مقاله برنامه‏ نویسی خط تولید کارخانه رب گوجه‏ فرنگی با نرم‏ افزار Step7_graph


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله برنامه ‏نویسی خط تولید کارخانه رب گوجه‏ فرنگی با نرم ‏افزار Step7_graph مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۹۸  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله برنامه ‏نویسی خط تولید کارخانه رب گوجه ‏فرنگی با نرم ‏افزار Step7_graph نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

فصل اول: نحوه تهیه ‏ی رب گوجه‏ فرنگی
مقدمه
استاندارد تولید کنسرو رب‏ گوجه‏ فرنگی
شرح استقرار سیستم HACCP در تولید کنسرو رب گوجه ‏فرنگی
تشکیل تیم ۹
اطلاعات محصول
گروه مصرف‏ کننده
رسم نمودار جریان کار مواد، نقشه موقعیت و استقرار تجهیزات
فهرست کردن تمام خطرات بالقوه مربوط به هر مرحله، تجزیه و تحلیل خطرات، تعیین نقاط کنترل بحرانی(اصل ۲)، تعیین حدود بحرانی (اصل ۳)، برقراری یک سیستم
تحویل گوجه ‏فرنگی
تخلیه گوجه ‏فرنگی
شستشوی گوجه فرنگی
بازرسی
شستشوی نهایی
خردکردن
جمع‏آوری و ذخیره‏سازی عصاره گوجه فرنگی
تغلیظ عصاره گوجه ‏فرنگی
ذخیره‏سازی رب گوجه فرنگی
فرآیند حرارتی رب گوجه ‏فرنگی
دریافت، انبارش، حمل، توزین، آماده‏سازی و افزودن نمک به محصول
تحویل، انبارداری و حمل قوطی به خط تولید
شستشوی قوطی
دربندی
فرآیند حرارتی قوطی پرشده
سردنمودن قوطی های پرشده
درج تاریخ تولید و سپری‏شدن قابلیت مصرف
قرنطینه
انبار
حمل و نقل قوطی
شستشوی دستگاه‏ها
کنترل بدنه داخلی تجهیزات تولید
جمع‏بندی
فصل دوم: مراحل تولید رب گوجه ‏فرنگی
مقدمه
مرحله اول: شستشوی اولیه
مرحله دوم: شستشوی ثانویه
مرحله سوم: خردکردن گوجه ‏ها
مرحله چهارم: بارگیری مخازن و شروع به آماده‏سازی رب
مرحله پنجم: انتقال مواد به داخل مخزن بارگیری
جمع‏بندی
فصل سوم: برنامه ‏نویسی توسط S7- Graph
مقدمه
آشتایی با محیط نرم ‏افزار S7- graph
شروع کار با S7- Graph
برنامه ‏نویسی در S7- Graph
برنامه ‏نویسی action
روش برنامه‏ نویسی condinion
پارامترهای FB در S7- Graph
لیست دستورات در S7- Graph
جمع‏بندی
فصل چهارم: برنامه طراحی‏شده برای سیستم
مقدمه
محل تعریف برنامه
دستورات دائمی(permanent instruction before sequencer)
Step 1
Step 2
Step 6
Step 3
Step 4
Step 7
Step 8
Step 9
Step 11
Step 12
Step 13
Step 14
Step 17
Step 1
Step 19
Step 20
Step 22
آدرس‏های بکار رفته
شکل کلی برنامه
جمع‏بندی
منابع و مأخذ

منابع و مأخذ:

[۱] قرجی، ع، سینا، ع، کتاب برنامه‏نویسی plc s7 siemensبه زبان s7-graph، انتشارات جهاد دانشگاهی

[۲] قابوسی، ف، مجموعه کتاب‏های مثلثات نارنجی، مرجع کامل plc، کنترل‏کننده‏های منطقی برنامه‏پذیر

[۳] ماهر، م، سعیدی، ن، راهنمای جامع Step 7، جلد دوم، شرکت صابکو

[۴] فرجی، ا، مجموعه پروژه‏های کاربردی با plc siemens، چاپ دوم، انتشارات نگارنده‏دانش

[۵] اطلاعاتی از کارخانه رب‏گوجه‏فرنگی کرمانشاه.

۱-۱ مقدمه:

در فصل اول می خواهم نحوه‏ی تهیه‏ی رب و مراحلی که باید طی شود تا رب‏گوجه‏فرنگی آماده گردد را به ترتیب برایتان به صورت جزء به جزء توضیح دهم.

این مراحل براساس آیین‏نامه سازمان تولید مواد غذایی تأیید شده و درتمام کارخانه‏جات تولید رب‏گوجه‏فرنگی باید برطبق این مراحل عمل کنند تا محصول آن‏ها مورد تأیید سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‏کنندگان قرار گیرد.

۱-۲ استاندارد تولید کنسرو رب‏گوجه‏فرنگی

استاندارد تولید کنسرو رب‏ گوجه ‏فرنگی، اصول ساخت (GMP) و پیاده‏سازی مقررات مندرج در استانداردهای ملی ایران به شماره ۱۸۳۶، (رعایت اصول بهداشتی در واحدهای تولید‏کننده مواد غذایی) و ۵۴۸۹، (آیین کار تولید کنسرو رب‏گوجه‏فرنگی) از برنامه‏های پیش‏نیاز ضروری محسوب می‏شود.

۱-۳ شرح استقرار سیستم HACCP در تولید کنسرو رب گوجه‏ فرنگی

۱-۳- ۱ تشکیل تیم

به منظور استقرار HACCP می‏بایست تیمی متشکل از افراد خبره با تخصص‏های مختلف(مانند کارشناس صنایع غذایی، کارشناس میکروبیولوژی، مهندسی صنایع، کارشناس آمار و تخصص‏های مرتبط با هر بخش از فرآیند که مورد بررسی قرار می‏گیرد) تشکیل شوند و با رهبری فردی واجد شرایط مراحل مطالعاتی اجرایی و استقرار سیستم را انجام دهند.

۱-۴ اطلاعات محصول

اطلاعات محصول مورد نظر باید مطابق جدول زیر باشد.

۱-۵ گروه مصرف

این محصول به طور معمول به عنوان چاشتی توسط عموم مردم استفاده می‏شود.

۱-۶ رسم نمودار جریان کار مواد، نقشه موقعیت و استقرار تجهیزات

از آنجایی که مراحل تولید در هر کارخانه شرایط و ویژگی‏های خاص خود را دارد ضمن درنظرگرفتن اصول کلی و معمول در تولید این محصول نمودار جریان کار باتوجه به استاندارد ملی ایران ۵۴۸۹: سال ۱۳۷۹ آیین کار تولید کنسرو رب‏گوجه‏فرنگی رسم‏گردیده‏است. در نقشه‏های استقرار، مواردی مانند تجهیزات، دستگاه‏ها، فضاهای نگهداری مواد و محصولات میانی، سرویس‏های بهداشتی، انبارها و حتی مناطق تله‏گذاری، آفات انباری باید بدرستی مشخص گردند.

شایان ذکر است که تعیین فضاها، استقرار تجهیزان و دیگر عوامل تولید باید به‏گونه‏ای باشد که از بروز هرگونه آلودگی متقاطع اجتناب گردد. همچنین مناطقی که از سطوح بهداشتی متفاوتی برخوردار هستند باید کاملاً مجزا گردند.

نمودار جریان کار و نقشه در موقعیت و استقرار تجهیزات باید در محل و در تمام شیفت‏های کاری با آنچه در عمل انجام می‏شود مطابقت داده‏شده و مورد ارزیابی قرار گیرند.

۱-۷ فهرست‏کردن تمام خطرات بالقوه مربوط به هر مرحله، تجزیه و تحلیل خطرات، تعیین اقدامات لازم برای کنترل خطرات شناسایی‏نشده(اصل ۱)

تیم HACCP در کارخانه تولید کنسرو رب گوجه‏فرنگی براساس استاندارد ملی ایران به شماره ۴۵۵۷: سال ۱۳۷۷ بند ۴-۱-۶ این استاندارد، باید تمام خطراتی را که منطقاً احتمال بروز آن‏ها در هر مرحله از عملیات از ابتدا تا انتهای جریان کار می‏باشد، فهرست نماید.

برای ارزیابی خطرها می‏توان از تکنیک‏های استفاده نموده به عوان مثال تکنیک پیشنهادی اتحادیه اروپا یکی از روش‏های ارزیابی خطرها است که در پیوست اطلاعاتی الف نمونه‏ای از آن شرح داده شده‏است. در مورد هر خطر نیز اقدامات کنترلی و پیشگیرانه مرتبط را باید مشخص نمود.

۱-۸ تعیین نقاط کنترل بحرانی(اصل ۲)، تعیین حدود بحرانی(اصل ۳)، برقراری یک سیستم پایش برای هر یک از نقاط کنترل بحرانی(اصل ۴)، تعیین اقدامات اصلاحی(اصل ۵)

تعیین نقاط کنترل بحرانی براساس استاندارد ملی ۴۵۵۷: سال ۱۳۷۷، بند ۴-۱-۷ تعیین نقاط بحرانی(CCP)با استفاده از تکنیک درخت تصمیم‏گیری، در مراحل مختلف مطابق نمودار جریان کار، انجام می‏شود.

شایان ذکر است موارد ذکر شده در نمودار مذکور تنها به صورت راهنما می‏باشد و در هر واحد تولیدی به تناسب شرایط کاری انعطاف‏پذیری خواهد داشت.

دیلاً مشروح تجزیه و تحلیل مربوط به هر یک از مراحل براساس نمودار تولید به طور کلی بیان گردیده است.

۱-۹ تحویل گوجه فرنگی

گوجه فرنگی باید در شرایط مناسب باتوجه به شرایط مندرج در استاندارد ملی ایران ۴۵۵۷: سال ۱۳۷۹ آیین کار تولید کنسرو رب‏گوجه‏فرنگی تحویل گرفته شود. از آن‏جایی که گوجه فرنگی‏های لهیده، ترک‏خورده، کپک‏زده، آلوده و آفت‏زده عموماً منشأ آلودگی میکروبی می‏باشند، محموله می‏بایست براساس معیارهای موجود در واحد تولیدی مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت امکان جداسازی موارد معیوب در مرحله بازرسی، گوجه فرنگی تحویل گرفته شود. همچنین باتوجه به احتمال آلودگی گوجه فرنگی به عواملی مانند سموم، آفت‏کشها و فلزات سنگین(بیش از حد مجاز) توصیخ می‏گردد علاوه بر انجام اقداماتی مانند ارزیابی پیمانکار فرعی، آموزش‏های ترویجی لازم درخصوص شرایط کاست، داشت، برداشت(خاک مناسب جهت کشت محصول، نحوه استفاده از سموم و …)، محصولات مربوط به هر پیمانکار نیز به صورت دوره‏ای در آزمایشگاه‏های معتبر مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج کلیه اقدامات مستند گردند.

۱-۱۰تخلیه گوجه‏ فرنگی

چگونگی تخلیه گوجه‏فرنگی در حوضچه‏های که به منظور شستشوی این محصول درنظر گرفته شده‏اند حائز اهمیت می‏باشد. شایان ذکر است که تخلیه نامناسب موجب آسیب‏دیدگی و عدم امکان شستشوی مناسب گوجه‏فرنگی و نتیجه بروز خطر میکروبی می‏گردد. لذا توصیه می‏شود کارگران آموزش‏های لازم در این زمینه را گذرانده باشند.

۱-۱۱شستشوی گوجه فرنگی

شستشوی گوجه‏فرنگی در کارخانجات مختلف به اشکال متفاوتی انجام می‏شود. توجه به این نکته حائز اهمیت می‏باشد که گوجه‏فرنگی‏ها باید پس از اتمام مراحل شستشو فاقد هرگونه آلودگی ظاهری اعم از خاک و گل و دیگر آلود‏گی‏های احتمالی باشند از آنجایی‏که این مرحله به طور خاص جهت کاهش آلودگی میکروبی به حداقل قبول طراحی گردیده لذا در صورت عدم شستشوی مناسب گوجه‏فرنگی امکان دارد مراحل بعدی فرآین حرارتی جهت از بین‏بردن آلودگی‏های احتمالی کافی نباشد بنابراین، این مرحله را می‏توان به عوان یک نقطه کنترل بحرانی(CCP) درنظر گرفت لذا جهت شستشوی بهتر طراحی حوضچه و جریان آب شستشو باید به‏گونه‏ای باشد که نقاط کوری که باعث توقف گوجه فرنگی می‏شود در آن بوجود نیاید همچنین توجه به کلریناسیون آب به میزان مناسب و میزان سرریزاب به منظور استفاده از آب تمیز، حائز اهمیت می‏باشد. بدیهی است در صورت مشاهده هرگونه انحراف علاوه بر شتشوی مجدد گوجه‏فرنگی‏ها آلوده بایست علل بالقوه و بالفعل به‏وجود آورنده خطر را شناسایی و اقدامات اصلاحی لازم مانند تنظیم فشار آب، تنظیم میزان سرریزآب، تنظیم میزان کلر آب و … انجام گیرد.

۱-۱۲ بازرسی

عملیات بازرسی گوجه فرنگی‏ها به منظور حذف گوجه‏فرنگی‏های لهیده، آلوده، آفت‏زده، کپک‏زده و مواد خارجی صورت می‏پذیرد. در مورد شرایط عملیاتی این مرحله می‏توان به استاندارد ملی ایران ۵۴۸۹ آیین کار تولید کنسرو رب‏گوجه‏فرنگی رجوع کرد. از آن‏جایی که در این مرحله باید منشأ افلاتوکسین احتمالی در درب گوجه‏فرنگی که همان گوجه‏فرنگی‏های آلوده به کپک می‏باشند حذف گردند و باتوجه به این نکته که بسیاری از افلاتوکسین‏ها در فرآیندهای حرارتی از بین نمی‏روند توصیه می‏گردد عملیات بازرسی به عنوان یک نقطه کنترل بحرانی(CCP) درنظر گرفته شوند. لذا کاهش گوجه‏فرنگی کپک‏زده در پایان نوار بازرسی باید به دقت پایش گردد به طوری که در محصول نهایی MCHC(شمارش ریسه‏های کپک) کمتر از حد مورد قبول(۴۵ درصد میدان‏های دید) باشد و در صورت بروز انحراف علاوه بر حذف گوجه‏فرنگی‏های معیوب علل بالقوه و بالفعل به‏وجودآورنده خطر مرتفع گردند. از جمله این علل می‏توان به عدم آموزش کافی و توجه کارگران؛ تراکم گوجه‏فرنگی هاروی نوار، سرعت بالای حرکت نوار بازرسی و عوامل مرتبط دیگر اشاره نمود.

۱-۱۳ شستشوی نهایی

معمولاً پس از انجام عملیات بازرسی به منظور حذف آلودگی‏های احتمالی در مرحله مذکور و جایگزین‏نمودن آب پاکیزه به جای آب شتشو در مراحل قبل، گوجه‏فرنگی‏ها از زیر دوش‏هایی که حاوی آب تمیز بوده و تمام سطح آن‏ها را پوشش می‏دهند عبور می‏نماید. لذا خطری در این مرحله برای محصول نهایی وجود ندارد.

۱-۱۴ خردکردن

عملیات خردکردن به منظور تسهیل در آبگیری و در شرایط کنترل‏شد خطری برای محصول نهایی ایجاد نمی‏نماید.

۱-۱۵ جمع ‏آوری و ذخیره‏سازی عصاره گوجه ‏فرنگی

در این مرحله که به منظور جمع‏آوری عصاره گوجه‏فرنگی مازاد بر ظرفیت تغلیظ‏کننده‏ها طراحی گردیده. به دلیل پایین‏بودن بریکس محصول و به منظور اجتناب از هرگونه خطر میکروبی توجه به نکات بهداشتی مانند شستشوی مناسب مخازن و مدت زمان توقف عصاره در مخازن براساس استاندارد ملی ایران ۵۴۸۹: سال ۱۳۷۹ آیین کار تولید کنسرو رب گوجه‏فرنگی ضروری است.

۱-۱۶ تغلیظ عصاره گوجه‏ فرنگی

عملیات تغلیظ در مخازن تحت خلاء و حرارت مشخص انجام می‏شود این مرحله به دلیل شرایط مناسب برای رشد میکروارگانیزمها و به خصوص کپک‏ها باید مورد توجه قرار گیرد همچنین در این مرحله نیز به نکات بهداشتی مانند شستشوی مناسب مخازن و عدم توقف بیش از حد مورد تأکید می‏باشد.

۱-۱۷ ذخیره ‏سازی رب‏ گوجه ‏فرنگی

پس از انجام عملیات تغلیظ، رب گوجه‏فرنگی مازاد بر ظرفیت مبدل حرارتی از یک مخزن همزن‏دار عبور می‏نماید. در این مرحله به منظور اجتناب از ایجاد خطر میکروبی باید نکات بهداشتی و عدم توقف رب گوجه‏فرنگی به مدت طولانی براساس استاندارد ملی ایران ۵۴۸۹: سال ۱۳۷۹ آیین کار تولید کنسرو رب‏گوجه‏فرنگی مورد توجه قرار گیرد.

۱-۱۸ فرآیند حرارتی رب‏ گوجه‏ فرنگی

در این مرحله فرآیند حرارتی به منظور کاهش بار میکروبی به حد قابل‏قبل، باید به گونه‏ای اعمال شود که دمای رب‏گوجه‏فرنگی در هنگام پرشدن در قوطی حداقل ۸۸ درجه سلیسیوس باشد شایان ذکر است چنانچه دمای محصول در این مرحله به حد مورد نظر نرسد مرحله فرآیند حرارتی قوطی‏پرشده قادر به کاهش بازمیکروبی در حد تعیین‏شده در استاندارد ملی ایران ۲۳۲۶: سال ۱۳۷۴روش کنترلی تجاری فرآورده‏هایبسته‏بندی‏شده در بسته‏های نفوذناپذیر نخواهد بود.

لذا پیشنهاد می‏گردد این مرحله نیز به عنوان نقطه کنترل بحرانی(CCP) درنظر گرفته شود و درجه حرارت محصول در هنگام پرشدن در قوطی بدرستی کنترل گردد همچنین با درنظر گرفتن اهمیت سنجش درجه حرارت و کالیبراسیون تجهیزات سنجش دما در صورتی که انحرافی در این مرحله پدید آید باید ضمن اعمال مجدد فرآیند حرارتی بر روی محصول معیوب، نسبت به رفع عوامل بالقوه و بالفعل بوجودآورنده خطر اقدام گردد.

۱-۱۹ دریافت، انبارش، حمل، توزین، آماده‏ سازی و افزودن نمک به محصول

به دلیل وجود مخاطرات شیمیایی و یا فیزیک احتمالی، نمک مصرفی از نظر ویژگی‏های کیفی باید با استاندارد ملی ایران ۲۶ نمک طعام مطابقت داشته باشد.

خرید نمک می‏بایست براساس دستورالعمل مشخص انجام گیرد و کلیه سوابق نیز مستند شوند. لذا این مرحله را می‏توان به عنوان یک نقطه کنترلی (CP) درنظر گرفت.

نمک‏خریداری‏شده باید در شرایط مناسب و بر روی پالت در انبار نگهداری شود. مراحل توزین، آماده‏سازی و افزودن نمک نیز به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه مخاطرات احتمالی در حین عملیات باید با دقت و توسط افراد آموزش‏دیده صورت گیرد. شایان ذکر است درصورت افزودن بیش از حد نمک‏طعام به محصول امکان خوردگی لاک قوطی، که زمینه‏ساز خطرات بعدی می‏باشد، فراهم می‏گردد.

۱-۲۰ تحویل، انبارداری و حمل قوطی به خط تولید

قوطی مصرفی جهت بسته‏بندی رب گوجه‏فرنگی باید با استاندارد ملی ایران ۱۴۱۲ ظروف فلزی برای بسته‏بندی رب‏گوجه‏فرنگی مطابقت داشته و شرایط انبارش به منظور جلوگیری از عوامل مساعد‏کننده خورندگی قوطی باید تحت کنترل باشدو همچنین شرایط حمل آن به خط تولید باید به‏گونه‏ای باشد که از آلودگی و یا آسیب احتمالی جلوگیری شود.

۱-۲۱ شستشوی قوطی

مخاطرات احتمالی موجود در این مرحله شامل خطرات میکروبی و فیزیکی می‏باشد و از آن‏جایی که در صورت عدم شستشوی مناسب قوطی امکان حذف خطر فیزیکی احتمالی در مراحل بعد وجود ندارد و این مرحله نیز به منظور حذف خطر یادشده طراحی شده‏است لذا پیشنهاد می‏شود این مرحله به عنوان یک نقطه کنترل بحران (CCP) درنظر گرفته‏شده و با  کنترل چشمی قوطی‏ها پس از شستشو و براساس یک دستورالعمل مشخص از عدم وجود مخاطرات فیزیک اطمینان حاصل گردد. بدیهی است در صورت مشاهده هرگونه انحراف ضمن حذف قوطی حاوی ذرات خارجی باید عوامل بالفعل و بالقوه بوجودآورنده خطر را بررسی و نسبت به از بین‏بردن آن اقدام نمود.

۱-۲۲ دربندی

عملیات دربندی به لحاظ بهداشتی، از درجه اهمیت بالایی برخوردار است به صورتی که در صورت دربندی نامناسب و ناقص شرایط مناسب برای آلودگی‏های بعدی فراهم می‏گردد. لذا دربندی باید به‏گونه‏ای انجام شود که حدود استاندارد فاکتورهای دوخت مطابق با استاندارد ملی ایران ۲۳۲۷ روش آزمون ظروف فلزی غیرقابل نفوذ برای موادغذایی رعایت گردد.

این مرحله را می‏توان به دلیل اهمیت و حساسیت زیاد بهداشتی به عنوان یک (CCP) با درنظرگرفتن(سؤال ۲ پیوست ب) پیشنهاد نمود و براساس دستورالعمل مدون در فواصل زمانی مشخص کنترل گردد همچنین باید به محض مشاهده هرگونه انحراف ضمن جداسازی محصول معیوب، عوامل بالفعل و بالقوه به وجودآورنده خطر به دقت مورد بررسی قرار گرفته و مرتفع گردند.

۱-۲۳ فرآیند حرارتی قوطی پرشده

قوطی‏های پرشده بسته به حجم و اندازه قوطی در مدت زمان مناسب تحت فرآیند حرارتی لازم قرار می‏گیرند حرارت مورد نیاز عموماً توسط آب‏جوش و یا بخار آب تأمین می‏گردد.

بدیهی است در صورت عدم کفایت فرآیند حرارتی امکام بقاء و رشد میکروارگانیزم‏ها فراهم می‏گردد لذا توصیه می‏گردد ضمن درنظرگرفتن این مرحله به عنوان یک نقطه کنترل بحرانی (CCP) شاخص‏هایی مانند درجه حرارت و زمان تماس قوطی با منبع حرارتی مورد پایش قرار گرفته و درصورت مشاهده هرگونه انحراف می‏بایست ضمن جداسازی محصول معیوب، عوامل بالفعل و بالقوه به‏وجودآورنده خطر بررسی و مرتفع گردند.

۱-۲۴ سردنمودن قوطی‏ های پرشده

95,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پروژه فرآیند تولید کنسرو و رب گوجه فرنگی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.