پاورپوینت تجربیات اجرایی احداث موج شکن سنگی در آب عمیق


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پاورپوینت تجربیات اجرایی احداث موج شکن سنگی در آب عمیق مربوطه  به صورت فایل پاورپوینت و قابل ویرایش می باشد و دارای ۵۴  اسلاید است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پاورپوینت تجربیات اجرایی احداث موج شکن سنگی در آب عمیق نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک پاورپوینت مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

۱- مقدمه
۲- طرف پروژه
۳- روشهای ساخت و عملیات اجرایی
۴- نتیجه گیری و پیشنهادات
سازه های حفاظتی دریا – موج شکن ها
مقدمه
موج شکنهای قائم
موج شکنهای شیروانی دار

۱- مقدمه

فرآیند احداث موجشکن سنگی دارای متغیرهای فنی و اقتصادی متعددی است که برای ساخت یک موجشکن باید بر آنها تسلط یافت و زمانی که این متغیرها کاملا درک کردند نقطه آغازی برای طرح و اجرای یک موجشکن کامل و بی‌نقص فراهم می‌گردد. این متغیرهای متعدد که، در قالب پارامترهای محیطی و پارامترهای سازه‌ای، طرح جانمایی و مقطع اولیه یک موجشکن سنگی را شکل می‌دهند و سپس توسط پارامترهای ژئوتکنیکی، پارامترهای اجرایی، و پارامترهای نگهداری تکامل یافته و نهایی می‌گردند تا مقاومت سازه موجشکن را بر اساس معیارهای پایداری تعیین نمایند، با اندرکنش پیچیده‌ای یکدیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهند و همین موضوع است که فرآیند طرح و اجرای موجشکن‌های سنگی را در زمره مسائل پیچیده مهندسی قرار می‌دهد که با تغییر شرایط طراحی از سایتی به سایت دیگر آن را به پروژه‌ای جدید تبدیل می‌نماید. حساسیت بالای موجشکن‌های سنگی نسبت به تغییرات متغیرها، این پیش‌بینی منطقی را به وجود می‌آورد که با افزایش قابل ملاحظه عمق آب محل احداث به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی، انتظار برخی تغییرات در فرآیندهای احداث موجشکن‌های سنگی به وجود آید. احداث موجشکن‌های بندر خدماتی پارس که برای نخستین بار در آبهای عمیق جنوب کشور انجام پذیرفت، نشان داد که با افزایش عمق آب و انجام عملیات، تمهیدات اجرایی جدیدی لازم است تا در هنگام ساخت موجشکن، جایگزینی مصالح نامناسب به جای مصالح مناسب اتفاق نیفتد. در این مقاله بر اساس تجربیات اجرایی حاصل، کلیاتی از جنبه‌های اجرایی جدیدی که در احداث موجشکن‌های مایل سنگی در آبهای عمیق به وجود می‌آید و حتی توانایی ایجاد تغییرات در ساختار آن را فراهم می‌سازد، مورد بحث قرار می‌گیرند.

۲- طرف پروژه

برای تهیه و تامین کالاهای موردنیاز جهت احداث طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی و برنامه‌های صادرات کالاها از طریق حمل و نقل دریایی، عملیات احداث بنادر پارس در بخش سازه‌های ساحلی آن آغاز گردید و مطابق نیازهای طرح، بالغ بر هزاران متر طول موجشکن در آبهای عمیق، دهها پست انواع سکله با آبخور زیاد به طول چندین کیلومتر، میلیونها مترمکعب لایروبی در زمین‌های سخت و نیمه سخت، چند صدهکتار احیا اراضی و محوطه‌سازی، تنها به عنوان ردیف‌های بخش دریایی نیازمندی‌های طرح، در قالب ۲ بندر بزرگ طراحی گردید که می‌توان از آن به عنوان عظیم‌ترین تجربه بندرسازی کشور در یک مقطع زمانی و مکانی نام برد.

بندر خدماتی پارس به عنوان یکی از این بنادر دو قلو، برای واردات لوازم یدکی و قطعات و ماشین‌آلات موردنیاز در مراحل احداث طرح‌های منطقه و صادرات محصولات فازهای پالایشگاهی (گوگرد)، صادرات محصولات صنایع مختلط و صادرات محصولات صنایع نیمه سنگین و تامین سرویس‌های خدماتی شناور طراحی گردیده است. این بندر از نوع بنادر دارای حوضچه چرخش در دریا (offshore Basin) است که با استفاده از ۲ شاخه موجشکن سنگی به طول کلی حدو ۳٫۳ کیلومتر حوضچه‌ای با سطح ۶۵ هکتار را شکل داده است که ۲۸ هکتار آن حوضچه چرخش و ۱۲٫۵ هکتار آن به یک حوضچه عملیاتی داخلی (sea dock) اختصاص یافته است. تعداد ۱۰ پست اسکله با آبخورهای ۱۱ الی ۱۵ متر نسبت به پهلوگیری این بندر را شکل می‌دهند. سطح ترمینال‌های این بندر در حدود ۱۴۰ هکتار است که بخشی از آن با استفاده از حدود ۱٫۵ میلیون متر مکعب مصالح لایروبی شده بخشی از حوضچه چرخش و حوضچه عملیاتی از دریا استحصال گردیده است.

موجشکن‌های این بندر شامل یک بازوی اصلی به طول ۲۹۹۰ متر و یک بازوی فرعی به طول ۹۹۰ متر است. بازوی اصلی که تا کانتور ۲۲ متر نسبت به CD پیش رفته است دارای حجم عملیات سنگی حدود ۱٫۸۱۵٫۰۰۰ مترمکعب و حجم عملیات بتنی حدود ۱۰۰ هزار مترمکعب برای بخش اطاله بوده است و بازوی فرعی که تا کانتور ۱۸- متر نسبت به CD پیش رفته است دارای حجم عملیات سنگی حدود ۷۵۰٫۰۰۰ مترمکعب و حجم عملیات بتنی ۵۵ هزار مترمکعب بوده است. تراز تاج آنتی فرهای موجشکن‌ها تا ۱۰+ متر نسبت به CD قرار دارد که موید ارتفاع ساختمانی ۳۲ متر برای موجشکن غربی و ۲۸ متر برای موجشکن شرقی است. افزایش قابل ملاحظه ابعاد موجشکن، عمق آب، احجام سنگی و مقادیر واحدهای بتنی مصرف عامل ایجاد تغییرات بارزی در مراحل اجرای این موجشکن‌ها نسبت به موجشکن‌های سنتی کوچکتر می‌گردد که این تغییرات می‌تواند فرآیندهای طراحی را نیز به مقدار زیادی تحت تاثیر قرار دهد که در ادامه مقاله با مرور جنبه‌های اجرایی این موجشکن‌ها، به خلاصه کاملی از مواردی که باید در مرحله اجرا مورد توجه و دقت قرار گیرند اشاره شده است.

 

۳- روش‌های ساخت و عملیات اجرایی

عملیات اجرایی موجشکن‌های سنگی را می‌توان در فعالیتهای تولید، حمل، تفکیک، دپو و استقرار گروه‌های سنگی دسته‌بندی کرد که در صورت وجود واحدهای حفاظت بتنی، ساخت، دپو، حمل و استقرار واحدهای بتنی نیز به آنها اضافه خواهد شد. نخستین گام که از اهمیت بسیار بالایی برای دستیابی به موفقیت در انجام به موقع پروژه و دستیابی به سطح کیفی مورد انتظار را بر عهده دارد با استخراج گروه‌های سنگی موردنیاز و ساخت واحدهای بتنی به نحوی که جوابگوی نیازهای زمانبندی باشند آغاز می‌گردد. طی این فعالیت در واقع تدارک مصالح مصرفی برای فعالیتهای آتی انجام می‌پذیرد. در مرحله بعدی واحدهای استخراجی پس از جابجایی، بارگیری حمل و باراندازی، تفکیک و دپو می‌گردند یا آنکه به طور مستقیم به محل استقرار خود انتقال می‌یابند.

ویژگی شاخص این مرحله آن است که طی فرآیندهای انجام یافته، مصالح تولید شده باید بر اساس نیازهای طرح به خوبی گروه‌بندی گردند و در این گروه‌بندی باید تمامی جنبه‌های فنی، اقتصادی و اجرایی را لحاظ نمود تا استفاده بهینه برای تمامی مصالح تولید شده در مرحله قبل را شامل گردد. اجرای صحیح این ردیف کاری شرایط لازم برای اجرای موجشکن مطابق آنچه طرح شده است را در اختیار می‌گذارد. و بالاخره در مرحله پایانی ثمره تولید و دسته‌بندی مصالح انتقال یافته به پای کار، در مکان صحیح خود که طبق مشخصات فنی و نقشه‌های اجرایی تعریف شده‌اند قرار می‌گیرند. هر گونه تامل و مداقه در این مرحله علاوه بر آنکه عامل استقرار صحیح مصالح در جای خود خواهد بود. جلوی از دست  رفتن تلاش‌های مراحل قبلی را نیز خواهد گرفت. فرآیندهای اجرایی قبلی و مصالح مصرفی آماده شده، توانایی تجهیزات و ماشین‌آلات در اختیار،   مهارت نیروی انسانی در دسترس و توان مدیریتی به کار گرفته شده، مجموعه عواملی هستند که سطح کیفی مورد انتظار در این مرحله را معین می‌کنند.

برای تامین احجام عظیم سنگی موردنیاز در بندر خدماتی پارس، عملیات استخراج سنگ از ۶ معدن سنگ آهک منطقه و ۱۰ الی ۱۵ سینه کار به صورت همزمان که در فواصل حمل ۷ الی ۵۵ کیلومتری محل اجرا قرار داشتند انجام پذیرفت. مهارت بالای گروه‌های مختلف حفاری، آتشکاری و استخراج توام با به کارگیری ماشین‌آلات و تجهیزات مناسب در بخش‌های چال‌زنی، آتشباری، لق‌گیری، پاکسازی و جابجایی، عامل دستیابی به راندمان بالایی در استخراج درصد سنگ‌های درشت گردید که با در نظر داشتن کیفیت سنگ‌های آهکی منطقه، حدود استانداردهای متعارف بلوک‌دهی معادن سنگ آهکی را در اختیار قرار می‌دهد. به دلیل فضای کار محدود معادن، مصالح سنگی استخراجی پس از تفکیک مقدماتی به گروه‌های سنگ‌های درشت و کوچک (مغزه، فیلتر I، فیلتر II) تقسیم شده و پس از خرد کردن سنگهای خارج از اندازه، حذف خاک و درصد ریزدانه اضافی، و جداسازی سنگ‌های هوازده، سست و پر درز و ترک آن، آماده بارگیری و حمل می‌گردید.

سیستم حمل و نقل مصالح توسط کامیون، به دلیل تعدد معادن، فواصل حمل، سرعت و سهولت، و کارآیی آن برای حمل مصالح سنگی مورد استفاده قرار گرفت و برای تامین نیازهای بخش عملیات اجرا از دریا، یک اسلکه موقت برای بارگیری بارج احداث گردید. کامیون‌ها از نوع تک و دو محوره می‌باشند که اتاق آنها برای حمل گروه‌های مختلف سنگی آماده می‌شود.

سیستم حمل و نقل دریایی مصالح توسط بارج به دلیل تعدد معادنی که در فواصل نزدیک واقع شده‌اند توانایی رقابت با سیستم حمل و نقل توسط کامیون را ندارد و دلیل آن زیرساخت‌های متعدد موردنیاز آن در مبدأ هر معدن مشتمل بر راه‌های دسترسی، اسکله، باسکول و … می‌باشد. این موضوع حتی در مراحل طراحی نیز نشان داده است که هر چند هزینه حمل دریایی توسط بارج معمولا ارزان‌ترین است لیکن بنادر موارد فوق‌الذکر گزینه حمل دریایی سنگ از مسافت‌های دورتر، توانایی رقابت با سیستم حمل و نقل کامیونی از منطقه به همراه ساخت بلوک‌های بتنی را نداشته است.

گزینه استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی مورد بررسی قرار گرفت که به دلیل مشکلات فراوان آن از جمله تعدد معادن، فواصل حمل نسبتا کوتاه، موقعیت محوطه دپو، و به ویژه تعدد تقاطع‌های زیاد آن با خطوط لوله‌های آب و گاز و جاده‌های مسیر حد فاصل کوه تا دریا، کنار گذاشته شد.

در بخش تفکیک سنگ علی رغم آنکه در مجموع منتهی به ضرر پیمانکاران می‌گردد، اغلب حساسیت لازم وجود ندارد و از بابت این عدم دقت معمولا بخشی از سنگ‌های درشت‌تر از دست می‌رود. هر چند درصدی پوت مصالح در این فعالیت غیرقابل اجتناب است، لیکن باید تلاش و برنامه‌ریزی لازم برای حداقل نمودن آن انجام پذیرد. البته توجه طراح به این مقوله و انتخاب محدوده دانه‌بندی مناسب‌تر می‌تواند منتهی به کاهش پرت سنگهای درشت در این بخش گردد. در موجشکن‌های کوچکتر این ضرر اقتصادی کمتر به چشم می‌آید بالاخص که بخشی از آن به دلیل کاهش ماشین‌آلات و نیروی انسانی اختصاص یافته و تدارک محوطه دپو جبران می‌گردد، لیکن با افزایش احجام سنگ، لزوم توجه افزون‌تر به این فعالیت در  مجموع عامل کسب سود بیشتر برای پیمانکاران و ارتقا سطح کیفی ساخت موجشکن خواهد بود چرا که معمولا دستگاه نظارت مجوز استقرار سنگ‌های کوچکتر از نقشه‌ها را نخواهد داد. با به کارگیری مشترک ماشین‌آلات تفکیک و آموزش عوامل اجرایی از طرق مختلف، امکان تفکیک گروه‌های سنگی تا هر محدوده  دقتی فراهم می‌گردد. معمولا بیشترین دقت در تفکیک سنگ برای محدوده‌ای که در نما قرار می‌گیرد از سوی پیمانکاران به عمل می‌آید که بخش زیادی از نیازهای فنی را نیز پوشش می‌دهد. استفاده از نمونه‌های ایده‌آل مشخص کننده هر یک از گروه‌های سنگی در محوطه دپو و محل‌های بارگیری بسیار مؤثر است.

تعیین روش اجرای موجشکن‌ها، انتخاب الگو و توالی اجرای لایه‌ها و روش‌های استقرار سنگ هر لایه‌ای، به طور کامل و دقیق در مشخصات فنی قراردادهای اجرایی موج‌شکن ذکر می‌گردند و به همراه نقشه‌های اجرایی شرایط موردنیاز استقرار را تشریح می‌نمایند. در بخش استقرار مغزه روش اجرایی تخلیه مستقیم از خشکی مورد استفاده قرار گرفت که از هماهنگی خوبی با سیستم حمل و نقل جاده‌ای برخوردار است. ابعاد بزرگ مقاطع ناشی از عمق زیاد باعث صعوبت در اجرای کامل مغزه از خشکی می‌گردد و لذا به کارگیری بیل مکانیکی و جرثقیل و اتاق از خشکی و تخلیه دریایی از بارج برای اجرای بخش‌های مختلف لایه مکمل مغزه، امکان افزایش سرعت عملیات استقرار و کیفیت آن را فراهم می‌آورد. در استقرار لایه فیلتر حفاظتی، شرایط حاکم ناشی از عمق زیاد باعث از دست رفتن بخش عمده‌ای از سنگ‌های درشت می‌گردد که این موضوع در آب کم عمق تنها بخش کوچکی از سنگها را شامل می‌گردد. کنترل دائمی عملیات استقرار و اطمینان از عدم تداخل لایه مغزه به لایه‌های بعدی نقش تعیین‌کننده‌ای در کیفیت اجرایی این لایه و لایه‌های بعدی دارا می‌باشد به نحوی که برخی از پیمانکاران را ناگزیر از استفاده از سنگ‌های درشت‌تر در محدوده مرزهای مکمل مغزه و فیلتر می‌نماید.

برای اجرای لایه فیلتر اول ۳ روش به کار گرفته شد. بخش بالای تراز جزر توسط بیل مکانیکی چیدمان منتخب گردید. در بخش‌های زیر تراز آب دریا در محدوده عملیاتی بوم جرثقیل، استقرار گروهی سنگها انجام یافت و در محدوده خارج از عملکرد بوم جرثقیل‌ها از روش استقرار از دریا استفاده شد.

محدوده رواداری‌های استقرار و ضخامت لایه فیلتر نقش تعیین‌کننده‌ای در تعریف کیفیت استقرار موردنظر در این لایه ایفا می‌کرد. اجرای عملیات بر اساس مش‌بندی لایه و خرد کردن آن به المان‌های اجرایی مناسب و تنظیم جداول استقرار، امکان استقرار اصولی را فراهم نموده بود.

برای اجرای لایه فیلتر دوم ۲ روش به کار گرفته شد. بخش زیر تراز آب دریا با استفاده از جرثقیل و گراب انجام پذیرفت و در بخش خشکی با استفاده از بیل مکانیکی کامل گردید. کیفیت استقرار این لایه با توجه به آنکه نقش بستر استقرار واحدهای بتنی را نیز بر عهده دارد از اهمیت بیشتری برخوردار است. این اهمیت به ویژه در بخش‌هایی که استقرار منظم واحدهای بتنی موردنظر باشد افزایش می‌یابد. کنترل دقیق عملیات اجرایی انجام یافته و بررسی انطباق با نقشه‌های اجرایی با استفاده از هیدروگرافی بخش‌های زیرآب به روش‌های اسکاندیل و میر دریایی و عکاسی و فیلمبرداری زیر آبی انجام می‌گرفت.

برای استقرار لایه پنجه نیز از ۲ روش استقرار توسط جرثقیل و گراب برای محدوده در دسترس و به کارگیری روش استقرار دریایی با استفاده از بارج در محدوده عملیاتی خارج از دسترس جرثقیل دنبال گردید. ظرفیت جرثقیل بر حسب تن و متر معین می‌نماید که تا چه مسافتی می‌توان سنگ‌های سایز پنجه را استقرار داد. انجام آزمایش‌های آزمایشگاهی برای اطمینان از استحکام سنگ‌های مصرفی در لایه‌های حساس که نقش تعیین‌کننده‌ای دارند حتی در مرحله استقرار نیز انجام می‌پذیرفت.

لایه آرمور مهمترین لایه برای پایداری موجشکن است. این لایه را باید پس از استقرار زیر لایه‌ها در اسرع وقت اجرا نمود تا از خسارات به زیر لایه‌ها و مغزه که اصلاح و تعمیر آنها مشکل است اجتناب گردد. واحدهای محافظ بتنی موجشکن از نوع آنتی فر بود و برای استقرار آن ۲ وضعیت تعریف شد. در بخش زیر تراز آب دریا روش استقرار نامنظم و در بخش فوقانی آن استقرار منظم آنتی فرها با استفاده از جرثقیل و شاهین مخصوص بلند کردن آنتی‌فرها استفاده شد و بر اساس جداول استقرار اجرا گردید. عملیات استقرار به دلیل حساسیت آنتی فرها نسبت به لغزش کلی با استفاده از گروه غواصی کنترل می‌گردد تا هیچگونه فضای خالی خارج از حدود مشخصات فنی بعنوان نقطه ضعف و پتانسیل لغزش ایجاد نشود. شکل هندسی و روش  استقرار آنتی‌فرها و کنترل آن نقش مهمی در حصول تراکم تعریف شده برای استقرار آنتی فر در واحد سطح دارا می‌باشد.

بخش ساخت و دپو و حمل آنتی فرها مشمول مقررات ساخت قطعات پیش ساخته بتنی می‌باشد که توجه خاص خود را در قسمتهای تهیه طرح اختلاط، تهیه مصالح مصرفی، اختلاط بتن، انتقال بتن، بتن‌ریزی و عمل‌آوری در شرایط آب و هوایی خلیج فارس و جابجایی و دپوی آنتی‌فرها لازم دارد. وجود یک کارخانه ساخت بتن همراه با تجهیزات کامل آن دارای ۴ دستگاه بچینگ پلانت با ظرفیت اسمی ۲۴۰ مترمکعب به همراه حوضچه‌های متعدد بتن‌ریزی مجهز به جرثقیل‌های دهانه‌ای، تونل‌های حمام بخار، آزمایشگاه مجهز و کامل، محوطه مناسب دپو قطعات، امکانات بارگیری و حمل از طریق دریا و خشکی، شرایط تهیه مطلوب چنین قطعاتی را در اختیار می‌گذاشت.

 

۴- نتیجه‌گیری و پیشنهادات

 

45,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید


جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.

دسته ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.