مقاله شرکت گوگل


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله شرکت گوگل مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۳۸  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله شرکت گوگل نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه   ۱
درباره گوگل   ۲
ریشه‌یابی   ۲
تاریخچه   ۲
سرمایه و پیشنهاد اولیه عمومی‌سازی   ۳
زیرمجموعه‌ها   ۴
محصولات و خدمات   ۵
جستجوگر   ۵
نرم افزار   ۶
سیستم عامل کروم   ۶
سیستم عامل اندروید   ۶
رسانه‌ها و شبکه‌ها   ۷
گوگل کروم   ۷
درآمد   ۸
تبلیغات   ۸
مشکلات امنیتی   ۹
رابطه گوگل با ایران   ۱۰
حمله به کاربران ایرانی   ۱۱
وبلاگ رسمی گوگل به زبان فارسی   ۱۱
مشکلات   ۱۲
فعالیت‌های دیگر   ۱۲
مسابقه‌ها   ۱۲
پزشکی   ۱۳
انرژی   ۱۳
حمل و نقل   ۱۳
موتور جستجو   ۱۳
شروع کار با گوگل   ۱۵
جستجوی گوگل   ۱۵
یا بخت یا اقبال   ۱۵
جستجو با انتخاب زبان صفحات   ۱۶
عملگر  +   ۲۱
عملگر –   ۲۱
عملگر ~   ۲۱
عملگر “”   ۲۲
عملگر یا   ۲۲
عملگر Site   ۲۲
عملگر Cashe   ۲۳
عملگر Link   ۲۳
عملگر Inurl   ۲۳
عملگر Intitle   ۲۳
عملگر Filetype   ۲۳
عملگر Intext   ۲۳
عملگر Info   ۲۴
عملگر Related   ۲۴
عملگر  ..   ۲۴
نشان اصلی صفحه جستجوی گوگل   ۲۵
لوگوهای مرتبط با ایران   ۲۶
دیگر جستجوهای گوگل   ۲۶
Google Images   ۲۶
Google Blogs   ۲۶
Google Books   ۲۶
Google Maps   ۲۶
Google News   ۲۷
Google Scholar   ۲۷
Google Video   ۲۷
Google Mail   ۲۸
Google Groups   ۲۸
Google Documents   ۲۹
Google Messenger   ۲۹
You Tube   ۲۹
Google Weblog   ۳۰
Photo Organizer   ۳۰
Google Answer   ۳۰
Google Earth   ۳۰
Google Analytics   ۳۱
Google Desktop   ۳۱
Google Products   ۳۱
Google Accelerator   ۳۱
Froogle Google   ۳۲
Google Translator   ۳۲
فهرست منابع   ۳۳

فهرست منابع

۱)     پندار یوسفی،”بمبی در گوگل منفجر شد”، ماهنامه کلیک، سال هشتم، شماره  ۱۷۶، ۱۴ بهمن ۱۳۸۶، صفحه ۸.

۲)     امیر عظمتی، همه چیز درباره سرویس ایمیل گوگل(Gmail)، ماهنامه دانش و کامپیوتر، شماره ۳۵، مرداد ۱۳۸۳، صفحه ۳۱.

مقدمه

گوگل یک شرکت سهامی عامی است که در زمینهٔ جستجوی اینترنتی، رایانش ابری و تبلیغات سرمایه‌گذاری می‌کند. این شرکت توسط لری پیج و سرگئی برین تأسیس شد که هر دوی آن‌ها در دانشگاه استنفورد به عنوان داوطلب PhD حضور داشتند و با نام «مردان گوگل» شناخته می‌شدند. گوگل در ابتدا به عنوان یک شرکت خصوصی در ۴ سپتامبر ۱۹۹۸ ثبت شد و فروش اولیه سهام آن در ۱۹ اوت ۲۰۰۴ انجام شد. لری پیج و سرگئی برین و اریک اشمیت قبول کردند که به مدت بیست سال، یعنی تا سال ۲۰۲۴ در کنار هم کار کنند. هدف گوگل از آغاز «سازماندهی کردن اطلاعات دنیا و دسترس‌پذیر کردن آن‌ها برای عموم» بود و شعار غیر رسمی شرکت (که توسط مهندس گوگل امیت پاتل ابداع شد و توسط پل بوچهیت از آن حمایت شد) «شرور نباشید» بود. در سال ۲۰۰۶ شرکت به محل جدید و کنونیش در مانتین ویو، کالیفرنیا منتقل شد.

گوگل بر گرفته شده از کلمه گوگول که به معنی «یک عدد یک و صد صفر جلوی آن» است که نوعی شعار و در واقع مقصود موضوع است. بدین معنی که گوگل قصد دارد تا سرویس‌ها، اهداف و اطلاع‌رسانی و اطلاعات خود را تا آن مقدار در وب در جهان گسترش دهد. گوگل به طور تخمینی دارای بیش از یک میلیون سرور در سراسر جهان است و روزانه بر روی بیش از یک میلیارد درخواست جستجو و حدود ۲۴ پتا بایت داده تولید شده توسط کاربران پردازش انجام می‌دهد. نتیجه رشد سریع گوگل از بدو ثبت شدن شرکت، زنجیره‌ای از محصولات، خرید و شراکت با شرکت‌های دیگر بود. این شرکت محصولات اینترنتی سودمندی مانند سرویس ایمیل جی‌میل و شبکه‌های اجتماعی مانند اورکات و به تازگی گوگل باز و گوگل پلاس را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد. محصولات گوگل به ابزارهای رومیزی نیز توسعه پیدا کرد، با برنامه‌هایی مانند مرورگر وب گوگل کروم، سازماندهی و ویرایشگر تصاویر پیکاسا و پیام‌رسان فوری گوگل تاک. گوگل برروی سیستم عامل موبایل اندروید که در بسیاری از تلفن‌های همراه استفاده می‌شود، در کنار سیستم عامل گوگل کروم که با نام ۴۸Cr- هم شناخته می‌شود، نظارت دارد.

درباره گوگل

ریشه‌یابی

گوگل بر گرفته شده از کلمه گوگول به معنی «یک عدد یک و صد صفر جلوی آن» است که توسط میلتون سیروتا پسر خواهر ادوارد کاسنر ریاضیدان آمریکایی اختراع شده و در کتاب «ریاضیات و تخیل» نوشته شده‌است. هدف لری و سرگئی از انتخاب این واژه این بود تا نشان دهند قرار است ماموریتی را به اجرا رسانند که هدف آن سازماندهی انبوهی از اطلاعات وب است.

تاریخچه

گوگل پروژهٔ تحقیقاتی بود که در ژانویهٔ ۱۹۹۶ توسط لری پیج و سرگئی برین دو دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا رقم خورد. آن‌ها نام پروژه خود را “BackRub”  گذاشته بودند زیرا موتور جستجوگر آن‌ها لینک‌های پشتیبانی سایت‌ها را بررسی می‌کرد و بر همان مبنا میزان اهمیت آن‌ها را در نتایج جستجو تعیین می‌کرد (که بعداً رتبه صفحه نامیده شد)، که در همان زمان یک وبگاه کوچک دیگری با نام RankDex با روشی مشابه کار می‌کرد. موتور جستجوگر آن‌ها ابتدا با دامنه google.stanford.edu استفاده می‌شد و در ۱۵ سپتامبر سال ۱۹۷۷ دامنه google.com ثبت شد و در سپتامبر ۱۹۹۸ در واقع اولین دفتر کار گوگل راه‌اندازی شد و این شرکت رسماً به ثبت رسید. در واقع اولین دفتر کار گوگل در گاراژ خانهٔ سوزان وژکیکی درمنلو پارک، کالیفرنیا قرار داشت. در اوت ۲۰۱۱ گوگل اعلام کرد که بخش تلفن‌های همراه شرکت موتورولا را خواهد خرید و چند ساعت پس از اعلام، صاحب آن شد. این شرکت برای خرید سهام موتورولا مبلغ ۱۲٫۵میلیارد دلار به صورت نقد پرداخت می‌کند و بر این اساس مالکیت موتورولا موبیلیتی به گوگل واگذار می‌شود و با این خرید صاحب ۱۹ هزار کارمند جدید خواهد شد. به دست آوردن شرکت موتورولا، که همکار اختصاصی برای اندروید محسوب می‌شود، گوگل را قادر خواهد ساخت تا اندروید را تقویت و رقابت بین سیستم‌های موبایل را افزایش دهد. موتورولا، دارای حق امتیاز اندروید باقی خواهد ماند و اندروید نیز متن باز باقی می‌ماند. گوگل، به شرکت موتورولا به عنوان یک کسب و کار مجزا نگاه کرده و آن را به صورت جداگانه خواهد گرداند. از سال ۲۰۰۷ که گوگل سیستم عامل مخصوص موبایل خود اندروید را عرضه داشته روز به روز بر محبوبیت آن افزوده شده و شرکت‌های معتبر و بزرگی تلفن‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید گوگل ارایه کردند. بیش از ۱۵۰ میلیون دستگاه اندرویدی در سرتاسر جهان وجود دارد و روزانه ۵۵۰ هزار دستگاه بر تعداد آنان اضافه می‌شود. شرکت موتورولا که قدمتی ۸۰ ساله در زمینهٔ ارتباطات و تلفن همراه دارد یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان تلفن همراه در آمریکا است و در رقابت با شرکت‌های بزرگی چون اچ‌تی‌سی و سامسونگ کمی عقب مانده ‌است.

سرمایه و پیشنهاد اولیه عمومی‌سازی

اولین بودجه گوگل در اوت ۱۹۹۸ توسط اندی بکتولشیم، مؤسس سان مایکروسیستمز که به مقدار ۱۰۰ هزار دلار بود به گوگل داده شد و این در حالی بود که این شرکت هنوز ثبت نشده بود. در سال ۱۹۹۹ در حالی که برین و پیج که هنوز در حال تحصیل بودند، به این نتیجه رسیدند که موتور جستجویی که آن‌ها به وجود آوردند وقت بسیار زیادی از امور دانشگاهی آن‌ها را اشغال کرده‌است. آن‌ها سراغ جورج بل رفتند و به قصد ترغیب، پیشنهاد فروش آن به مبلغ یک میلیون دلار را به او دادند. او این پیشنهاد را رد کرد و در مذاکراتش، ۷۵۰ هزار دلار را به آن دو پیشنهاد داد. در ۷ ژوئن ۱۹۹۹، سرمایه‌ای حدود ۲۵ میلیون دلار اعلام شد.

پیشنهاد اولیه عمومی‌سازی (IPO) گوگل، پنج سال بعد در ۱۹ اوت ۲۰۰۴ صورت گرفت. شرکت سهام ۱۹٬۶۰۵٬۰۵۲ تایی با ارزش ۸۵ دلار برای هر سهم راپ یشنهاد داد. سهام به صورت یک مزایده آنلاین و منحصر به ‌فرد که توسط مورگان استنلی و کردیت سویس ساخته شده بود به فروش رسید. فروش ۱٫۶۷ میلیارد دلاری سرمایه ‌ای بیش از ۲۳ میلیارد دلار به گوگل داد. بیش از ۲۷۱ میلیون سهم از سهام تحت کنترل گوگل باقی مانده بود و بسیاری از کارمندان گوگل میلیونرهای روی کاغذ شدند. یاهو!، یکی از رقبای گوگل، نیز سود کرد، چرا که ۸٫۴ میلیون سهم از گوگل را تا قبل از اینکه IPO انجام شود در اختیار داشت.

عملکرد سهام بعد از IPO خیلی خوب پیش رفت و در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۷ به مرز ۷۰۰ دلار رسید و دلیل اصلی آن فروش و درآمد بسیار بالا در قسمت تبلیغات اینترنتی بود. در حال حاضر کمپانی در فهرست بورس نزدکو تحت نام GOOG قرار دارد و در بورس فرانکفورت با نام GGQ در بازار سهام حضور دارد.

زیرمجموعه‌ها

گوگل تاکنون بیش از صد کمپانی بزرگ را خریداری کرده که اکثر آن‌ها در ایالات متحده و در منطقه خلیج سانفرانسیسکو واقع شده‌اند. فهرستی از مهم‌ترین این شرکت‌ها را در جدول ۱ می‌بینید:

محصولات و خدمات

جستجوگر

اولین صفحهٔ اصلی گوگل که ظاهری ساده دارد در آن از کدهای HTML استفاده نشده‌است. این صفحه مربوط به سال ۱۹۹۸ می‌باشد.

گوگل میلیاردها صفحه وب در فهرست جستجوی خود دارد تا کاربران بتوانند هر موضوع دلخواهشان را با استفاده از کلمات کلیدی و عملگرها جستجو کنند. علی‌رغم محبوبیتی که این نوع جستجو دارد، توسط سازمان‌های زیادی مورد انتقاد گرفت. در سال ۲۰۰۳ نیویورک تایمز از گوگل شکایت کرد و ادعا می‌کرد که ذخیره محتویات سایت‌ها نوعی تخلف در حق تکثیر محسوب می‌شود.

یکی دیگر از سرویس‌های بحث برانگیز گوگل، گوگل بوکز بود. کمپانی شروع به اسکن کتاب‌ها کرد و آن‌ها را به صورت محدود آپلود نمود و نسخه کامل‌ها کتاب‌هایی که اجازه داده می‌شد را به موتور جستجوی جدید خوب برای کتاب‌ها اختصاص داد. انجمن نویسندگان که شامل ۸۰۰۰ نویسنده آمریکایی بود در سال ۲۰۰۵ در دادگاه نیویورک شکایتی علیه این سرویس جدید گوگل کردند، گوگل پاسخ داد که این سرویس با قوانین حق تکثیر مربوط به کتاب‌ها سازگار است. سرانجام گوگل در سال ۲۰۰۹ نامه‌ای دریافت کرد مبنی بر اینکه اسکن کتاب‌ها را محدود به آمریکا و انگلیس و استرالیا و کانادا کند. علاوه بر آن دادگاه مدنی پاریس در اواخر ۲۰۰۹ از گوگل خواست تا آثار مربوط به لا مارتینیر را از بانک داده خود حذف کند. گوگل در رقابت با وبگاه آمازون تصمیم گرفت تا نسخه دیجیتال کتاب‌های جدید خود را برای فروش بگذارد.

در ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۰ در پاسخ به بینگ تازه ‌وارد، گوگل جستجوی تصاویر خود را به روز کرد به این شکل که تصاویر به صورت بند انگشتی به نمایش درآمده و با حرکت موس روی آن‌ها اندازهٔ‌ شان اندکی بزرگتر میشد. در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۰ تعاریف لغات انگلیسی در واژه ‌نامه‌ های مختلف نیز در جستجوی وب گوگل به نمایش در آمدند.

جستجوگر گوگل، محبوب‌ترین سرویس این شرکت است. در نوامبر ۲۰۰۹ گوگل با ۶۵٪ ازسهم بازار موتور جستجوی برتر در آمریکا بود. گوگل از راه این وبگاه روزانه صدها میلیون دلار دریافت می‌کند. دامنه اصلی این سایت در اوت ۲۰۱۱، ۱۶۵ میلیون بار بازدید شده‌است.

ترتیب قرار گرفتن نتایج جستجوی گوگل بستگی به عاملی به نام رتبه صفحه صفحه دارد. جستجوی گوگل با به کاربردن عملگرهای جبر بولی مانند شمول و عدم شمول گزینه‌های زیادی را برای کاربران قابل تنظیم کرده‌است. الگوریتم گوگل در مارس ۲۰۱۱ تغییر یافت و به محتویات با کیفیت بالاتر وزن بیشتری داد.

نرم افزار

گوگل محصولات زیادی را در زمینهٔ نرم‌افزار تولید کرده که عبارتند از: سیستم‌عامل گوگل کروم، مرورگر کروم، کرومیوم، وی ۸، گوگل دسکتاپ، گوگل ارت، بسته گوگل، پیکاسا، اسکچ‌آپ، جی تاک، نوار ابزار گوگل، مجری ویدئو، ابزار وبمستری، گوگل اپ انجین و…

سیستم عامل کروم

کروم، سیستم‌عاملی آزاد و متن ‌باز است که در ابتدا برای لپ تاپ‌ های ارزان و بر اساس پردازش ابری طراحی شد. در این سیستم عامل تمام برنامه‌ ها از طریق مرورگر کروم اجرا و اطلاعات کابران نیز برروی سرور گوگل نصب می‌شود. ساندر پیچای، رئیس بخش مدیریت محصولات گوگل در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته‌است:

هیچ برنامه‌ای بر روی دسکتاپ وجود ندارد و نیاز به نصب و به ‌روز رسانی برنامه‌ها نیست. تمام سیستم یک مرورگر اینترنت است و تمام برنامه‌ها هم بر روی وب و از طریق همین مرورگر قابل دسترسی ‌است.

سیستم عامل اندروید

اندروید نام سیستم ‌عاملی است که گوگل برای تلفن همراه و لوح‌ رایانه عرضه نمود و با همکاری ده ‌ها شرکت بر روی گوشی‌های تلفن همراه قرار گرفت. اندروید بر پایهٔ هسته لینوکس ساخته شده‌است. طبق گفته‌های گوگل در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۰۰ میلیون دستگاه آندرویدی فعال در جهان وجود داشته و در هر روز ۴۰۰٬۰۰۰ دستگاه آندرویدی جدید فعال می‌شود که معادل ۱۴۶ میلیون دستگاه جدید در هر سال است. این نرخ رشد بدین معناست که تاسال ۲۰۱۲ ، ۲۴۶ میلیون دستگاه آندرویدی وجود خواهد داشت.

گوگل همچنین در ۵ ژانویه ۲۰۱۰، تلفن همراهی با سیستم اندروید و تحت برند خود عرضه کرد که نکسوس وان نام داشت. سخت‌افزار نکسوس وان توسط کمپانی تایوانی HTC ساخته شده بود. چندی پس از آن گوگل گوشی تلفن همراه نکسوس اس را معرفی کرد که سخت‌افزار آن توسط کمپانی کره‌ای سامسونگ و با راهنمایی و نظارت تیم اندروید گوگل ساخته شده‌است.

رسانه‌ها و شبکه‌ها

گوگل علاوه بر خدمات خود در زمینهٔ وب،تعداد زیادی برنامه‌ های مفید به عنوان ابزارهایی که قابل استفاده به صورت آنلاین هستند ارائه کرده‌است. بخشی از فعالیت گوگل به نرم ‌افزارهای رسانه‌ای و شبکه‌ای اختصاص دارد، از جمله گوگل پلاس (یا گوگل+ که آن را به شکل +Google نمایش می‌دهند) ایده جدید گوگل است پدیده شبکه‌های اجتماعی را یک مرحله جلوتر ببرد. کل این شبکه بر اشتراک‌گذاری استوار است. گوگل این وبگاه را برای رقابت با فیس ‌بوک ایجاد کرد. تخمین زده می‌شود که تاکنون بیش از ده میلیون کاربر در این سرویس عضو شده باشند.

محصول دیگری با نام پیکاسا در دست گوگل است که آن را در سال ۲۰۰۴ از شرکت Idealab خریداری کرد و به صورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار داد. پیکاسا نرم ‌افزار مدیریت تصاویر است که کمک می‌کند تا تصاویر در یک مکان جمع‌آوری و تغییرات لازم روی آن‌ها اعمال شود.

گوگل ارت نرم‌افزاری بود که کار خود را در سال ۲۰۰۵ با تصاویر ماهواره‌ای خود در آمریکای شمالی و سپس تمام نقاط جهان آغاز کرد و توسط آن می‌توان تمامی نقاط کره زمین را مشاهده کرد. در همین زمینه محصولی دیگر با نام گوگل مپس وجود دارد که شامل نقشه‌های دقیق و کاملی از زمین است. پس از موفقیت گوگل ارت، گوگل محصولاتی با نام گوگل مون (برای کاوش کره ماه) و گوگل مارس (برای کاوش کره مریخ) نیز ارائه داد.

گوگل داکس یکی دیگر از ابزارهای مفید آنلاین گوگل است که به کاربران این امکان را می‌دهد که اسناد را به صورت آنلاین ایجاد یا ویرایش کنند، در محیطی نه چندان غیرمتفاوت با مایکروسافت ورد. این سرویس در ابتدا Writely نامگذاری شد، اما گوگل آن را در ۹ مارس ۲۰۰۶ خریداری کرد، که در آن زمان استفاده از آن مانند جی‌میل فقط با داشتن دعوتنامه امکان‌پذیر بود. در ۶ ژوئن برنامه‌ای دارای محیط آزمایشی جهت ویرایش ساخت که در ۱۰ اکتبر با گوگل داکس ادغام شد.

گوگل کروم

گوگل کروم یک مرورگر وب آزاد و رایگان است که در ۲ سپتامبر ۲۰۰۸ بر پایه پروژه کرومیوم عرضه شد. در ابتدا نسخهٔ آزمایشی آن برای کاربران سیستم ‌عامل ویندوز در یکصد کشور جهان عرضه شد ولی گوگل اعلام کرد که نسخه‌های منطبق با سیستم‌ عامل گنو/لینوکس و رایانه اپل مکینتاش آن هم در آینده توزیع خواهد شد.

در گذشته ایران در فهرست کشورهای تحریم شده توسط گوگل قرار داشت و همانند سایر نرم‌افزارهای گوگل کاربران ایرانی، قادر نبودند کروم را از طریق وبگاه رسمی گوگل دانلود کنند.

درآمد

تبلیغات

۹۵ درصد درآمد گوگل از طریق تبلیغات است. گوگل از ادسنس و دابل‌کلیک نیز برای تبلیغات خود استفاده می‌کند.

ادسنس برای کسب درآمد از اینترنت به وجود آمد که توسط شرکت گوگل در سال ۲۰۰۳ راه اندازی شده‌است. در ادسنس اگر از یک وبگاه بازدید روزانه بالای ۱۰۰۰۰ وجود داشته باشید می‌توان روزانه حداقل ۱۰$ کسب کرد، که البته این حداقل درآمد است. برای هر کلیک از ۰٫۰۱ تا ۱۰دلار وجود دارد. بسته به میزان ترافیک وبگاه و موضوع وبگاه و کیفیت مطالب آن دارد و می‌تواند از ماهی چند دلار تا چندین هزار دلار متغیر باشد.

دابل کلیک سرویس دیگر تبلیغاتی‌است که گوگل آن را در ۱۳ آوریل ۲۰۰۷ به مبلغ ۳٫۱ میلیارد دلار خبر داد. که بزرگ‌ ترین خرید تاریخ گوگل به حساب می‌آمد. در این وبگاه تبلیغات در کنار محتوایی قرار می‌گیرد که ارتباط بسیار نزدیکی به آن دارد. برای مثال صاحب یک فروشگاه لوازم ورزشی، تبلیغات را در شبکهٔ گوگل تنها در کنار مطالبی که به لوازم ورزشی مربوط هستند نمایش می‌دهد.

در سال ۲۰۰۶، کمپانی جمعاً ۱۰٫۴۹۲ میلیارد دلار درآمد از تبلیغات کسب کرد و فقط ۱۱۲ میلیون دلار در زمینه‌های دیگر درآمد داشت. گوگل از ابزارهای جدیدی برای تبلیغات خود به صورت آنلاین استفاده کرد که باعث شد به یکی از رکوردشکنان تجارت تبدیل شود. با استفاده از فناوری دابل‌کلیک، گوگل قادر بود که متوجه علایق کاربران خود شود و تبلیغات مناسب را به آن‌ها نشان دهد. گوگل آنالیز به مدیران سایت‌ها این اجازه را می‌داد تا کاربرانی را که از وبگاه‌ هایشان استفاده کردند را دنبال کنند و مثلاً تعداد کلیک‌هایی که در پیوندهای درون سایتشان میشده ‌است را ببینند.

مشکلات امنیتی

گوگل در سال ۲۰۰۶ میلادی وارد بازار چین شد و خدمات خود را به زبان چینی در اختیار مردم قرار داد. گوگل مطابق قوانین چین، محتویات خود را سانسور می‌کرد و با دولت چین به توافق رسید تا جستجوی بعضی از کلید واژه‌ها مانند تظاهرات میدان تیانانمن و استقلال تبت را سانسور کند. دیوید دروموند، مشاور حقوقی گوگل اعلام کرد که گوگل در ماه دسامبر سال ۲۰۰۹ متوجه شده‌است که هدف یک رشته حملات سایبری بسیار پیشرفته قرار گرفته‌است. چندی بعد در پی هک شدن «جی میل» تعدادی فعال حقوق بشر، اعلام کردند که از این پس نتایج موتور جستجوی اینترنتی «گوگل چینی» (google.cn) سانسور نخواهد شد. پس از آن وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد به چین به خاطر حملات اینترنتی علیه جستجوگر گوگل شکایت خواهد کرد. چین در واکنش به گوگل اعلام کرد این کشور از فعالیت همه شرکت‌های اینترنتی خارجی «در چارچوب قانون» حمایت می‌کندو در پی آن مقامات چین به شرکت اینترنتی گوگل هشدار دادند که حتی اگر این شرکت می‌خواهد در اعتراض به سانسور و هک کردن، از چین خارج شود، باید قوانین این کشور را رعایت کند. گوگل در ۲۲ مارس ۲۰۱۰ اعلام کرد که به سانسور موتور جستجوگر چینی خود خاتمه داده و وبگاه چینی خود را تعطیل کرده‌است و از این پس ترافیک اینترنتی کاربران چینی را از گوگل چینی (google.cn) به سایت هنگ کنگ این شرکت (google.com/hk) می‌فرستد. احتمال می‌رفت که دولت چین مجوز گوگل را به این خاطر لغو کند، اما چین مجوز فعالیت این شرکت اینترنتی را تمدید کرده و به بن بست طولانی بین این دو پایان داد.

در ژانویه ۲۰۱۰، گوگل برای رفع مشکلات امنیتی خود اعلام کرد افرادی که در یکی از مرورگرهای کروم یا کرومیوم یک باگ امنیتی پیدا کنند به ازای هر باگ از ۵۰۰ تا ۱۳۳۷ دلار جایزه خواهند گرفت.

در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۰، در جلسه دولت آلمان با شرکت گوگل، «چند صد هزار» نفر از مردم آلمان به خاطر نگرانی از حفظ حریم خصوصی خود در گوگل استریت ویو از گوگل خواستند تا تصاویر مربوط نمای ساختمان محل زندگی آن‌ها را از گوگل استریت ویو حذف شود. این سرویس به کاربران اینترنت این فرصت را می‌دهد تا نقشه‌های گوگل را با تصاویری از خیابان‌ها و شهرها تماشا کنند.

در ماه مه ۲۰۱۰، گوگل پذیرفت که در سه سال اخیر اطلاعاتی از مردم را که در شبکه‌ های بی سیم فرستاده بودند، به اشتباه دریافت کرده‌است و بعد از آن معلوم شد که این جمع آوری اشتباه اطلاعات در سی کشور دیگر هم رخ داده و در آمریکا هم پرونده‌هایی برای شرکت گوگل در همین رابطه در دادگاه تشکیل شد، اما در بریتانیا، کمیسر اطلاعات، بعد از اطمینان از اینکه گوگل اطلاعات «مهمی» را دریافت نکرده‌است گوگل را تبرئه کرد. قبلاً سوئیس نیز شکایتی علیه شرکت گوگل و سرویس Street View که از سوی این شرکت ارائه شد، مبنی بر نقض حریم خصوصی مطرح شده‌است.

رابطه گوگل با ایران

به دلیل تحریم‌ های کشور آمریکا علیه ایران، گوگل محصولات خود را در این کشور ممنوع کرد به طوری که کاربران ایرانی هنگام دانلود نرم‌افزار گوگل پک با پیغام زیر مواجه می‌شدند:

«

Thank you for your interest in the Google Pack; unfortunately, it is not currently available in your country

 »

ترجمهٔ این پیام است: «سپاس‌گزاریم از علاقه‌ای که به گوگل پک نشان دادید، متأسفانه این محصول درحال حاضر در کشورتان قابل دسترس نیست.»

در ژانویه ۲۰۱۱ گوگل اعلام کرد که تحریم‌های خود علیه کاربران ایرانی نسبت به استفاده از محصولات و امکانات برخی سایت‌ها و سرویس‌ها را برداشته‌است و از این پس دسترسی کاربران ایرانی را برای استفاده از برنامه‌های گوگل ارث، پیکاسا و مرورگر کروم آزاد می‌گذارد و آی‌پی‌های ایرانی قادر خواهند بود تا بدون مشکل، از این ۳ نرم‌افزار استفاده کنند. بنا به گفتهٔ گوگل، این کمپانی کماکان از قوانین وضع شده وزارت خزانه‌ داری آمریکا در رابطه با این موضوع پیروی خواهد کرد و نیز، اجازه استفاده از محصولات خود را به آی‌پی‌های دستگاه‌های دولتی نخواهد داد.

حمله به کاربران ایرانی

در ۳۱ اوت ۲۰۱۱، گوگل اعلام کرد کاربران ایرانی، هدف اصلی یک حمله به سرویس ایمیل این شرکت، یعنی جی‌میل بوده‌اند و برخی افراد تلاش کرده‌اند به ایمیل‌های کاربران دست پیدا کنند. این در حالی بود که چند ماه قبل از آن هم روش مشابهی برای دزدی اطلاعات کاربران جی‌میل، یاهو و اسکایپ به کار رفته بود.  تعدادی از کاربران اینترنتی در ایران در زمان ورود به جی‌میل در مرورگر خود با اخطار امنیتی رو به‌ رو می‌شدند که بدین معنی بود که کسی در تلاش برای دسترسی به ایمیل آن‌ها است. این هکرها به سایت کمپانی هلندی «دیجینوتار» که یکی از چندین محلی که صلاحیت صدور تأئیدیه‌های دیجیتال را دارد نفوذ کرده و از آن برای جعل هویت در گوگل استفاده کرده‌اند و زمانی که کاربران ایرانی به گوگل مراجعه کرده و از طریق آن به «جی میل» و یا «گوگل داکیومنت» مراجعه می‌کنند مورد سوءاستفاده این هکرها قرار می‌گیرند. کمپانی هلندی به محض اطلاع از این موضوع به سرعت تأئیدیه‌های هکرها را لغو کرد.

در واکنش به این موضوع، محمدحسن نامی، رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، اعلام کرد که ایران قصد دارد گوگل ارث را در ایران تعطیل و سایت «بصیر» را جایگزین آن کند و دلیل این کار را جلوگیری جمع‌آوری اطلاعات در کشورهای مختلف توسط گوگل ارث دانست.

پیش‌تر حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران، گفته بود این وزارتخانه بعضی ایمیل‌های رمزگذاری‌شده را باز کرده‌است.

وبلاگ رسمی گوگل به زبان فارسی

 

40,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت موتورهای جستجوگر اینترنت
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.