مقاله کمبود مواد غذایی در بدن


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

عناصر اندک

اصطلاح عناصر اندک به موادی اطلاق می‌شود که به مقادیر خیلی کمتر مورد لزومند. اطلاع فعلی در مورد کار این عناصر محدود است و عناصر دیگری وجود دارند که بعضی انواع حیوانات به آنها احتیاج دارند و بالاخره تعدادی عناصر دیگر نیز در بدن وجود دارند، ولی کار آنها تاکنون شناخته نشده است. لزوم بعضی از آن عناصر در تغذیه انسان ممکن است بعدا ثابت شود.

جذب مواد معدنی

متابولیسم بسیاری از مواد معدنی بطور کامل مشخص نگردیده ، مع هذا بعضی از مسایل را بطور کلی می‌توان درباره تمام آنها تعمیم داد. جذب مواد معدنی معمولا ناقص است و مقدار بیشتری از آنها در مدفوع دفن شده و مقدار کمتری جذب می‌شود. برای جذب آنها پروتئین‌های خاصی ضرورت دارد و تولید این پروتئین‌ها در بدن مرحله مهمی از متابولیسم مواد معدنی است.

جذب مواد معدنی ممکن است تحت اثر موادی که آنها را به خود می‌گیرند (مانند فیتات و اکسالات) ، پروتئین ، چربی ، سایر مواد معدنی و مقدار فیبر رژیم دستخوش تغییراتی بشود. ولی نتایج بررسیهایی که در این مورد بعمل آمده ، منجر به نتیجه ثابتی نشده است.

جذب آهن و مس :

جذب آهن از گوشت ، بهتر از جذب آن از غذاهای گیاهی است. در حالیکه افزایش پروتئین غذا احتیاج به روی و کلسیم را افزایش می‌دهد. ویتامین ث ، جذب آهن را افزایش ولی جذب مس را کاهش می‌دهد.

kambodmavadghazaei_bankmaghale.ir_

جذب کلسیم ، منیزیم و فسفر

رژیمهایی که مقدار فیبر آنها زیاد است، مانع جذب کلسیم و منیزیم می‌شوند، در حالیکه اثری در جذب فسفر ندارند. به هر حال قبل از اینکه بتوان توصیه ای در مورد تغییر ترکیب رژیم برای کاهش یا افزایش مواد معدنی نمود، باید در مورد این پدیده ها بررسیهای بیشتری صورت گیرد.

انباشته شدن مواد معدنی

مواد معدنی پس از جذب به‌صورت ترکیب با آلبومین یا پروتئین‌های ناقل اختصاصی در خون جابجا می‌شوند این مواد ممکن است در کبد و سایر بافتها همراه با پروتئین اختصاصی خود ذخیره شوند. تقریبا تمام مواد معدنی ممکن است در بدن به میزان سمی انباشته شوند و چون معمولا میزان دریافت مواد معدنی در موقع جذب کنترل می‌شود، مسمومیت از این مواد غالبا نتیجه اختلال در تنظیم جذب می‌باشد.

مواد معدنی در مواد غذایی

مواد غذایی معدنی در غلات تصفیه نشده ، میوه ها و سبزیها ، لبنیات و غذاهای دریایی انتشار وسیع دارند، ولی مقدارشان در این غذاها جزئی است، از این رو برای دریافت مقدار مورد احتیاج بایستی مقدار کافی غذای متنوع مصرف شود. عملیات تهیه غذا سبب اتلاف مقدار قابل توجهی از این مواد می‌شود. در آمریکا آهن تنها ماده معدنی است که به فراورده‌های غلات اضافه می‌شود.

اشخاصی که به‌علت رژیم گرفتن سن زیاد یا کمبود فعالیت بدنی میزان انرژی رژیم غذاییشان کم بوده و مقدار کافی مواد معدنی به بدنشان نرسد. علاوه بر این ، کمبودهای خفیف مواد معدنی در بسیاری از بیماریهای چند علتی وجود دارد. به‌عنوان مثال ، در مبتلایان به بیماریهای عروق کرونر ، کمبود مواد معدنی اندک گزارش گردیده ، ولی اگر این کمبود در بروز بیماری تایری داشته باشد، تنها یکی از چند علت است و تا وقتی که اطلاعات بیشتری در مورد متابولیسم این مواد بدست نیامده ، نقش آنها در این گونه حالات در مدنظر بوده ولی به ثبوت نرسیده است. دریافت مقدار مطلوب مواد معدنی بستگی به مصرف مقدار کافی غذاهای بسیار متنوع با تراکم زیاد دارد مگر اینکه در مورد خاصی خلاف آن ثابت شود.

مواد معدنی با ساختاری ساده ، در بسیاری از فعالیت های متابولیک نقش دارند. اکثر آنها حاوی آنزیم هایی هستند که فعالیت های شیمیایی بدن ما را تسریع می کنند و موجب تنظیم و کنترل در بافتها، ماهیچه ها و دستگاه های بدن انسان ها و حیوانات می شوند.

اهمیت مواد معدنی در طول سالیان اخیر بیشتر مشخص شده است. مساله مورد توجه در سالهای اخیر این بوده است که غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات و غلاتی که ما امروزه مصرف می کنیم ، با وجود این که طبیعی هستند و در خاک رشد می کنند، اما به اندازه کافی محتوی مواد معدنی مورد نیاز ما نیستند.

مواد معدنی را می توان به ۲ گروه کلی تقسیم کرد:

۱- مواد معدنی اصلی شامل: کلسیم ، فسفر، کلر، منیزیم ، پتاسیم ، سدیم و سولفور.

۲- مواد معدنی اثرگذار از جمله: ید، آهن ، روی ، سلنیم ، فلوراید، مس ، منگنز و… که مقدار کمی از آنها برای سلامت موجودان زنده بسیار موثر است.

استخوان ها، دندان ها، ناخنها، پوست و مو برای ساخته شدن نیاز به مواد معدنی دارند. در ضمن این گونه مواد با تاثیر بر عملکرد بدن ، سیستم های بدن را کنترل کرده و انرژی تولید می کنند.

در بدن ما ۶۰ ماده معدنی گوناگون مورد نیاز است تا فعالیت ها طبیعی و متعادل باشد، سنتز DNA انجام شود، آنزیم ها موثر واقع شوند و سلولهای پیر و مرده با سلولهای جوان جایگزین شوند.

جالب است بدانید کمبود یکی از انواع مواد معدنی به تنهایی مشکل ساز نیست و در بسیاری از موارد ماده معدنی دیگری می تواند کمبود آن را برطرف کند.

شاید با خود بگویید که در جهان امروز و این دنیای ماشینی با انبوهی از مشکلات ، دیگر وقتی برای مصرف مناسب و به اندازه مواد معدنی باقی نمی ماند.

اتفاقا استفاده مناسب از این گونه مواد، کمک زیادی به ما می کند؛ زیرا ما به بدن خود برای پرداختن به فعالیت های گوناگون روزمره نیاز داریم و باید با جذب کافی آنها از بروز مشکلات و بیماری برای خود و خانواده جلوگیری کنیم.

با کمبود مواد معدنی ، برنامه ریزی سلولی در بدن به هم خورده و موجب انباشت سلولها در ناحیه ای خاص و تولید غده یا سرطان می شود.

بیماری های دیگری نظیر بیماری قلبی ، فشار خون بالا، آب مروارید، نابینایی تدریجی ، نقایص زمان تولد، کودکان بیش فعال ، ناتوانی در یادگیری ، چاقی ، آرتریت و پوکی استخوان در افرادی که به اندازه کافی مواد معدنی مصرف می کنند وجود ندارد.

جالب است بدانید نقش مواد معدنی در سلامتی و خوش اندام بودن از نقش کالری ها مهمتر است. ویتامین ها و مواد معدنی تعیین کننده جذب مواد نشاسته ای ، پروتئینی یا هیدرات های کربن هستند و اگر بدن ما با کمبود مواد معدنی روبه رو شود، صرف نظر از این که این کمبود تا چه حدی کم و میکروسکوپی است ، با درد، بیماری و کوتاهی عمر روبه رو می شویم.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که ما باید از منابع تغذیه ای استفاده کنیم که از نظر کیفیت دارا بودن مواد معدنی ، بسیار خوب باشد؛ یعنی به گونه ای باشد که مواد معدنی موجود در آن براحتی و سرعت جذب بدن شوند.

در حال حاضر که منابع طبیعی و در دسترس مواد معدنی به اندازه کافی دارای این ویژگی نیستند، توصیه می شود که علاوه بر مصرف زیاد میوه و سبزیجات ، در پخت این گونه مواد نیز دقت کرده و ترجیحا آنها را به صورت خام یا پخته و طبیعی مصرف کنیم.

در ضمن مکملهای مواد معدنی نیز منابع خوبی برای تامین این گونه مواد هستند. سعی کنید از کلسیم که در ساختار استخوان و دندان نقش اساسی دارد، سدیم و پتاسیم که در تعادل مایعات بدن موثر هستند و آهن که حمل کننده اکسیژن در خون و تشکیل دهنده هموگلوبین است نیز بیشتر استفاده کنید.

ویتامین ها و مواد معدنی موادی هستند که برای سلامت انسان ها حیاتی می باشند . ..

بدون آنها بدن نمی تواند کار خود را به خوبی انجام دهد و ممکن است مستعد ابتلاء به بسیاری از بیماریها شود . حتی در ۲۴۰۰ سال پیش نیز پزشکانی مثل بقراط حکیم می دانستند که بعضی از غذاها از بعضی بیماریها پیشگیری می کند . برای مثال کمبود ویتامین ث می تواند منجر به بروز بیماری اسکوربوت شود . تنها دو ویتامین است که به غیر از اینکه از طریق رژیم غذایی می توانیم آنها را بدست بیاوریم خود بدن می تواند آنها را بسازد و این دو ویتامین عبارتند از: ویتامین د (D  ) و ویتامین کا( K ).

کشف ویتامین

در قرن بیستم بود که دانشمندان توانستند بطور موفقیت امیزی ویتامین ها را از غذاها جدا نموده و ساختمان مولکولی آنها را شناسایی کنند . امروزه ما ۱۳ نوع از این ویتامین ها را می شناسیم و تمام آنها را می توان در غذاها و نوشیدنی ها پیدا نمود .

در ابتدای کشف ویتامین ها به هر ویتامینی یک حرف الفبایی اختصاص داده شد مثل آ (  A ) یا ث ( C ).اما وقتی ساختمان شیمیایی آنها نیز مشخص شد یک نام اختصاصی نیز به آنها داده شد . بنابر این به ویتامین آ نام رتینول و به ویتامین ث نام اسید آسکوربیک اختصاص داده شد .

با اینحال مثل تمام چیزها ، در اینجا نیز موارد استثناء وجود دارد . برای مثال ویتامین ب ( B ) یک ویتامین نمی باشد بلکه مجموعه ای از چند ویتامین می باشد که آنها را با شماره مشخص می کنند مثل ویتامین ب یک ( B1 ) و یا ویتامین ب دوازده ( B12) .

ویتامین ها را کلاً به دو گروه طبقه بندی می کنند :

۱ ) ویتامین های محلول در آب

۲ ) ویتامین های محلول در چربی.

ویتامین های محلول در آب مثل ویتامین ث و ویتامین های ب وقتی وارد بدن می شوند به سرعت از طریق ادرار دفع می شوند . ویتامین های محلول در چربی که ویتامین های آ ( A ) . د ( D ) ، ایی (  E) و کا ( K ) را شامل می شوند وقتی وارد بدن می شوند در چربی های بدن به مدت چند ماه و یا حتی چند سال باقی می مانند .مواد معدنی:

مواد معدنی مواد کانی هستند که منشا آنها چیزهای غیر زنده مثل سنگها و فلزات معدنی می باشد . این مواد از طریق خاک و ریشه گیاهان وارد گیاه شده و ما با خوردن این گیاهان و یا با خوردن حیواناتی که از این گیاهان تغذیه می کنند مواد معدنی را وارد بدنمان می کنیم.

۲۲ ماده معدنی وجود دارد که برای سلامت بدن ضروری می باشد . برای مثال کلسیم باعث ساخته شدن استخوان ها و دندان های قوی می شود و آهن کمک میکند که مغز ما تمرکز حواس بیشتری داشته باشد .

کمبود مواد معدنی همانند کمبود ویتامین ها ممکن است باعث بروز بعضی از بیماریها شود . برعکس ، مصرف خیلی زیاد از مواد معدنی می تواند همچنین باعث بروز خطراتی شود . بنابر این اهمیت زیادی دارد که از این مواد به اندازه کافی و مناسب مصرف شود.

حالات کمبود مواد معدنی و ویتامین :

حالات کمبود یک یا چند مورد از مواد مغذی لازم، در سلامت عمومی مهم می باشد. در کشورهای در حال رشد بروز حوادث برحسب ساکنین شهری و روستایی وطبقات اجتماعی متفاوت می باشد، اما این کمبودها بعنوان فاکتور اصلی ناخوشی و مرگ‌ومیر در میان اکثریت مردمان فقیر شهری و روستایی بشمار می‌آیند. در کشورهای توسعه یافته، مشکل شایع از نظر تغذیه چاقی است. اما در میان گروههای خاصی از مردم نقصها و کمبودهای قابل ملاحظه‌ای وجود دارد…

کمبود فولیت:

اسیدفولیک برای تشکیل خون بصورت نرمال و بهداشت عصبی لازم است. کمبود آن در میان گروههای اجتماعی – اقتصادی بخصوص در زمان حاملگی، نوزادی و کودکی شایع است. این کمبود دارای شیوع بیشتر در الکلیها، بعلت سوء تغذیه و جذب ناقص، می‌باشد…

کم خونی ناشی از فقر آهن :

کم خونی ناشی از کمبود آهن(IDA) شایعترین مرض ناشی از فقر تغدیه در جهان می‌باشد، که هم در کشورهای پیشرفته و هم در کشورهای در حال پیشرفت دارای گستردگی می‌باشد. آهن نقش حیاتی در انتقال اکسیژن در خون انسان دارد…

روی یکی دیگر از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که مقدار آن در افراد دیابتی کمتر از سایرین است. این کمبود ممکن است به خاطر کم بودن مقدار جذب روی و یا افزایش دفع روی در بیماران دیابتی باشد. هنوز علت دقیق بروز این دو حالت در میان دیابتی ها مشخص نیست ولی در هر حال این دو عامل سبب کاهش میزان روی در بدن افراد دیابتی می شود. همانطور که می دانید، زخم هایی که در بدن افراد دیابتی ایجاد می شود، می تواند برای آنان مشکلات زیادی را ایجاد کند ولی مصرف روی با بالا بردن مقاومت بدن، در پیشگیری از طولانی شدن بهبود زخم های سطحی در دیابتی ها،مؤثر است. تعدادی از مواد غذایی حاوی روی عبارتند از: لوبیا سبز، لوبیا چیتی، عدس، تخم مرغ، جگر گاو، گوشت مرغ و گاو، بادام، گردو، بادام زمینی و ماست.

جهت جستجو سریع موضوع مقاله ، پرسشنامه ، پاورپوینت و گزارش کارآموزی می توانید از قسمت بالا سمت راست جستجو پیشرفته اقدام نمایید.

همچنین جهت سفارش تایپ ، تبدیل فایل پی دی اف (Pdf) به ورد (Word) ، ساخت پاورپوینت ، ویرایش پایان نامه و مقاله با ما در تماس باشید.

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.