پایان نامه جایگاه والدین در دین اسلام


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پایان نامه جایگاه والدین در دین اسلام مربوطه  به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد و داری ۱۰۵  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پایان نامه جایگاه والدین در دین اسلام نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک پایان نامه مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

 ۱-تعریف  و تبین موضوع: ۴

۲-اهمیت ضرورت تحقیق: ۴

۳-اهداف وفوائد تحقیق : ۴

۴-پیشینه موضوع تحقیق: ۴

۵-سوالات تحقیق سوالات: ۵

۶-فرضیه تحقیق: ۵

۷-روش تحقیق: ۶

۸-ساختار تحقیق: ۶

۹-واژگان کلیدی: ۶

۱۰-محدودیت ها،مشکلات وموانع تحقیق: ۶

فصل اول: ۷

تعاریف-کلیات… ۷

۱-تعاریف: ۸

۱-۱-تعریف لغوی.. ۸

۲-۱-تعریف اصطلاحی: ۸

۲-انواع والدین: ۸

۱-۲-والدین نصبی وسببی.. ۹

۱٫ احسان و اطاعت… ۱۱

۲٫ شکر و سپاسگزاری.. ۱۱

۳-حق پدران روحانی.. ۱۲

۱-۳-احسان و اطاعت: ۱۲

۲-۳-شکر وسپاس گذاری: ۱۳

۴-نیکی به والدین روحانی.. ۱۶

۵-جایگاه والدین معنوی: ۱۶

۶-والدین در ادیان توحیدی.. ۲۱

۷-والدین از دیدگاه اسلام. ۲۵

۱-۷-جایگاه والدین در اسلام: ۲۶

۲-۷-مدارا با پدر ناصبی: ۲۶

۳-۷-دعای پدر. ۲۷

۸-مرز اطاعت از والدین: ۲۸

۹-جایگاه خاص مادر در اسلام. ۲۸

۱ -۹- مقام مادر: ۲۸

۱-قرآن و اولویت مادر: ۳۰

۲-زحمات طاقت فرسای مادر: ۳۲

۳-سیره معصومین در مورد مادر. ۳۴

الف- سیره پیامبر: ۳۴

ب- سیره امیرالمؤمنین علیه السلام. ۳۶

ج-سیره حضرت امام زین العابدین علیه السلام : ۳۷

د-سیره حضرت امام صادق علیه السلام. ۳۸

۴-روایات درجایگاه خاص مادر: ۳۸

۲-۹-امتیاز مادر: ۴۰

۳-۹- سفارش به احترام حتی به مادر کافر: ۴۲

فصل دوم. ۴۴

حقوق والدین وآثار. ۴۴

گفتار اول: حقوق والدین.. ۴۵

۱-حقوق درلغت… ۴۵

۲-انواع حقوق.. ۴۵

۱-۲-حقوق اسلامی.. ۴۵

۲-۲-حقوق بشری.. ۴۵

۳-حقوق پدرو مادراز نظرامام سجاد: ۴۸

۱-۳-احسان به والدین: ۵۲

۲-۳- اهمیت احسان به والدین: ۵۳

۳-۳- اطاعت از والدین: ۵۵

الف-گفتاری: ۵۶

۱-سفارش به عدم تندی با مادر : ۵۶

۲-نهی از کمترین مراتب آزردن: ۵۷

ب-رفتاری: ۶۳

۳-۴-حقوق بعد از وفات… ۶۸

گفتاردوم:آثاررعایت حقوق والدین.. ۷۰

۱-آثار نیکی به والدین: ۷۰

الف-آثاردنیوی.. ۷۰

۱-موجب نیکی کردن  فرزندان: ۷۰

۲-ثواب حج مقبول: ۷۰

۳-طولانی کردن عمر: ۷۰

۴-دفع کردن مرگ: ۷۱

ب-آثاراخروی.. ۷۱

۱-جلوگیری از غضب و سخط خدا: ۷۱

۲-کفاره‌ی گناه ۷۱

۳-ورود به بهشت: ۷۲

۴-همنشینی با انبیاء: ۷۲

۲-آثار و برکات اطاعت ازمادر. ۷۳

۱-۲-عاقبت به خیری: ۷۳

۲-۲- توفیق دیدن ملائکه: ۷۴

۳-آثاربی احترامی: ۷۵

۱-۳-کوتاهی عمر : ۷۵

۲-۳-باقی ماندن اثر در نسل انسان: ۷۶

۳-۳-قطع نبوت از نسل یوسف علیه السلام. ۷۷

۴ -۳-مبتلاشدن به همسر بد کار. ۷۸

فصل سوم. ۷۹

عقوق در احادیث… ۷۹

گفتار اول: عقوق والدین: ۸۰

۱-معنای عقوق: ۸۰

۲-عقوق والدین و احادیث: ۸۱

۱-۲-عقوق والدین بالاترین عقوق: ۸۱

۲-۲-عاق والدین عامل نظر نکردن خدا: ۸۲

۳-۲-اذیت والدین اذیت خدا: ۸۲

۴-۲-عاق والدین ومنع بهشت: ۸۳

گفتار دوم:عاق والدین.. ۸۵

الف-آثاردنیوی واخروی عاق والدین.. ۸۵

ب-عقوق والدین روحانی: ۹۱

نتیجه گیری : ۹۵

پیشنهادات: ۹۶

-تعاریف:

۱-۱-تعریف لغوی

امّ: مادر،اصل و پایه هر چیزیکه چیزهاى دیگر بآن منضمّ شود، معظم چیزها، به جرأت می توان گفت که «امّ» مشترک معنوى است و معنى جامع آن‏همان اصل و پایه است، النهایه استعمال آن در مادر حقیقى بقدرى شهرت دارد که احتمال داده می شود:

در «مادر» حقیقت و در معانى دیگر مجاز است. [۱]

أب:پدر و والد، و هر کسیکه سبب پیدایش، اصلاح یا پیرایش و ظهور چیزى شود آنرا (أَب) گویند.[۲]

۲-۱-تعریف اصطلاحی:

أم: به معنای واقعی و نَسَبی و همینطور به مادربزرگ‌ها در گذشه‌ی دور هم اطلاق می شود از اینروی به – حَوّاء – اگرچه بین ما و او قرن‌های دور فاصله است، او را به (مادر ما) خطاب می‌کنند و همچنین به هر چه که اصل و ریشه چیزی باشد یا او را ترتیب و اصلاح کرده باشد یا مبداء و سرآغاز چیزی باشد اُم- گویند.[۳]

۲-انواع والدین:

درفرهنگ عامیانه مادر کسی است که انسان را به دنیا بیاورد وپدر کسی است که فرزندازصلب اوست اما در کلام پیامبرصل الله علیه وآله وائمه اطهار علیه السلام والدین به چند دسته تقسیم می شود.

۱-۲-والدین نصبی وسببی

یکی همان والدین یا پدر ومادری که سبب به وجود آمدن جسم ووجود مادی فرزندان هستند که در فر هنگ لغت با واژه اب وام یا مادر وپدرآمده است ودیگرپدر ومادرهمسرکه فرزندخود را به همسری شخصی دیگر درآورند که آنها نیز پدر ومادر اومحسوب می شوند روی این حساب، غیر از پدران خویش پدر همسر که دختری را با خون دل بزرگ کرده و در اختیار انسان گذاشته یا کسی که واسطه شده و زمینه ازدواج را فراهم نموده و نیز آموزگار و معلمی که به انسان علم و دانش آموخته اند، علاوه بر حق بزرگ تر بودن، حق حیات مادی و معنوی ینز بر عهده انسان دارند و رعایت حقوق و احترام آن ها نیز ضروری خواهد بود.

۲-۲- والدین معنوی وروحانی

والدین روحانی کسانی هستند که انسان از آنها رشد فکر وروحی داشته باشد ،همانندآموزگاری که با آموختن علم روح انسان راپرورش می دهد.

دربیانی از حضرت رسول اکرم (صل الله علیه وآله) می خوانیم:

الآباء ثلاثة: «أب ولّدک، و أب زوّجک،و أب علّمک»[۴]

پدران سه گونه اند:  پدری که وسیله ولادت تو شده است، پدری که تو را به ازدواج رسانده است ( پدر زن یا هر کسی که وسیله ازدواج شود) و پدری که به تو آموزش داده و علم آموخته (معلم و استاد).

الف- راغب اصفهانی در شرح واژه عربی اب که در فارسی پدر معنا شده می‌نویسد: هر چیزی که سبب به وجود آمدن یا اصلاح یا ظهور یا پیدایش چیزی شود( اب )نامیده می شود بدین جهت پیامبر« ابا المؤمنین »نامیده شد و خداوند  متعال می‌فرماید: «النَّبىِ‏ُّ أَوْلىَ‏ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهمِ».[۵]

و در روایت هم آمده:رسول خدا صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود: « أَنَا وَ أَنْتَ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»[۶]

و به آن حضرت به این جهت اشاره کرد، انجا که می‌فرماید: هر سبب و نسبی در روز قیامت منقطع می‌گردد مگر سبب و نسب من، وگفته شده (ابوالاضیاف )چون میزبان نسب به میهمانی مهربانی می‌کند( ابوالحرب) چون سپاه را تحریک و اداره می‌کند و به عمو و پدر مادر و پدر ونیز جد و پدر ابوین گفته شده و نیز به معلم چون سبب پیدایش علم در وجود انسان و اصلاح او می شود پدر انسان گفته شده، گاهی ایه قرآن« إِنَّ وَجَدْنا آباءَنا عَلى‏ أُمَّةٍ»[۷]معنا شده: علمایی که ما را بر اساس علم خویش پرورش دادند چون قرآن از زبان آنان بیان داشته:  ( ما از بزرگان و پیشوایان خود اطاعت کردیم و آنان ما را گمراه نمودند) و در تفسیر آیه « أَنِ اشْکُرْ لی‏ وَ لِوالِدَیْکَ»[۸] گفته شده:« منظور پدری است که سبب ولادت شده و معلمی است که علم و دانش آموخته است»[۹]

بنابراینرعایت حق والدین نسبی واجب است، چون آنان در به وجود آمدن انسان و تقویت و تربیت نقش داشته و به او زندگی بخشیده اند و رعایت حق پیغمبر صلی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام از دو جهت واجب است: اول، چون آنان هدف نهایی ایجاد همه مخلوق اند، به برکت وجود آنان مخلوق باقی می‌مانند و روزی می‌خورند وباران بر آنان می‌بارد و خداوندر به برکت آنان عذاب را رفع می‌کند و اسباب را به جریان می‌اندازد، اما حق دوم آنان، حیات بزرگی است که در پرتو هدایت آنان، افراد هدایت یافته از نور آنان روشنایی گرفته و از چشمه سار علم آنان خداوند  منان بندگان را حیات پاک داده که هرگز زوال ندارد. بنا براین ثابت شده که پیامبر صل الله علیه و آله و امامان علیهم السلام  پدران حقیقی روحانی هستند، که رعایت حق آنان بر همه خلق واجب است و باید از عصیان و سرکشی از دستورات آنان خودداری کنند.[۱۰]

جابر بن عبدالله انصاری، روایت کرده که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: « حق علی علی هذه الامه، کحق الوالد علی الولد»[۱۱]

حقی که علی علیه السلام  بر گردن این امت دارد، مثل حقی است که پدر بر عهده فرزند دارد. آری حقی را که پیامبر صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام  بر گردن امت و پیروان خویش دارند و آنان در برابر این (پدران روحانی )باید آن ها را رعایت کنند عبارتند از:

۱٫ احسان و اطاعت

۲٫ شکر و سپاسگزاری

۳-حق پدران روحانی

۱-۳-احسان و اطاعت:

ابو بصیر از امام باقر علیه السلام  روایت کرده که پیامبر در تفسیر آیه «بِالْوالِدَیْنِ إِحْسان»[۱۲]فرمود:  «انا رسول الله صلی الله علیه و آله احد الوالدین و علی الآخر»[۱۳]

من یکی از والدین هستم و علی علیه السلام  والد دیگر است.

وَ قَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ علیه السلام:« إِنْ کَانَ الْأَبَوَانِ إِنَّمَا عَظُمَ حَقُّهُمَا عَلَى أَوْلَادِهِمَا لِإِحْسَانِهِمَا إِلَیْهِمْ فَإِحْسَانُ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ إِلَى هَذِهِ الْأُمَّةِ أَجَلُّ وَ أَعْظَمُ فَهُمَا بِأَنْ یَکُونَا أَبَوَیْهِمْ أَحَقُّ.»[۱۴]

امام زین العابدین علیه السلام  فرمود: «اگر پدران حق بزرگی بر گردن فرزندان خود دارند، چون در حق آنان احسان و نیکی نموده اند، پس احسان محمد و علی نسبت به این امت بسیار بزرگ تر و بالاتر است و آنان به این که پدران امت باشند و حق بزرگ تری بر گردن آنان داشته باشند سزاوار تر می‌باشند.»

وَ قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ علیه السلام :«مُحَمَّدٌ وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ فَطُوبَى لِمَنْ کَانَبِحَقِّهِمَا عَارِفاً وَ لَهُمَا فِی کُلِّ أَحْوَالِهِ مُطِیعاً یَجْعَلُهُ اللَّهُ مِنْ أَفْضَلِ سُکَّانِ جِنَانِهِ وَ یُسْعِدُهُ بِکَرَامَاتِهِ وَ رِضْوَانِهِ.»[۱۵]

امام حسن مجتبی علیه السلام  فرمود:  محمد و علی علیه السلام  پدران این امت هستند پس خوشا به حال کسی که حق ایشان را خوب بشناسد و در همه حال مطیع آنان باشد.

خداوند متعال چنین افرادی رزا بهترین ساکنان بهشت قرار می‌دهد و آنان را با بزرگواری در رضایت خویش سعادتمند می‌گرداند.

وَ قَالَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ علیه السلام:« مَنْ عَرَفَ حَقَّ أَبَوَیْهِ الْأَفْضَلَیْنِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ وَ أَطَاعَهُمَا حَقَّ طَاعَتِهِ قِیلَ لَهُ تَبَحْبَحْ فِی أَیِّ الْجِنَانِ شِئْتَ.»[۱۶]

حضرت امام حسین علیه السلام فرمود:«هرکس حق دو پدر بزرگ و برتر خویش، محمد و علی بشناسدوحق طاعت آنان را انجام دهد به او گفته می شود: می توانی هر بهشتی را می‌خواهی انتخاب کنی.»

وَ قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ علیه السلام:« مَنْ أَرَادَ أَنْ یَعْلَمَ کَیْفَ قَدْرُهُ عِنْدَ اللَّهِ فَلْیَنْظُرْ کَیْفَ قَدْرُ أَبَوَیْهِ الْأَفْضَلَیْنِ عِنْدَهُ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ.»

امام باقر علیه السلام فرمود:«هرکس می‌خواهد بداند، قدر و منزلت او در پیشگاه خدا چگونه است،ببیند قدر و منزلت دو پدر بزرگ، محمد و علی علیه السلام  نزد او چه اندازه است.»[۱۷]

۲-۳-شکر وسپاس گذاری:

شکر و سپاس گزاری در برابر خداوند  و یا هرکس دیگری، فقط با ذکر و زبان تحقق نمییابد، بلکه این خصلت بزرگ و لازم باید در حوزه عمل تبلور عینی و عملی پیدا کند،

که این معنا، در روایات مختلفی هم مطرح گردیده است.[۱۸]

اصبغ بن نباته، می‌گوید از امام علی علیه السلام  معنای سخن خداوند متعال که می‌فرماید: ـ«أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوالِدَیْکَ إِلَیَّ الْمَصِیرُ»[۱۹]سؤال شد،

آن حضرت فرمود: «فَقَالَ الْوَالِدَانِ اللَّذَانِ أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُمَا الشُّکْرَ هُمَا اللَّذَانِ وَلَدَا الْعِلْمَ وَ وَرَّثَا الْحُکْمَ وَ أُمِرَ النَّاسُ بِطَاعَتِهِمَا. ..»[۲۰]

(پدرانی که خداوند  شکرگزاری در برابر آنان را واجب گردانیده، آن هایی هستند که علم و دانش آموخته اند، حکمت و دانایی به ارث گذاشته اند و خداوند  به اطاعت آنان دستور داه است، این پدران هستند که باید اطاعت شوند و عصیان در برابر صورت نگیرد؛ زیرا رضایت آنان رضایت خداوند وخشم آنان، خشم الهی خواهد بود )

زیاد بن منذزه می‌گوید: « از امام باقر علیه السلام شنیدم، که وقتی جابر معنای آیه: سپاسگزار من و والدین خود باشدرا از آن حضرت سؤال می‌کرد، فرمود: رسول الله(صل الله علیه وآله) و علی بن ابیطالب علیه السلام [۲۱]

(والدین، رسول خدا صل الله علیه وآله و علی بن ابی طالب علیه السلام هستند که شکر و سپاسگزاری آنان واجب است)

اصالت حسب و نسب، یکی از ارزش‌های تربیتی و اجتماعی است و بر این اساس همه انسان‌ها بسیار دوست میدارند دارای ریشه خانوادگی شناخته شده و شناسنامه اصیل باشند و هیچ کس نمی پسندد ریشه خانوادگی او معیوب و مساله دار باشدو از آن بدتر، هیچ کس به سادگی حاضر نیست والدین خویش را نفی کند و خود را فرزند آنان نداند!

وَ قَالَ عَلِیُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام :«أَمَا یَکْرَهُ أَحَدُکُمْ أَنْ یُنْفَى عَنْ أَبِیهِ وَ أُمِّهِ اللَّذَیْنِ وَلَدَاهُ قَالُوا بَلَى وَ اللَّهِ قَالَ فَلْیَتَجَهَّدْ أَنْ لَا یُنْفَى عَنْ أَبِیهِ وَ أُمِّهِ اللَّذَیْنِ هُمَا أَبَوَاهُ الْأَفْضَلُ مِنْ أَبَوَیْ نَفْسِه.»[۲۲]

«آیا کسی از شما می‌پسندد که پدر و مادری را که سبب ولادت او بوده اند او را از خود نفی کنند و آنان را فرزندان خویش ندانند؟!افراد حاضر جواب دادند نه به خدا هیچ کس چنین کاری را نمی پسندد.»

امام رضا علیه السلام  فرمود: «حال که چنین است هر یک از شما باید بکوشد که پدر و مادری محمد و علی علیه السلام  که از پدر مادر او افضل و برترند او را از خود نفی و طرد نکنند.»

امام باقربه مردی که در حضور آن حضرت عرض کرد: من محمد و علی را به قدری دوست دارم که اگر اعضای بدنم قطعه قطعه شود دوستی و محبت آنان را رها نخوام کرد، امام رضا علیه السلام  فرمود: «لَا جَرَمَ أَنَّ مُحَمَّداً وَ عَلِیّاً یُعْطِیَانِکَ مِنْ أَنْفُسِهِمَا- مَا تُعْطِیهِمَا [أَنْتَ‏] مِنْ نَفْسِکَ إِنَّهُمَا لَیَسْتَدْعِیَانِ لَکَ فِی یَوْمِ فَصْلِ الْقَضَاءِ- مَا لَا یَفِی مَا بَذَلْتَهُ لَهُمَا- بِجُزْءٍ مِنْ مِائَةِ أَلْفِ أَلْفِ جُزْءٍ مِنْ ذَلِکَ.»[۲۳]

در نتیجه حضرت محمد صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام  هم آنچه را تو به آنان می‌دهی به تو خواهند داد ( و تو را دوست خواهند داشت و در روز قیامت چندین برابر پاداش و مزد به آنان خواهند داد.)

آنچه از حرمت عقوق و وجوب نیکی درباره پدر و مادر ذکر شد راجع به والدین جسمانی است که واسطه پیدایش فرزند در این عالم اند و سبب تربیت و رشد و نمو جسمانی، اماوالد روحانی یعنی کسی که سبب اصل خلقت انسان و رسیدنش به سعادت حقیقه و تامین کننده حیات باقیه اوست حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام می‌باشند که هر کس تابع و پیرو وابسته به آن ها شد، و بر روحانیت آن ها اتصال یافت از جمیع آفات محفوظ و به جمیع خیرات نائل خواهد گردید چنان چه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: مزیت و شرافت و اهمیت پدر روحانی بر پدر جسمانی مثل مزیت و شرافت روح به بدن و هم چنین مزیت آخرت نسبت به دنیا است و آنچه از عقوبت عقوق والدین جسمانی و آثار وخیمه آن ذکر گردید هزاران مرتبه بالاتر نسبت به عقوق والدین روحانی است.

۴-نیکی به والدین روحانی

100,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق قرآن در قرآن
  • مقاله تاثیرات تلاوت قرآن در زندگی
  • مقاله تفکر در قرآن
  • مقاله اهمیت قرآن
  • مقاله احسان به والدین تا چه حد لازم است؟
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۶ آذر , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.