کاربرد سرامیک درصنعت برق


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

کاربرد سرامیک درصنعت برق

   کاربردهای الکتریکی، الکترونیکی و مغناطیسی مواد سرامیکی

امروزه سرامیک های الکترونیکی بیشترین سهم بازارهای پیشرفته را تشکیل می دهند. سرامیک ها از لحاظ شیمیایی خنثی و مقاوم به دماهای بالا هستند، به همین دلیل آنها محیط مناسبی برای مدارهای فراهم می سازند. بیشتر سرامیک ها دارای مقاومت به تحرک ( موبیلیته) الکترونی هستند.

دسته های سرامیک الکترونیکی مهم از لحاظ تکنولوژی عبارت است از:

seramil_bankmaghale.ir

عایقها

کاربرد اصلی آنها در مدارهای الکترونیکی است. مانند AL2O3 . سایر حوضه های رایج کاربرد عبارتند از: عایقها برای خطوط انتقال(عمدتا پرسلان) و توپی ها(عایق ها) ، شمع( سیستم جرقه)

سرامیک های دی الکتریک

این سرامیک ها نقش کلیدی در مینیاتوری(کوچک)  کردن مدارها و وسایل الکترونیکی بازی می کنند.

استفاده از سرامیک های با ثوابت دی الکتریک بالاتر در خازن های با مساحت سطحی کوچکتر، میسر می شود. BaTiO3 معمولا به عنوان ماده سرامیکی خازن استفاده می شود که این امر ناشی از ثابت دی الکتریک نسبتا بالای آنها می باشد.

شکل های مختلف خازن ها به صورت لایه(فیلم) نازک، لایه (فیلم) ضخیم، تک لایه و چند لایه می باشد. خانواده دیگر خازن های سرامیکی خازن های با لایه مرزی داخلی (IBLC) است که بر پایه سرامیک های پلی کریستال می باشند که دارای فازهایی با مقاومت های ویژه و ثوابت دی الکتریک متفاوت در داخل دانه و مرزدانه هستند.

سرامیک های پیزوالکتریک

مهمترین کاربرد آنها در آشکارسازهای تابش مادون قرمز است. پیزومترهای مادون قرمز، وسائل کنترل آلودگی، اعلام خطر کننده های (آلارم های) ورود افراد، آشکارسازهای دود، مثال هایی از این وسایل هستند. در میان مواد پیزوالکتریک مختلف می توان از سولفات تری گلیسین SrTiO3, PbZ2TiO3, LiTaO3, (TGS همچنین شکر و نیشکر نام برد.

مواد پیزوالکتریک

ترانسدوسرها (ارتعاش کننده ها، محرک ها)، حسگرها( شتاب سنج ها، میکروفون ها، حس کننده صدا در دستگاه گرامافون، صفحه کلیدها ) و وسایل سیگنالی (فیلترها، پس زنهای سیگنال، رزروناتورها( تشدیدکننده ها ))، مورد استفاده هستند. در یک میکروفون، ارتعاش ایجاد شده بر روی دیاگرام به جزء پیزوالکتریک انتقال می یابد و به صورت یک سیگنال الکتریکی، تبدیل می شود، در حالیکه بلندگوها و گوشی ها به صورت عکس عمل می کنند.

نیمه هادی ها

دارای کاربردهای مهمی به عنوان “ورمیستورها” و “ترمیستورها” می باشند. ورمیستورها عبارتند از المنت های حرارتی( مثل MoSi2, SiC ) و یکسوکننده های جریان مثل Cu2O. کاربرد مهم دیگر محافظ های برقگیر است. اینها وسایلی هستند که وسایل الکتریکی نظیر رایانه ها را از ولتاژ ناگهانی حفاظت می کنند( مثل ZnO). ترمیستورها شامل حسگرهای دمایی، جبران کننده های دمایی، حسگرهای مادون قرمز، سوئیچها و سیستم های گرم کننده می باشد.

جرقه زنها

گروه مهمی از سرامیک های الکترواپتیک هستند. جرقه زنها، حسگرهای تابشی هستند که از خود نور منتشر می کنند یا جرقه می زنند،  زمانیکه توسط فوتون های با انرژی بالا نظیر اشعه های X ، اشعه های گاما و ذرات آلفا و بتا، مورد اصابت قرار می گیرند.

اولین کاربرد تجاری جرقه زنهادر وسایل ترموگرافی محاسباتی CT اشعه X با راندمان بالا بود. سایر کاربردهای جرقه زنها شامل CT صنعتی با قدرت تفکیک بالا، بازرسی امنیتی، اسکنرهای چمدان در فرودگاه، کالری مترهای فیزیکی انرژی بالا و اسکن توموگرافی نشر پوزیترونی (PET) در پزشکی می باشد.

فریت ها (سرامیک های مغناطیسی)

برای کاربردهای مختلفی شامل مغناطیس های سخت (دائمی) در بلندگوهای با اطمینان بالا و موتورهای الکتریکی کوچک، آشکارهای میدان مغناطیسی، نوارهای ضبط صدا و تصویر، دیسک های کامپیوتری، ژنراتورها و ضبط کننده های ویدئویی به کار می روند. نمونه هایی از مواد مغناطیسی سخت عبارتند از : پلمبیتهای مغناطیسی نظیر BaFe12O و PbFe12O10. مغناطیس های نرم در وسایل مخابراتی ( تلویزیون، رادیو، تلفنهای تک مداری، فیلترها برای ارتباطات مخابراتی، ارتباطات زیر دریایی)، جوشکاری با فرکانس بالا، ترانسفورماتورهای توان پایین، هدهای ضبط کردن و عوامل ضبط مغناطیسی. مغناطیس های نرم مورد استفاده بصورت رایج شامل فریت های اسپینل Mn-Z یا (MnZnO4) و Ni-Zn یا (NiZn2O4) هستند.

    زمانی که قرن بیستم آغاز شد، افراد معمولی بسیار سخت میتوانستند درک کنند کهخودروها و هواپیماها چگونه کار میکنند. بهرهگیری از انرژی اتمی فقط در حد تئوریوجود داشت و شاید اکنون نیز برای عدهای در ابتدای قرن بیست و یکم بسیار سخت باشدکه باور کنند بشر روبوتهای میکروسکوپی خواهد ساخت و خط مونتاژ میکروسکوپی داشتهباشد. تولید چنین محصولات خارقالعادهای حاصل بخشی از دانش بشری است که به آننانوتکنولوژی میگویند. بحث نانوتکنولوژی یکی از رایجترین مباحث در مجامع علمیدنیاست و کشورهایی که نتوانند در این فنآوری موقعیت مناسبی بدست آورند، در آیندهدر بسیاری زمینهها از گردونه رقابت اقتصادی خارج میشوند چرا که از جمله مهمترینشاخصههای قابلیت اقتصادی در آینده، توانایی خروج موفقیتآمیز از بحران انرژی است واز نانوتکنولوژی به منزله سلاحی جدید برای مقابله با این بحران یادمیشود.

    امروزه از طرفی به دلیل کاهش یافتن منابع اولیه انرژیهای فسیلی در دنیاو از طرف دیگر به دلیل ایجاد آلودگیهای شدید زیستمحیطی در اثر افزایش مصرف اینمنابع، توجه خاصی به منابع جدید تامین انرژی مانند انرژیهای خورشیدی، بادی و … میشود. اما استفاده از این منابع مستلزم دستیابی به تکنولوژی تبدیلکننده اینپتانسیلها به انرژیهای الکتریکی، مکانیکی و … است. (مثل پیلهای سوختی، سلهایخورشیدی و …)

    از سوی دیگر، نانو تکنولوژی، به سبب بهبود کیفی ابزارها، مصرف کمترمواد اولیه، مصرف کمتر انرژی، کاهش تولید مواد زائد و افزایش سرعت تولید در کشورهایپیشرفته به عنوان مهمترین روش تولید و ساخت این ابزارها، مطرح است. همچنین به کمکاین فناوری گامهای موثری در جهت کاهش آلودگی زیستمحیطی حاصل از سوختهای فسیلی،برداشته شده است. از این رو از مهمترین بسترهای بکارگیری نانوتکنولوژی در ساخت وتولید مبدلهای انرژیهای نو (مثل سلهای خورشیدی و پیلهای سوختی)، کاهش آلایندههایزیستمحیطی نیروگاههای گازسوز (با استفاده از کاتالیستهای احتراق) و افزایشراندمان این نیروگاهها (با بکارگیری نانوپوششها و نانومگنتها) است.

    پیشرفتهای حاصله در زمینه نانوتکنولوژی (متالورژی)

    تکنولوژی مواد،یک تکنولوژی بنیانی در زمینه فنآوری اطلاعات، حفاظت محیط زیست، بهینه سازی مصرف وتولید انرژی است. از سوی دیگر نانوتکنولوژی قابلیت بالایی در اصلاح خواص مواد موردمصرف و ابداع کاربردهای جدید برای مواد با کنترل ریزساختار آنها در ابعاد بسیاربسیار ریز دارد و از این رو میتوان ظهور آن را یک انقلاب بزرگ در ‎‎آغاز قرنبیستو یکم دانست. بطور کلی پیشرفتهای حاصل از نانوتکنولوژی در شاخه متالورژی رامیتوان به دو دسته تقسیم کرد:

    الف) پیشرفتهای حاصله در ساخت و تولید

    ب) پیشرفتهای حاصله در تغییر خواص مواد مورد مصرف یه کمکنانوتکنولوژی

    پیشرفتهای حاصله در ساخت و تولید

    در شاخه ساخت و تولید،امروزه مهمترین کارهای انجام شده در زمینه تولید نانوذرات ونانوپودرهاست. نانوپودرها موادی هستند که به علت دارا بودن خواص منحصر به فرد خود در نوع خاصی ازتولید بنام «تولید پایین به بالا» مورد استفاده قرار میگیرند. در تولید پایین بهبالا به جای اینکه ماده مورد نظر را از تراش دادن ماده تودهای بسازند، آن را ازذرات و مولکولهای تشکیل دهندهاش میسازند. این روش باروش معمولی (تولید از بالا بهپایین) بسیار متفاوت است زیرا در تولید معمولی، حجم بسیار زیادی از مواد زاید حاصلاز تراش، دور ریخته میشود ولی در تولید پایین به بالا، علاوه بر اینکه چنین مشکلیوجود ندارد، استحکام ماده تولیدی نیز به علت کم شدن نواقص ریزساختاری بالامیرود.

    پیشرفتهای حاصله در بهبود خواص مواد با نانوساختارسازی

    محققان ودانشمندان علم مواد و فیزیک بر این باورند که بسیاری از خواص فیزیکی مواد ارتباطتنگاتنگی با ریزساختار ماده (آرایش اتمی، ترکیب شیمیایی و همگنی آرایش کریستالی یکجامد در یک یا دو یا سه بعد) دارد. بدیهی است با پذیرش چنین اصلی میتوانیم انتظارتغییر خواص فیزیکی یک جامد را در اثر تغییر یافتن یکی از پارامترهای مذکور داشتهباشیم. در ارتباط با نانومواد گزارشات متعددی در خصوص تغییرات خواص در اثر اینتحولات ارایه شده است که با توجه به کاربردهای بسیار جالب آنها، تلاشهای زیادی جهتدرک پدیدههای نوظهور ایجاد شده در حال انجام است. در واقع تغییر در ساختار اتمیمواد، نقش تعیینکنندهای در کنترل خواص مواد نانوساختار دارد. به عنوان مثالکمشدن ابعاد دانه در حد نانونمتر اثر شدیدی بر تولید و حرکت نابجائیها و در نتیجهافزایش چشمگیر استحکام تسلیم، سختی و چقرمگی دارد. همچنین مقاومت به سایش و خوردگیمواد نانوساختار از نمونههای معمول بیشتر است.

    ریزساختار نانو مواد

    دریک تقسیمبندی کلی انواع مواد نانوساختار میتوانند بر اساس ترکیب شیمیاییکریستالیتها یا مرز دانهها، شکل بلوها و … در چهار گروه دستهبندی شوند. بر اساساین مدل در سادهترین حالت (گروه اول) کریستالیتها و نواحی مرزی دارای ترکیبشیمیایی یکسان هستند. مثل پلیمرهای نیمه هادی که در آنها لایههای کریستالی روی همچیده شده، توسط لایههای غیرکریستالی جدا میشوند. این کریستالیتها، ساختارکریستالی متفاوت اما ترکیب شیمیایی یکسانی دارند.

    گروه دوم نیز مشابه گروه اولاست، با این تفاوت که علاوه بر ساختار کریستالی، ترکیب شیمیایی کریستالیتها نیز بایکدیگر متفاوت است. حالت سوم حالتی است که یک کریستالیت غالب وجود دارد که بیندانههای آن مرزدانه است. در اینحالت یک نوع اتم یا مولکول در نواحی مرزی بهگونهای تجمع مییابد که هم تغییرات ساختاری و هم شیمیایی را به طور مضاعف داشتهباشیم. نوع چهارم جامدهای نانوساختار، میتواند بصورت توزیع کریستالهای نانومتری بااشکال مختلف (نظیر صفحهای، میلهای و …) در یک زمینه با ترکیب شیمیایی متفاوتپدیدار شود (مثل آلیاژهای رسوب سختی شده)

    بدین ترتیب میتوان با اعمال کنترلهایبسیار دقیق، شاهد تاثیرات نانوساختارسازی بر بهبود خواص مواد مورد استفادهبود.

    بکارگیری نانوتکنولوژی در پوشش قطعات داغ توربینهای گازی

    قطعات داغتوربینهای گازی زمینی از **** آلیاژهای گرانقیمت ساخته میشوند که دوام خزشی نسبتاًبالایی داشته باشند. هزینه تامین مواد اولیه از یک سو و پیچیدگی روشهای تولید،ماشینکاری و کنترل کیفی از سوی دیگر سبب شده است که این قبیل قطعات قیمت تمام شدهبالایی داشته باشند. قطعات مذکور در تماس مستقیم با گازهای داغ هستند و در اثرعوامل تخریبی مختلفی از جمله سوخت مورد استفاده شوکهای حرارتی و شرایط محیطی آسیبمیبینند. آسیبهای وارده به صورت کاهش ضخامت و تضعیف فلز پایه به دلیل خوردگی داغ،اکسیداسیون، فرسایش و پوسته شدن یا افت خواص مکانیکی در اثر نفوذ عوامل مضر به داخلزمینه آلیاژ بروز میکند.

    در سه دهه گذشته تلاشهای زیادی برای افزایش مقاومت اینآلیاژها انجام شده است تا بدین وسیله افزایش توام استحکام و مقاومت به اکسیداسیون وخوردگی و امکان بالا بردن دما جهت افزایش راندمان توربین فراهم شود و نیز بتوان ازسوختهای ناخالصتر و ارزانتر برای احتراق استفاده کرد. افزایش مقاومت به خوردگیآلیاژ، با بهبود ترکیب شیمیایی، اصلاح ریزساختار، کنترل دمای کاری و کاهش عواملخورنده در محیط کاری صورت میگیرد. همچنین افزودن یکسری از عناصر مانند کروم وآلومینیوم سبب افزایش مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون میشود. اما افزودن این عناصرسایر خواص آلیاژ مثل استحکام و مقاومت به ضربه رابه شدت کاهش میدهد. از طرفی کاهشدمای کاری توربینها، راندمان را کاهش داده و مقرون به صرفه نخواهد بود. به منظورکاهش عوامل خورنده میتوان از ***** کردن سوخت، هوا و… استفاده کرد ولی حذف کاملاین عوامل امکانپذیر نیست. از این رو جهت برطرف کردن معضلات مذکور، استفاده ازپوشش مطرح شده که فلسفه آن طراحی سیستمی مشتمل از یک آلیاژ با استحکام بالا برایتحمل تنشها و یک پوشش سطحی برای رسیدن به بالاترین خواص حفاظتی در برابر محیطباشد.

    از بین پوششهای مرسوم میتوان به پوششهای سرامیکی (تک فاز و کامپوزیتی) وپوششهای کروم سخت اشاره کرد. اما همه این روشها مشکلات مهمی دارند که باعث محدودیتدر استفاده از آنها میشود. آبکاری کروم، همراه با مواد سمی و خطرناک است و رفعآنها هزینه بسیار زیادی میطلبد، از طرف دیگر پوششهای پاشش پلاسمایی سرامیکی، قیمتکمتری نسبت به کروم سخت دارند، اما تردند و چسبندگی خوبی با زمینه ایجاد نمیکنند. از این رو جایگزینی این پوششها با پوششهایی که این مشکلات را نداشته باشند بسیارمورد توجه است و در بین راههای مختلف، نانوساختارسازی پوششهای سرامیکی از بهترین وجدیدترین شیوهها محسوب میشود.

    با توجه به تاثیر بسزای بکارگیری نانوساختارهادر بهبود خواص پوششها، تاکنون تاثیر نانوساختارسازی روی خواص پوششهای مختلف موردبررسی قرار گرفته است. در این میان نانو پوششهای سد حرارتی (tbc) از اهمیت بسزاییجهت ایزوله کردن حرارتی اجزای داغ، برخوردارند، چرا که این پوشش، فلز را ایزولهمیکند و باعث میشود که با بالاتر رفتن دمای کاری، بازدهی موتور افزایش یابد، دمایاجزای فلزی پایینتر بیاید و در نتیجه زوال، دیرتر صورت گیرد، احتیاج کمتری بهخنککننده باشد و احتمال زوال حرارتی کم شود، که اینها در مجموع منجر به بهبودکارآیی، بازدهی بیشتر و طول عمر بیشتر اجزای موتور توربینهای گازی میشود. شکل (۲) تاثیر حضور پوشش سد حرارتی را نشان میدهد.

    پوششهای سد حرارتی نانوساختار

    بر اساس تحقیقات بعمل آمده، زوال پوششهای سد حرارتی در سیکلهایحرارتی، هنوز مشکل مهمی محسوب میشود که شدیداً عمر قطعه پوشش داده شده را کممیکند. این زوال ناگهانی معمولاً بر اثر پوستهای شدن پوشش سرامیکی واقع می شود کهبا ریز کردن ابعاد ذرات و کریستالها در پوششهای نانوساختار معضل مذکور برطرفمیشود. عمدهترین روشی که برای پوسش سد حرارتی در حالت نانوساختار بکار گرفتهمیشود، پوشش دهی پلاسمایی است.

    اصول پوششدهی پلاسمایی معمولی و نانوساختار،عملاً تفاوتی با یکدیگر ندارند. مبانی پوششدهی پلاسمایی بدین صورت است که یک گازخنثی از ناحیهای که تخلیه الکتریکی شده، عبور میکند و دمای آن بسیار بالا میرودتا گاز یونیزه شود. گاز یونیزه شده از داخل یک نازل، با نیروی بسیار و سرعت زیادخارج شده، از طرف دیگر ذرات پودری تغذیه در مسیر حرکت پلاسما قرار گرفته، داغ و ذوبشده، به طرف فلز پایه هدایت میشوند (مطابق شکل ۳).

    نکتهای که در این راستامطرح است این است که استفاده مستقیم از پودر با ذرات نانو، امکانپذیر نیست چوننانو ذرات نمیتوانند با تزریق در ناحیه پلاسما به خوبی اسپری شوند چرا که اندازهاین ذرات بسیار کوچک است و اندازه حرکت لازم برای رسوخ به پلاسما و ضربه زدن مناسببه سطح فلز پایه را ندارند از این رو تنها نکته این روش رعایت شرایط ویژه تهیهتغذیه مناسب برای پاشش به روی زطمینه جهت رسیدن به پوششهای نانوساختار است.

    درروش پوششدهی، پلاسمایی قطرههای مذاب که روی فلز پایه یا پوشش منجمد شده قبلیپرتاب میشوند، پس از انجمادمرزی با بخش منجمد شده تشکیل میدهند که به آن مرزپرتابی گفته می شود. در نمونههای پاشش حرارتی شده معمولی، نواحی مرزهای پرتابیمکان مناسبی برای رشد ترک هستند اما در پوششهای نانوساختار، مرزهای پرتابی توسطنواحی ذوب کامل نشده قطع میشوند و ترک از داخل مرزهای پرتابی رشد میکند که بارسیدن به این نواحی متوقف میشود و یا مسیرش منحرف میشود. علت بهبود سایش پوششهاینانو در مقایسه با پوششهای معمولی این است که به دلیل سادگی رشد ترک از مرزهایپرتابی. کنده شدن ذرات ماده در اثر سایش راحتتر واقع میشود در حالی که در موردپوششهای نانوساختار به دلیل ریز بودن ترکها و منحرف یا متوقف شدن آنها در نواحی ذوبکامل نشده، کنده شدن جسم به سختی صورت میگیرد و مقاومت سایشی بهبودمییابد.

    تاثیر نانو ساختار سازی بر بهبود خواص پوششها

    بنا بر عقیدهمحققان، مهمترین پارامترها در بهبود و کارایی پوششهای (tbc) عبارتند از:

    الف) افزایش استحکام و سختی

    ب) افزایش مقاومت به خوردگی

    ج) کاهش هدایتحرارتی

    د) بهبود مقاومت به سایش

    در نانو ساختارها به علت ریز شدن ابعاددانهها، سختی افزایش مییابد. همچنین به علت کوتاه شدن فاصله لغزش و دامنه حرکتنابجائیها با ریز شدن ابعاد دانهها، استحکام این مواد در اثر تجمع نابجائیها پشتموانع بالاتر از استحکام مواد معمول است. از سوی دیگر افزایش شدید مرز دانه درپوششهای نانوساختار، سبب می شود که برای غلظت معینی از ناخالصیهای داخل دانههامیزان ناخالصی در واحد مرز دانه کمتر از پوششهای معمول است و این خالص شدن مرزدانهها باعث ایجاد مورفولوژی یکنواختتری از مرزدانه و دانه میشود و در اثر اینامر، مقاومت به خوردگی نسبت به پوششهای معمول بیشتر میشود. همچنین ریزشدن دانهها،منجر به افزایش مرزدانه شده و کاهش هدایت حرارتی بر اثر پراکنده شدن فونونها دراینمرزها میشود.

    بکارگیری نانوتکنولوژی در افزایش راندمان سلهایخورشیدی

    خورشید که به یک نیروگاه اتمی شباهت دارد، منبع شگفتانگیزی است. انرژیخورشید در اثر همجوشی هستهای بوجود میآید. درجه حرارت درون خورشید حدود ۱۵ میلیوندرجه سانتیگراد برآورد شده است، به صورتی که تنها انرژی تشعشعی آن که پس از طی ۱۵۰۰۰ میلیون کیلومتر در مدت ۸ دقیقه به زمین میرسد. هزاران برابر مصرف کنونی جهاناست. میزان تابش خورشید و امکان استفاده از آن در کشوهای مختلف متفاوت است. ایراناز این نظر دررده نخستین کشورها قرار دارد، زیرا بنا بر محاسبات انجام شده میانگینسالیانه تابش خورشید بر هر متر مربع، ۲۲۰۰ کیلووات است. در سالیان گذشته حدود ششمیلیارد دلار در جهان در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی سرمایهگذاری شده است. انرژی خورشیدی را میتوان با روشهای گوناگون به سایر انواع انرژی تبدیل کرد. یکی ازاین روشها، استفاده از سلهای خورشیدی است.

    سلهای خورشیدی ابزارهایی هستند کهانرژی خورشیدی را به انرژی الکتریکی تبدیل میکنند. در این تبدیل انرژی خورشیدیابتدا به حرارت یا انرژی شیمیایی و سپس به انرژی الکتریکی تبدیل میشود. معمولتریننوع سلهای خورشیدی بر اساس تبدیل مستقیم انرژی خورشیدی به الکتریسیته (فوتوولتائیک) بوده و ولتاژ حاصل از آنها میتواند در یک مدار خارجی، جریان ایجاد کند و کار انجامدهد.

خازن سرامیک

خازنهای سرامیک دارای دی الکتریک بالا با توان بالا و اندازه کوچک هستند . از این خازنها در فرکانس های بالا استفاده می شود . صفحات خازن سرامیکی از جنس نقره و به صورت صفحات بیسار نازکی هستند که ماده ی دی الکتریک بین آنها را سرامیک تشکیل می دهد . این خازنها از لحاظ فیزیکی بسیار کوچک اند . ظرفیت خازنهای سرامیکی از چند پیکوفاراد تا میکروفاراد متغیر است . ولتاژ شکست این خازنها زیاد است و می تواند در ولتاژ های بالا ( چندین هزار ولت ) کار کنند .

خازن سرامیک

خازنهای سرامیک دارای دی الکتریک بالا با توان بالا و اندازه کوچک هستند . از این خازنها در فرکانس های بالا استفاده می شود . صفحات خازن سرامیکی از جنس نقره و به صورت صفحات بیسار نازکی هستند که ماده ی دی الکتریک بین آنها را سرامیک تشکیل می دهد . این خازنها از لحاظ فیزیکی بسیار کوچک اند . ظرفیت خازنهای سرامیکی از چند پیکوفاراد تا میکروفاراد متغیر است . ولتاژ شکست این خازنها زیاد است و می تواند در ولتاژ های بالا ( چندین هزار ولت ) کار کنند .

جهت جستجو سریع موضوع مقاله ، پرسشنامه ، پاورپوینت و گزارش کارآموزی می توانید از قسمت بالا سمت راست جستجو پیشرفته اقدام نمایید.

همچنین جهت سفارش تایپ ، تبدیل فایل پی دی اف (Pdf) به ورد (Word) ، ساخت پاورپوینت ، ویرایش پایان نامه و مقاله با ما در تماس باشید.

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.