌آرال   ۶
۴- ریسک مربوط به نامناسب و ناکافی بودن کنترلهای داخلی   ۶
۵- ریسک پذیرش   ۶
ریسکهای مربوط به فناوری اطلاعات   ۶
سایر ریسکها   ۷
تهدیدات و فرصتها   ۷
مخاطرات و مزایای زبان گزارشگری تجاری توسعه‌پذیر   ۸
تهدیدات امنیتی   ۱۲
نتیجه‌گیری   ۱۳
پانوشتها   ۱۴
منابع   ۱۵

منابع

• دکتر فرقاندوست حقیقی، کامبیز، یزدانی، مسعود، حسابرسی در محیط تجارت الکترونیک- پایان نامه دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز-۱۳۸۶

• دکتر غلامرضا کردستانی، رحیمی، مصطفی، حسابرسی مستمر و زبان گزارشگری تجاری توسعه‌پذیر-مجله حسابدار رسمی- سال ۱۳۸۸

• یگانه، مهسا، نوروزی، عاطفه، دکتر جمشیدی، نوید، زبان قابل گسترش گزارشگری مالی XBRL- سایت علمی انجمن علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم

• دکتر حساس‌یگانه، یحیی، یحیی‌پور، علی‌اکبر، مبانی نظری گزارشگری تجاری الکترونیک  – مجله حسابدار شماره ۱۵۰- دیماه ۱۳۸۱

• خدایاری، رباب، زبان گزارشگری تجاری جدید- سایت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکاء

مقدمه

امروزه معاملات کامپیوتری در بازارهای پولی و مالی می‌تواند در لحظه‌ای از زمان صورت گیرد و تقریباً همزمان بودن تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان از اطلاعات با استفاده از اطلاعات مربوط و قابل اتکاء که به‌واسطه عامل گزارشگری لحظه‌ای و همزمان با انجام معامله صورت می‌گیرد، نیازمند به رسیدگی حسابرسی همزمان با رویدادها را ایجاب نموده است. این مهم با وجود اینترنت مهیا شده است. امروزه تقریباً تمامی جنبه‌های زندگی ما ارتباط تنگاتنگی با سیستمهای کامپیوتری دارد، سرعت بالای انجام معاملات، حجم بسیار بالا و تعدد درخواستها و نیازهای اطلاعاتی استفاده‌کنندگان از اطلاعات به سادگی نشان می‌دهد که فنون قدیمی حسابرسی دیگر موثر و قابل استفاده نیست و این فنون دیگر نمی‌تواند ضامن صحت و تمامیت معاملات انجام شده در یک شرکت از یک طرف و اطمینان‌بخشی به استفاده‌کننده از این اطلاعات در قالب گزارشگری مالی باشد.

به‌رغم ارزش گذشته و حال حسابرسی، آنچه ممکن است جای نگرانی داشته باشد نقشی است که حسابرسی در آینده ایفا خواهد کرد. توجه به این موضوع که حسابرسی سنتی به‌علت تغییر محیط اقتصادی و بسترهای اطلاعاتی جدید به شدت تحت تاثیر قدرت و قابلیتهای روزافزورن سیستمهای فناوری اطلاعاتی قرار دارد. با استفاده از فناوری اطلاعات، منابع اطلاعاتی گوناگونی برای استفاده‌کنندگان فراهم می‌آید به‌طوری که با وجود زبان گزارشگری تجاری توسعه‌پذیر (۱)(XBRL)، نیازمندی به صورتهای مالی سنتی و گزارشهای حسابرسی گذشته نگر، تا حدود زیادی کاهش یافته است و این تغییرات مسیر جدیدی را برای عملیات حسابرسی سیستمهای اطلاعاتی جهت کاهش ریسکهای حسابرسی و افزایش کارایی اقتصادی حسابرسی مهیا نموده است.

ویژگیهای حسابرس زبان گزارشگری تجاری توسعه‌پذیر

یکی از فرضهای بدیهی رفتاری در حسابرسی، داشتن صلاحیت (مهارت و تجربه) کافی در انجام عملیات حسابرسی است. با فرض وجود سیستمهای اطلاعاتی کامپیوتری و ویژگیهای سیستمهای نوین گزارشگری مالی که به‌عنوان زبانهای گزارشگری توسعه‌پذیر مطرح هستند، این امر بدین معناست که حسابرسان برای حسابرسی این سیستمها در زمینه فناوری اطلاعات(۲)مهارت کافی دارند. این که آیا آنها در حال حاضر دارای چنین مهارتهایی باشند، جای شک دارد! پیشرفت فناوری اطلاعات و خطر دستکاری اطلاعات با استفاده از آن ممکن است از توانایی حرفه‌ای حسابرسی پیشی بگیرد و حسابرسان نتوانند از عهده آن برآیند. مشکل اشتباهات و تقلبات کامپیوتری که بر کیفیت صورتهای مالی حسابرسی‌شده اثر می‌گذارد، مربوط به حسابرسان می‌شود. اگر حسابرسان به‌صورت اثربخش، قادر به حسابرسی سیستمهای فناوری اطلاعات، صورتهای مالی از آنها استخراج می‌گردند نباشند، دیگر دانش تخصصی آنها در مورد اصول پذیرفته‌شده حسابداری و قوانین مربوطه بی‌ارزش خواهد بود. بنابراین حسابرسان باید حسابرسی خود را در سیستمهای اطلاعاتی صاحبکار به نحوی برنامه‌ریزی کنند که شامل سیستمهای فناوری اطلاعات نیز باشد. بنابراین حسابرسان نه تنها باید مهارتهای فناوری اطلاعات را دارا باشند، بلکه همچین باید در مهارتهای فناوری اطلاعات متخصص باشند تا از عهده وضعیتهای مختلف حسابرسی برآیند (چمبرز و کورت ۱۹۹۱)(۳).

بدین ترتیب آنها باید ریسک های حسابرسی(۴) را مطابق با عدم اطمینان‌هایی که در محیط فناوری اطلاعات وجود دارد ارزیابی کنند، مخصوصاً عدم اطمینان‌هایی که مربوط به کنترل است. آنها همچنین باید عملیات حسابرسی‌شان را با توجه به هزینه‌های حسابرسی، کارایی و اثربخشی به‌وسیله استفاده از روشهای حسابرسی مربوط به کامپیوتر بهبود بخشند.

آیین رفتار حرفه‌ای در گزارشگری تجاری توسعه‌پذیر

تدوین آیین رفتار حرفه‌ای و یا توسعه و درج مفاهیم جدید در آیین رفتار حرفه‌ای شاید ضرورتی دیگر را برای به‌کارگیری ایکس‌بی‌آرآل در سازمانها ایجاب می‌کند و این امر با تعیین حدود و مسئولیتها و وظایف شرکت، حسابرسان و استفاده‌کنندگان از اطلاعات مالی می‌باشد که از این بابت چندین گروه در قبال گزارشگری تجاری و مالی و آیین رفتار حرفه‌ای مربوط مسئولیت دارند. البته، میزان مسئولیت هر گروه باید در قبال اطلاعات گزارش شده در وب مشخص باشد.

۱-       شرکتهای پذیرفته‌شده در بورس

این شرکتها باید رفتار حرفه‌ای را به‌طور کامل رعایت نمایند و دلایل انحراف خود از آیین رفتار حرفه‌ای را ذکر کنند و وبگاه (سایت) خود را طوری طراحی نمایند تا بین گزارشگری تجاری مربوط به سرمایه‌گذاران و سایر عناوین تمایز وجود داشته باشد.

۲-      حسابرسان

حسابرسان باید اطمینان حاصل کنند که صاحبکاران اطلاعات حسابرسی‌شده و نشده خود را متمایز نموده و آنها باید همچنین رعایت آیین رفتار حرفه‌ای توسط صاحبکار را تایید نمایند و در صورت انحراف از آن، موضوع را در گزارش خود توضیح دهند. آنها همچنین به‌طور مستمر در وبگاه شرکتها در خصوص تغییرات اساسی اطلاعات در فاصله بین دو حسابرسی نظارت کنند و اگر تغییرات باعث شود تا اعتبار گزارش حسابرسی مخدوش شود حسابرس نیز باید گزارش خود را اصلاح کند.

۳-      استفاده‌کنندگان

استفاده‌کنندگان باید در زمینه امور تجاری و حسابداری دانش کافی داشته باشند و قبل از هر اقدامی وبگاه را به‌دقت بررسی نمایند. اگر مشکلی در وبگاه پیدا شد، مانند وجود داده‌های ناقص یا نادرست، آن را به مدیریت وبگاه اطلاع دهند.

حسابرسی گزارشگری تجاری توسعه‌پذیر

اطلاعات مالی وقتی قابل اعتماد هستند که حسابرسان مستقل با بررسی فرایندهای ایجاد اطلاعات مربوط در تطابق با استانداردها، آن را تائید کنند. در گزارشگری الکترونیکی حداقل دو روش برای ارائه اطلاعات غیرقابل اعتماد وجود دارد:

۱-  شرکت ممکن است اطلاعات حسابرسی‌نشده را در سایت خود قرار دهد و یا بین اطلاعات حسابرسی‌شده و نشده ارتباط برقرار کند، و

۲-  شرکتها ممکن است اطلاعات نادرستی در زمینه عملکرد عملیاتی و وضعیتهای منتشر و از این طریق ریسک را از شرکت به استفاده‌کنندگان منتقل نمایند.

همچنین از دیدگاه حسابرسی در گزارشگری مالی الکترونیکی ریسکهای متعددی وجود دارد، به‌طوریکه در حسابرسی گزارشهای مالی (چاپی)- روش سنتی- حسابرسان در قبال رویدادهای پس از تاریخ ترازنامه تا تاریخ گزارشگری و حتی تا زمانی که گزارشهای آنها معتبر است، تعهد دارند. این نظارت معمولاً از طریق به هنگام رسانی گزارش حسابرسی پس از تغییر حسابهایی که قبلاً حسابرسی شده صورت می‌گیرد. در این شرایط ارائه گزارش حسابرسی در سایت شرکتها دلیلی بر صحت آنها نیست چون روشهای زیادی برای مخدوش کردن فایلهای اطلاعاتی مذکور در اینترنت وجود دارد و حتی ممکن است از گزارش حسابرسی موجود در سایت شرکت برای اعمال فریبکارانه استفاده شود. اگر چه وجود سیستمهای امضای دیجیتال در بازارهای مالی تا حدودی امنیت این فرایند را تقویت می‌نماید، لیکن به‌عنوان یکی از ریسکهای استفاده‌کنندگان از این اطلاعات و حدود مسئولیت حسابرسان از این بابت مطرح است، چون سیستمهای سنتی گزارشگری مالی برای تامین نیازهای اطلاعاتی استفاده‌کنندگان کافی نیست. لذا گزارشگری الکترونیکی گسترش یافته است و پیدایش سیستم جدید گزارشگری روشهای موجود حسابرسی سالانه برای استفاده‌کنندگان مربوط نخواهد بود. بنابراین(۵)، حرفه حسابرسی مسیر واکنش و همگن‌سازی خود در این جریان با این تغییرات را احساس نموده است.

هلمز و مانسیو ده فناوری را که کمیته فرعی حسابرسی رایانه‌ای انجمن حسابدارن رسمی امریکا (۶)AICPA برای حسابرسی گزارشهای مالی الکترونیکی اعلام کرد را بررسی و آنها را به سه گروه عمده تقسیم کرده است:

۱-  حسابرسی فناوری اطلاعات مهمترین فناوری مربوط به حسابرسی آینده است،

۲-  فناوری اطلاعات،

۳-  فناوری مربوط به شرکتهای خاص.

به‌نظر وبرسی و گری، تنها انجمن حسابداران رسمی امریکا مسئول تدوین مقرات مربوط به گزارشگری مالی در اینترنت است و تحقیقات در کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد که حسابرسان و حسابداران رسمی برای تدوین مقررات جهت ارائه اطلاعات در وب اهمیت زیادی قائلند. در حال حاضر، پروژه‌هایی جهت تدوین چارچوب نظری برای حسابرسی گزارشگری تجاری الکترونیکی (پیوسته) در دست اجراست. شیلد در ۱۹۹۸(۷) فناوری و شرایط سازمانی لازم برای تغییر از روشهای حسابرسی پیوسته به‌سوی حسابرسی پیوسته مستقیم از راه دور- حسابرسی مستمر- را بر شمرد. مهمترین آن دسترسی مستقیم حسابرسان به ثبت رایانه‌ای صاحبکاران است.

از دیگر ویژگیهای مربوط عبارتند از سیستم تولید اطلاعات معتبر، خودکار کردن فرایند حسابرسی، ارتباط مستقیم بین موسسه حسابرسی و صاحبکار، گزارشگری به هنگام، به‌کارگیری فناوری اطلاعات.

شیلد پیش‌بینی کرده است که کار حسابرسی از تمرکز بر درج انصاف در صورتهای مالی به سوی تعیین درجه انصاف روشها و فرایند مورد استفاده جهت تولید و ارائه داده‌ها به استفاده‌کنندگان سوق پیدا می‌کند. اما در این خصوص سوالی که وجود دارد این است که آیا گزارش حسابرسی باید مستقیماً و همیشه در دسترس استفاده‌کنندگان قرار داشته باشد؟ و یا اینکه در صورت تقاضای استفاده‌کنندگان در اختیار آنها قرار گیرد؟

در جواب این سوال باید گفت به هر حال گزارش حسابرسی باید دارای تاریخ دسترسی به استفاده‌کنندگان باشد و در حال حاضر جایگزینی برای گزارشهای نوشتاری حسابرسی مستقل وجود ندارد، چون اطلاعات الکترونیکی ممکن است قبل یا بعد از ارسال یا در مرحله وارد کردن اطلاعات مخدوش شود. لذا استفاده‌کنندگان برای اطمینان از صحت داده‌های ارائه شده در گزارش شرکتها، باید از طریق ارتباط با پایگاه اطلاعاتی (۸)(EDGAR) و مقایسه اطلاعات ارائه شده با کمسیون بورس اوراق بهادار مشخص نمایند. ولی در سایر کشورها به‌دلیل فقدان استاندارد امنیت اطلاعات در وبگاه که یکی از مهمترین شقوق امنیت سیستمهای الکترونیکی می‌باشد، اطمینان از صحت اطلاعات به ندرت امکان‌پذیر است که در این ارتباط فناوری لازم برای حل مشکل امنیت، امضای دیجیتال است که حسابرسان می‌توانند با ضمیمه کردن امضای دیجیتال به گزارش حسابرسی از طریق رمزگذاری فایل به استفاده‌کنندگان از گزارشهای موجود در وبگاه، امکان تعیین صحت آنها را با استفاده از رمز عمومی حسابرس موردنظر فراهم نمایند. به‌طوریکه در هر دو حالت وجود بانکهای اطلاعاتی پشتیبان و مستقل از بانک اطلاعاتی مربوط می‌باشد و با هر تغییری که پس از امضای حسابرس در مدارک ایجاد شده باشد، برای کاربر قابل رویت است. در این ارتباط در ماه ژوئن سال ۲۰۰۰ میلادی(۹) کنگره امریکا قانون امضای الکترونیکی در تجارت ملی و جهانی را تصویب نمود که بر این اساس قراردادها و معاملات، اعتبار و پشتوانه خود را به‌دلیل داشتن امضای الکترونیکی از دست نمی‌دهند. همچنین، تایید داده‌های منتشر شده از طریق ارتباط با وبگاه گزارشهای حسابرسی شده کمیسیون بورس  اوراق بهادار به انتشار الکترونیکی اطلاعات و به‌روزرسانی مداوم آنها با هزینه اندک، به صحت آنها لطمه وارد می‌کند. این موضوع نیز در سال ۱۳۸۹ توسط سازمان بورس اوراق بهادار ایران از فرایند و به‌کارگیری امضاهای دیجیتالی رونمایی شده که بستر اولیه مناسبی را در این خصوص برای استفاده از حسابرسی گزارشهای مالی الکترونیکی  فراهم کرد.

گزارشگری به هنگام به‌وسیله سیستمی که فعالیتهای تجاری را اندازه‌گیری و معاملات را به محض وقوع منعکس می‌کند، پشتیبانی می‌شود و بین ارائه اطلاعات به هنگام از یک طرف و ارائه اطلاعات حسابرسی شده (جایی که حسابرسی به صورت سنتی و دستی انجام می‌شود) از طرفی دیگر، تنش وجود دارد که در این ارتباط یک روش حسابرسی پیوسته از راه دور تعریف و ایجاد شده است که بسیاری از فرایندهای حسابرسی را به‌صورت خودکار و روزانه انجام می‌دهد. این سیستم به صورت خودکار گردش داده‌ها را طبق شروط تعیین شده توسط حسابرس کنترل می‌کند و حسابرس را قادر می‌سازد برای آن سطوح مختلف کنترلی را تعریف نماید. این فرایند حسابرسی با فناوری اینترنت، کنترل از راه دور، شبکه و امضای دیجیتال کار می‌کند.

طبقه‌بندی ریسکهای حسابرسی

20,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت اخلاق حرفه‌ای در حسابداری و حسابرسی
  • پاورپوینت بررسی تطبیقی مفاهیم حسابداری واحدهای انتفاعی و دولتی
  • پاورپوینت بررسی تطبیقی مفاهیم حسابداری واحدهای انتفاعی و دولتی
  • مقاله حسابرسی عملکرد و عملیاتی
  • پایان نامه کسب شناخت اعضاء حرفه ای حسابرسی از جایگاه خود در جامعه و نقش آنها در اعتبار بخشیدن به صورتهای مالی برای استفاده سرمایه گذاران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.