پاورپوینت اخلاق حرفه‌ای در حسابداری و حسابرسی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پاورپوینت اخلاق حرفه‌ای در حسابداری و حسابرسی مربوطه  به صورت فایل پاورپوینت و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۰۶  اسلاید است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پاورپوینت اخلاق حرفه‌ای در حسابداری و حسابرسی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک پاورپوینت مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

چکیده
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت موضوع
تعاریف و اصطلاحات
پیشینه تحقیق
تعریف اخلاق
حرفه حسابداری و حسابرسی
مسائل اخلاقی در حرفه حسابداری و حسابرسی
علل مسائل اخلاقی در حرفه حسابداری
رهنمودهای اخلاقی در حسابداری و حسابرسی
آیین رفتار حرفه‌ای
اصول بنیادی
احکام
درستکاری و بی‌طرفی
رازداری
اجرای خدمات مالیاتی
آگهی
استقلال
صلاحیت حرفه‌ای
فعالیت‌های ناسازگار با حرفه حسابداری
آگهی و تبلیغات
ضمانت اجرای آیین رفتار حرفه‌ای
نقش حسابرسی اخلاقی در رقابت سازمان ها
حسابرسی اخلاقی
نتیجه‌گیری
منابع

منابع

قراملکی،احد فرامرز،اخلاق حرفه‌ای، تهران، ۱۳۸۲

میگز، والتربی و دیگران، ترجمه ارباب سلیمانی، عباس، نفری، محمود، اصول حسابرسی ، سازمان حسابرسی ، تهران، ۱۳۸۱

کمیته فنی، اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی، آیین رفتار حرفه‌ای، سازمان حسابرسی ، تهران: سازمان حسابرسی،۱۳۷۷

کمیته تدوین رهنمودهای حسابرسی،رهنمودهای حسابرسی،تهران: سازمان حسابرسی،۱۳۷۶

۵- Duska,Ronald F.,Brenda Shay,Accounting Ethics,New York, Blackwell Publishing,2006

۶- Rorer Bradurm,Business Ethics,London,Continuu,2001

چکیده

اخلاق حرفه‌ای در حسابداری و حسابرسی

حسابداری در دنیای پیشرفته اقتصادی امروز حرفه ای است حیاتی، زیرا سامانه اقتصادی جاری بدون آن نمی تواند، وجود داشته باشد. برجستگی متمایز کننده حرفه حسابداری پذیرش مسوولیت نسبت به عموم است. جامعه انتظارات فراوانی از اهل این حرفه دارد و مردم باید به کیفیت خدمات پیچیده ارائه شده توسط حرفه حسابداری اعتماد داشته باشند. از این رو اطلاعات ارائه شده توسط حسابداران باید به طور قابل توجهی کارآمد، قابل اتکا، واقعی و بی غرضانه باشد، پس حسابداران نه تنها باید واجد شرایط و صلاحیت حرفه ای باشند، بلکه باید از درجه بالایی از صداقت و درستکاری حرفه ای نیز برخوردار و آبرو و حیثیت حرفه ای از مهم ترین دارایی های آنها باشد. در نتیجه اخلاق حسابداری برای حسابداران حرفه ای و افرادی که به خدمات حسابداری تکیه دارند اهمیت زیادی دارد. با وجود این به نظر می رسد در ایران، از لحاظ نظری، به این مهم پرداخته نشده است.

روش کار: در این پژوهش، به روش کتابخانه ای و با بررسی پایگاه های الکترونیکی، آیین رفتار حرفه ای حسابداران و اصول بنیادی اخلاق حسابداری تبیین شده و مهم ترین مسائل اخلاقی حسابداری در حال حاضر و راه کارهای حل آنها و تجدید حیات حیثیت حرفه ای حسابداری ارائه می گردد.
نتیجه گیری: نتیجه این که آینده حرفه حسابداری به رهبری اخلاقی توسط حسابداران حرفه ای و رهبران این حرفه بستگی دارد. لازم است تا آنها با تبیین اهمیت معیارهای اخلاقی والا و آموزش ضرورت درستکاری فردی، حسابداران فعلی و آتی را به سوی شرافتمندی سوق دهند. بدیهی است با انجام این کار این اطمینان محقق خواهد شد که در آتیه حرفه حسابداری بتواند به نقش تاریخی خود در رشد عادلانه اقتصادی و موفقیت و رفاه ملت ها ادامه دهد.

کلیدواژگان: اخلاق حسابداری، اخلاق حرفه ای، رفتار حرفه ای

 مقدمه

در هر جامعه ، گروه های مختلف حرفه ای، علاوه بر اصول و ضوابط اخلاق عمومی، از نظام ارزشی خاصی پیروی می کنندکه مورد پذیرش جمعی آن حرفه است و اخلاق حرفه ای نامیده می شود. به مجموعه ی مدونی از احکام اخلاقی که چگونگی رفتار، مسئولیت اعضای حرفه در مقابل جامعه، در مقابل یکدیگر و در مقابل اشخاص ثالث را معین و تبیین می کند آیین رفتار حرفه ای گفته می شود و معمولاً رعایت نکردن و تخطی از این احکام می تواند موجب تنبیه های انضباطی و گاه مسئولیت مدنی و در مواردی تعقیب کیفری شود.

آیین رفتار حرفه های تخصصی، معمولا به وسیله ی تشکل یا تشکل های حرفه ای مربوط، برمبنای اخلاق پذیرفته شده ی آن حرفه، تدوین می شود . اما، در برخی موارد، به تصویب مرجعی دولتی یا عمومی می رسد که مسئولیت صدور پروانه ی اشتغال به آن حرفه را دارد و اعضای تشکل حرفه ای مکلف به رعایت آن در انجام خدمات حرفه ای خود هستند.

حسابداران حرفه ای مانند سایر گروه های حرفه ای، از یک سو، ملزم به رعایت اخلاق عمومی و قوانین موضوعه ی کشور هستند و از سوی دیگر، مکلف به رعایت آیین رفتار حرفه ای مصوب تشکل حرفه ای مربوط به خود می باشند . آیین رفتار حرفه ای که در یک تشکل حر فه ای تدوین می شود قاعدتاً نمی تواند و نباید حاوی احکامی خلاف قوانین و مقررات موضوعه ی کشور مربوط باشد و چنانچه بین قوانین

موضوعه ی کشور و آیین و رفتار حرف ه ای یک تشکل حرفه ای،در مورد یا مواردی تعارضی وجود داشته باشد، حکم قانونی حاکمیت دارد.

یکی از عمده ترین دغدغه های مدیران کارآمد در سطوح مختلف، چگونگی ایجاد بسترهای مناسب برای عوامل انسانی شاغل در تمام حرفه هاست تا آنها با حس مسئولیت و تعهد کامل به مسائل جامعه و حرفه خود بپردازند و اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفه خود را رعایت کنند. این مقاله بر آن است تا به مفهوم اخلاق حرفه ای و اهمیت و ابعاد گوناگون آن و نیاز جوامع امروز به اخلاق بپردازد. همچنین به ویژگی های افراد دارای اخلاق حرفه ای مانند احساس مسئولیت، برتری جویی و رقابت طلبی، صادق بودن، احترام و تکریم دیگران، رعایت ارزش ها و هنجارهای اجتماعی، عدالت و انصاف، همدردی با دیگران و وفاداری اشاره می شود. در ادامه، با اشاره به عوامل پایه ای اخلاق حرفه ای، چگونگی اشاعه و ترویج آن در جهت توسعه سازمانی بیان می شود.

انقلاب فناوری پایان هزاره دوم میلادی،نظام اقتصادی‌ جهان را به گونه‌ای بنیادین دگرگون ساخت. تجدید ساختار سرمایه‌داری،توسعه اقتصاد بازار، ظهور قطب‌های جدید در اقتصاد جهان، گسترش بازارهای مالی، افزایش رقابت، انباشت سرمایه، رشد شرکت‌های فرامنطقه‌ای از جمله این‌ دگرگونی‌هاست. تحولات مذکور و پیشرفت‌های حاصل از توسعه فناوری‌های ارتباطات،شکل جدیدی از روابط تجاری در جهان امروز پدید آورد؛سرمایه نقش مهم‌تری‌ یافت و فاصله بین مالکیت و مدیریت شرکت‌ها بیشتر شد. در این میان، حسابداری به عنوان ابزار تبیین روابط اقتصادی‌ بنگاه‌ها و دانش توصیفی و تحلیلی که رویدادهای مالی را سنجش،تحلیل و گزارش می‌کند،نقش مهم‌تری یافت.

امروز،گزارش‌های حسابداری صرفا نشانگر رویدادهای‌ مالی نیست،بلکه شاخص موفقیت و ابزار تصمیم‌گیری در بنگاه‌های اقتصادی نیز محسوب می‌گردد. در جهان امروز،اهمیت گزارش‌های مالی از سنجش‌ کارایی مدیران و ارائه عملکرد بنگاه به سرمایه‌گذاران فراتر رفته و اعتباردهندگان،دولت‌ها،بانک‌ها و ذی نفعان دیگر به‌ جمع استفاده‌کنندگان از اطلاعات مالی و گزارش‌های آن‌ پیوسته‌اند.ویژگی‌های جهان در پایان هزاره دوم میلادی، اهمیت نقش حسابداری در اقتصاد و بروز مسائل اخلاقی در رفتار بنگاه‌های تجاری را موجب گردید تا ضرورت بازنگری‌ در استانداردهای فنی و رفتار حرفه‌ای پدید آید.در سال‌ ۱۹۷۲، اندیشه هماهنگ‌سازی استانداردهای حسابداری در هشتمین کنگره بین‌المللی حسابداری مطرح و متعاقب آن، کمیته همکاری‌های بین‌المللی حرفه حسابداری کار تدوین‌ استانداردهای بین‌المللی حسابداری را بر عهده گرفت. سپس‌ در سال ۱۹۷۷، فدراسیون بین‌المللی حسابداران با شرکت‌ ۳۶ انجمن از ۹۴ کشور، فرایند هماهنگ‌سازی در حسابداری حرفه‌ای را در دستور کار خود قرار داد و برای‌ رویه‌ها و ضوابط حسابداری،قواعدی جهانی پیشنهاد کرد. به رغم تلاش‌های صورت گرفته و پیشرفت‌های چشمگیر علمی و فنی،بروز مسائل اخلاقی بنگاه‌های تجاری در دو دهه اخیر موجب گردید تا اعتماد جامعه جهانی به توانایی‌ حرفه حسابداری و حسابرسی در حفظ منافع‌ سرمایه‌گذاران،کاهش یابد.استمرار رفتارهای غیر اخلاقی‌ نشان داد که اصول اخلاقی در حرفه حسابداری و حسابرسی‌ فراتر از رعایت قواعد فنی است. بدین ترتیب، ضرورت‌ رعایت اخلاق بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و فدراسیون بین‌المللی حسابداران،به کمیته‌ای ماموریت داد تا نسبت به تهیه آیین رفتار حرفه‌ای اقدام نماید.این کمیته،در سال ۱۹۹۶ اولین آیین رفتار حرفه‌ای حسابداران را تدوین‌ نمود تا به عنوان الگو و رهنمود اخلاقی،مورد استفاده قرار گیرد.

بیان مسئله

افزایش موارد استفاده و شمار استفاده کنندگان از اطلاعات مالی، وظیفه حسابداران را از رفع نیازهای معدودی صاحب سرمایه به پاسخگویی به نیازهای مراجع و گروههای متعدد ذینفع و ذیعلاقه، ارتقا داد و به آن نقشی اجتماعی بخشید.

وظیفه نوین حسابداری را حسابداران شاغل در موسسات نمی توانستند به تنهایی انجام دهند زیرا وجود رابطه استخدامی مستقیم آنان را به پذیرش نظرات مدیران واحدهای اقتصادی در تهیه صورتهای مالی ناگزیر می کرد و از طرفی اشتغال آنان در موسسات، نوعی جانبداری طبیعی از آن موسسات را در پی داشت.
حال آنکه صورتهای مالی باید نیازهای گروههای مختلف استفاده کننده با علائق و منافع متفاوت و احتمالا متضاد را برطرف می کرد.

برای آن که گروههای مختلف استفاده کننده بتوانند به صورتهای مالی تهیه شده توسط موسسات اعتماد بیشتری نمایند، حسابداران خبره ای انتخاب شدند و وظیفه یافتند که با رسیدگی به مدارک اسناد و حسابها هر گونه تقلب و سوء استفاده را کشف و نسبت به صورتهای مالی بی طرفانه اضهار نظر کنند و این کار حسابرسی نامیده شد.

حسابرسی به معنای عام یعنی رسیدگی به حسابها از لحاظ کشف تقلب و سو استفاده سابقه طولانی دارد و در طول تاریخ همیشه نوعی حسابرسی در موسسات دولتی و خصوصی وجود داشته است، اما حسابرسی به معنای نوین یعنی رسیدگی و اظهار نظر نسبت به صورتهای مالی به دنبال رشد و پیدایش شرکتهای سهامی که در ان مسولیت سهامداران محدود به مقدار سرمایه ای بود که در شرکت گذاشته بودند، بوجود آمد و زادگاه آن انگلستان است.

اما تغییر شگرفی که اکنون در جریان است، تحول حسابرسی از حسابرسی مالی به حسابرسی جامع است که در آن علاوه بر رسیدگی و گزارش نسبت به صورتهای مالی واحد مورد رسیدگی، عملیات و معاملات آن از لحاظ رعایت سیاستهای مقرر شده توسط مراجع تصمیم گیرنده ( مانند مجمع عمومی) و رعایت قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت واحدهای اقتصادی رسیدگی می شود و کارایی مدیریت واحد مورد رسیدگی از لحاظ چگونگی استفاده از منابع موجودد و نحوه اجرای برنامه و عملیات ونتایج حاصل از ان سنجیده و گزارش می شود. این گونه حسابرسی که جنبه اخیر آن حسابرسی مدیریت نامیده می شود عمدتا در مورد شرکتهای بزرگ که منابع کلان و حیطه فعالیت گسترده ای دارند و مدیریت آن از مالکیت سرمایه جداست در پاسخ به ضرورت ارزیابی عملکرد مدیریت این گونه موسسات توسط متخصصین با صلاحیت حسابداران و متخصیصینی از رشته های دیگر) اجرا می شود و چشم انداز تکامل حسابداری حرفه ای است.

اهمیت موضوع

در عصری که جوامع بشری همواره در حال پیشرفت های علمی و صنعتی و اقتصادی می باشند و با توجه به اینکه نقش فعالیتهای مالی در هر پیشرفت و توسعه ای غیرقابل انکار می باشد نیاز به توسعه حسابداری روز به روز افزایش می یابد .

اخلاقیات به عنوان مجموعه ای از اصول، اغلب به عنوان منشوری که برای راهنمایی و هدایت استفاده می شود، تعریف شده است. این مجموعه اصول ، چهارچوبی برای اقدام ارائه می کند. اخلاق حرفه ای ، مانند شمشیر دولبه ای است که یک لبه آن تهدید است.

ما بر این باوریم که حسابرسی اخلاقی منافع مشخص و ویژه‌ای برای شرکت‌های چند‌ملیتی دارد. در زمینه‌هایی از قبیل تملک یا ادغام شرکت‌ها به خصوص آنها که شرکایی از کشورهای مختلف با سیستم‌های ارزشی متضاد و متفاوت دارند. از دیگر منافع آن می‌توان به تقویت و ارتقای سازمان، افزایش توان شرکت در مقابله با فساد و کلاهبرداری و بهبود اخلاق و انگیزه کارکنان اشاره کرد.

اما نباید از نظر دور داشت دانش و فناوری حسابرسی اخلاقی هنوز در دوران طفولیت خود بسر می‌برد. منافع و مزایای کامل آن بصورت کامل هنوز شناخته نشده‌اند. مزایای اشاره شده در این مقاله از تجارب بدست آمده از کارهای مشاوره‌ای تعدادی از اعضای سازمان اروپایی اخلاق کسب و کار  و برخی همکاران در سازمان‌های مختلف، اقتباس شده‌اند.

تجارب تحصیلی در این فرآیند، ما را مجاب کرده‌ است که حسابرسی اخلاقی از مهمترین و هیجان ‌انگیز ترین توسعه‌های علم مدیریت و حسابرسی در چند دهه گذشته است که ماندنی خواهد بود. ارزش‌ها، پایه و مبنای همه رفتارهای سازمانی هستند و تمرکز بر ارزش‌ها، مدیران سازمان‌ها را قادر به خلق سازمانی عالی و برتر در همه زمینه‌های ممکن خواهد کرد و کامل شدن و اعتلای این فرآیند همواره نیازمند حسابرسی آن خواهد بود و این نقطه‌ای دیگر از تلاقی رشته‌های حسابرسی و مدیریت خواهد بود.

تعاریف و اصطلاحات

الف ) واژگان کلیدی

حسابداری : حسابداری یک سیستم است که در آن فرآیند جمع‌آوری، طبقه‌بندی ، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارشهای مالی و صورتهای حسابداری در شکل‌ها و مدلهای خاص انجام می‌گیرد.

اخلاق حرفه ای : رعایت تمامی اصول اخلاقی و پایبند بودن به اخلاق را گویند که هر کسی متناسب با تصور خود از یک فعالیت به آن می‌پردازد. تصوری که از مقصد داریم، راه و ابزار ما را تعیین می‌کند.

رفتار حرفه ای : حرفه‌ای بودن یعنی انجام به‌ترین کاری که می‌توانید، وقتی که علاقه‌ای به کارتان ندارید.” تمام مشکلات به جای خود؛ یک آدم حرفه‌ای همیشه به‌ترین و عالی‌ترین خروجی را تولید می‌کند.

ب ) اصطلاحات

حسابدار حرفه‌ای : شخص حقیقی یا مؤسسه ای است که عضو یک تشکل حرفه ای باشد.

حسابدارحرفه‌ای تحت استخدام : حسابدار حرفه ای است که برای ارائه خدمات حرفه ای خود، به عنوان یک شخص حقیقی در استخدام یک کارفرما (به استثنای مؤسسات حرفه ای ) است.

خدمات حرفه‌ای : هرگونه خدمات حسابداری، حسابرسی، مالیاتی، مشاوره مدیریت و مدیریت مالی است که توسط حسابداران حرفه ای ارائه می شود و انجام آن مستلزم بکارگیری دانش حسابداری و مهارتهای مرتبط با آن است.

اعتبـار : جامعه به اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی قابل اتکا و معتبر نیاز دارد.

حرفه‌ای بودن : افراد حرفه ای در زمینه حسابداری حرفه ای باید به سادگی توسط صاحبکاران، کارفرمایان و سایر اشخاص ذینفع، قابل تشخیص و شناسایی باشند.

کیفیت خدمات : اطمینان از اینکه کلیه خدمات ارائه شده توسط حسابداران حرفه ای با بالاترین کیفیت ممکن انجام می‌شود.

اطمینـان : استفاده کنندگان از خدمات حسابداران حرفه ای باید مطمئن شوند چارچوبی برای رفتار حرفه ای وجود دارد که ناظر بر ارائه آن خدمات می باشد


پیشینه تحقیق

دانشگاهها و مراکز آموزشی

در سال ۲۰۰۲ متولیان آموزش در حوزه مدیریت درباره نقش دانشگاه در پاسخگویی به رسواییهای اخلاقی سالهای اخیر بحث نمودند. آنها علل ریشهای تأکید بیش از حد شرکتهای آمریکایی را برای به حداکثر رساندن ارزش سهام سهامداران بدون توجه به تأثیر عملشان بر سهامداران دیگر بررسی نمودند .

رسواییهای سالهای اخیر بیانگر این است که حسابداران، کمتر از مدیران تحت فشار نبودهاند. ما میبینیم که کارمندان مالی و حسابداران شرکتهای إنرون، وردکام، هالیبرتن ۱۹ ، تایکو و غیره برای ارائۀ صورتهای مالی گمراه کننده به عموم، تحت فشار بودهاند و شرکتهای حسابرسی هم در محافظت منافع عمومی در مقابل اطلاعات غلط، قصور ورزیده اند .

حامیان مسؤولیت پذیری حرفه ای و عمومی سالهاست که بیان میکنند که تحصیلات مدیریتی، امروزه رهبرانی را تربیت میکند که توانایی، رغبت و ظرفیت محدودی برای فکر کردن همه جانبه درباره نتایج و آثار تصمیماتشان بر سهامداران، جامعه و محیط زیست دارند .

همین انتقاد بر تحصیلات حسابداری نیز وارد میباشد. زیرا بسیاری از نظریه های مدیریت عمدتاً بر حداکثر نمودن ثروت سهامدار تأکید دارند. این نظریه ها فقط تعدادی سهامدار را مورد توجه قرار داده و در ارتباط با تعلیم و آموزش مدیران و حسابداران حرفهای درباره عواقب تصمیمات و یا در حقیقت درباره دامنه موضوعاتی که باید بهطور صحیح در گزارش های حسابداری جای بگیرد، اهمال میورزند. در حقیقت، فشارهای رقابتی بر مدیران، فشارهای رتبهبندی بر دانشکدههای حسابداری و مدیریت و سیاستهای تشویقی و تنبیهی در مؤسسات حسابداری مهم، همه و همه، دانشجویان حسابداری و مدیریت و رهبران و رؤسای شرکتها را تشویق مینمایند تا نسبت به گذشته، توجه بیشتری به حداکثر نمودن سود کوتاه مدت داشته باشند. در نتیجه شرکتها، دانشجویان و حسابداران از توجه به مسائل مهم موجود اجتماعی نظیر نیاز به حسابداری بهایابی کامل یا چرخه زندگی، حسابداری محیط زیست و حسابداری مقولههای مسؤولیتپذیری عمومی پرهیز مینمایند .

برای ممانعت از تکرار رسواییهای مالی در آینده، مهم است که ببینیم دانشکده های حسابداری و مدیریت چگونه رهبران فردا را تعلیم میدهند. اگر دانشگاهها مدیران و حسابداران آینده را درباره ارتباط بنیادی و اساسی جامعه و شرکتها تعلیم ندهند، نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که مدیران اجرایی رده بالا این روابط را درک نمایند. دانشجویان حسابداری و مدیریت و بازرگانی باید به صداقت در سطوح شخصی، شرکتی و اجتماعی توجه داشته باشند. دانشگاهها باید به سمت و سوی یک دگرگونی در برنامه آموزشی پیش روند تا بتوانند بازرگانی در جامعه را جایگزین بازرگانی در اقتصاد نمایند .

اکثر مدیر عاملان و حسابداران، انسانهای شریف و محترمی هستند که به صداقت و اصول اخلاقی خاصی در زندگی پایبندند، اما برخی از آنها به خاطر عدم خودسازی، گمراه شده و در سازمان آنها هیچ گزینه دیگری به جز سود به عنوان هدف، معرفی نگردیده است و شیوه رفتاری متفاوتی را نیز در حین تحصیل در دانشگاه نیاموختهاند. حرفۀ حسابداری باید به این امر واقف باشد که حسابداری اساساً علاوه بر اینکه یک مبحث فنی است، یک بحث اخلاقی نیز میباشد. برای آنکه حسابداران بتوانند با صداقت عمل نموده و گستردگی مجموعهای را که در آن کار میکنند درک نمایند، باید تحت تعلیم قرار گرفته و نسبت به اموری نظیر آگاهی از سامانههای فکری، هشیاری نسبت به نتایج و دارا بودن تفکر وسیع و پویا درباره اثر فعالیتها و تصمیماتشان آموزش داده شوند .

حسابداران، موقعیتی دارند که ذاتاً با ارزش و سرشار از مسؤولیتهای اخلاقی میباشد. تصمیماتشان بر سایر مردم، سازمان ها، اتحادیه ها، محیط طبیعی و نیز بر نوع نگاه به شرکت اثر می گذارد، پس این تصمیمات باید براساس بنیاد و پایه اعتماد اتخاذ شوند . از این دیدگاه اخلاق، درستی و شفافیت از حسابداری تفکیک ناپذیرند و همین رابطۀ جداییناپذیر اخلاق و حسابداری است که از نظر دانشکده های حسابداری و مدیریت، مغفول مانده است . متأسفانه ، امروزه نقش واحدهای آموزشی که به دانشجویان حسابداری توجه به عواقب تصمیمات و منافع آتی همه سهامداران و اشخاص ذینفع را تعلیم دهد، بسیار کمرنگ و کم رونق است .

تعریف اخلاق

اخلاق از دیدگاه معناشناسی جمع«خلق»و خلق در لغت‌ به معنی«عادت و رویه»است.در لغت‌نامه دهخدا اخلاق‌ به معنی«خوی‌ها»بیان شده است.واژه انگلیسی آن در لغت‌نامه وبستر [i] به معنی مطالعه راه‌های درست‌ و غلط در رفتار انسان می‌باشد.علم اخلاق،رفتار خوب، یعنی آنچه را که باید رخ دهد،تحت قاعده بیان می‌نماید و در پی دست یافتن به اصول و قواعدی است که به کار بستن‌ آنها موجب خیر و سعادت انسان می‌شود.به بیان دیگر،علم‌ اخلاق صفات نیک و بد،رفتار پسندیده و ناپسند و هنجارها را مورد مطالعه قرار می‌دهد.اخلاق کسب‌وکار،یکی از بخش‌های اخلاق کاربردی است و در فرهنگ وبستر به معنای رفتار بی‌طرفانه،عادلانه و صحیح در جهان تجارت‌ است.از اجزای آن،می‌توان به اخلاق حرفه‌ای اشاره کرد. اخلاق حرفه‌ای، زیرمجموعه اخلاق کسب‌وکار و شامل‌ احکام و روش‌های پسندیده‌ای می‌باشد که در یک حرفه‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیدایش حرفه در اقتصاد،ناشی از تقسیم کار در زندگی‌ اجتماعی و تخصصی شدن امور در جوامع بشری است. گذشت زمان،رشد روزافزون دانش و فناوری و پیچیده‌تر شدن روابط و مناسبات اجتماعی،توسعه حرفه‌ها را در پی‌ داشته است.شاغلین حرفه‌ها روزبه‌روز نقش مهم‌تری را در بهبود رفاه عمومی جامعه و ادای مسئولیت بر عهده گرفته‌اند. کیفیت ارائه خدمات و اعتبار و اعتماد ایجاد شده،موجب‌ تداوم حیات حرفه‌ها و اشتغال اعضای آن در طول تاریخ‌ بوده است.به بیانی دیگر، مقبولیت جامعه، سرمایه اصلی و سبب استمرار هر حرفه بوده است. تداوم کار و حفظ این‌ سرمایه از ضرورت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.  مقبولیت اجتماعی و کسب رضایت جامعه وقتی میسر است‌ که ارائه خدمات، از اصول و ضوابط دقیقی برخوردار باشد. نظام هر حرفه،ترکیبی از قوانین،مقررات و اخلاق حرفه‌ای‌ می‌باشد که بر آن حاکم است.ضوابط رفتاری و اخلاقی هر حرفه،مهم‌ترین خط مشی آن را تشکیل می‌دهد و مواردی‌ چون تعریف مفاهیم اصلی حرفه، روابط اعضا با جامعه و روابط اعضا با یکدیگر را دربر می‌گیرد.اخلاق حرفه‌ای‌ دانشی است که به نحوی روش‌مند، رفتار مناسب و درست‌ را در هر حرفه تبیین و رهنمودهای عملی و کاربردی را به منظور تعیین حد و مرز مسئولیت‌ها،ارائه می‌دهد.بسیاری‌ از حرفه‌های شناخته شده،اصول و استانداردهای کاربردی‌ را برای اخلاق حرفه‌ای خود تدوین نموده‌اند. هدف اساسی‌ از تدوین استانداردهای رفتاری، این است که مسئولیت‌های‌ اخلاقی در قبال جامعه، دیگران و محیط مشخص گردد.

مشاغل پزشکی، مهندسی، وکالت، حسابداری، حسابرسی‌ و روزنامه‌نگاری، علاوه بر داشتن ویژگی‌های مشترک، به سبب اهمیت اجتماعی از اخلاق حرفه‌ای تدوین شده‌ برخوردارند.ویژگی‌های مشترک در حرفه‌های مذکور عبارتند از:

۱-تعریف صلاحیت ورود به حرفه

۲-پیچیدگی در فناوری و دانش حرفه‌ای

۳-مسئولیت‌پذیری در ارائه خدمت به جامعه

۴-نیاز به کسب مقبولیت و اعتماد جامعه.

اصول اخلاقی در این حرفه‌ها،بایدها و نبایدهای رفتاری‌ است.در واقع،در رفتارهای اجتماعی تعیین اینکه چه باید کرد و چه نباید کرد، بر عهده اخلاق می‌باشد. ازاین‌رو،آنچه‌ محور اصلی احکام حرفه‌ای را تشکیل می‌دهد، همین بایدها و نبایدها است. این احکام،بر مبنای ارزش‌های پذیرفته شده‌ صادر می‌شوند و با تعابیری مثل خوب و بد و درست و نادرست،توصیف می‌گردند.ماکس وبر [۱]، محدوده اخلاق را به سه بخش تقسیم نموده است:

۱-خلاق در خانواده و زندگی خصوصی

۲-اخلاق در زندگی اقتصادی

۳-اخلاق در سیاست و روابط اجتماعی.

بر این اساس،اخلاق حرفه‌ای در حسابداری و حسابرسی،زیرمجموعه اخلاق کسب‌وکار و اخلاق‌ کسب‌وکار،زیرمجموعه اخلاق در زندگی اقتصادی‌ محسوب می‌گردد.

حرفه حسابداری و حسابرسی

[۱] (Max Weber)

90,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله حسابرسی عملکرد و عملیاتی
  • پایان نامه کسب شناخت اعضاء حرفه ای حسابرسی از جایگاه خود در جامعه و نقش آنها در اعتبار بخشیدن به صورتهای مالی برای استفاده سرمایه گذاران
  • پایان نامه حسابداری و حسابرسی دولتی
  • مقاله نقش قضاوت حرفه ای در تصمیمات حسابرسی
  • مقاله حسابرسی مستقل
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.