مقاله بررسی رابطه بین پرخاشگری والدین وافسردگی کودکان مقطع پنجم ابتدایی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله بررسی رابطه بین پرخاشگری والدین وافسردگی کودکان مقطع پنجم ابتدایی مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۱۸  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله بررسی رابطه بین پرخاشگری والدین وافسردگی کودکان مقطع پنجم ابتدایی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

چکیده     ۷
فصل اول: کلیات تحقیق                              ۸
مقدمه                                          ۹
بیان مسئله                                     ۱۰
اهمیت و ضرورت تحقیق                             ۱۱
فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق                         ۱۳
پرخاشگری                                     ۱۴
انواع پرخاشگری                                 ۱۸
علل وانگیزه های پرخاشگری                            ۲۲
کروموزمهای جنسی و پرخاشگری                      ۲۵
نظریه یادگیری اجتماعی                           ۳۰
پرخاشگری چگونه یادگرفته می شود                       ۳۵
کنترل پرخاشگری                               ۴۱
اختلال دوقطبی                                     ۴۷
دیس وتایمی و سیکلوتایمی                                       ۵۱
سیکوتیک در برابر نوروتیک                                ۵۳
افسردگی قطبی                                   ۶۵
نظریه های مربوط به افسردگی                            ۶۷
نقش وراثت در اختلالات دو قطبی                           ۷۲
الگتروشوک درمانی                                   ۷۶
نظریه های روان یویایی                                     ۸۱
نظریه یادگیری                                  ۸۶
نظریه شناختی                                      ۹۳
بی پناهی آموخته شده اولیه                              ۹۷
فصل سوم: روش تحقیق                            ۱۰۰
جامعه آماری                                    ۱۰۱
روش آماری مربوط به فرضیه ها                              ۱۰۳
فصل چهارم: یافته ها وتجزیه وتحلیل داده ها                   ۱۰۵
فصل پنجم: بحث نتیجه گیری                           ۱۱۳
پیشنهادات                                  ۱۱۶
محدودیت                                  ۱۱۷
منابع وماخذ                                 ۱۱۸

 منابع و مآخذ:

۱-  حسین آزاد،۱۳۸۰، آسیب شناسی روانی(۲)، انتشارات بعثت، تهران

۲-  پریرح داددستان، ۱۳۸۲ ، روان شناسی مرضی (۱)،انتشارات نور، تهران

۳-  پریرح داددستان، ۱۳۸۲ ، روان شناسی مرضی (۲)،انتشارات نور، تهران

۴-  علی دلاور، ۱۳۷۹، روش تحقیق در علوم تربیتی، انتشارات رشد، تهران

۵-  علی دلاور، ۱۳۸۰، آمار استنباطی، انتشارات رشد، تهران

۶-  هدایت ا.. ستوده، ۱۳۸۱، روان شناسی اجتماعی، انتشارات البرز، تهران

۷-  سیداحمد جلالی،۱۳۷۹،روان تحلیل گری در رابطه پرخاشگری،انتشارات نی،تهران

۸-  حمزه گنجی، ۱۳۸۰، روان شناسی رشد، انتشارات رشد، تهران

۹-  حسین آزاد،۱۳۸۰، آسیب شناسی روانی(۱)، انتشارات بعثت، تهران

۱۰- احمد معینی، ۱۳۷۹، روان شناسی شخصیت، انتشارات نی، تهران

پرخاشگری:

نفر مورد تجاوز جنسی قرار می گیرد- نشان می دهد که در کشور ما، پرخاشگری یکی از پدیده های مهم روانی ـاجتماعی است که قسمت اعظم تاریخ مدون انسان پیرامون آن رقم خورده است. برخی سپیده دم تاریخ را با بیان قتل هابیل بدست قابیل آلوده به پرخاشگری و خشونت می دانند. کوالسکی بر اساس پژوهشهای انجام شده خود می نویسد: از ۵۶۰۰ سال پیش تا امروز بشر فقط ۲۹۲ سال در صلح و صفا گذارنیده و بقیه را در جنگ و ستیز بوده است اگر تاریخ انسان را ورق بزنیم پر است از خونخواری و قتل و غارت و کشتار و بزرگترین افتخار قهرمانان تاریخ این بوده است که توده های گسترده تری از انسانها را کشته یا به کشتن داده اند. از آن سردار رومی می توان نام برد که چهل هزار غلام را در روم به صلیب کشیده است. پادشاهی که فرمان داد تا هزاران نفر از هواداران یک عقیده را در زمین بکارند و یا از آتیلا و چنگیز ذکری به میان آورد که مردم شهرهای چندهزار نفری را قتل عام کردند و تیمور که سراسر ایران را از کله انسان مناره ساخت و یا از ترومن که صد هزار ژاپنی را در لحظه ای به هلاکت رساند… این است بیلان تاریخ بشر!

در طی این جنگ و ستیزها، شمار افرادی که کشته شده و یا در اثر بیماریهای واگیری از میان رفته اند، بالغ بر سه میلیلارد و ششصد میلیون نفر بوده است؛ یعنی معادل کل جمعیت فعلی کره زمین. اهمیت موضوع وقتی روشن می شود که بدانیم شمار کشته شدگان در امریکا بین سالهای ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۵ بیشتر از تلفات ارتش امریکا در ویتنام بوده است. در سال ۱۹۷۵ از هر ده هزار نفر امریکایی یک نفر بطور پرخاشگرانه کشته شده است. در مقایسه آماری پرخاشگری و خشونت در ایران با دیگر کشورها- که مثلاَ در هر پنج دقیقه یک نفر به قتل می رسد و در هر ده دقیقه یک هنوز در مقایسه با بسیاری از کشورهای بزرگ، حتی معدل خشونت و پرخاشگری در جهان، بسیار پایین است.

روان شناسان اجتماعی، پرخاشگری را به عنوان یکی از رفتارهای بیمارگونه مورد مطالعه قرار می دهند و در تلاشند تا عوامل موثر در پیدایی، افزایش یا کاهش آن را معلوم دارند. (آزاد، ۱۳۸۱)

تعریف پرخاشگری:

پرخاشگری را رفتاری تعریف کرده اند که هدف آن صدمه زدن به خود یا دیگری باشد و آنچه در این تعریف حائز اهمیت است، قصد و نیت رفتار کننده است یعنی آسیب رسانیدن تصادفی به شخص دیگر، پرخاشگری نیست. مثلاَ اگر توپ فوتبال سهواَ به بازیکن دیگر اصابت کند، پرخاشگری نیست. اما اگر فردی مخصوصاَ بازیکنان را با پا بزند، هل بدهد، تنه بزند و یا فحاشی کند، پرخاشگری است.شاید این تعریف کمتر عینی باشد؛ زیرا می توان از نیات فرد استنباطهای مختلفی کرد. علاوه براین، این تعریف شامل رفتارهایی که ما معمولاَ بدانها «پرخاشگری» می گوسس، نمی شود. مثلاَ کودکی که کودک دیگر را از تاب به زمین پرتاب می کند تا خودش سوار شود، قصد آزار او را ندارد؛ اما دیگران رفتارش را پرخاشگرانه می دانند. در عمل بسیاری از پژوهشگران ترکیبی از این دو تعریف را به کار می برند رفتاری که به دیگران آسیب می رساند، پرخاشگری نامیده می شود، به خصوص وقتی که کودک بداند رفتارش به دیگری آسیب می رساند. اعمال خصمانه ای که از روی قصد باشد نیز پرخاشگری تلقی می شود. (ماسن و همکاران،۱۳۷۶)

  از این رو، ارائه تعریفی روشن و دقیق از پرخاشگری همچون تعریف سایر مفاهیم علوم اجتماعی دشوار است. این مشکل از آنجا ناشی می شود که همواره       نمی توان مرز روشن و قاطعی بین رفتارهای پرخاشگرانه و غیر آن ترسیم کرد. به عنوان مثال دقیقاَ نمی توان گفت کدامیک از رفتارهای زیر، نمونه هایی از پرخاشگری محسوب می شود:

–       سارقی که به هنگام دزدی با صاحب مال گلاویز می شود؛

–       مال باخته ای که در دفاع از اموال خود با دزد درگیر می شود؛

–       یک شکارچی که حیوانی را شکار میکند؛

–       بازیکن فوتبالی که پس از شکست از حریف، توپ خود را پاره می کند؛

–       کودکی که سهواَ به پدر خود سیلی می زند؛

–       یک جوخه اعدام که موظف به تیرباران محکوم است؛

–       فردی که خودکشی می کند؛

–       زنی که از شوهر خود انتقاد می کند و به او غر می زند؛

–       مردی که حضور همسرش را در یک مهمانی نادیده می گیرد.

رفتارهای فوق هرکدام بخشی از عناصر یک رفتار پرخاشگرانه اند؛ اما بین آنها باید تفاوت قائل شد. در برخی از آنها یک موجود زنده مورد آسیب قرار می کیرد (اعدام یک انسان یا شکار یک حیوان)، در بعضی آسیب به غیر از موجود زنده معطوف می گردد (پاره کردن توپ فوتبال)، در بعضی اوقات گزند ارادی است (مثل شکار) و در برخی مواقع اراده، در آن سهمی ندارد (مانند سیلی زدن کودک به پدر) گاه آسیب جنبه روان شناختی دارد (مانند انتقاد و غر زدن) و زمانی رو به خویشتن دارد (مثل خودکشی) و گاه رو به سوی دیگری دارد (مانند بوکسوری که مشت به حریف می زند)، و در مواقعی نیز انجام وظیفه را می رساند (مانند انجام وظیفه یک جوخه اعدام). (حسین آزاد، ۱۳۸۱)

 انواع پرخاشگری:

روان شناسان اجتماعی دوگونه پرخاشگری را از هم تمیز می دهند:

۱-پرخاشگری هدفی: که در آن پرخاشگری خودش هدف است و غالباَ با ایجاد درد و هیجان همراه است. وقتی خواهر و برادری با هم دعوا می کنند و به یکدیگر مشت می زنند و یا توهین به کسی که از او متنفریم و یا صدمه زدن به فردی، برای جبران تحقیری که روا داشته، نمونه هایی از این نوع پرخاگری هستند.

۲-پرخاشگری وسیله ای:  این نوع پرخاشکری به دلیل خشم یا برای هیجان ایجاد نمی شود؛ بلکه هدف به دست اوردن پاداشهای مطلوب، همچون پول یا کالای با ارزش است. به بیان دیگر، هدف پرخاشگری ابزاری دستیابی به پاداش است، نه آزار قربانی رفتار. کودکی که کودک دیگر را می زند تا اسباب بازی مورد علاقه خود را بدست آورد، یک بازیکن فوتبال که عملاَ به بازیکن تیم مخالف آسیب می رساند تا او را از بازی بیرون کند و احتمال پیروزی تیم خود را افزایش دهد.نمونه ای از پرخاشگری ابزاری یا وسیله ای است.

 انواع دیگر رفتار پرخاشگرانه را می توان به شرح برشمرد:

۱- پرخاشگری ناشی از خشم: این نوع پرخاشگری عموما با علائم برانگیختگی هیجانی و اغلب ناشی از درد یا ناکامی است. برای مثال: اگر دو تا موش با هم در قفسی جای داده شوند، وقتی به آنها ضربه الکتریکی وارد شود، به یکدیگر حمله می کنند. اگر یک موش باشد به عروسک یا شیء دیگر حمله میکند. در ناکامی، اگر از حیوان گرسنه در رسیدن به به غذا جلوگیری شود، پاسخ پرخاشگرانه در پی خواهد داشت کبوتری که آموخته برای دریافت دانه، به میله ای نوک بزند اگر از خوردن دانه بازداشته شود به کبوتر دیگری حمله می کند.

۲- پرخاشگری ناشی از حس غارتگری یا به خاطر شکار:در این حالت حیوان بدون احساس خاصی به شکار خود حمله می کند. این رفتار تا حدودی نتیجه تقلید و یادگیری است. گربه ای که بطور طبیعی از مادرش یادگرفته که به موشها حمله کرده، آنها را بکشد، کشتن موشها را بدین وسیله یاد گرفته است؛ اما اگر به تنهایی پرورش یابد موشی را نخواهد کشت.(فرجی، ۱۳۷۲)

۳- پرخاشگری ناشی از ترس: هر حیوانی که ترسیده باشد وقتی حیوان تهدید کننده خیلی به او نزدیک شود، امکان دارد برای دفاع از خود، او را گاز بگیرد.(۱۹۹۵:۴۱۵ ، sabini )

۴-پرخاشگری به خاطر حفظ قلمرو: بسیاری از حیوانات، قلمرویی را برای خود تعیین کرده و آن را به صورتهای مختلفی نشانه گذاری می کنند، مثلاَ با ادرار کردن روی مرزهای قلمرو. سپس هر عضو ناآشنایی از نوع خود که وارد قلمرو شود، تهدید به حمله می کند. اگر حیوان به مکان دیگری انتقال یابد، رفتار پرخاشگرانه ناشی از حفظ قلمرو از او سر زده نمی شود.

۵ -پرخاشگری نوعدوستانه: پرخاشگری پرنده ای که از جوجه های خود، یا پستاندار ماده ای که از بچه خود، یا زنبور عسل سربازی که از کندو خود محافظت می کند، نمونه هایی از پرخاشگری نوعدوستانه است. مویر (۱۹۸۳) اصطلاح پرخاشگری مادری را برای توصیف رفتار خشم آلود پستاندار ماده ای که بچه هایش در لانه مورد تهدید قرار می گیرند، بکار برده است.

۶ -پرخاشگری ناشی از نر بودن: در بسیاری از انواع حیوانات واکنش نر بزرگسال نسبت به نر ناآشنا خصمانه است. این واکنش با حفظ قلمرو فرق دارد. زیرا در هر مکان و موقعیتی ممکن است رخ دهد. محرک فراخوان حمله، بوی نر حیوان دیگر است. اگر بوی حیوانات نر به وسیله بوی ماده مصنوعی تغییر کند و یا دستگاه احساس بو با عمل جراحی برداشته شود، حیوانات دیگر به همدیگر حمله نمی کنند. هورمون تستوسترون اهمیت حساسی دارد. حیوانات اخته یا به بلوغ نرسیده، این رفتار را از خود نشان نمی دهند. علاوه براین پرخاشگری ناشی از نر بودن با رقابت بر سر ماده ها نیز ارتباط دارد؛ زیرا بیشتر در فصل جفت گیری اتفاق می افتد ( آزاد- ۱۳۸۱)

علل و انگیزه های پرخاشگری

ریشه های پرخاشگری در کجاست؟ و پاسخ به این پرسش به عهده کیست؟  زیست شناس؟ روان شناس؟ یا جامعه شناس و یا ترکیبی از این سه (مدل زیستی ـ روانی ـ اجتماعی)؟ … و یا هیچکدام! روان شناسان اجتماعی سه نظریه عمده را درباره علل و انگیزه های پرخاشگری مورد تبیین قرار داده اند.

 ۱٫ نظریه زیستی پرخاشگری

قدیمی ترین علت شناخته شده برای پرخاشگری حول محور این نظریه می چرخد که انسانها از نظر ماهیت زیست شناختی برای پرخاشگری برنامه ریزی شده اند. نخستین و معروفترین نظریه در این باره مربوط به زیگموند فروید (۱۹۳۳) را می توان نام برد.

فروید، کلیه اعمال آدمی را با دو غریزه زندگی و مرگ تحلیل می کند و می گوید غریزه مرگ هم باید به شکلی تخلیه شود: یا به بیرون، به صورت پرخاشگریو خشونت و دیگر کشی؛ و یا به درون، به صورت اعمال خود ـ تخریبی و خودکشی. به همین دلیل است که نمی توان خشونت را به کلی ریشه کن کرد و حداکثر کاری که می شود کرد والایش آن است؛ یعنی هدایت کارمایه (انرژی) این غریزه در جهتی که مورد قبول اجتماع و به سود آن باشد. مثل: ورزش، فعالیتهای سیاسی و رقابتهای سالم حرفه ای.

لورنز (۱۹۶۶) نیز مانند فروید معتقد است که انسان و حیوان هر دو ذاتاَ پرخاشگرند، با این تفاوت که حیوانات در طول تکامل خود و برای حفظ گونه خود به ساز و کارهایی دست یافته اند که تکانه های پرخاشگرانه آنها را بر ضد گونه خود مهار      می کند، حال آنکه در مورد انسانها چنین نیست. از جمله این ساز و کارها در حیوانات، رفتارهای آدابگونه (ritualistic) آنها به هنگام جنگ است که مانع از گسترش خشونت می شود، مثلاَ گرگ هنگامی که ببیند حریفش (گرگ دیگر) قدر است بر زمین دراز        می کشد و گلویش را نشان می دهد.

یافته های جالب زیست شناسی درباره خشونت، نیز قابل توجه است: مطالعات انجام شده در دانشگاه ییل در دهه ۱۹۶۰ نشان می دهد که پرخاشگری شکل واحدی ندارد، تحریک الکتریکی منطقه خاصی از هیپوتالاموس گربه باعث می شود که حیوان جیغ بکشد، موهایش سیخ شود، مردمک چشمش گشاد شود و به موشی که در قفسش قرار داده شده با چنگ و دندان حمله کند، ولی هیچ آسیبی به او نرساند و تحریک منطقه دیگری از این ساختمان مغزی، رفتاری کاملاَ متفاوت ایجاد می کند: گربه در کمال خونسردی به سوی موش می رود و او را پاره پاره می کند. به عکس در مطالعه دیگری دیده می شود که تحریب بخش کوچکی از بادامه (آمیگدالا) در گربه وحشی که ذاتاَ پرخاشگر است، باعث می شود که حیوان، رام شود.

سروتونین خون وقتی پایین باشد موجب پرخاشگری می گردد. مک گوایر خون ۴۲ گروه مختلف از میمونها را مورد آزمایش متعدد قرار داد. سرانجام مشاهده کرد که یکی از مواد شیمیایی موجود در خون میمون حاکم بر سایر میمونها  تفاوت چشمگیری دارد، سروتونین خون دو برابر دیگران است. در انسانها نیز چنین است. او خون اعضا و مدیران یک انجمن دانشگاهی را آزمایش کرد در خون آنان سروتونین بیشتری یافت. (رفیعی، ۲۰:۱۳۷۳)

 کروموزمهای جنسی و پرخاشگری

110,000 ریال – خرید

 تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تاثیر ورزش و انواع ورزشها بر روی افسردگی
  • پرسشنامه افسردگی، اضطراب، استرس DASS- 21
  • پرسشنامه پرخاشگری
  • پرسشنامه پرخاشگری آیزنگ و گلین ویلسون
  • پرسشنامه افسردگی بک (BDI)
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.