مقاله علم ژنتیک


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله علم ژنتیک مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۳۴  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله علم ژنتیک نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

پیشگفتار            ..۱
ژنتیک               .۲
مطالعات مندل            …..۲
یک صفت چگونه به ارث می رسد      ……۶
تفسیر نتایج مندل            ۸
تئوری کروموزومی وراثت         ..۱۰
کروموزومهای ادمی         .۱۳
وراثت در ادمی            …۱۴
گروه های خونی            .۱۶
ماده ارثی            ۱۸
همانند سازی مولکول DNA      ..۲۰
زبان رمز وراثت            .۲۲
نقش ژن در رشد جاندار         …..۲۳
چرا ژن تغییر می یابد        .۲۵
پرتوهای پر انرژی موجب حصول جهش می یابد   ۲۷
ژن وجمعیت ها            ..۲۸
شناخت وراثت جمعیت جوابگوی بسیاری از مسائل است….۲۹
جمعیت ها چگونه تغییر می یابد     .۳۱
منابع               …۳۳

منابع:

۱٫ژنتیک و مسائل مربوط به ان

۲٫ژنتیک به زبان ساده

۳٫ژن و ژنتیک

۴٫ژنتیک

پیشگفتار         

چرا از گربه ، بچه گربه و از گوسفند بره متولد می شود ؟ چگونه شباهتهای والدین  به فرزندان منتقل می شوند ؟ آیا همه بچه های یک جفت گربه عینا مثل هم و مثل والدین خود هستند ؟ آیا همه افراد یک جاندار کاملا شبیه یکدیگراند ؟ سرچشمه شباهتها و تفاوتهای جانداران از کجاست ؟ و اصولا مسئله وراثت چیست ؟ سالیان متمادی پاسخ این گونه پرسشها مبنای علمی نداشت . مثلا فکر می کردند که اگر در آبشخور گوسفندان خرمایی رنگ شاخه های درختان تبریزی ، فندق و شابلوط قرار دهند ، بره هایی که از آنها به دنیا می آیند دارای پشمی خوشرنگ ، زیبا ، و گرانقیمت خواهند بود . یا اگر زنان باردار به جانوری زشت و بد منظر نگاه کنند نوزادی که به دنیا می آورند نیز بد قیافه و بدریخت ( شبیه به آن جانور ) خواهد بود .

امروزه می دانیم بدن همه جانداران از سلول ساخته شده است و درون هر سلول مولکولهای مخصوصی به نام « ژن » هست . ژنها ، صفات مشابه و متفاوت جانداران را پدید می آورند . سلولهای بدن هر جاندار و ژنهای درون آنها از والدینش سرچشمه می گیرند و شباهتهای آنها هم از این راه به او منتقل می شوند . اما ساختمان و کار ژنها ممکن است اندکی مختلف باشند و همین اختلاف سبب تفاوتهایی در جانداران شود . شاخه ای از علم زیست‌شناسی‌که به توضیح این مطالب می‌پردازد ژنتیک یا علم وارثت‌نامیده می‌شود .

آیزاک آسیموف دانشمند آمریکایی ، درباره تاریخ تلاشهایی که زیستشناسان برای پیدایش ژنتیک و توضیح مسائل مربوط به وراثت به عمل آورده اند باز بانی ساده و گیرا ، سخن می گوید .

ژنتیک

تعریف –  هر نوع حیوان یا گیاه خصوصیاتی ساختمانی و فیزیولوژیک دارد که آنها را عموما به نسل بعد انتقال می دهد . اما آنچه از جانداران به نسل بعد منتقل می شود طرح کلی ساختمانی و فیزیولوژیک است ، به طوری که عموما میان والدین و فرزندان تفاوتهایی نیز مشاهده می شود . گاه نیز در فرزندی خاصه هایی دیده می شود که در پدر بزرگ یا مادربزرگش وجود داشته است و گاه خاصه هایی است که در خانواده آنها تازگی دارد .

ژنتیک یا علم وراثت ، علمی است که شباهتها و تفاوتهای میان والدین و اولاد و عوامل و اسباب آنها را مطالعه می کند . یکی از این عوامل وراثت است . عامل دیگر محیط است .

مطالعات مندل

هزارها سال راز وراثت همچنان در پرده باقی ماند . به سال ۱۸۶۵ ، گرگور مندل راه انتقال صفات از والدین به اولاد را کشف  کرد . مندل کشیشی ساکن شهر برون ( شهر برنوی فعلی چک اسلوواکی ) بود . وی در دانشگاه ، علوم و ریاضیات تحصیل کرده بود و اوقات فراغت را در باغچه دیرخود نخود می کاشت و این کار را برای تهیه غذا نمی کرد بلکه به منظور مطالعه قوانین وراثت بدان دست می زد .

مندل نخستین کسی نبود که در این رشته مطالعه می کرد بلکه آنچه تا آن زمان در این پاره تحقیق شده بود بی نتیجه مانده بود .

علت توفیق مندل دو عامل بود :

طرح مسئله به صورتی درست ۲- تفسیر درست پاسخ حاصل .

مندل در عین حال بسیار پرحوصله و پرکار بود و هشت سال تمام به پرورش نخود و مطالعه خصوصیات آن پرداخت و متجاوز از ده هزار بوته از این گیاه را با دقت از نظر گذرانید و نتیجه استنباطاتش را در یکی از نشریه های معمولی انجمن علمی محلی به چاپ رسانید . حاصل تحقیقات مندل در هشتم فوریه سال ۱۸۶۵ به چاپ رسید و گرچه سی و پنج سال بعد از آن تاریخ به اهمیت آن پی بردند ، این روز را روز تولد علم وراثت می شناسند .

در مطالعات مندل سه خصوصیت دیده می شود :

اول : به ترکیب کردن یک یا دو گیاه راضی نمی شد بلکه در هر وهله ترکیبهای مشابه پرشمار انجام می داد تا عده زیادی اولاد حاصل را مطالعه کند .

دوم : از آنجا که دورگه های حاصل پرشمار بودند توانست از ریاضیات استفاده ببرد . به عبارت دیگر روش کمی به کار برد .

سوم : همه صفات یک گیاه را مورد مطالعه قرار نمی داد بلکه هر بار فقط یک جفت صفت را تحت نظر می گرفت ، آن هم صفاتی که مثل طول بوته ( بلندی یا کوتاهی ) شکل دانه ( صاف یا چین خورده ) تفاوت آشکار داشتند .

فراموش نشود که در عصر مندل از وجود کروموزوم و ژن و تقسیم سلول اطلاعی در دست نبود و او فقط براساس نتایج  آزمایشهایش به کشف قوانین وراثت توفیق یافته است. مندل از آن جهت نخود را برای مطالعه انتخاب کرده بود که کاشتن آن آسان ست و در مدت کوتاهی چند نسل از آن به دست می آید و بخصوص وضع گل نخود بسیار مناسب است و بدین معنی که پرچمها و مادگی گل نخود درون گلبرگهایش مخفی هستند و در آنها خود لقاح صورت می گیرد .

مندل به منظور ترکیب کردن دو بوته متفاوت و انجام دگر لقاح ، پرچمهای گلهای  یک بوته را ، پیش از رسیدن مادگی گلهای همان بوته ، قطع می کرد و سپس دانه های گرده گلهای بوته دیگر را به دست خود روی کلاله مادی گلهای بی پرچم می نشاند .

پیش از آنکه مندل به دگر  لقاح دو بوته دارای دو صفت متفاوت اقدام کند ، هر یک از آنها را چند نسل می کاشت تا مطمئن شود از نظر صفت مورد مطالعه دودمان خالص اند . سپس گرده گلهای چند بوته دارای دانه های صاف را روی مادگی چند بوته دارای دانه های چین خورده می نشاند . ( گفتن ندارد که هر دو دسته گیاه از نظر این صفات دودمان خالص بودند . )

 

یافته های مندل به قرار زیر بود :

دانه های نسل اول همه به دانه های یکی از والدین شبیه بودند و هیچ نشانی از صفت والد دیگر نداشتند . مثلا وقتی که گلهای بوته دارای دانه صاف را با گلهای بوته دارای دانه چین خورده ترکیب کرد همه دانه های حاصل در نسل اول صاف شدند . از این گذشته تفاوتی نداشت که گرده از گلهای بوته دارای دانه صاف باشد و مادگی از

گلهای بوته دارای دانه چین خورده یا به عکس ، نتیجه همواره یکسان بود : همه دانه های نسل اول صاف می شدند . بنابر این در نسل اول یکی از دو صفت غالب می شد و همواره ظاهر می گشت .

مندل افت جفت صفت را مطالعه کرد و به این نتیجه رسید که همواره یکی از ره جفت صفت غالب است .

مندل سپس قدمی فراتر رفت و آن این بود که نخودهای نسل اول را کاشت و آنها را در خود لقاح آزاد گذاشت . از دانه های حاصل در حدود   چین خورده بودند و قریب   صاف . از آنجا که صفت چین خوردگی در نسل اول به وسیله صفت صافی عقب زده شده بود  و این صفت توانسته بود در نسل دوم بار دیگر ظهور کند ، مندل آن را صفت پسرفته نامیده است .

 

یک صفت چگونه به ارث می رسد

شاید نتایجی که مندل از آزمایشهایش به دست آورده است ، چندان چشمگیر نباشد ولی توضیحی که او برای توجیه نتایج حاصل داده سهم بزرگی در پیشرفت علم وراثت داشته است . مندل برای نمودن هر صفت ارثی ، حرفی از الفبا را اختیار کرد و بدین وسیله ، نشان دادن الگوهای وراثت را فراوان تسهیل کرد .

از آنجا که صفت گردی دانه بر چین خورده بودن آن غالب بود چنین فرض کرد که صفت گردی ناشی از تاثیر یک عامل غالب است . مندل A   را برای نمودن این عامل اختیار کرد .

مندل به طور کلی حروف بزرگ الفبا را برای نمودن صفات غالب و حروف کوچک را برای صفات پسرفته برگزید . امروزه نیز همین روش متداول است .

از انجا که عامل فرضی مندل همان ژن امروزی یعنی مولکول DNA   است ، از این پس به جای اصطلاح عامل ، همان کلمه ژن را که معادل آن است به کار خواهیم برد .

سوالی که برای مندل وطرح بود این است :

« چگونه از والدین دارای صفت غالب ، اولاد دارای صفت پسرفته به وجود می آید ؟

آنچه برای مندل روشن می نمود این بود که والدین دارای صفت غالب بایستی قاعدتا دارای یک ژن صفت غالب بوده باشند . نیز اولاد حاصل از آنها بایستی دارای یک ژن صفت پسرفته بوده باشند . سوال بعدی این بود : « چونه اولاد حاصل از والدین دارای ژن غالب صاحب ژن پسرفته می شوند ؟ »

برای حل  این مسئله مندل فرض کرد که برای هر صفتی باید دو ژن وجود داشته باشد . دو ژن که در بروز یک صفت دخالت دارند علل یکدیگر نامیده می شوند .

بنابراین ، اگر از ترکیب کردن دو بوته همیشه دانه صاف حاصل شود ، ژنهای هر یک از انها را می توانیم با « ص ص » نشان دهیم . این بدان معنی است که اولاد حاصل از ترکیب این دو بوته ، دو علل صافی ، یکی از پدر و دیگری از مادر ، به دست آورده اند . بر همین قیاس اگر از ترکیب کردن دو بوته همیشه دانه چین خورده به وجود آید ، ژنهای هر یک از آنها را می توانیم با « چ چ » نشان دهیم و این نشان دهنده آن است که یک ژن « چ » از

هر یک از والدین به دست آورده است . نشان دادن ژنهای صفات جاندار را به صورت علامت اختصاری ژنوتیپ آن جاندار می گویند .

مندل با چنین فرضی که درباره ژنهای علل کرده بود توانست از روی ژنهای والدین ژنهایی را که سلولهای زاینده می رسیدند پیشگویی کند و از روی آنها تعیین کند که چند قسم اولاد به وجود خواهند آمد . نیز توانست نسبت میان آنها را از روی سلولهای زاینده پیشگویی کند .

مثلا فرض کنید که ژنوتیپ بوته ای « ص ص » است . امکان به وجود آمدن چه نوع سلولهای زاینده ای از این بوته وجود دارد ؟ قاعده ای که مندل وضع کرده بود بسیار ساده است : از هر جفت علل ، فقط یکی به هر سلول زاینده می رسد از آنجا که دو علل نظیر یکدیگرند ، پس همه آنها صاحب ژن « ص » خواهند شد .

اگر ژنوتیپ بوته ای « چ چ » باشد ، همه سلولهای زاینده صاحب ژن « چ » خواهند شد .

حالت سوم موردی است که ژنوتیپ بوته ای « ص چ » باشد . از آنجا که بر طبق اصل مندل فقط یکی از هر دو ژن علل به هر سلول زاینده می رسد ، نیمی از سلولهای زاینده صاحب ژن « ص » و نیم دیگر صاحب ژن « چ » خواهند شد . این اصل را که بر طبق آن ژنهای جفت از هم جدا می شوند و به سلولهای زاینده متفاوت می رسند اصل تفکیک می نامند و به قانون اول مندل نیز مرسوم است . براساس اصل تفکیک ، چگونگی توزیع ژنها در سلولهای زاینده و نیز ترکیب آنها با یکدیگر مسئله ای تصادفی می شود .

تفسیر نتایج مندل

 

30,000 ریال – خرید
ص

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه علم ژنتیک
  • مقاله نقش وراثت در بزهکاری
  • مقاله بیماری های ژنتیک و تغذیه
  • مقاله بررسی وضعیت حقوقی اطفال شبیه سازی شده
  • مقاله پروسه ارزیابی یک الگوریتم ژنتیک برای بهبود شبکه پس از انتشار خطا bpn
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.