مقاله پرنیان پاکدامنی و عفاف


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله پرنیان پاکدامنی و عفاف مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۸۰  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله پرنیان پاکدامنی و عفاف نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه…۴
فصل اول : تاریخچه ی حجاب.۵
حجاب در قرون وسطی ……..۶
دوره ی مادها …..۱۰
دوره ی اشکانیان ۱۰
دوره ی ساسانیان ۱۱
فصل دوم :فلسفه ی حجاب…۱۴
چرا حجاب ؟……۱۶
تاریخ اسلام تاریخ مذکر نیست ….۲۰
فلسفه ی حجاب در قرآن کریم …۲۲
دلایل رعایت حجاب اسلامی ……۲۳
فصل سوم : بررسی حجاب در ادیان مختلف …۲۶
وظیفه ی زنان از نظر انجیل .۲۸
حجاب از دیدگاه اسلام ……۲۹
پوشش اجتماعی زنان ومردان ازنگاه قرآن وسنت ۳۲
آیات ۳۰ و ۳۱ سوره ی نور در مورد حجاب وحفظ حریم…۳۵
پیامدهای آیات سوره ی نور۳۸
فصل چهارم : حجاب واهل بیت ……..۴۰
حضرت زهرا (س) وپرهیز از نامحرمان ۴۴
حجاب و نهضت عاشورا …..۴۵
علت حجاب در کلام امام رضا (ع) .۴۸
فصل پنجم : بررسی حجاب از دیدگاه های مختلف …..۵۰
حجاب از نظر متفکران غربی …….۵۱
نظر سکولارها درباره ی حجاب …۵۲
حجاب از نظر مراجع تقلید ..۵۴
حجاب از نظر روانی ..۶۱
حجاب از نظر معنوی .۶۲
فصل ششم : حجاب وجامعه ی امروز .۶۳
پرهیز از نگاه به نامحرم و حفظ پاکدامنی …..۶۴
شرایط حضور اجتماعی زنان در جامعه ازدیدگاه اسلام ۶۶
میزان و نحوه ی اجرای احکام حجاب ۶۹
حجاب نماد هویت انسانی ..۷۱
. سؤالاتی پیرامون حجاب ..۷۳

حجاب وعفاف در قرون وسطی

در قرون وسطی زنان به پیروی از رهبران خود پرده نشینی و رهبانیت را بر گزیدند تا از این طریق از دستبرد و حیله شهوت پرستان مصون و در امان باشند . رهبانیت آن ها بقدری افراطی می گردد که ریاضت و ترک دنیا آنان را از بهره های طبیعی بی نصیب می گرداند . بر اثر تحریف آیین مسیحیت و تعالیم آن ، مسأله پوشش و حجاب نیز بی بهره از اندیشه های جاهلی نبوده و به مرور زمان به دیار فراموشی سپرده می شود . تا آنجایی که یک زن مسیحی همانند برخی زنان مسلمان هنگام نماز و در پیشگاه باری تعالی – در حضور امام – در برابر روحانی حتی در مساجد و امام زاده ها و در تشیع جنازه و …

حجاب می پوشند ، نه به این معنی است که امام یا روحانی نا محرم و بیگانه است و بقیه مردم و خودی ، بلکه این معنی را می رساند که قانون برای وی قابل قبول نیست و شرم حضور سبب پوشیدن وی شده ، یعنی در حقیقت کسی که در معابر و خیابان بی حجاب است بر همه محرم و در مساجد و مشاهد مشرفه نقابدار است و با همه بیگانه …![۱]

اما در این قرون آثاری از پوشش و حجاب موجود است و هنوز نحوه پوشش و لباسها تعیین نکرده است . اگر سری به موزه های لباس در کشورهای اروپایی و غربی بزنیم ، مشاهده      می کنیم که لباسهای اقوام اروپایی در قرون وسطی و حتی تا مدتها بعد از آن چه مردانه و چه زنانه عموماً از این لحاظ شبیه لباس امروز اقوام هنوز غربی نشده سایر ممالک دنیاست یعنی گشاد و بلند است . ولی اگر به کشورهای اروپایی ، امریکایی و به شهر های غرب زده جهان نظر افکنیم چه خواهیم دید ، لباسهای (تنگ ،کوتاه و چسبنده به بدن) .

پوشش درادیان و اقوام پیش از اسلام بی سابقه نیست .گویا گرایش فطر ی انسان اورا به نوعی پوشش فرا می خوانده است. درزمان زرتشت پیامبر ، زنان منزلتی عالی داشتند با کمال آزادی و روی گشاده در میان مردم آمد و شد می کردند .

 پس از داریوش ،مقام زن مخصوصاً در میان طبقه ی ثروتمندان تنزل پیدا کرد.زنان فقیر چون برای کار کردن ناچاراز آمد وشد درمیان مردم بودند آزادی خود را حفظ کردند،زنان طبقات بالای اجتماع جرأت نداشتند که جز درتخت روان روپوشدار ازخانه بیرون بیایند.

زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را ولوپدر یا برادرشان باشد ببینند.در نقشهایی که از ایران باستان برجای مانده به هیچ صورت زن دیده نمی شود ونامی از ایشان به نظر نمیرسد.[۲]

ارتباط عرب با ایران ازموجبات رواج حجاب درقلمرو اسلام بود .عربان از دلفریبی زن بیم داشتند وپیوسته دلباخته ی آن بودند ونفوذ طبیعی وی را با تردید معمولی مردان درباره ی عفاف و فضیلت زن تلافی میکردند.در قرن اول هجری مسلمانان زنان و مردان را با یکدیگر ملاقات میکردند ودر کوچه ها پهلو به پهلو میرفتند و درمسجد با هم نماز میکردند.

حجاب در ایام ولید دوم (۱۲۶-۱۲۷ هجری) معمول شد.در روایتی از عایشه آمده است :من برتر از زنان انصار ندیدم ،همین که آیات سوره ی نور نازل شد یک نفر از آنان دیده نشد که مانند سابق بیرون بیاید ،سر خود را با روسریهای مشکی می پوشیدند گویی کلاغ روی سرشان نشسته است.[۳] بررسی تاریخ بیانگر این حقیقت است که ایرانیان پوشش را به عنوان امری والا پاس داشته و بدان مفتخرند وبعضی از ممالک را هم تحت تاثیر قرار داده اند ، اما این بدان معنا نیست که ایران زمین ، سر منشأ حجاب است.

در آلمان نیز ردپایی از حجاب یافت می شود : زنان توانگران تاجهای زرین یا روسریهای زریف می پوشیدند یا گیسوانشان را با نوارهای زرین می بافتند .

آنچه مسلم و قطعی به نظر می رسد این است که حجاب قبل از اسلام در ادیان و اقوام مختلف رواج داشته واسلام مبدأ این رسم نبوده ، تنها تشریع حدود آن توسط اسلام صورت گرفته است.زنان در دوره های مختلفی چون دوره مادها ،اشکانیان وساسـانیان حجـــاب وپوشـــــش داشته اند.

۱)دوره ی مادها

اصلی که باید در نظر داشت این است که طبق نقوش برجسته ومجسمه های ماقبل میلاد ،پوشاک زنان آن دوره از لحاظ شکل (با کمی تفاوت ) با پوشاک مردان است.مرد و زن به واسطه ی اختلافی که میان پوشش سرشان وجود دارد از هم تمیز داده می شوند . به نظر می رسد که زنان پوششی نیز روی سر خود گذارده اند و از زیر آن گیسوهای بلندشان نمایان است.[۴]

۲)دوره ی اشکانیان

در این دوره ،حجاب زنان ایرانی کامل بوده است . لباس زنان اشکانی پیراهنی بلند تا روی زمین ،گشاد،پرچین بوده است . پیراهن دیگری داشته اند که روی اولی می پوشیدند و قد این یکی نسبت به اولی کوتاه و ضمناً یقه باز بوده است .روی این دو پیراهن چادری سر میکردند که چادر آنها به رنگ های شاد و ارغوانی و یا سفید بوده است . گوشه ی چادر در زیر یک تخته فلزی بیضی منقوش یا دکمه که بوسیله زنجیری به گردن افکنده شده ، بند است . این چادر به نحوی روی سر می افتاده که امامه را در قسمت عقب و پهلوها می پوشانیده است .

۳) دوره ساسانیان

در این دوره ، اردشیر پسر بابک با استفاده از ضعف اشکانیان ، سلسله ساسانیان را بنیان نهاد و دین زرتشت را دین رسمی کشور برگزید . زنان در این دوره که احکام دینی زرتشتیان در کشور اعمال می شده ، دارای حجاب کامل بوده اند . چادر که از دوره های پیش مورد استفاده بانوان ایران بوده است ، در این دوره نیز به صورت مختلف مورد استعمال داشته است . حجاب زنان در این دوره چنان اهمیتی داشت که حتی لباس هنر پیشگان زن ، مانند لباسهای بلند سایر بانوان تا پشت پا کشیده شده است اکنون پا فرا تر نهاده و ادعا می کنیم که پوشش ریشه در فطرت بشر دارد آنجا که می فرماید :

« فلها ذاقا الشجره بدت لهما تسواتهما و طفقا یخصفان علیهما من ورق الجنه…. و آندم که چشیدند از آن درخت پدیدار شد برای ایشان عورتشان و آغاز کردند که بچسبانند بر عورتشان از برگ درخت بهشت» [۵]

وقتی حضرت آدم و حوا از بهشت هبوط کردند به دنبال ساتری از برگ درختان می گشتند که این مطلب فطری بودن پوشش را می رساند ، هر چند حد مرز آن را شرع معین می کند . از جمله واژه هایی که در آیات حجاب به کار رفته و باز شناسی دقیق مفهوم و مصداق آن در تعیین حدود پوشش نقش اساسی دارد واژه (زینت ) است . زینت بی گمان به معنای زیبایی است در مقابل ( شین ) به معنای زشتی ، ننگ و رسوایی .

خلیل ابن احمد فراهیری می گوید زیبایی نقیض زشتی است و زینت هر آنچه را که بواسطه آن آراسته شود در بر دارد سخن وی نشانگر آن است که زینت مطلق زیبایی و آراستگی است .

جلباب ،جامه ای از چارقد بزرگتر و از عبا کوچکتر ،زن بوسیله ی آن سرش را می پوشاند و باقی آنرا روی سینه اش رها می سازد.

ابن اثیربا توجه به حدیث حضرت علی (ع )می گوید:هر کس ما اهل بیت را دوست بدارد باید خود را آماده کند تا فقر خویش بپوشد. تفسیر این حدیث : جلباب  کنایه از صبر است زیرا همان طور که جلباب ، بدن را می پوشاند صبر نیز فقر را می پوشاند. [۶]

زنان مسلمان در مجامع و محافل دینی – اجتماعی شرکت دارند .در زمان رسول خدا ،حضرت محمد (ص) به مسجد می رفتند و در نماز جماعت شرکت می کردند ،در مراسم عظیم حج همراه با انبوه مسلمانان عالم ، حج بجا آورده و باید حج به جای آورند ،ودر آن کنگره ی بین المللی اسلامی شرکت می کردند ، و از تاریخ اسلامی بر می آید که آنان در غزوات در کار امداد و درمان و کارهای تدارکاتی حضور جدی و فعال داشته اند وهمانطور که حضرت محمد (ص)از مردان بیعت گرفته است ،از آنان نیز در کنار مردان مبارز و با تقوا تقدیر شده است . حضور جدی زنان در صحنه جامعه همراه با مردان ،نباید حریم ها را بشکند و باعث اختلاط فساد انگیز بشود ،بلکه همواره باید حریم ها در برخورد ها محفوظ بماند تا دلها به وسوسه ی شیطانی مبتلا نگردد .

فصل دوم

 فلسفه ی حجاب

کلمه ی حجاب به معنی پوشیدن ،پرده و حاجب است به حسب اصل لغت پوششی حجاب نامیده می شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد .حجاب یک فریضه ی عبادی – اجتماعی و فراتر از آن حماسی – سیاسی است که آثار فقهی ،اخلاقی، عرفانی و الهی به دنبال دارد.

حجاب وعفت حق زنان و حد مردان است،و در این  مورد پیامبر اکرم(ص) میفرماید: هر زنی که خود را برای غیر شوهر خویش خوشبو کند و آرایش نماید خداوند نماز او را قبول نمی کند ،تا اینکه برای پاک ساختن از آن غسل نماید ،چنانچه خودرا از جنابت غسل می دهد.[۷]

فلسفه ی پوشش اسلامی وحجاب چندین مورد است که بعضی از آنها جنبه ی روانی ،بعضی خانوادگی ومواردی دیگر جنبه ی اجتماعی می باشد. اسلام می خواهد انواع لذت های جنسی ،چه بصری و لمسی و چه نوع های دیگر به محیط خانه و خانواده و در محدوده و کادر ازدواج قانونی صورت گیرد ،اجتماع منحصراً برای کار و فعالیت باشد. بر خلاف سیستم غربی عصر حاضر که کار وفعالیت را با لذت جویی های جنسی به هم می آمیزد، اسلام به دنبال این هدف است که این دو محیط را کاملاً از یکدیگر جدا کند.

چرا حجاب ؟  چرا عفاف

حجاب و عفاف در اسلام به عنوان حمایت از زن واحترام به زن مطرح شده ، زن مسلمان دوست ندارد وقتی در جامعه حاضر می شود مردان مختلف به او نگاه جنسی کند . زنان مسلمان معتقدند رابطه ی جنسی فقط باید بین زن وشوهر باشد .یعنی مسائل مربوط به روابط جنسی مخصوص حریم خصوصی و داخل خانواده ها است دو نفری که با هم صحبت می کنند به جنسیت طرف مقابل هم توجه دارند . مسلمان وقتی در داخل جامعه ظاهر می شود ، باید تمام توجه دیگران به انسانیت او باشد نه به جنسیت او . جنسیت مخصوص خانه و برای همسر است . در بیرون همه انسان هستیم ، نه زن هستیم نه مرد . نباید در بیرون به گونه ای حاضر شویم که زن بودن یا مرد بودن ما بر زن یا مرد بودن مقدم باشد .

در جوامعی که زنان برهنه هستند ، جاذبه های جنسی آنها بیشتر به چشم می آید .

علت دیگر ضرورت حجاب برای زنان مسلمان احترام قائل شدن است . یعنی زن باید احترام داشته باشد . یعنی احساس کند که به او نگاه های توهین آمیز و جنسی نمی شود .که همین عفت را به ارمغان می اورد.

در جوامع عریان امنیت زن ها کمترو خشونت علیه زن بیشتر است و از سویی دیگر به او توهین هم می شود .چون به او می گویند خودت مهم نیستی قیافه و هیکل و اندامت مهم است و من با قیافه تو کار دارم ، تو خودت برای من اهمیتی نداری .

زن به عنوان یک مسلمان انتظار دارد به او همانند یک انسان توجه شود نه فقط به مسائل زنانگی او .

 نکته دیگر این است که اگر ارزش زن در جامعه فقط به زیبایی های او باشد ، این نوع ارزش گذاری موقت و حتی کوتاه مدت خواهد بود . یعنی این ارزش منحصر به دوران محدودی است که او زیبایی دارد و بعد از کاهش یافتن زیبایی ارزش او نیز کاهش می یابد .

اگر احترام به زن به خاطر زیبایی های ظاهری و جاذبه های جنسی او باشد ، این مدت احترام تا وقتی است که او زیباست . همین زیبایی اش کم شد ، این احترام هم کم می شود و لذا مرتب باید تلاش کند که خودش را برای مردان زیبا نشان دهد تا ارزش او محفوظ باشد ، در حالی که در اسلام زیبایی اصلی زیبایی روح و شخصیت زن و مرد است .

البته زیبایی های ظاهر هم مهم است و هم باید حفظ شود ، اما نه اینکه ارزش انسان به زیبایی ظاهری او باشد ، که وقتی سن زن بالا رفت و کمی پیر شد و صورت او چروکیده شد و چهره اش تغییر کرد ، ارزش او هم رو به زوال برود .

پس برهنه شدن زن به نفع زن نیست ، بلکه به نفع مردان است . برهنه شدن زنان در خیابان ، در عرصه ی عمومی به نفع مردانی است که می خواهند استفاده رایگان کنند و لذت ببرند . زن مسلمان با حجاب ظاهر می شود چون خود را کالای تجاری نمی داند و برای خودش حرمت و احترام قائل است .

یکی از علل تضعیف و فروپاشی خانواده ها بی حجابی و برهنگی است ، چون مردی که بیرون از خانه با جاذبه های متعدد و زیبایی زنانه روبرو است ، تعهد و وفاداری او نسبت به همسرش کمتر می شود . از آن طرف همسرش احساس می کند که شوهرش به او خیانت کرده و تمام توجه همسرش به زنان بیرون است . در نتیجه زن هم به شکلی در پی حل مشکلات خودش اقدام می کند و خود به خود پدیده ی خیانت شوهر به زن و زن به شوهرپیش می آید و به تدریج تضعیف خانواده و کاهش احترام به زن جا باز می کند .

از دیدگاه اسلام زن و شوهر باید با هم دوست باشند . بخش کوچکی از خانواده و زندگی مسائل جنسی است . بخش بسیار بزرگتر خانواده درست بودن زن و شوهر و رابطه عاطفی آن دو با هم است . قرآن می فرماید که زن و مرد باید به همدیگر آرامش بدهند به تعبیر قرآن زن و شوهر باید برای همدیگر لباس باشند یعنی عیبهای همدیگر را بپوشانند .قرآن می گوید زن و مرد در مورد مسائل درون خانواده با هم مشورت کنند و رابطه ای از روی عشق و دوستی داشته باشند .

خانواده را با قانون نمی شود حفظ نمود ، خانواده با عشق شکل می گیرد و مصون می ماند .

” تاریخ اسلام ، تاریخ مذکر نیست “

تاریخ اسلام ، تاریخ مذکرنیست . البته چون مردان به تبع وظایفشان بیشتر در صحنه سیاست و اقتصاد جنگ و … حضور دارند ، طبیعی است که بیشتر در بعد مسائل سیاسی و اقتصادی نام مردان برده شود . اما فرهنگ اسلام فرهنگ مذکر نیست .

اسلام ، حجاب را آورد تا زن در جامعه باشد . برای این که در خانه نیازی به حجاب نبود . حجاب برای اجتماعی شدن زن واجب شد . چون زن با عریانی نمی تواند در جامعه به صورت فعال ظاهر شود . باید بیشتر مواظب خودش باشد تا به او تعرضی نشود و بتواند وارد فعالیتهای علمی ، اجتماعی وسیاسی شود .

آنهایی که حجاب را کفن زن نامیدند و علامت مرگ دانستند برای این بود که می دانستند وقتی زن با پوشش وارد جامعه شود ، می تواند اهل رزم باشد . در صورتی که آنها می خواهند زن مخصوص محافل بزمشان باشند . اما زنی که با پوشش اسلامی دارد عرصه اجتماعی و آگاه و متعهد است .

با حذف زن از تاریخ اجتماعی سیاسی اسلام ، یک تاریخ جعلی خواهیم داشت . هر کس بخواهد زن را از تاریخ حذف کند دیگر آن تاریخ ، تاریخ اسلام نیست . اسلام بر دوش زنان و مردان مؤمن ساخته شده است . تاریخ اسلام را از زنان و مردان با هم ساختند ، نقاط عطف تاریخ اسلام ، بدون حضور زنان تکمیل نشده است .

بنیان حکومت اسلامی در بیعت عقبه گذاشته شده. پیامبر (ص) ابتدا مصعب ابن عمید را به مدینه فرستادند تا به آنها نظمی بدهند . مصعب با هیئتی که چند زن در آن بودند به ملکه برگشت .آنها نمایند ، زنان مدینه بودند .

زنان مستقلا در بیعت عقبه دوم حضور داشتند . این بیعت سنگ بنای اسلام و استقرار حکومت اسلامی در مدینه شد .

پیامبر (ص) در مورد ایشان فرمودند : شما چون مدیون برادرم عیسی بن مریم هستید ، اینک با من بیعت می کنید و این بیعتی است که تاریخ خواهد ساخت .

بعد از این بیعت ، بیعت زنان با پیامبر (ص) بارها در حساس ترین مقاطع تاریخ تکرار شد . فتح مکه آغاز جهانی شدن اسلام است . در تجدید بیعت ، بعد از فتح مکه ، باز هم زنان حضور دارند جالب است که خداوند برای این قضیه ، مستقلاً به پیامبر (ص) وحی فرو فرستاد که برای زنان جلسه مستقل از مردان تشکیل دهد . بیعت مردان تنها کافی نیست پیامبر (ص) نیز جلسه مستقل برای خانمها گذاشتند .

فلسفه حجاب و عفاف در قرآن کریم

” ذالک ادنی ان یعرفن “

( حجاب و عفاف به خاطر آن است که زن با حجاب شناخته شود )

در صدر اسلام بعضی از زنان بی بند و بار بودند که نسبت به پوشیدن حجاب اعتنا نمی کردند .و باعث بی عفتی در جامعه می شد. خداوند حکیم ، دستور داد که زنان مؤمن و پاکدامن حجاب خود را کاملاً رعایت کنند تا در بین زنان ، بانوان با عفت و پاکدامن از زنان بد حجاب و آلوده مشخص گردند . در حقیقت چادر و حجاب کامل نشانه پاکدامنی ، ایمان ، سلامت روح و شخصیت والای زن می باشد . در واقع حجاب مرزی است که زنانی بی هویت و غربزده و نا آگاه و گرفتار هوی و هوس جدا می سازد .[۸]

 دلایل رعایت حجاب اسلامی:

۱)آرامش وجود یا پاکی روح: یکی از فلسفه های حجاب این است که اسلام می خواهد مردان و زنان مسلمان، روحی آرام ، اعصابی سالم وچشم وگوشی پاک داشته باشند. اگر زن کامیابی هایی که مخصوص همسرش است را به بیرون خانه سوق دهد ، چگونه کانون آسایش وآرامش را برای همسر خود می تواند به وجود آورد؟

۲)ارزش واحترام زن: اسلام زن را تشویق نموده به هر اندازه با وقار بودن و عفیف تر بودن که این موجب احترام بیش تر زن میشود .حریم نگه داشتن زن میان خود ومرد یکی از وسایلی بوده که یک خانم برای حفظ مقام وموقعیت خود در برابر مرد از آن استفاده میکند. اسلام زن را انسان وگوهری گرانبها میداند که نباید از او استفاده ی شهوانی شود و افراد هرزه در صدد کامجویی های آزاد از آنان بر نیایند.

قرآن کریم ، افزایش ضریب سلامت شخصیت زن از انسانهای مبتذل وهوا پرست را در پرتو حجاب می داند واذیت نشدن را ثمره ی والای آن می شمرد.

۳)استحکام پیوند خانوادگی و حفظ بنیان زندگی : اختصاص یافتن التذاذهای جنسی به محیط خانوادگی ،در کادر ازدواج مشروع، پیوند زن وشوهر را محکم می سازد و موجب اتصال هر چه بیشتر زوجین به یکدیگر می شود و نیز همسر قانونی شخص از لحاظ روانی عامل خوشبخت کردن او به شمار می رود.

در محیطی که پوشش اسلامی رعایت می شود ، دو همسر به یکدیگر تعلق دارند و احساسات و عواطفشان مخصوص همدیگر است و این موجب می شود استحکام روابط میان خانواده لحظه به لحظه بیشترومنسجم تر شود.

۴)رشد شخصیت وظهور خلاقیت: کسانی که هرروز وشب به دنبال پیکر تراشی وپیکر آرایی هستند ، فرصتی برای عبور از صورت وورود به سیرت نمی یابند تا تمرکز فکر وثبات شخصیت پیدا کنند و به موهبتی معنوی یعنی رشد شخصیتی ،شادی وسرورو ایجاد خلاقیت در درونشان دست یابند.[۹]

۵)نشاط جسمی وجنسی: حجاب باعث تعادل در غریزه ودوری از افراط در مسائل شهوانی می شود این نعمت به خاطر این است که تخیل جنسی را تحریک کرده ،مسئله ی جنسی را معنا دار می کند و همانند برهنگی دچار بی معنایی نمی شود ، زیرا اسراف جنسی در دوران بلوغ ، بی رغبتی جنسی در سنین بالاتر را به دنبال دارد . نتایج یک بررسی در غرب نشان می دهد ، پوشانیدن سر و رعایت حجاب نه تنها باعث ریزش مو نمی شود بلکه به خاطر حفظ مو از ذرات گرد و غبار و دیگر آلاینده های جوی ، به حفظ مو در برابر تغییرات آب وهوایی به ویژه در برابر رطوبت کمک کرده ، سلامت موها را تضمین میکند.۶) استواری اجتماع و جامعه : اسلام می خواهد زن با رعایت حجاب اسلامی در اجتماع حضور یافته ،فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشته باشد .پوشش وحجاب از عوامل خوشبختی است و موجب سلامتی و تکامل فرد و جامعه می شود . برهنگی و بد حجابی ، پیامدهای شوم برای انسان به دنبال داشته و او را در مرداب فساد و تباهی غرق میسازد. حفظ پوشش اسلامی موجب میگردد ،جامعه از سلامت روحی – روانی برخوردار گشته و نیز زن از ارزش والا و متعالی برخوردار گردد.این وضع بی حجابی که در میان جامعه ی ما است ، از مختصات جامعه های پلید سرمایه داری غربی بوده ، یکی از طرقی می باشد که غربیان برای بی حس کردن اجتماعات انسانی و روی آوردن جامعه ی ما به سوی مصرف کننده ی اجباری کالاهای خودشان بهره می گیرند.[۱۰]

فصل سوم

 بررسی حجاب در ادیان وملل مختلف


[۱] طیبه پارسا پوشش زن درگستره ی تاریخ انتشارات احسن الحدیث صفحه ی ۴۴

[۲] شیخ عباس قمی نیازها وحجاب دختران وزنان صفحات ۱۲-۲۵

[۳] استاد مطهری مسئله ی حجاب صفحه ی ۲۵

[۴]عباس رجبی حجاب ونقش آن درسلامت روان صفحه ی ۳۱

[۵] سوره ی اعراف آیه ۲۲

[۶] شیخ عباس قمی نیازها وحجاب دختران وزنان صفحه ی ۱۸

[۷] احمد لقمانی چگونه فرزندان ما با حجاب می شوند صفحه ۲۰

[۸] اسدالله محمدی نیا بهشت جوانان انتشارات سبط اکبر صفحه ی ۲۱۲

[۹] فاطمه قاضی حجاب دختران انتشارات گلستان ادب صفحه ی ۴۱

[۱۰] استاد مطهری مسئله ی حجاب صفحه ی ۸۵

80,000 ریال – خرید
 

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی مبانی حجاب و عفاف در قرآن
  • مقاله حجاب و عفاف
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.