پاورپوینت کاربرد رنگ در نقاشی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پاورپوینت کاربرد رنگ در نقاشی مربوطه  به صورت فایل پاورپوینت و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۳  اسلاید است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پاورپوینت کاربرد رنگ در نقاشی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک پاورپوینت مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مقدمه
تاریخ رنگ
ساختار رنگ و انواع آن
فیزیک رنگ
رنگها توسط منشور چگونه به وجود می آید؟
معانی رنگها
اساس نام گذاری رنگها
اصطلاحات و کاربرد آنها در رنگ
کنتراست
«جنبه های سه گانه رنگ »
انسانها در استفاده از رنگ چند نوع اند؟
استفاده از رنگ در آثار هنرمندان مختلف
رنگ درمانی
نتیجه
منابع و مآخذ

منابع و مآخذ

نامی ، غلامحسین : مبانی هنرهای تجمسی ، توس، تهران ، ۱۳۷۸،

فلامن، ادموندبورک : تنوع تجارب تجسمی ، ترجمه پرویز مرزبان، سروش، تهران ، ۱۳۷۸٫

اتین ، یوهانس، عناصر رنگ، انتشارات عفاف، تهران، ۱۳۸۱٫

اتین ، یوهانس، هنر رنگ و نشر یساولی ، تهران ، پاییز ۱۳۷۸٫

حسینی راد ، عبدالمجید ، مبانی هنرهای تجسمی ، نشر کتابهای درسی ایران، تهران ، ۱۳۸۴٫

گابریج، ارنست، تاریخ هنر، نشر نی، تهران ، ۱۳۷۹٫

صباغیان طوسی، حسین، برگ های زرین از تاریخ هنر، نشر پیمان ،  مشهد ۱۳۸۲٫

مقدمه

رنگها نشانه ای هستند از وجود ذرات خداوند و همچنین قدرت و توانمندی پروردگار خویش اما هدف از آفرینش این رنگها چیست؟

پروردگار عالم هستی را از نظر تصویری بر پایه فرم و رنگ بنیاد نهاد و در هر ذره ای معنی و انرژی خاصی نهفت که آدمی آنها را بشکافد، فلسفه ی وجودیشان را دریابد و از طریق این نشانه ها خالق خویش را بشناسد.

خداوند خطاب به رسول مکرم اسلام می فرماید : من گنجی بزرگ بودم که دوست داشتم شناخته شوم پس خلق کردم تا شناخته شوم.

پس می توان گفت که رنگ یکی از ملزومات خلقت و زندگی بشر است . بنابراین شناخت آن برای هر انسان و به خصوص هر هنرمندی لازم است.  بنابراین تحقیق خود را به این موضوع اختصاص داده همچنین در مرحله ی اول تاریخ رنگ و پس از آن ساختار رنگ و انواع آن، فیزرنگ، معانی رنگ، اساس نام گذاری رنگها، اصطلاحات و کاربرد آن ها در رنگ، جنبه های سه گانه رنگ، انسانها در استفاده از رنگ چند نوع اند، استفاده از رنگ در آثار هنرمندان مختلف و رنگ درمانی را مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین در این تحقیق تلاش شده از روش تحقیق تاریخی، موردی و توصیفی استفاده شود و به این دلیل این موضوع را برای تحقیق خود استفاده کرده ام که بگویم که رنگها همیشه زنده هستند و اگر بخواهیم حتی با ما حرف هم می زنند . قابل ذکر است که بگویم به این دلیل نام تحقیق خود را ماتیس گذاشته ام زیرا ماتیس از احساسات شخصی خود الهام می گرفت او طرحهایی کوچک از نقاشی هایی که قبلاً موضوعات آنها را مشخص کرده بود می ساخت و قبل از شروع رنگ آمیزی میزان استفاده از هر رنگ را می نوست به عبارت دیگر برحسب احساس ذهنی رنگها را به کار می برد و یکی از خلاقان بزرگ در استفاده از رنگ بود.


تاریخ رنگ

طبق شواهد موجود از تاریخ گذشته اولین سازندگان رنگ در جهان مصریان شناخته شده اند همچنین رنگ رزی برای اولین بار در چین حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح آغاز شد.

در گذشته تنها رنگی که برای نقاشی وجود داشت مشکی بود. که از سوزاندن تنه ی درختان یا جانوران به دست می آمد.

تا اینکه بعدها توانستند رنگ را از آهن گیاهان مواد معدنی و هر آنچه که در طبیعت رنگ داشت بگیرند و آنها را با چربی حیوانات مخلوط کرده و مواد رنگی بسازند.

در کل می توان گفت : رنگ از جایی به وجود آمد که آدمی سعی کرد آرزوها و نیازهایش را بر جایی تثبیت کند و با استفاده از رنگ بر روی صخره ها و غارها آن را به یادگار گذاشت.

طبق همین نیازها بشر تلاش کرد تا از تک رنگ بودن بیرون رود و علاوه بر رنگ مشکی و رنگ اخرایی توانست رنگهای دیگر را پیدا کند. در گذشته از نقاشی به عنوان زبان و انتقال پیام استفاده می کردند و از رنگها برای هشدار و معنی بخشیدن به اثر.


ساختار رنگ و انواع آن

واژه ی رنگ به معنای رنگ آمیزی کردن و معنی دادن به اثر است. اما خود رنگ را می توان این طور بیان کرد همان تأثیرات مثبت و منفی است که ما از اطرافمانمان دریافت می کنیم.

رنگ ها از رنگدانه های بسیار بسیار ریزی به دست می آیند که در آب غیر محلولند و از آسیاب کردن مواد معدنی به دست می آیند. اما از حدود سیصد سال پیش رنگ دانه های مصنوعی متنوعی با ساختار شیمیایی هم مورد استفاده قرار می گرفت.

رنگها  دو نوع اند : رنگهای روغنی و رنگهای جوهری

در رنگهای روغنی رنگدانه ها با روغنی که در مجاورت هوا خشک می شود ساخته می شود همچنین رنگهایی موسوم به اکرلیک رنگدانه هایی هستند که حلال آن آب است و پس از خشک شدن لایه ی سختی از خود به جا می گذارد که دیگر با آب حل نمی شود.

رنگهای جوهری بخش دیگر از مواد رنگین هستند که در مایعات حل می شوند این جوهرها معمولاً منشأ آبی دارند و از انواع گیاهان و حیوانات به دست می آید.

فیزیک رنگ

اتین[۱] در کتاب رنگ خود می گوید : خاصیت فیزیکی یا شیمیایی، همان چیزی است که من آن را اثر رنگ می نامم. [۲]

برای دیدن رنگ نیاز به عواملی چون :

نور : نور به عنوان منبع فرآیند رنگ که بدون آن رنگ اشیاء دیده نمی شود.

ساختار مولکولی اشیاء : که باعث می شود همه یا بخشی از نور تابیده شده به آنها منعکس شود و در نتیجه به رنگ همان بخش از طیف نور که از اشیاء به چشم منعکس می شود، دیده شوند.

چشم انسان : که نور بازتاب یافته از سطح اشیاء را در یک فرآیندی پیچیده به وسیله ی سلولهای نوری شبکیه توسط اعصاب بینایی به شکل علائمی خاص به مغز انتقال می یابد و این علائم در مغز به عنوان رنگ ادراک می شود. همچنین می توان اشاره کرد که در شبکیه دو دسته سلول وجود دارد که یک دسته سلولهای استوانه ای که تیرگی ها و روشنایی ها را توضیح می دهد و دسته دیگر سلولهای مخروطی که رنگها را تشخیص می دهد.

رنگها توسط منشور چگونه به وجود می آید؟

با تجزیه توسط منشور، آن دسته از اشعه ها که طول موج کوتاهی دارند به رنگ آبی بنفش و آن دسته از اشعه ها که طول موج متوسط دارند به رنگ سبز و آن دسته از اشعه های نور که دارای طول موج بلند هستند به رنگ قرمز دیده می شود.

همچنین برای تولید نور سفید اگر این سه طول موج را با هم ترکیب کنیم نور سفید حاصل می شود.


معانی رنگها

زرد : زرد در حالت خلوص روشنترین و درخشانترین رنگهاست و در حالت خلوص نمادی از دانش، فهم انسانی، روشنایی معنوی و نور الهی است. اما به محض تیره شدن، ناپایداری، تردید، شک و بی اعتمادی را نشان می دهد. اما وقتی با سفید مخلوط شود سرد و بی حالت شده و به خاموشی می گراید. در گذشته برای نشان دادن رنگ زرد از طلا در نقاشی استفاده می کردند. گنبدهای طلایی ، موزائیک های معرق کاری شده سبک (بیزانس)[۳] و زمینه های نقاشی هنرمندان قدیم سمبول هایی از ماوراء دنیای شگفت انگیز نور بود.

قرمز : قرمز نهایت بر افروختگی و انرژی درونی است و نمادی از زندگی، جوانی و شور انقلابی است و در عین حال نشانه ای از عشق آتشین است و همچنین نشان پایداری و حقیقت جویی و مرگ سرخ است.

آبی : آبی آرام و شکیباست و درون دلسرد است همچنین از نظر معنوی بسیار عمیق و احترام برانگیز است و از نیروی آسمانی و بیکران برخوردار است.

سبز : به معنای امید و زندگی دوباره است . سبز نشانه ای از رستاخیزی و صعود روحانی به عالم بالاست. همچنین در دین اسلام رنگ سبز رنگی مقدس و قابل احترام است.

نارنجی : رنگ بلوغ، جوانی و شادابی است و رنگی است نشاندهنده سر زندگی و نشاط و در کنار هر رنگی به سر زندگی آن رنگ می افزاید انرژی بصری بسیاری می پراکند.

بنفش : رنگی مرموز و ابهام برانگیز است وقتی به ارغوانی میل میکند هراس انگیز و دهشت او را به نظر می رسد و وقتی به آبی می گراید خیال انگیز و اسرار آمیز می شود.

زوج های مکمل

زرد و بنفشç معرفت و دانش روشن – پارسایی مهیج و پنهانی

آبی : نارنجی ç ایمان خاضعانه : قناعت طبع و عزت نفس افتخار آمیز

قرمز سبز ç نیرو و قدرت مادی، رقت احساسات.

رنگهای مخلوط

قرمز + زرد = نارنجی ç قدرت + دانش و معرفت = عزت نفس افتخار آمیز

قرمز + آبی = بنفش ç عشق + ایمان = تقوا

زرد + آبی = سبز ç دانش + ایمان = رأفت

اساس نام گذاری رنگها

نام گذاری رنگها بر مبنای ترکیب اسامی رنگهاست مثال : زرد نارنجی سبزابی  قرمز بنفش

گاهی نیز مردمان مناطق مختلف اسامی بومی برای رنگها انتخاب می کنند . مثال : رنگ ارغوانی که در فارسی برای نامیدن قرمز بنفش استفاده می شود و یا فیروزه ای که برای نامیدن سبز آبی استفاده می شود.

نام گذاری رنگها گاهی بر اساس موادی است که از آن ساخته شده مثال : لاجوردی که از لاجورد به دست می آید .

گاهی از تشابه رنگها به رنگ گیاهان میوه ها و چیزهای دیگر برای نام گذاری آنها استفاده می شود. مثال : سبز زیتونی ، زرد لیمویی، قهوه ای ، آبی آسمانی.

گاهی رنگها بر اساس نام محلی که در آنجا بیشتر استفاده می شود، شهرت یافته اند . مثال : آبی پروس «قسمتی از کشور آسمان – که در قدیم کشوری مستقل بود»

بعضی از رنگها بر اساس نام هنرمندانی که بیشتر از آنها استفاده می کردند نامیده شده اند. مثال : سبز ورونز که بیشتر مورد استفاده وروتر نقاش ایتالیایی سده شانزدهم بود.

امروزه از نام شرکتهای تجاری یا صنعتی در میان هنرمندان برای مشخص کردن بعضی از رنگها استفاده می شود مثال : زرد کراک

امروزه به علت تنوع رنگی شرکت ها و کارخانه ها رنگ ها را شماره بندی می کنند و نمونه ای رنگ را در کتابچه ی رنگ خود نشان می دهند.

اصطلاحات و کاربرد آنها در رنگ

[۱] . یوهانس اتین (۱۹۶۷ – ۱۸۸۸) آموزگار هنر رنگ در مدرسه، وهاس و صاحب تألیفاتی چون طرح و فرم و هنر رنگ که نظریاتش راجع به تئوری رنگ و تأثیرگذاری رنگها در مدارس هنری همواره مورد توجه قرار گرفته است.

[۲] . اتین ، یوهانس ، عناصر رنگ ، انتشارات عفاف ، تهران ۱۳۸۱ ، صفحه ۲۰٫

[۳] . Byzantin – شیوه ای از معماری، نقاشی و موزائیک کاری که از قرن چهارم میلادی در بیزانس (یا روم شرقی، پایتخت آن قسطنطنیه معمول شد) و در کشورهای سوریه، یونان، یوگسلاوی ماند که در آن از طلا در گنبدها، نقاشی ها و موزائیک کاری ها و ساختن چهره های رسمی استفاده می شد.

 

20,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله کاربرد رنگ در نقاشی
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.