پایان نامه ارزیابی اقتصادی روشهای تأمین مالی در پروژه های زیر بنایی (نفت و گاز) ایران بر اساس مدیریت ریسک


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پایان نامه ارزیابی اقتصادی روشهای تأمین مالی در پروژه های زیر بنایی (نفت و گاز) ایران بر اساس مدیریت ریسک مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۸۸  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پایان نامه ارزیابی اقتصادی روشهای تأمین مالی در پروژه های زیر بنایی (نفت و گاز) ایران بر اساس مدیریت ریسک نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

تاریخچه اکتشاف نفت در ایران:   ۱
ایمنی، بهداشت و محیط زیست :   ۲
اداره برنامه ریزی و بررسی طرحها:   ۳
اداره کل زمین شناسی :   ۴
اداره زمین شناسی سطح الارضی:   ۴
اداره زمین شناسی تحت الارضی:   ۴
اداره مطالعات و تحقیقات زمین شناسی و ژئوشیمی:   ۵
اداره نقشه برداری:   ۵
* ارتباط فنی با سازمانها و ارگانهای مرتبط با تولید اطلاعات مکانی   ۶
اداره ژئوفیزیک:   ۶
اداره مهندسی ساختمان:   ۷
اداره حفاری:   ۷
اداره مهندسی نفت:   ۷
تاریخچه مدیریت مالی:   ۸
مدیریت مالی:   ۹
نقش محوری سرمایه:   ۱۰
مدیریت مالی و سرمایه:   ۱۰
وظایف مدیریت مالی :   ۱۱
هدفهای بلند مدت شرکتها:   ۱۱
به حداکثر رسانیدن ثروت سهامداران:   ۱۲
ریسک شرکت و سرمایه گذاران:   ۱۲
روش‌های قرضی(استقراضی)   ۱۵
انواع روش‌های تامین مالی داخلی:   ۱۵
انواع روش‌های تامین مالی خارجی روش‌های قرضی(استقراضی):   ۱۷
تامین مالی شرکتی:   ۱۸
تامین مالی پروژه‌ای:   ۱۹
تفاوت روش فاینانس با روش یوزانس:   ۲۳
وام‌های بین‌المللی:   ۲۳
روش‌های غیرقرضی (سرمایه‌گذاری)   ۲۶
معاملات جبرانی   ۲۶
سرمایه‌گذاری خارجی:   ۲۶
سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی:   ۲۷
انواع روش‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی:   ۲۸
سرمایه‌گذاری غیرمستقیم خارجی:   ۲۸
معاملات جبرانی:   ۲۹
مهم‌ترین روش‌های معاملات جبرانی:   ۲۹
انواع تقسیم بندی قراردادهای نفتی:   ۳۰
قراردادهای مشارکت در تولید:   ۳۱
قراردادهای مشارکت در سرمایه گذاری:   ۳۲
اهمیت بیع:   ۳۵
مشروعیت بیع:   ۳۶
اقسام بیع   ۳۶
تقسیمات دیگر بیع:   ۳۶
اقسام بیع به اعتبار نوع مبیع   ۳۷
ارکان بیع:   ۳۷
شرایط عوضین   ۳۷
ماهیت قرارداد اصلی در قراردادهای معروف به بیع متقابل صنعت نفت:   ۳۸
انواع تقسیم بندی قراردادهای نفتی:   ۴۵
قراردادهای مشارکت در سرمایه گذاری:   ۴۷
قراردادهای خدماتی:   ۴۷
بیع متقابل و خروج از سرخوردگی نفتی:   ۵۰
قراردادهای بیع متقابل:   ۵۰
اصول حاکم بر بیع متقابل:   ۵۲
ویژگی‌های قراردادهای بیع متقابل:   ۵۳
نقاط مثبت قراردادهای بیع متقابل:   ۵۴
قراردادهای بیع متقابل منعقدشده در بخش نفت و گاز ایران:   ۵۵
منتقدان و موافقان قراردادهای بیع متقابل:   ۵۹
فصل دوم:   ۶۱
مدیریت ریسک   ۶۱
مدیریت ریسک:   ۶۱
مراحل اصلی در پیاده‌سازی مدیریت ریسک   ۶۳
تحلیـــل مهندسی ارزش و مدیریت ریسک:   ۶۵
ارزیابی ریسک:   ۶۶
مهندسی ارزش:   ۶۷
مدیریت ریسک:   ۶۸
کاربرد مدیریت ریسک در مهندسی ارزش:   ۶۹
ضرورت مدیریت ریسک در حوزه فن‌آوری اطلاعات:   ۷۰
ضرورت مدیریت ریسک در نظام‌هاى مالى   ۷۵
پی‌نوشت‌ها   ۷۹
مراجع   ۸۲

مراجع

. ١] کسمتی ،محمد رضا ؛مهینی فراهانی احمد ؛”مطالعه تطبیقی قراردادهای نفتی“اولین همایش مدیریت پروژه خرداد ۱۳۸۱ ]

. ٢] نراقی،مهرداد ؛سیر تحول تامین مالی پروژه های نفت و گاز، اولین همایش مدیریت پروژه خرداد ۱۳۸۱ ]

٣] نراقی ،مهرداد؛مبانی و شیوه های تامین مالیارزی پروژه ها، دوره مدیریت پروژه دانشگاه کلگری کانادا ۱۳۸۴ ]

۴] آقالو ،زهرا؛و دیگران؛تامین مالی پروژه های نفت و گاز، دوره مدیریت پروژه دانشگاه کلگری کانادا ۱۳۸۴ ]

۵] توکلی ،فریبرزا؛و دیگران؛انواع و شرایط قرارداد در صنایع نفت ،گاز و پتروشیمی، دوره مدیریت پروژه دانشگاه کلگری کانادا ۱۳۸۴ ]

[۶] BENJAMINE C.ESTY” Modern project finance” ۴th Edition, Wiley & Sons.Inc,2004__

مهندس نجف قراچورلو، ارزیابی و مدیریت ریسک، انتشارات علوم و فنون، چاپ اول، ۱۳۸۴٫

۲ – Project Management Institute (PMI), USA (2004),Project Management Body of Knowledge (PMBOK), Chapter 11 on Risk Management.

– کتاب تامین کیفیت در سیستم‌های پیچیده، نویسنده ” کارشونوف گ. ای “؛

– کتاب ریسک، عدم قطعیت و سود، نویسنده ” نایت.ف. خ “؛

– کتاب مدیریت ریسک، نویسنده ” روگوف م. آ “؛

– کتاب PM BOK؛

تاریخچه اکتشاف نفت در ایران:

تاریخچه اکتشاف در ایران با واگذاری امتیازات در اواخر دوره قاجاریه همراه است. اما اقدامات عملی اکتشاف نفت از سال ۱۲۸۰ با عقد قراداد” دارسی” آغاز و در خرداد ماه سال ۱۲۸۷ با اکتشاف میدان نفتی مسجد سلیمان وارد مرحله عملی گردید. از آن زمان تا پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین پس اشز پیروزی انقلاب بعد از طی دوره های رکود که به علت های مختلف از جمله وقوع جنگ پیش آمده بود، اکتشاف نفت و گاز بی وقفه ادامه داشته و به وی‍‍ژه در سالهای اخیر میادین نفت و گاز بسیار عظیمی توسط تلاشگران سخت کوش صنعت اکتشاف ، در پهندشت میهن اسلامی کشف گردیده است. مدیریت اکتشاف فعالیت های خود را در قالب ۴ حوزه معاونت و واحدهای ستادی انجام می دهد و به یاری خداوند متعال و در سایـه فعالیت ها و کوشـش های مداوم کارشـناسان و کارکنان مجـرب خود توانسته است رکوردهای جدیدی را در عرصـه اکتشاف نفـت و گاز برجای بگـذارد.

اداره سامانه اطلاعات بالادستی و خدمات مکانیزه:

الف- سامانه اطلاعات بالادستی:

این اداره در سال ۱۳۸۱ با بهره گیری از توان تخصـصی کارشناسان، مدیریت و پیمانکاران خدمات نرم افزاری داخل کشور ایجاد گردید. هم اکنون کلیه داده ها و اطلاعات حوزه های اصلی نفت و گاز شامل نقشه برداری، زمین شناسی، ژئوفیزیک، ژئوشیمی، مهندسی نفت و حفاری در سامانه اطلاعات مدیریت اکتشاف ذخیره و قابل بهره برداری می باشد.

در حال حاضر این سیستم در سایر شرکت ها نظیر شرکت مناطق نفت خیز جنوب، شرکت نفت مناطق مرکزی شرکت نفت فلات قاره ایران تسرّی یافته است. ارتقاء این سیستم از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است که طی آن علاوه بر به روز رسانی اطلاعات و جداول موجود در آن تهیه اطلاعات با روش GIS و همچنین بهینه سازی نرم افزار کار بردی سامانه اطلاعات بالادستی و ایجاد جستجوی قدرتمند از طریق صفحات Web در حال انجام است و همچنین این سیستم در اختیار مراکزی چون شرکت مهندسی و توسعه نفت، شرکت نفت خزر، مدیریت پژوهش و توسعه، شرکت نفت و گاز پارس، شرکت نفت و گاز اروندان قرار گرفته است. این سامانه با بیش از ۱۰۰۰ جدول اطلاعاتی و دهها برنامه کاربردی در زمینه های مختلف قادر به فراخوانی و پردازش اطلاعات رقومی و ترسیم نمودارهای الکتریکی، مقاطع چاه و رخنمون های سطح الارضی واطلاعات ژئوفیزیکی می باشد.

ب: خدمات مکانیـزه:

با توجه به ضرورت بروز بودن سیستم ها، برنامه ها و روش های ارائه خدمات مکانیزه، فعالیت های مختلفی در مدیریت اکتشاف انجام گرفته است که فهرست آن به شرح روبرو می باشد:

ایجاد سیستم های ذخیره سازی و پشتیبان گیری از کلیه اطلاعات تولید شده و موجود قدیمی راه اندازی، توسعه و بهینه سازی سرورهای اصلی با فناوری روز راه اندازی، توسعه و بهینه سازی شبکه اینترانت و اینترنت ( تجهیزات Active از قبیل سوئیچها و سیستم های ارتباطی ) راه اندازی UPS مرکزی با قدرت بیش ۴۰۰KVA ارتباط ماهواره ای با چاه های اکتشافی سیستم های مخابراتی مبتنی بر شبکه ارتباطات راه دور مرکز شیراز، ری و کوار با مدیریت اکتشاف راه اندازی سیستم های کنترلی مدیریت هوشمند ساختمان (BMS)

راه اندازی، توسعه و بهینه سازی سیستم های امنیتی در سطح سیستم های اطلاعاتی و همچنین ورود و خروج افراد بهینه سازی رایانه های کاربران و ایجاد تغییرات سخت افزاری عمده به منظور بهینه سازی کارایی سیستم ها سیستم اتوماسیون اداری مبتنی بر Web نرم افزارهای امنیتی و کنترلی سیستم های سرورها و شبکه و مدیریت آنها مدیریت بهینه بانکهای اطلاعاتی گسترش و توسعه سیستم های نرم افزاری ایجاد ارتباطات مطمئن بین سازمانی در کلیه سطوح کنترل و مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی مدیریت و کنترل و بهینه سازی فرآیند وظایف سازمانی کلیه کارکنان ایجاد ابزارهای کاری مناسب کاربران بسترسازی در زمینه ایجاد و بهینه سازی تبادل اطلاعات مورد نیاز کلیه کاربران ایجاد پست الکترونیکی صوتی ( Voice Mail System)

ایمنی، بهداشت و محیط زیست :

واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست مدیریت اکتشاف کلیه فعالیت های مدیریت اکتشاف بویژه نقاط خطر آفرین را مورد توجه ویژه قرار داده و ضمن استقرار سیستم مدیریت HSE به منظور دستیابی به مقوله طراحی ایمن فعالیت ها ،ناظران و مجریان پروژه ها را ملزم به رعایت قوانین مرتبط دانسته و سیستم های مناسبی برای شناسایی نقاط پر خطر و الزامات زیست محیطی و رعایت قوانین مرتبط، بر مبنای استاندارد موجود نموده است.

در این راستا آموزش مستمر، مشارکت در ترویج دانش و همچنین تامین اطلاعات مورد نیاز HSE در خصوص دستیابی به اهداف زیر همواره مد نظر این واحد می باشد.

    * حفظ سلامتی کارکنان بعنوان اصلی ترین سرمایه مدیریت

    * ایجاد محیط امن و آسوده برای کلیه کارکنان ( بهداشت و روانی )

    * کاهش خطر پذیری فعالیت های اکتشافی

    * پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی

    * کاهش و حذف صدمات وارده به تجهیزات و تأسیسات

    * تعالی سازمان به سمت فعالیت های بدون حادثه و ایمن

    * برگزاری دوره های آموزشی در تمام زمینه های HSE

    * همگون نمودن پیمانکاران مرتبط با فعالیت های اکتشافی خصوص رعایت قوانین HSE

اداره برنامه ریزی و بررسی طرحها:

این واحد با پیروی از برنامه های کلان و خط و مشی شرکت ملی نفت ایران جهت دستیابی به اهداف که همان کشف منابع جدید نفت و گاز در خشکی و دریا می باشد، برنامه، طرح ها و پروژه های مطالعاتی و عملیاتی را در قالب برنامه های پنجساله و سالانه تهیه و بودجه مورد نیاز طرح و پروژه ها را با هماهنگی امور مالی در قالب توافقنامه طرح اکتشاف نفت و گاز تنظیم می نماید.

طرح اکتشاف نفت و گاز یکی از طرح های زیر بنایی شرکت ملی نفت ایران می باشد که اجرای آن توسط مدیریت اکتشاف در اواسط برنامه پنجساله اول ( سال ۱۳۷۱ ) شروع گردیده و در برنامه های دوم، سوم و چهارم تداوم یافته و در برنامه های نیمساله بعدی نیز ادامه خواهد یافت. مطالعات و عملیات طرح مزبور مشتمل بر نقشه برداری، زمین شناسی (تحت الارضی و سطح الارضی و ژئوشیمی ) ژئوفیزیک شامل لرزه نگاری دو بعدی و سه بعدی در خشکی و دریا و غیرلرزه ای ( ثقل و مغناطیس سنجی ) احداث جاده دسترسی به محل چاه های اکتشافی و محوطه چاه و اردوگاه کارکنان خطوط آب رسانی، حفاری چاه های اکتشافی/ تحدیدی – توصیفی و نمودارگیری و آزمایش چاه ها می باشد.

معاونت اکتشاف: معاونت اکتشاف از اداره های زمین شناسی، ژئوفیزیک، مطالعات و تحقیقات زمین شناسی و ژئوشیمی و نقشه برداری تشکیل شده است.

اداره کل زمین شناسی :

مطالعات زمین شناسی بعنوان گام اول اکتشاف نفت بشمار آمده و همواره در پروژه های اکتشافی از جایگاه ویژه ای بر خوردار می باشد. از بدو اکتشاف نفت در ایران مطالعات زمین شناسی گسترده ای در مناطق و حوضه های رسوبی سراسر ایران انجام گرفته که نتیجه این تحقیقات به صورت گزارش های زمین شناسی، گزارش های فنی و همـچنین گزارش هـای تکمیـلی و توصیـفی در آرشیـو مدیریت اکتشـاف نگهـداری می شود.

اداره کل زمین شناسی از دو اداره زمین شناسی سطح الارضی و تحت الارضی تشکیل یافته است.

اداره زمین شناسی سطح الارضی:

از مهمترین فعالیتهای این اداره میتوان به برداشت مقاطع چینه شناسی، معرفی واحد های سنگ چینه ای و زیست چینه ای، چینه نگاری سکانسی و مطالعات رسوب شناسی به منظور شناخت سنگ منشاء، سنگ مخزن و پوشش سنگ و نحوه گسترش آنها اشاره نمود که در بخش چینه شناسی و رسوب شناسی انجام می شود. مطالعه عکس های هوایی و تصاویر ماهواره ای و مطالعات و عملیات صحرایی بمنظور شناخت ساختارهای زمین شناسی مانند تاقدیس ها و انواع نفتگیرهای ساختمانی، تهیه نقشه های زمین شناسی و تهیه نقشه منحنی میزان زیر سطحی U.G.C.map به منظور تعیین حجم مخزن در بخش زمین شناسی ساختمانی انجام می شود.

اداره زمین شناسی تحت الارضی:

این اداره بخش دیگری از اداره زمین شناسی می باشد. از عمده ترین فعالیتهای زمین شناسان، در بخش زمین شناسی تحت الارضی میتوان به مواردی مانند: بررسی تاقدیس ها از لحاظ نقاط مثبت و منفی به لحاظ قابلیت کشف نفت وگاز واولویت دادن به اینگونه ساختمانها جهت حفاری، تعیین محل چاه بر روی نقشه و زمین جهت انجام عملیات حفاری، تهیه گزارش پیش بینی و گزارش تکمیلی برای چاه های اکتشافی و توصیفی، کنترل و نظارت بر چاه های در حال حفاری شامل تعیین نقاط نصب لوله های جداری، تعیین نقاط مناسب جهت برداشت مغزه ها و پیشنهاد انجام آزمایشات ساق مته و بهره برداری بعد از نمودارگیری در چاه ها اشاره نمود.

اداره مطالعات و تحقیقات زمین شناسی و ژئوشیمی:

پژوهش های زمین شناسی در این اداره در بخش های دیرینه شناسی، و ژئوشیمی انجام می پذیرد. از فعالیت های بخش دیرینه شناسی میتوان به تعیین سن لایه های رسوبی، تعریف بایوزون فسیلی، تعیین ارتباط زمانی لایه های رسوبی در چاه ها و مقاطع سطح الارضی و بررسی سنگ شناسی لایه های رسوبی، تعیین تخلخل کلی اشاره نمود. پژوهش ژئوشیمیایی به منظور بررسی توانمندی، قابلیت و میزان بلوغ سنگ منشاء و الگوهای شناخت حوضه ها و مسیر مهاجرت و تجمع احتمالی مواد هیدروکربوری انجام می شود. بررسی ها ژئوشیمیایی اصولاً همراه با مطالعات زمین شناسی به عنوان اولین گام در بررسی ها و مطالعات هیدروکربوری محسوب می گردد.

اداره نقشه برداری:

 اداره نقشه برداری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران به عنوان یکی از قدیمی ترین مراکز مدیریت اطلاعات مکانی نه تنها در صنعت نفت بلکه در کشور محسوب می گردد. این اداره به عنوان محور اصلی فعالیتهای مرتبط با علوم مهندسی ژئوماتیک (سیتم های اطلاعات مکانی (GIS) و سنجش از دور) در صنعت نفت مطح بوده و امر سیاستگذاری، مدیریت و راهبری مجموعه فعالیتهای مهندسی نقشه برداری در وزارت نفت را بر عهده دارد، تا ضمن اعمال دستورالعمل ها و استانداردهای لازم در این زمینه، از موازی کاری و انجام غیر تخصصی و خارج از ضوابط فنی پروژه های نقشه برداری، جلوگیری به عمل آید. وظائف این اداره در سطح وزارت نفت به شرح ذیل می باشد:

    *  نماینده وزارت نفت در ارگانها و مجامع کشوری مرتبط با مهندسی نقشه برداری

    *  نماینده وزارت نفت در شورای عالی نقشه برداری

    *  نماینده وزارت نفت در شورای ملی کاربران سیستم های اطلاعات مکانی (GIS)

    *  ارتباط فنی با آن بخش هایی از وزارت نفت که در زمینه مهندسی نقشه برداری فعالیت دارند.

    * ارتباط فنی با سازمانها و ارگانهای مرتبط با تولید اطلاعات مکانی

خلاصه مسئولیتها و توانائی های اداره نقشه برداری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، به شرح ذیل می باشد:

    *  واحد ژئودزی و نظارت :برنامه ریزی و سیاستگذاری فعالیتهای نقشه برداری زمینی، ماهواره ای، هیدروگرافی و …، همکاری با سایر ادارات در مراحل ارزیابی علمی و فنی پیمانکاران، طراحی، نظارت و اجرای پروژه های اکتشافی، تدوین دستورالعمل های نقشه برداری پروژه ای اکتشافی علامتگذاری چاه های اکتشافی خشکی و دریائی و …

    * واحد سیستم های اطلاعات مکانی (GIS) و سنجش از دور: برنامه ریزی و سیاستگزاری فعالیتهای مرتیط با علوم مهندسی ژئوماتیک ( GIS و سنجش از دور)، تدوین دستورالعمل پروژه های ژئوماتیک، طراحی و توسعه سیستم های Web-GIS ، پردازش اطلاعات ماهواره ای و مطالعات سنجش از دور و نظارت بر کلیه پروژه های مرتبط با اطلاعات مکانی و مطالعات مرتبط با زیرساخت اطلاعات مکانی (NSDI) و …

اداره ژئوفیزیک:

بصورت کلی می‌توان گفت وظیفه اصلی این اداره تعیین شکل و مشخصات ساختار های زمین شناسی زیر سطحی در خشکی و دریا با استفاده از روش های مختلف ژئوفیزیک اکتشافی است.

کاوش های ژئوفیزیک شامل دو گروه غیر لرزه ای nonseismic و لرزه ای seismic می‌باشد که در خشکی و دریا انجام می‌شود. در گروه غیر لرزه ای از روش های مغناطیس سنجی هوایی، گرانی سنجی (gravimetry) ، مغناطیس سنجی (magnetometry) و ژئوالکتریک (geoelectric) ، مگنتوتلوریک (MT) و روش EMAP برای اکتشافات اولیه استفاده می‌شود.

گروه لرزه‌ای برای انجام اکتشاف تفصیلی دقیق یا توسعه میادین هیدروکربوری، روش لرزه نگاری انعکاسی را بصورت دوبعدی و سه بعدی به کار می‌برد.روش لرزه نگاری به دلیل دقت بالا، بسیار پیچیده بوده و آماده سازی داده های حاصل از آن نیازمند طی فرایند پردازشی خاص و تعبیر و تفسیر داده ها می‌باشد که خود بخش های عمده ای از فعالیت های ژئوفیزیکی را تشکیل می‌دهد.

لازم به ذکر است که انجام عملیات یاد شده تماماَ توسط پیمانکار انجام می‌گیرد و کارشناسان این اداره وظیفه معرفی مناطق جهت انجام عملیات، طراحی عملیات، انتخاب بهترین پیمانکار، نظارت بر عملیات ژئوفیزیکی، نظارت بر پردازش اطلاعات و در نهایت تعبیر و تفسیر اطلاعات آماده شده را انجام می دهد.

معاونت فنی: معاونت فنی از بخش های مهم مدیریت اکتشاف است که شامل اداره های نظارت بر خدمات فنی ساختمان، اداره حفاری و مهندسی نفت می‌باشد.

اداره مهندسی ساختمان:

این اداره وظیفۀ طراحی و ساخت جاده، محل چاهها، محل پمپ سایتها و محلهای آب گیری جهت آماده نمودن محل حفاری را در چرخه اکتشاف، به عهده دارد.

اداره حفاری:

این اداره وظیفۀ حفاری چاه های عمیق و پر فشار و ناشناختۀ اکتشافی را بر عهده داشته و به جهت نیاز به توجه دقیق و برنامه ریزی و نظارت صحیح بر حفاری چاه ها، یکی از سنگین ترین وظایف را بر عهده دارد. تقریباً بیشترین بودجۀ مدیریت اکتشاف در بخش حفاری هزینه می گردد.

 اداره مهندسی نفت:

این اداره مسئولیت برنامه ریزی چاه ها از لحاظ نمودارگیری، آزمایش چاه ها و ارزیابی مخازن اکتشافی را به عهده دارد. مسئولیت هدایت و هماهنگی امور مهندسی با سه زیر مجموعه پتروفیزیک و مهندسی منابع زیر زمینی نفت و گاز، اداره آزمایش و تکمیل چاه ها انجام وظیفه می نماید.

تاریخچه مدیریت مالی:

در سال ۱۹۰۰ ، مدیریت مالی یک رشته علمی شد . از ان زمان تاکنون وظایف و مسئولیت های مالی همواره دستخوش تغییر بوده است و تردیدی نیست که در آینده نیز شاهد تغییرات بیشتر خواهد بود.

تا سال۱۹۰۰ ، مدیریت مالی جزئی از اقتصاد کاربردی بود. طی دو دهه ۱۸۹۰ و ۱۹۰۰ ،چندین شرکت بزرگ آمریکایی در هم ادغام شدند. ۷۸شرکتی که به دنبال این ادغامها به وجود آمدند ، نیمی از کل تولیدات صنایع مربوط را در دست گرفتند.

این ادغامها نیازمند سرمایه های هنگفت بود. مدیریت ساختار سرمایه یکی از وظایف مهم مدیران شد و «مدیریت مالی» رشته خاصی از مدیریت بازرگانی .

یاد آوری این نکته مهم است که در آن زمان ،  چگونگی تهیه صورتهای مالی و تجزیه و تحلیل آنها دوران طفولیت خود را می گذراند. تجزیه و تحلیلهای مالی وقت در شرکت انجام می شد. به آنان که در خارج از سازمان قرار داشتند ، مانند سرمایه گذاران ، گزارش هایی در مورد وضع مالی وعملکرد شرکت ها داده نمی شد تا بتوانند در زمینه های سرمایه گزاری تصمیم گیری کنند.

در دهه ۱۹۲۰ ، شرکت های تولیدی کالا تولید کردند و سودهای کلانی بردند . این امر باعث شد مسائل برنامه ریزی و کنترل ( بویژه از نظر قدرت نقدینگی) بتدریج در مبحث مالی مورد توجه قرار گیرد . ولی تامین مالی این شرکتها و مسائل مبتلا به ساختار سرمایه ( در مورد ادغامها ) باعث شد که موسسات تامین سر مایه به سرعت رشد یابند . سندیکاهایی که در سایه وجود موسسات تامین سرمایه پدید آمدند ، به تامین مالی شرکت ها (از راه تضمین خرید اوراق بهادار منتشر شده ) کمک های شایانی کردند .

با پیدایش صنایع جدید و اقدامات صنایع قدیم در راه دستیابی به تغییرات ناشی از تکنولوژی نوین و سازش با آن ، مبحث مدیریت مالی نیز بر پایه علمی استوار گردید . این رشته علمی با استفاده از علوم کامپیوتر ، پژوهش عملیاتی واقتصادسنجی همچنان راه تکامل را می پیماید . این روشهای علمی که از سال ۱۹۵۰ یکی پس از دیگری عرضه شد، به صورت ابزاری درآمد که شرکتها برای تجزیه و تحلیل طرحهای مختلف سرمایه گذاری و محاسبه ریسک و بازده ، از آنها استفاده می کنند . برای محاسبه حداقل بازده مورد نظر ، تجزیه و تحلیل طرحهای مختلف  سرمایه گذاری و محاسبه ریسک و بازده ، از آنها استفاده می کنند . برای محاسبه حداقل بازده مورد نظر ، تجزیه و تحلیل و تحقیقات زیادی انجام شده است .

در دهه ۱۹۵۰ ، نظریه ای عرضه شد به نام «نظریه نوین مدیریت مجموعه اوراق بهادار »یا «نظریه نوین مدیریت پرتفوی ». اساس و مبنای این نظریه ، میزان ریسک و بازدهی است که دارنده مجموعه اوراق بهادار از آن بهره مند می شود. مساله ای که این نظریه با آن روبه روست، درجه ریسکی است که سرمایه گذار با توجه به مجموعه اوراق بهادار خود محاسبه می کند ( ونه فقط ریسک متعلق به اقلام خاصی از آن پر تفوی).

با توجه به آنچه تاکنون گفتیم ، سیر تکاملی مدیریت مالی دارای سه ویژگی مهم به شرح زیر است:

۱-مدیریت مالی رشته ای نسبتا

 جدید و از شاخه های علم مدیریت است.

۲-مدیریت مالی آنگونه که در حال حاضر به کار می رود ، بر تصمیم گیری استوار است و از ابزار ها یا روشهای تجزیه و تحلیل داده ها ، کامپیوتری ، اقتصاد و حسابداری مالی استفاده می کند .

۳-حرکت مستمر و سرعت فزاینده پیشرفتهای اقتصادی ، نوین بخش این است که مدیریت مالی نه تنها نقشی مهم تر بر عهده می گیرید ، بلکه بر سرعت پیشرفت این رشته علمی باز هم افزوده خواهد شد تا بتواند راهگشای مدیران شرکتهایی باشد که همواره با مسائل و مشکلات تازه رو به رو هستند .

مدیریت مالی:

«مدیریت مالی» عبارت است از: مدیریت بر منابع و مصارف سرمایه به گونه ای که ثروت سهامداران به حداکثر برسد . به عبارتی دیگر مدیریت مالی را می توان دانش و فن تامین و کاربرد وجوه برای رسیدن به هدف و یا دانش و یا اداره پول تعریف کرد . به طور کلی تمامی اشخاص و موسسات پول را تحصیل یا جمع آوری و آن را خرج یا سرمایه گذاری می کنند. در صورتی که ترازنامه را نمودی از وضعیت یک شرکت سهامی در نظر بگیریم ، مدیریت مالی با تصمیم گیری نسبت به بدهی ها و حقوق صاحبان سهام ، منابع مالی را تامین می کند و با تصمیم گیری نسبت به داراییهای جاری ، بلند مدت و سرمایه گذاریها ، آنها را به کار می برد. معمولا هر گونه تصمیم مالی در زمینه تامین و کاربرد منابع بر عملکرد و ارزش شرکت اثر می گذارد ، لذا بهینه شدن فعالیتهای مالی مستلزم تصمیم گیری صحیح نسبت به هر یک از منابع تامین مالی و کاربرد آنها است.

سرمایه:سرمایه عبارت است از: تمام منابع مالی که مورد مصرف شرکت قرار می گیرد.

نقش محوری سرمایه:

هر شرکتی برای اینکه بتواند کالاها یا خدماتی را عرضه کند، ابتدا به پول وسرمایه نیازمند است تا بتواند داراییهای مورد نیاز را بخرد وهزینه عملیات را بپردازد. وجوه لازم برای تاسیس و راه اندازی شرکت از محل عرضه وفروش سهام یا وامهای بلند مدت تامین می شود. اگر شرکت به وجوه بیشتری نیاز داشته باشد، می تواند آن را از محل سود انباشته تامین کند. پول هایی که شرکت تهیه می کند(از محل منابع داخلی یا از راه انتشار اوراق بهادار) جزء منابع تامین مالی هستند و در طرف چپ ترازنامه نوشته می شوند.

شرکت با استفاده از سرمایه،کارکنانی استخدام و وسایل ولوازم اداری ودفتری، مواد وکالا ی مصرفی و سایر اقلام دارایی را تهیه می کند (یعنی همان چیز هایی که برای تولیدکالا وعرضه خدمات مورد نیاز است ).این اقلام داراییهای شرکت را تشکیل می دهند ودر طرف راست ترازنامه نوشته می شوند.

بنابراین، ترازنامه نشان دهنده منابع ومصارف سرمایه، همچنین نشان دهنده میزان داراییها، وسرمایه شرکت در یک مقطع زمانی خاص است. علاوه بر ترازنامه شرکت نتیجه عملیات خود در یک دوره را در صورت سود و زیان نشان می دهد. این صورت نشان دهنده توانایی شرکت در مدیریت منابع و مصارف سرمایه است بنابراین، صورتهای مالی چگونگی تامین مالی شرکت و مصرف ونیز چگونگی سرمایه گذاری سرمایه گذاری این وجوه را به منظر کسب و سود نشان می دهد.

مدیریت مالی و سرمایه:

شرکتی می تواند صاحبان خود را از سود هر چه بیشتر بهره مند سازد که به بهترین صورت از عهده مدیریت سرمایه ( تهیه ومصارف سرمایه ) برآید. «مدیریت مالی»رشته خاصی است که به این مساله می پردازد. «منابع سرمایه» اقلامی را در بر می گیرند که در طرف چپ ترازنامه (با عنوان بدهیها و حقوق صاحبان سهام) نوشته می شوند. سهام و اوراق قرضه منتشر شده و وام های بانکی نمونه هایی از این منابع هستند. «مصارف سرمایه» اقلامی هستند که در طرف راست ترازنامه نوشته می شوند. حسابهای دریافتنی، موجودی کالا و داراییهای ثابت نمونه هایی از مصارف سرمایه هستند.

مدیریت مالی دو وظیفه کاملا مشخص دارد: ۱)تامین مالی؛ ۲)سرمایه گذاری. از آنجا که منابع سرمایه در مبحث تامین مالی مطرح می شود، مسائل مربوطه به این مبحث حول سه محور نوع، مقدار وترکیب منابع سرمایه می چرخد. درباره مدیریت «مصارف سرمایه» نیز در مبحث سرمایه گذاری بحث می شود که مباحث مربوط به آن عبارتند از نوع، مقدار وترکیب مصارف سرمایه. مدیریت مالی عبارت است از وظایف و مسئولیتهایی که درامور یاد شده بر عهده مدیریت شرکت است.

وظایف مدیریت مالی :

 

80,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت مدیریت HSE
  • مقاله مدیریت ریسک
  • مقاله کنترل داخلی و مسئولیت پذیری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.