مقاله ارزشیابی کیفی تفاوت آن با دیگر انواع ارزشیابی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله ارزشیابی کیفی تفاوت آن با دیگر انواع ارزشیابی   مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۵  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله ارزشیابی کیفی تفاوت آن با دیگر انواع ارزشیابی   نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه ۱
چکیده ۲
ارزشیابی ۳
مواردی که در ارزشیابی ها باید رعایت کرد ۴
دسته بندی ارزشیابی های آموزشی ۵
اهمیت ارزشیابی تکوینی ۵
فوائد ارزشیابی تکوینی ۶
چه موقع ارزشیابی معتبر است ۷
ارزشیابی توصیفی ۸
کاربرد ارزشیابی توصیفی ۹
ابزارهای ارزشیابی توصیفی ۱۰
معیارهایی برای ارزشیابی پوشه ای ۱۱
پروژه ۱۳
چگونگی ارائه یک پروژه ۱۳
سنجش عملکرد ۱۵
هدف از سنجش عملکرد ۱۵
انواع آزمون های عملکردی ۱۶
نتیجه گیری ۱۹
پیشنهاد ۲۰
منابع ۲۱
پی نوشت ۲۲

 

منابع 

۱-  ارزشیابی در خدمت  آموزش مؤلف طاهره رستگار ناشر:  موسسه فرهنگی منادی تربیت

 چاپ اول: ۱۳۸۲

۲- مقدمه ای بر  ارزشیابی کیفی آموخته های فراگیران  – تألیف و تدوین: مهدی فراهانی

ناشر:  موسسه فرهنگی منادی  تربیت  چاپ اول۱۳۸۴

۳- رشد آموزش ابتدایی دوره فهم  دی ماه ۱۳۸۴

۴- رشد معلم دوره بیست و چهارم اسفندماه  ۱۳۸۴

۵- روش های اندازه گیری  و ارزشیابی آموزشی دکتر علی اکبر سیف تهران نشر دوران ۱۳۷۵

۶- ارزشیابی توصیفی الگویی نو در  ارزشیابی تحصیلی مؤلفان:  دکترمحمدحسنی- دکتر حسین  احمدی – چاپ اول= ۱۳۸۴٫

۷- رشد مهارت نقد خود

مقدمه :

به  عنوان معلم باید عمیقاً  باور داشته باشیم که هر دانش آموز قابلیت رشد و یادگیری را دارد به شرط آنکه ما ابزارهای سنتی ارزشیابی را که بدون توجه به تفاوتهای فردی، فقط به دنبال نقطه ضعف هاست رها کنیم و ابزاری بسازیم که توانایی ها را شناسایی کند و به دانش آموز اعتماد به نفس بخشد و زمینه را به گونه ای مهیّا کنیم که نمره گرایی از بین  برود  و  معلم و دانش آموز و اولیا همه به دنبال  کیفیت کار  باشند نه کمیت.

بسیاری از معلمان نگران  اتمام برنامه های درسی خود هستند بدیهی است بخشنامه ها و  دستورالعمل های اداری و اجرایی در تولید این  نگرانی  نقش عمده دارند و باعث افت کیفی کار آنان می شود. برای رفع این نگرانی باید چاره اندیشی کرد تا کیفیت فدای کمیّت نشود.[۱][۱]


چکیده

در این مجموعه سعی شده که نگاهی کوتاه و گذرا درارزشیابی کیفی  یا توصیفی  داشته باشیم و تلاش کرده ایم تا بتوانیم همکارانی را که  با این ارزشیابی آشنایی ندارند و یا  ابزار و  روشها را  نمی دانند تا حدّی یاری دهیم.

 در این مباحث ابتدا در خصوص ارزشیابی و  اهداف  آن و اعتبار و اهمیّت ارزشیابی سخن به  میان  آمده و دسته  بندی  ارزشیابی ها  را داریم و با توجه به اهمیت  ارزشیابی تکوینی  و  ارتباط داشتن  این ارزشیابی با ارزشیابی توصیفی سعی  شده تا  اهداف و  اهمیّت  ارتباط آن بیان شود.

بعد از این موارد به  بررسی ارزشیابی کمّی و کیفی  و تفاوت آنها  و ارزشیابی  توصیفی  و کاربرد وابزارهای  آن صحبت شده و راهکارهای مناسب جهت چگونگی استفاده  از ابزارها و نتایج  حاصل از ارزشیابی  توصیفی ارائه شده است.

ارزشیابی:

هر کاری  که قضاوتی به همراه داشته  باشد ارزشیابی است که بعضی از مواقع   سنجش و  ارزشیابی معادل به کار می  روند، اما به  واقع هم  معنا نیستند. سنجش، اندازه گیری عملکرداست و مشتمل بر قضاوت نیست و این نقش بر عهده ی ارزشیابی است.[۲][۲]

در واقع امتحان نوعی ارزشیابی است که  طبق  اصول  معینی انجام می  شود  و وسیله ای برای توصیف تغییر رفتار دانش آموز در جهت اهداف آموزش و  پرورش وکمک به بهبود یادگیری  است  که ۷ هدف اساسی را به دنبال دارد.

۱- کمک به یادگیری دانش آموز

۲- کمک به یادگیری دانش آموز  برای آشنایی  باهدفهای آموزشی – درسی

۳- برانگیختن رغبت و  علاقه ی دانش آموزان به یادگیری

۴- تصمیم  گیری برای شروع مراحل بعدی تدریس

۵-اصلاح روش تدریس

۶- ارتقا و طبقه بندی دانش آموزان

۷- تصحیح نتایج فعالیّت های فراگیران و دادن  بازخورد به آنها.[۳][۳]

هدف ارزشیابی خدمت به آموزش است، نه در کمین نشستن  برای غافلگیر کردن دانش آموز و محک زدن او با معیار آنچه «نمی داند» فرهنگ  موفقیّت رامی توان با کاربرد روش  صحیح  در آموزش و ارزشیابی بر فضای کلاس غالب کرد. [۴][۴]

اطّلاعات حاصل از سنجش و  ارزشیابی مستمر هر دانش آموز باید به این پرسش  معلم         پاسخ دهد که این دانش آموز درکجا قرار دارد و من برای پیشرفت او چه میتوانم بکنم؟ نه اینکه معلم نتیجه گیری کند که مثلاً این دانش آموز  زیرحد متوسط یا کند ذهن یا تیزهوش  است.[۵][۵]

مواردی که در ارزشیابی ها با ید رعایت کرد:

۱- آنچه که ارزش اندازه گیری داشته باشد.

۲- ارزیابی دانش پایه  و عمیق

۳-  توانایی تفکر، درک و استدلال علمی

۴- تعیین حدودی که فراگیران درک کرده اند

۵- هم توجه به فرآیند و فرصت یادگیری و هم به نتیجه نهایی.

۶- استمرار ارزشیابی

۷- سنجش توان کار گروهی و  انفرادی[۶][۶]

دسته بندی ارزشیابی  های آموزشی

۱- آغازین         ۲- تکوینی  ۳- تشخیصی   ۴- پایانی  (تراکمی)


 

25,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله ارزشیابی توصیفی
  • مقاله سنجش تکوینی ( ارزشیابی مستمر )
  • مقاله بررسی رابطه میان جهت گیری هدف با خود تنظیمی یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دوره ی پیش دانشگاهی
  • مقاله ارزشیابی شخصیت کودکان
  • مقاله نقش ارزشیابی در نظام پرداخت کارکنان دولت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.