مقاله شیوه های موثر در تدریس و برقراری ارتباط با دانش آموزان


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله شیوه های موثر در تدریس و برقراری ارتباط با دانش آموزان ( ویژه ارتقاء شغلی معلمان )  مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۵۴  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله شیوه های موثر در تدریس و برقراری ارتباط با دانش آموزان  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
سازمان دهی منابع و امکانات موجود در کلاس درس    ۱
چگونه از منابع محدود کلاسی بهترین بهره برداری را انجام دهیم    ۳
برنامه ریزی درسی در تدریس    ۵
برقراری آرامش درکلاس درس و ارتباط با دانش آموزان    ۸
مشکلات ارتباط کلامی با دانش آموزان    ۱۰
برقراری نظم در کلاس    ۱۲
بایدها و شایدهای روابط کاری در کلاس درس    ۱۵
انواع مساعدت های یک معلم به یک دانش آموز    ۱۷
الف- مساعدتهای درسی    ۱۷
ب- مساعدتهای فکری و معنوی    ۳۴
استفاده از منابع کمک آموزشی در تدریس    ۴۱
منابع    ۵۱

منابع

فنون تدریس موثر (راهنمای تدریس موثر)/پدیدآورنده: سالی براون، فیلیپ ریس، کارولین ارلام، کوروش فتحی واجارگاه (مترجم)/ناشر: آییژ – ۲۵ اردیبهشت، ۱۳۸۷
آموزش موثر: روش تدریس کارآمد/پدیدآورنده: دیوید رینولدز، دانیل مویس، محمدعلی بشارت (مترجم)، حمید شمسی پور (مترجم)/ناشر: رشد – /۰۸ اسفند، ۱۳۸۴
مقابله با هراس اجتماعی دانش آموز/پدیدآورنده: شهناز حقایقی نصرتی/ناشر: آهنگ – ۲۳ اسفند، ۱۳۸۸/مدیریت کلاس درس
پدیدآورنده: جرارد دیکسی، نوشین محمدزاده (مترجم)/ناشر: دیباگران تهران – ۲۲ فروردین، ۱۳۸۵/برقراری آرامش در کلاس درس/پدیدآورنده: سو کولی، افسانه محمدی شاهرخ (مترجم)/ناشر: قطره – ۲۱ /دی، ۱۳۸۸

مقدمه

اگر دارای کلاسی منظم و مرتب هستید، احتمال این که دانش آموزان مرتبی داشته باشید بیشتر است. چنانچه امکان دسترسی به منابع را برای دانش آموزان فراهم آورید، ‌به آن‌ها کمک می‌شود در امر یادگیری و پیشرفت خود مسئولیت پذیر باشند. با برچسب زدن و در منظم کردن وسایل کلاس، هم شما و هم دانش آموزان خواهید دانست که امکانات کلاس در چه حدی است.

سازمان دهی منابع و امکانات موجود در کلاس درس

۱- منابع پرمصرف را در کمدهای قابل دسترسی و برچسب زده نگه داری کنید. تا بدین ترتیب دانش آموزان بتوانند خودشان وسایلی را که لازم دارند بردارند و شما وقت خود را صرف کارهای مهم‌تر بکنید.

۲- اقلام کوچک مثل مداد،‌ خط کشی و غیره را به صورت مضربی از ده نگه داری کنید، ‌تا بتوانید آنچه را به شما باز می‌گردانند به راحتی شمارش کنید. به مبصری که کتاب و سایر اقلام را به دانش آموزان می‌دهد و از آن‌ها پس می‌گیرد، مسؤولیت مراقبت از بعضی اقلام خاص را بدهید. این عمل از ازدحام و سردرگمی بی مورد جلوگیری می‌کند.

۳- مطمئن شوید کاغذ فراوانی برای چرک نویس و پیش نویس در اختیار داشته باشید. برای صرفه جویی در مصرف کاغذ، ‌از کاغذهایی استفاده کنید که از یک طرف آن‌ها استفاده نشده است.

۴- منابع ارزشمند و آسیب پذیر را درجای امنی نگه دارید. البته، این تصور را در دانش آموزان ایجاد نکنید که نباید به این وسایل دست زد، بلکه کمک کنید به این مسأله پی ببرند که باید از این منابع با دقت استفاده کنند.

۵- از جعبه، ‌شیشه یا سینی برای نگهداری وسایل ریز استفاده کنید. با استفاده از برچسب می‌توانید مجموعه ای از جعبه‌های، شیشه‌ها و سینی‌ها را به کلکسیونی از منابع قابل دسترس تبدیل کنید.

۶- بر لزوم مراقبت از منابع، ‌مواد و وسایل و ضرورت رعایت احتیاط در به‌کارگیری صحیح و محتاطانه آن‌ها، ‌تأکید کنید. به علت این که دانش آموزان نسبت به این منابع احساس مالکیتی ندارند یا ارزش آن‌ها را نمی‌دانند، ‌و یا از مشکل جایگزینی بعضی از آن‌ها بی اطلاع هستند، خیلی راحت می‌توانند به آن‌ها صدمه وارد کنند.

۷- مجموعه‌هایی از مواد انگیزه ساز یا مأخذی تهیه و در جعبه‌های برچسب دار نگه دارید، به طوری که دانش آموزان بتوانند به آسانی آن‌ها را پیدا کرده و مستقلاً از آن‌ها استفاده کنند.

۸- برای دانش آموزانی که ممکن است زودتر کارشان به اتمام برسد و یا آن‌هایی که این توانایی رادارند که با انجام تکالیف آزاد در رقابت‌های بیشتری شرکت داده شوند، تعدادی تمرین یا تکلیف گرد آوری کرده و در کمدی قابل دسترس نگه داری کنید.

۹- سعی کنید برای مرتب کردن منابع خود زمان مشخصی را تعیین کنید. یک برنامه ی هفتگی ایده آل است، اگر چه هر نیم سال یک بار نیز می‌توان این کار را انجام داد. هر چه این کار بیشتر به تعویق افتد، مرتب کردن آن‌ها وقت بیشتری خواهد برد.

۱۰- مسؤولیت منابعی را که استفاده می‌کنید به دانش آموزان بدهید. اجازه ندهید وسایل را به صورت نامرتبی برگردانند و سر جای خود قرار ندهند. وادار کردن آن‌ها به قبول این مسؤولیت الزاماً بدین معنی است که در انتهای وقت کلاس به آن‌ها زمان کافی بدهید تا قبل از این که خود را به کلاس بعدی برسانند، وسایل را درست و مرتب سر جای خود قرار دهند.

چگونه از منابع محدود کلاسی بهترین بهره برداری را انجام دهیم

متأسفانه،‌ در چنین دوره ای که با محدودیت بودجه و صرفه جویی روبه رو هستیم، ‌این جنبه از کار مهم‌ترین جنبه آن است. آموزگاران در پیشبرد اهداف خود با منابع بسیار کم در بسیاری از زمینه‌های برنامه ی درسی استاد شده‌اند. بنابراین خوب است از همان ابتدا بدانید که منابع نامحدود نیستند. وقتی که تخلیه شدند، ‌به سختی جایگزین می‌شوند!

۱- خیلی مواظب منابع و امکانات باشید. همیشه وسایل ریز و کوچک را که به آسانی (و معمولاً بدون منظور) بیرون برده می‌شوند، ‌قبل و بعد از استفاده بشمارید. مسؤولیت بعضی از وسایل را به یکی از شاگردانی که وظیفه شناس تر از دیگران است بسپارید.

۲- اقلام مصرفی گران قیمت را برای تدریس دروس خاص یا در زمان حصول نتیجه نهایی یک پروژه استفاده کنید. برای دانش آموزان توضیح دهید جایگزین کردن چنین اقلامی مشکل یا غیر ممکن است و آز آن‌ها بخواهید در مراقبت و نگهداری آن‌ها کمک کنند.

۳- از مواد دور ریختنی یا بازیافت شده استفاده کنید. استفاده تخیلی و ابتکاری از این گونه وسایل را تشویق کنید. این مطلب را با دروسی که باید از موضوعات و مباحث حفاظت محیط زیستی آموخته شوند مرتبط سازید.

۴- جزوات کلاسی را خودتان تهیه کنید. این کار می‌تواند بسیار ارزان‌تر از دادن مطالب چاپ شده به آنها باشد.

55,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت اهمیت تدریس در آموزش ابتدایی
  • تحقیق روش های نوین تدریس
  • تجربیات مدون از تدریس در مدرسه ، کلاس درس و دانش آموزان
  • تجربیات مدون آموزشی معلم و کلاس درس ( تجربیات شخصی از کلاس درس و تدریس )
  • تجربیات تدوین شده در زمینه تدریس
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.