تحقیق مدیریت زمان و اهمیت آن در کتابداری


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تحقیق مدیریت زمان و اهمیت آن در کتابداری مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۵۲  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود تحقیق مدیریت زمان و اهمیت آن در کتابداری نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

چکیده   ۱
کلید واژه ها   ۱
مقدمه   ۲
بیان مسئله   ۳
پیشینه تحقیق   ۴
کتابداری چیست ؟   ۵
عوامل مخرب زمان   ۸
راهکارهای مدیریت زمان   ۹
تقسیم بندی و تفکیک زمان   ۹
اصول عمومی مدیریت زمان   ۱۰
تعریف روابط عمومی عملی   ۱۱
نیاز به روابط عمومی در جامعه ی مدرن   ۱۲
چگونه وقت خود را می گذرانید ؟   ۱۴
اولویت بندی فعالیت ها   ۱۴
برنامه ریزی   ۱۵
نکات سودمند برای بهبود کیفیت وقت   ۱۵
مدیریت زمان شخصی   ۱۷ اهداف شخصی   ۱۸
اهداف خودرااولیت بندی کنید   ۱۸
مدیریت میز کار   ۲۱
مدیریت زمان و کسب و کار   ۲۲
راهکارهای مدیریت زمان   ۲۶
مدیریت زمان و اسلام   ۳۲
ابعاد مدیریت زمان   ۳۳
اصول مدیریت زمان   ۳۴
دیدگاه فلسفی در مدیریت زمان   ۳۴
راهبردهای مقابله با اتلاف زمان   ۳۵
سعی و تلاش در قرآن   ۳۶
نکات قابل استفاده از آیه   ۳۸
جمع بین دنیا و آخرت در استفاده از زمان   ۳۸
استفاده از زمان برای کارهای دنیا عبادت است نه دنیا گرائی   ۴۰
مدیریت زمان و مدیریت علوی   ۴۲
نتیجه گیری   ۴۷
منابع   ۴۹

منابع :

۱- استیفن کاوی – هفت عادت مردمان موثر- تهران: هامون، ۱۳۷۶

۲- استیو گاتری ، کن بلانچارد – ترجمه  فضل ا… امینی – مدیریت زمان

۳- دکتر علی دیواندری – نگرشی متفاوت به مدیریت زمان

۴- دبرا الکوک ، ترجمه : سید اکبر میر حسینی – مدیریت کار و زمان

۵- مجله تخصصی مدیریت سبز – تاریخ نشر دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۸

چکیده :

استفاده موثر واثر بخش از زمان ضرورتی اجتناب ناپذیر برای موفقیت درعرصه کاروزندگی است . مدیریت زمان شامل مجموعه ای از مهارتها برای کنترل کردن و استفاده بهتر از زمان است . این مقاله به تشریح مفاهیم واصول مدیریت زمان پرداخته وفنون وابزاری رابرای مدیریت زمان درمحیط زندگی وکارارائه می کند .

امروزه که همزمان با افزایش نیازهای اطلاعاتی و تقاضاهای فنی، با کاهش سرمایه و نیروی انسانی مواجه هستیم، برنامه ریزان در کنار مدیریت بودجه، مدیریت نیروی انسانی، مدیریت تولید و … ، مدیریت زمان را نیز مورد توجه قرار داده اند مقاله حاضر بر آن است تا جنبه های مختلف مدیریت زمان و کاربرد آنها در حرفه کتابداری و اطلاع رسانی را بررسی کند. در این تحقیق از روش کتابخانه ای  استفاده شده است .

 

مقدمه :

راه های مختلفی برای بیان درک ما از زمان وجوددارد . برای قرنها مردم ازحرکت ماه ، ساعت آفتابی ،اذان ،زنگ ملیسا برای تنظیم برنامه زمانی روزانه خود استفاده کردند تا اینکه درقرن دوازدهم راهبان کاتولیک ساعت هایی رابرای تنظیم فعالیت های خود ساختند .

درطول تاریخ تمدن ها به زمان وابعاد آن توجه داشته اند واین توجه دراین دوران نیز وجوددارد وعباراتی مانند «وقت طلاست» گویای این توجه است . جوامع امروزی جوامعی هستند که درآنها تعداد ساعات کافی درطول روز وجود ندارد وفناوری های نومحیطی فراهم آورده اند که تقریبا درمدت زمان کم می توان به خیلی از اطلاعات دسترسی پیدا کرد وخیلی کارها راسریعتر وآسانتر انجام داد اما تمایل به سریعتر انجام دادن کارها وبیشتر کار انجام دادن روز به روز بیشتر می شود .

مدیریت زمان بر دو نکته مهم تاکید دارد. اول افزایش کارایی و دیگری کارآمد بودن در دوره زمانی محدود. این دو مقوله تفاوت هایی نیز با هم دارند. به این صورت که کارآیی به معنی انجام درست یک کار است، در صورتی که کارآمد بودن به معنای انجام کار درست است. به عبارت دیگر کارآیی به معنی یافتن بهترین راه برای انجام کاری خاص بوده و کارآمدی یا تاثیرگذاری به مفهوم درنظرگرفتن یک سلسله وظایف، اولویت بندی و انتخاب مهمترین آنهاست. این دو از اصول مدیریت است که کتابداران نیز باید همواره مدنظر داشته باشند.

از آنجا که کتابخانه ها موسساتی انعطاف پذیر هستند و اکثر مراجعان آن نیز پیش بینی نشده و دارای نیازهای متنوعی هستند، لذا چالش های مدیریتی در این حرفه ایجاد می شود که در حرفه های دیگری که زمان و ارباب رجوع جزء یک جدول از پیش تعیین شده اند کمتر مشکل ساز است،

از این رو که این چالش ها می تواند ناکامی را افزایش داده و موجب کاهش رضایت از طرز کار شوند انتخاب راهکارهای مناسب برای مدیریت زمان می تواند زندگی حرفه ای را با افزایش بهره وری، پربارتر سازد.[۱]

بیان مسئله :

آیا کتابخانه ها می توانند بدون هیچ افزایشی در امکانات – و در بسیاری از موارد با کاهش آن – خدمات کارآمدتر و موثرتری را ارائه دهند؟

پاسخ این پرسش استفاده بهینه از زمان است. مدیریت زمان هم برای اشخاص و هم برای سازمان ها سودمند است، به این شکل که از سویی تجربه های مثبت در این زمینه احساس اعتماد به نفس اشخاص را افزایش می دهد و از سویی دیگر هم سازمان ها از افزایش بهره وری و خدمات سود می برند. این یک خودگردانی نیروبخش است که می تواند تا حدود زیادی نیازهای جاری و آینده استفاده کنندگان را برآورده سازد و ارزشمندی زمان محدود را افزایش داده آنرا پربارتر سازد. لذا کتابداران نیز باید محیط ها و شرایط را به خوبی تحلیل نموده و شایسته ترین اولویت ها را انتخاب کنند.

 

پیشینه تحقیق :

مقدمه ایی بر مدیریت زمان[۲]

زمان از جمله نعمتهای گرانبهایی است که نیازمند برنامه ریزی دقیق می‌باشد. این امر ملاحظاتی را می‌طلبد و افرادی که قصد دارند وقت خود را برای انجام امور متنوع زندگی سازماندهی کنند، باید به چند نکته اساسی توجه نمایند:

توجه به مفهوم فراطلایی زمان
از بین بردن عوامل مخرب زمان
تقسیم بندی و تفکیک زمان
هدف گذاری امور زندگی
سازماندهی فعالیتها و برنامه‌های زندگی
عزم و اراده برای اجرای برنامه‌ها

نکته حائز اهمیت اینکه ، هر یک از موارد فوق ، مکمل مورد قبلی بوده و توجه به یک مرحله و غافل ماندن از مراحل بعدی ، نمی‌تواند فرد را به موفقیت در عرصه‌های زندگی برساند. بنابراین ضروری است که تمامی مراحل گفته شده به صورت سلسله مراتب به اجرا درآید تا نتیجه نهایی و مطلوب حاصل گردد. برای هر فردی در همه عرصه‌های زندگی وقت ارزشی فراطلایی دارد. ارزش گذاردن بر ثانیه‌های زندگی ، زیربنایی‌ترین قدم در راه کنترل و مدیریت زمان به شمار می‌آید و این به معنای حساسیت داشتن به زمان است. برای مشخص شدن این موضوع که ارزش وقت ، توسط شما درک می‌شود یا نه، به این سوال پاسخ دهید که آیا برای وقت و زمان خود واقعا ارزش قائل هستید یا نه؟ و دلایل آنرا برای خود مشخص کنید.

برای پاسخ دهی به این سوال ، لازم نیست ایده‌آل پروری کنید، بلکه واقعیتهای روزانه را که با آنها مواجهید، در نظر بگیرید و یادداشت کنید تا به یک خودشناسی اولیه نائل شوید. نکته اینکه قبل از وارد شدن به حیطه برنامه ریزی امور زندگی ، ابتدا باید خصوصیات وقت و زمان را بشناسید که در این راستا می‌توان گفت وقت یک پدیده شخصی است و تنها شما مصرف کننده آن به شمار می‌آئید، بنابراین هیچ کس نمی‌تواند به جای فرد دیگری از وقت او استفاده کند. از طرف دیگر ، وقت قرض دادنی و ذخیره کردنی نیست و افراد بطور یکسان از آن بهره‌مند هستند. بنابراین تنها راه برخورد با وقت ، استفاده درست از آن است. روی هم رفته می‌توان گفت که وقت غیر قابل تغییر است، لذا نه طولانی می‌شود و نه کوتاه.

کتابداری چیست :

نه تنها در کشورهایی که در آنجا کتابداری در حال توسعه و پیشرفت است بلکه در کشورهای صنعتی و ممالک پیشرفته جهان نیز علم کتابداری هر آن نیازمند  تجدیدنظر و حتی تغییر است. شاهد این مدعی بحث‌های مدارس است که هم اکنون در مطبوعات حرفه‌ای ایالات جریان دارد. اگر بخواهیم حرفه‌مان در دنیای مترقی امروز همواره زنده و پابرجا باشد باید بطور مداوم آماده و پذیرای عقاید و برنامه‌های تازه باشیم، از هدف‌ها و آرمان‌های آن حمایت کنیم و به پیشرفت و توسعه آن در کشورهای خودمان یاری دهیم.

زبان نخستین وسیله‌ای بود که بشر برای ذخیره کردن اطلاعات و انتقال آن از یک فرد به فرد دیگر به‌کار می‌گرفت. با استفاده از کلمات، مراسم و مناسک، داستان‌ها، دعاها، دانش پزشکی و سایر دانش‌ها از یک نسل به نسل دیگر منتقل شد. زمانی که بشر دریافت کلمات را می‌توان در قالب علائم عینی نیز نشان داد دومین وسیله حفظ و انتقال یعنی کتابت را اختراع کرد. با پیدایش اولین آثار مدون نیاز به ایجاد مکانی برای نگهداری این آثار به طریقی که بتوان در زمان مورد احتیاج به آنها دسترسی پیدا کرد و برای نسل بعدی آن را حفظ و نگهداری نمود، به‌وجود آمد.

اگر این تلاش‌های نخستین انجام نشده بود، افسانه تمدن آن چنان که اینک شنیده‌ایم هرگز به گوش ما نمی‌رسید. کتابخانه‌ها – یا به هر نامی که آن زمان خوانده می‌شدند – هر گاه و هر کجا که چیزی بر لوح گلی، پاپیروس یا پوست نوشته نوشته پیدا می‌شد، جزء لایتجزای جوامع بشری گردیدند.

افسانه دل‌انگیز «کتابخانه‌ها» با تاروپود افسانه کتابت و سایر وسایل حفظ و انتقال اطلاعات و دانش درهم آمیخته است. از جمله این وسایل جدید فیلم، فیلم‌استریپ، نوار ضبط‌صوت، میکروفیلم و میکروفیش، نوارها و دیگر وسایل صوتی است. بشر قرن بیستم آموخته است که مفهوم «کتاب» اینک تمام اشکال و وسایلی را دربرمی‌گیرد که به نحوی در ضبط، نگهداری و استفاده و انتقال دانش و دیگر اطلاعات دخیل هستند.

با وجود آنکه کتابخانه و کتابداری ریشه‌های بس قدیمی دارد (به خصوص در خاورمیانه) کتابداری جدید تا قرن نوزدهم یک روش حرفه ‌ای شناخته نمی‌شد و تنها از آغاز قرن بیستم به بعد به عنوان یک حرفه تازه ریشه دوانید و برای خود صاحب اصول و مقرراتی گردید، انجمن‌های حرفه‌ای بنیان‌گزاری کرد، صاحب انتشارات و نشریاتی شد، برای آموزش کتابداری کلاس‌ها تشکیل داد و رسالت خود را تشریح نمود …  کتابخانه ها هم تاریخی بس طولانی دارند که در طی آن به توسعه و گسترش مؤسسات مشهوری چون کتابخانه موزه یریتانیا، کتابخانه واتیکان و کتابخانه کنگره آمریکا، تکوین روش‌های دقیق و آزمایش شده مثل نظام طبقه‌بندی دهدهی دیوئی و بنیان‌گزاری «استاندارد»های حرفه‌ای به عنوان ضابطه‌ای برای ارزشیابی پیشرفت اشکال گوناگون کتابخانه و سپس چیزهای دیگر برمی‌خوریم.

اغلب این حقیقت فراموش می‌شود که کتابخانه واحد جدا افتاده‌ای نیست. یک کتابخانه مهمتر از هر چیز یک نهاد بشری است و … تنها توانایی و نیروی فکری کتابداران آنست که می‌تواند نقش شایسته آن را در اجتماع متغیر امروز نشان دهد. کتابدار امروز به هر حال با کسانی که در روزگاران پیشین در کتابخانه‌ها خدمت می‌کردند تفاوت دارد، زیرا با توسعه و تغییر شکل مؤسسات و تجدیدنظر در هدف‌ها و خواست‌ها خدمات زنان و مردانی هم که د رخدمت این مؤسسات هستند باید تغییر کند. پدیده‌های نوین و متغیر کتابداری ایجاب می‌کند که کتابدار دارای نقشی مبارزتر، خواهنده‌تر و فعال‌تر باشد. کسانی که امروز کتابداری را به عنوان شغل انتخاب می‌کننند باید از امتیازاتی برخوردار باشند که صرف بهر‌ه‌مندی از آن سبب تعجب و حیرت بسیاری از کتابداران و موزه‌داران دانشمند قرن پیش می‌شد. به هرحال با اندکی مسامحه باید گفت که کتابخانه‌های اولیه صرفاً انبار کتاب بودند و کتابداران آنها انباردار یا خازن نامیده می‌شدند و اطلاعاتشان درباره کتاب یا هیچ بود و یا بسیار تخصصی. کتابخانه‌ها اغلب خصوصی و استفاده از آنها محدود بود و صرفاً اختصاص به گردآوری مجموعه‌هایی از کتاب‌ها و دیگر مواد مکتوب داشت و بیشتر به خاطر زیبایی، کمیابی و یا اهمیت تاریخی به آنها توجه می‌‌شد تا مورد استفاده بودنشان برای عموم. همزمان با همگانی‌تر شدن خدمات کتابخانه مجموعه‌ها هم از اختصاص بودن بدرآمدند و همگانی‌تر شدند. و با وجود آنکه هنوز نیاز به جمع‌آوری و نگهداری مواد احساس می‌شد نیاز دیگری نیز به وجود آمد که توجه به احتیاجات و خواسته‌های خوانندگان عادی را در یک جامعه نامتجانس و درهم پیچیده ایجاب می‌کرد. توجه به این نوع خوانندگان، کتابخانه و کتابداران را طبعاً به این فکر انداخت که امکان استفاده از مجموعه‌های غیرفعال سابق را حتی در خارج از چاردیواری کتابخانه‌ها فراهم سازند. گردش و دست به دست گشتن کتاب به جای نگهداری صرف آن هدف کتابدار شد. از آنجا که امروزه کتابخانه‌ها خدمات بسیاری انجام می‌دهند، کتابدار امروز یک فرد تنها نیست بلکه مجموعه افراد است، و کتابخانه تنها یک واحد مفرد نیست بلکه مجموعه چندین واحد است. وظایف و مسئولیت‌ها به سادگی قابل توصیف نیست بلکه پیچیده، وسیع و گوناگون است. گرچه احتمالاً هنوز افرادی هستند که تصور می‌کنند کتابدار قدیمی بهترین کتابدار است ولی در مقابل کسانی هم به چشم می‌خورند که معتقدند تنها کتابدار با شخصیت و مدبر است که می‌تواند موقعیت با اهمیت‌تری برای حرفه خویش کسب نماید و بدون شک در حرفه کتابداری برای افرادی از هر دو دسته جایی پیدا می‌شود.

عوامل مخرب زمان :[۳]

وقت با سه نوع از عوامل مخرب روبروست که در این میان ، عادتهای غلط فرد ، مهمترین عامل مخرب زمان به شمار می‌آید. تجربه نشان داده است که با کنترل چند نوع از عوامل مخرب ، می‌توان سایر آفتها را نیز محدود کرد. برای شناسایی عوامل تخریبی زمان ، بایستی به بررسی و مطالعه منشها و روشهای خود پرداخت و آفات موجود را شناسایی کرد.

برای شناسایی آفتهای وقت ، بررسی عملکرد روزانه یکی از راههای مناسب به شمار می‌آید که در این راستا ، فرد می‌تواند با یادداشت عملکرد روزانه خود و تجزیه و تحلیل آن در طول روزها ، هفته‌ها و ماهها ، اشکالات موجود را دریابد. چنانکه گفته شد، شناسایی آفتهای تخریبی زمان ، یک گام اساسی در راه مبارزه به شمار می‌آید و نکته اینکه ، شناسایی این عوامل ، برخی راه حلهای مناسب را نیز روشن خواهد کرد.

برای مبارزه با آفتهای مربوط به خلق و خوی افراد که زمان را تلف می‌کنند، بهترین راه ، برقراری یک انضباط شخصی مستمر است که موجب بروز تغییرات تدریجی در این راه می‌گردد. از آنجا که عادتهای نامناسب به صورت تدریجی شکل می‌گیرند و موجب تخریب زمان می‌گردند، لذا تغییر این عادات نیز در طول زمان میسر خواهد بود، بر این اساس ، بایستی سرلوحه کار در شناسایی و از بین بردن عوامل مخرب زمان باشد.

راهکارهای مدیریت زمان :

نکته دیگر در راستای مدیریت زمان ، این است که فرد بایستی ارزش زمان را درک کند و اجزای زمان را به خوبی بشناسد. به دنبال شناسایی زمان به راهبردهای عملی‌تر دست بزند که در این میان ، موارد زیر حائز اهمیت می‌باشند:

تقسیم بندی و تفکیک زمان :

اولویت بندی امور زندگی

بهبود زمان و مدت بهره برداری از وقت

در راستای تقسیم بندی و تفکیک زمان ، یک فرد بایستی اوقات مربوط به یک روز ، یک هفته و یک ماه را بطور واضح مشخص کند. مشخص شدن این اوقات موجب بوجود آمدن وقت اضافی برای فرد خواهد شد. در نخستین گام در تقسیم بندی زمان ، باید مشخص شود که فرد در یک هفته چند ساعت مطالعه ، خواب ، رفت و آمد ، نظافت شخصی ، صرف غذا و اوقات فراغت دارد و در همین راستا فرد بایستی برای انجام کارهای مورد نظر در یک روز ، یک هفته ، یک ماه ، سه ماه و شش ماه ، یک قاعده و معیار زمانی مشخصی داشته باشد. بنابراین هدف از تفکیک اوقات این است که بدانیم، بطور کلی اوقات شما چگونه صرف می‌شود و از چه قسمتهایی می‌توان کاست و برای آن ، برنامه‌های دیگری جایگزین کرد. [۴]

بطور مثال ، فرض کنید که قصد دارید در رقابتهای فشرده آزمون دکترا شرکت کنید، باید از هم اکنون ، زمان را تحت نظارت خود در آورید و بدانید که زمان یک سرمایه نامرئی است. باید بدانید که وقت روزانه ، هفتگی و ماهانه خود را چگونه می‌گذرانید و برای موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد ، چگونه باید آنرا تقسیم بندی کنید. بسیاری از افراد برای موفقیت در آزمونهای مختلف ، هزینه‌های فراوانی را متحمل می‌شوند، ولی به یک اصل مهم یعنی مدیریت زمان آزمون توجه نمی‌کنند. از طرفی ، بعضی افراد برنامه ریزی هم می‌کنند، پس برنامه ریزی آنان منطبق با استانداردهای علمی نیست و چه بسا ، یکی از علل مهم شکستشان در آزمون ، همین امر می‌باشد.

اصول عمومی مدیریت زمان :


۱- کتاب مدیریت زمان، آقای عبدالحمید سروش (ناشر مولف)

۱- به نقل از پایان نامه کارشناسی “تاثیر مدیریت زمان در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور بابل” نوشته زهرا پرچ

  استیفن کاوی – هفت عادت مردمان موثر- تهران: هامون، ۱۳۷۶-[۳]

 استیفن کاوی – هفت عادت مردمان موثر- تهران: هامون، ۱۳۷۶-[۴]

50,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق جایگاه اوقات فراغت در مدیریت زمان نوجوانان و جوانان
  • مقاله مدیریت زمان
  • تحقیق بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم یابی پرسشنامه مدیریت زمان (TMQ) در بین مدیران و معاونان
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.