مقاله نماز و سیرالی الله مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۱ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله نماز و سیرالی الله نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد
چکیده: ۱
مقدمه: ۲
نماز و سیرالیالله ۳
نماز چند حد دارد؟ ۵
مناسک سالک الی الله و ولی کامل ۶
مراتب مقامات اهل سلوک ۶
طمأنینه: ۹
نشاط و روحیه خوب ۱۰
تفهیم ۱۱
حضور قلب: ۱۲
نتیجه: ۱۶
منابع: ۱۸
قرآن
نهجالبلاغه، محمد دشتی
آداب صلواه، امام خمینی (ره)، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، چاپ و نشر عروج، چاپ۱۵
سرّ الصلوه، امام خمینی (ره)
الصلوه الصلوه و هو عمود الدینکم
نماز یکی از عبادتهایی است که عرض و بدیلی بجای آن نیست و در هیچ شرایطی از انسان ساقط نمیشود و جزء واجباتی است که اگر بخاطر غفلت یا بیماری از انسان فوت شد باید قضای آن خوانده شود. خداوند متعال در قرآنکریم می فرماید: اقم الصلوه لذکری. نماز را به یاد من بپادار. خداوند در این آیه امر به نماز فرموده، یعنی نماز است که عبودیت بنده را اثبات میکند. نماز فریضهای است که سالک با آن میتواند خود را در درگاه خدای تبارک و تعالی منزلتی جای دهد و همین امر است که او را مقام رفیع عنایت می کند. لذا انسان باید حبّ دنیا که منشأ همه خطاهاست را نداشته باشد و نماز را آن طور که شایسته است بجای آورد.اگرانسان نمازش را با خلوص نیّت و خالی از هر گونه کبر و غرور و با خشوع کامل انجام دهد سیرالیالله میسّر می شود. در نمازی که سیر بخواهد واقع شود باید با حضور قلب و با طمأنینه باشد. اگر مصداق آیه کریمه: فویل للمصلّین. الذین هم عن صلواتهم ساهون باشد و لو به اندازه عبادت شیطان هم باشد اثری ندارد. در این مقاله بر آن هستیم تا از یک نگاه کلّی نماز و سیرالیالله را بررسی کنیم.
امام علی(ع): نماز موجب نزدیکی هر پارسایی به خدا است. (نهجالبلاغه، حکمت۱۳۶) رهآورد نماز، خطبه ۱۹۹
مردم! خواندن و اقامه نماز را بر عهده بگیرید و آن را حفظ کنید، زیاد نماز بخوانید، و با نماز خود را به خدا نزدیک کنید «نماز دستوری است که در وقتهای خاص بر مؤمنان واجب گردیده است[۱]»
آیا به پاسخ دوزخیان گوش فرا نمیدهید آن هنگام که از آنها پرسیدند: چه چیز شما را به دوزخ کشانده است؟ گفتند: «ما از نمازگزاران نبودیم[۲]» همانا نماز گناهان را چونان برگهای پائیزی فرو میریزد. و غل و زنجیر گناهان را از گردن میگشاید. پیامبر اسلام (ص) نماز را به چشمه آب گرمی که در برای مردی جریان داشته باشد تشبیه کرد اگر روزی پنج بار خود را در آن شستشو دهد، هرگز چرک و آلودگی در بدن او نماند.
همانا کسانی از مؤمنان حق نماز را نشناختند که زیور دنیا از نماز بازشان ندارد و روشنایی چشمشان یعنی اموال و فرزندان مانع نمازشان نشود. خدای سبحان میفرماید: مردانی هستند که تجارت و خرید و فروش آنان را از یاد خدا و بر پا داشتن نماز و پرداخت زکات باز
نمیدارد[۳]. رسول خدا پس از بشارت به بهشت خود را در نماز خواندن به زحمت میانداخت زیرا خداوند به او فرمود: خانواده خویش را به نماز فرمان ده و به انجام آن شکیبا باش[۴]. پس پیامبر (ص) خانواده خود را به نماز فرمان میداد و خود نیز در انجام آن شکیبا بود. (نهجالبلاغه، خطبه ۱۹۹)
عبادت بر سه گونه است
امام صادق (ع) فرمود، پرستش بر سه گونه است:
گروهی خدای عزوجل را پرستیدند چون از او میترسیدند این چنین پرستش در خور بردهگان است که از بیم شکنجه صاحب شان فرمان او را میبرند و گروهی خدای تبارک و تعالی را میپرستیدند چون از او پاداش میخواستند اینگونه عبادت لایق مزدوران است که بخاطر چشم داشت به مزدکار انجام میدهند و گروهی خدای عزوجل را عبادت میکنند بخاطر محبتی که به او داشتند و این عبادت آزادگان است و بهترین عبادت همین است[۵].
آنچه که بنظر میرسد اگر انسان بخواهد سیر الیالله را طی کند و عبادت خدا را آنچنان که لایق اوست انجام دهد آن عبادتی است که خدا را بخاطر خداوند خداوندهاش پرستش کند نه بخاطر ترس یا چشم داشت به اجر و پاداش. لذا انسان باید در همه حال که عبادت میکند بخاطر عزّ ربوبیّت عبادت کند تا بتواند سیرالیالله کند. از پیامبراکرم (ص) روایت شده است که همانا ۲ نفر از امت من میایستد به نماز، و رکوع و سجود شان یکی است و حال آنکه مابین نماز آنها مثل مابین زمین و آسمان است.
از امام علی (ع) روایت شده است که: خوشا بحال آنکس که خالص کند برای خدا عبادت و دعا را و مشغول نشود قلب او به آنچه که میبیند چشم او و نسیان نکند ذکر خدا را به آنچه که گوشش میشنود و محزون نشود به آنچه که به غیر او عطا شود. (سرّ، امام خمینی، ص۲۵)
با دقت در این روایات در مییابیم که نماز ظاهری دارد و باطنی. اما آنچه که مورد نظر است عبادتی که تأثیر گزار است و میتواند انسان را به مقامات عالیه برساند آن است که انسان با تمام وجود نماز را بخواند. آنطور که تمام حواس مشغول به عبادت خدا باشد و اگر این میسّر نشد سیرالیالله واقع شده است. و نماز اثر خود را گذاشته است.
در کتاب فلاح السائل از ابنطاوس این روایت نقل شده است که فردی به نام رزام که آزاد شده خالدبنعبدالله بود و از افراد پر شقاوت بشمار میرفت در حضور ابنجعفر منصور از امام جعفر صادق (ع) پرسید که حدود نماز چیست؟
آن حضرت فرمود» نماز را چهار هزار حد است که تو یکی از آن حدود را نتوانی بطور کامل انجام دهی.
روشن و واضح است که انسان سالک تا در سیرالیالله و سلوک الی جانب الله است نماز و دیگر مناسکاش فرق دارد با ولی کاملی که سیر را به آخر رسانده و به آخرین حد عروج کمالی و معراج روحی معنوی رسیده و قدم به محفل انس قاب قوسین نهاده زیرا سالک مادامیکه در سلوک و سیرالیالله است نمازش براق عروج و زخرف وصول است. (همان، ص۲۹)
[۱] – نساء آیه۱۰۳
[۲] – مدثر آیه ۴۲
[۳] – نور آیه ۳۷
[۴] – طه آیه ۱۳۲
[۵] – سرّ الصلوه، امام خمینی
تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر