تحقیق اثربخشی روان‌درمانی شناختی ـ رفتاری مذهب‌محور توأم با بازآموزی بخشودگی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش رضایت از زندگی در زوجین


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

تحقیق اثربخشی روان‌درمانی شناختی ـ رفتاری مذهب‌محور توأم با بازآموزی بخشودگی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش رضایت از زندگی در زوجین مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۴۰  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود تحقیق اثربخشی روان‌درمانی شناختی ـ رفتاری مذهب‌محور توأم با بازآموزی بخشودگی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش رضایت از زندگی در زوجین نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست مطالب

چکیده   ۱
مقدمه   ۲
روش   ۶
ابزارهای پژوهش   ۷
ساختار جلسات روان‌درمانی شناختی ـ رفتاری مذهب‌محور توأم با بازآموزی بخشودگی   ۸
یافته‌ها   ۱۲
بحث   ۱۵
نتیجه‌گیری   ۱۷
منابع   ۲۹

منابع

قرآن ترجمه مهدی ‌الهی‌قمشه‌ای، و تفسیر فارسی و کشف الآیات، تهران، مروی، ۱۳۸۸٫

براتی، طاهره، و باقر ثنایی، «تأثیر تعارض‌های زناشویی بر روابط متقابل زن و شوهر»، پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، ۱۳۷۵٫

بشکار، سلطانعلی، «بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های مدیریت خشم در کاهش تعارضات زناشویی زوجین ارجاع داده شده به شوراهای حل اختلاف شهرستان باغملک»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ۱۳۸۲٫

بیانی، علی اصغر و دیگران، «اعتبار و روایی مقیاس رضایت از زندگی (SWLS)»، روان‌شناسان ایرانی، ش ۱۱، بهار ۱۳۸۶٫

ثنایی، باقر، «مثلث سازی و مثلث‌های پاتولوژیک در خانواده»، مجموعه مقالات و همایش‌های سراسری مشاوره، سازمان بهزیستی کشور، ش ۲، بهار ۱۳۷۹٫

ـــــ ، مقیاس‌های سنجش خانواده و ازدواج، تهران، بعث، چ سوم، ۱۳۷۸٫

حسینی، بیتا، زمینه زوج درمانی، تهران، جنگل.

حمید، نجمه، «رابطۀ میان سخت‌رویی روان‌شناختی، رضایت از زندگی و امید با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر پیش‌دانشگاهی»، روان شناسی کاربردی، ش ۴(۱۶)، زمستان ۱۳۸۹٫

ـــــ ، «مقایسه روان درمانگری شناختی ـ رفتاری با شناخت درمانی توام با رویکرد مذهبی برافسردگی وعملکرد لنفوسیت هایT درزنان افسرده»، مطالعات روانشناختی، ش ۲، تابستان ۱۳۸۸٫

خداپناهی، محمدکریم و مرجان خوانین زاده سریزدی، «بررسی نقش ساخت شخصیت درجهت گیری مذهبی دانشجویان»، روانشناسی، ش ۲، تابستان ۱۳۷۹٫

خدایاری فرد، محمد و دیگران، «روش درمانی عفو با تأکید بر دیدگاه اسلامی: بررسی موردی»، اندیشه و رفتار، ش ۱، تابستان ۱۳۸۱٫

خسروی، زهره و دیگران، «بررسی رابطه‌ی سبک‌های دلبستگی، بخشش وتعارضات زناشویی در زوج‌های مراجعه کننده به مراکز مشاوره‌ی شهرکرج»، جامعه شناسی زنان، ش ۳، پاییز ۱۳۹۰٫

خوانساری، جمال الدین محمد، شرح بر غررالحکم و دررالعلم آمدی، ج ۴، تهران، دانشگاه تهران، چ چهارم، ۱۳۷۳

رشیدپور، مجید، مبانی اخلاق اسلامی، چ دوم، تهران، انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۶۸٫

زادهوش، سمیه و دیگران، «مقایسه‌ اثر بخشی گروه درمانی شناختی رفتاری همراه با توصیه‌های مذهبی و گروه درمانی شناختی- رفتاری کلاسیک بر کیفیت ارتباط زناشویی بانوان»، خانواده پژوهی، ش ۲۵، بهار ۱۳۹۰٫

زندی‌پور، طیبه و هاجر یادگاری، «ارتباط بخشش با رضایت از زندگی در بانوان دانشجوی متأهل غیربومی دانشگاه‌های تهران»، مطالعات زنان، ش ۳، زمستان ۱۳۸۶٫

ستیر، ویرجینیا، آدمسازی در روانشناسی خانواده، ترجمه‌ی بهروز بیرشک، تهران، رشد، چ سوم، ۱۳۸۴٫

شرفاوی، حسن محمد، گامی فراسوی روانشناسی اسلامی؛ اخلاق و بهداشت روانی در اسلام، ترجمه‌ی سید محمد باقر حجتی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۶۶٫

شریفی، طیبه و دیگران، «نگرش دینی و سلامت عمومی و شکیبایی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اهواز»، اندیشه و رفتار، ش ۱، بهار ۱۳۸۴٫

شیخ‌الاسلامی، راضیه، و دیگران، «پیش‌بینی مؤلفه‌های شادکامی زنان متأهل از طریق عزت نفس و روابط زناشویی»، زن در فرهنگ و هنر، ش ۱، پاییز ۱۳۹۰، ۳۹٫

فرحبخش، کریم، «مقایسه میان اثر بخشی مشاوره زناشویی به شیوه‌ی شناختی الیس، واقعیت درمانی گلاسر و اختلاتی از آن دو در کاهش تعارضات زناشویی»، پایان نامه‌ی دکتری، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم تربیتی، بهمن ماه ۱۳۸۳٫

کلینی، محمدبن یعقوب، اصول کافی، ج ۲، تهران، دارالکتب اسلامیه، ۱۴۱۳ ق.

مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج ۷۵، بیروت، داراحیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ ق.

نجفی، محمود و دیگران، «بررسی رابطه کارآیی خانواده و دینداری با بحران هویت»، دانشور رفتار، ش ۱۶، اردیبهشت ماه ۱۳۸۵٫

هادیان‌فرد، حبیب، «احساس ذهنی بهزیستی و فعالیت‌های مذهبی در گروهی از مسلمانان»، روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ش۱۱، تابستان ۱۳۸۴٫

Amato, P. R., & Hohmann-Marriot, B., “A comparison of high – and low- distress marriages that end in divorce”, Journal of Marriage and Family, v 62, april 2007, p: 621-638.

Ano, G.G., &Vasconcelles, E. B., “Religious coping and psychological adjustment to stress: A meta analysis”, Journal of clinical psychology, January 2005, v 61, p: 461-480.

Bacuom, D. H., Sayers, S. L., and Sher, T. G., “Supplementing behavior marital therapy with cognitive restructuring and emotional expressiveness training”, Journal of Consulting and Clinical psychology, April 1990, V 58, p: 636-645.

Baskin, Thomas W., and Robert D. Enright., “Intervention Studies on Forgiveness: A Meta-Analysis”,Journal of Counseling and Development, v 82(1), February 2004, p: 79–۹۰٫

Beck, Aaron. T., “The Current state of Cognitive Therapy: A 40-Year Retrospective”, Archive of General Psychology, v 62(9), June 2005, p: 935-959.

Beck, Judith. S., Questions and Answers about Cognitive Therapy, Beck Institute for Cognitive Therapy and Research, 2008, p: 134.

Bookwala, J., Sobin, J. & Zdaniuk, B., “Gender and aggression in marital relationship: A life-span perspective”, Sex Roles, v 52, August 2005, p: 797-506.

Bray. I., &Gunnell, D., “Suicide rates, life satisfaction and happiness as markers for population mental health”, Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, v 41, may 2006, p: 333-337.

Brennan, M., “Spirituality and religiousness predict adaptation to vision loss in middle- aged and older adults”, The International Journal for the Psychology of Religion, v 14 (3), march 2004, p: 193-214.

Camfield, L., &Skevington, S. M., “On subjective well-being and quality of live”, Journal of Health Psychology, v 13, August 2008, p: 764-775.

Carr, A., “Research update: Evidence-based practice in family therapy and systemic consultation. II. Adult focused problems”, Journal of Family Therapy, v 22, july 2000, p: 273–۲۹۵٫

Chang, S. L., “Family background and marital satisfaction of newlyweds.Generational  transmission of relationship interaction patterns”, Unpublished Master’s Thesis, California State University, 2008, p: 74.

Cooke, K. l., “Models of Forgiveness and Adult Romantic Attachment in Ended Relationships: Forgiveness over Time”, A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Science at Virginia Commonwealth University, 2006.

Coyne, J., Tompson, R., & Palmer, S., “Marital quality, coping with conflict, marital complains, and affection in couples with depressed wife”, Journal of Family Psychology, v 16(1), August 2002, p: 26-37.

Cui, Ming.,&Fincham, Frank. D., “The differential effects of parental divorce and marital conflict on young adult romantic relationships”, Personal Relationships, v 17, January 2010, p: 331–۳۴۳٫ The Florida State University. United States of America.

Cummings, E. M. Faircth, W. B., Mitchell, P., Cummings, J. S., &charmerhorn, A. C., “Evaluating a brief prevention program for improving marital conflict in community family”, Journal of Family Psychology, v 22(2), april 2008, p: 193 – ۲۰۲٫

Delahaij, A., Gaillard, C. & Van Dam, P., “Hope and Hardiness as related to life satisfaction”, The Journal of Positive Psychology, v 3(8), January 2010, p: 171-179.

Delsignore, Aba,.Weidt, Steffi,.Emmerich, Juliane,. and Rufer, Michael., “Life Satisfaction in Patients with Social Anxiety Disorder: Impact of Cognitive-Behavioral Group Therapy. Mind & Brain”, The Journal Of Psychiatry, v 36(4), march 2011, p: 276-282.

Diener, E. D, Oishi, S. H., & Lucas, R. E., “Personality construct, and cognitive evaluation of life”,Annual Review of Psychology, v 45, August 2003, p: 403-425.

Diener, E. D., Emmons, R., Larsen, R., & Griffin, S., “The Satisfaction With Life Scale”, Journal of personality assessment, v 1, june 1985, p: 71-75.

Doss, B., Simpson, L. & Christensen, A., “Why do couple seek marital therapy? “, Professional Psychology: Research and Practice, v 35(6), September  ۲۰۰۴, p: 608-614.

Dunham, SH.,  “Emotional skillfulness in African American marriage.intimate safety as a mediator of the relationship between emotional skillfulness and marital satisfaction”, Unpublished Doctoral Dissertation, University of Akron, 2008.

Elinaman, T., “Resolving conflict in marriage. Family life, communications in corporate”, Retrived form: www. findarticle.com, 2004.

Eng, W., Coles, M. E., Heimberg, R. G., &Safren, S. A., “Domains of life satisfaction in social anxiety disorder: Relation to symptoms and response to cognitive-behavioral therapy”, Journal of Anxiety Disorders, v 19, October  ۲۰۰۵, p: 143-156.

Exline, J., “Beliefs about God and forgiveness in a Baptist church sample”, Journal of Psychologyand Christianity, v 27, August 2008, p: 131- 139.

Fincham, F. D., Beach, S. H., Davila, J., “Longitudinal Relations between Forgiveness and Conflict Resolution in Marriage”, Journal of Family Psychology, v 21(3), November 2007, p: 542-545.

Fincham, F., “Marital conflict: structre and content”, American Psychological society, v 12, December 2003, p: 10- 24.

Fincham, Frank D., and Kashdan, Todd B, Facilitating Forgiveness: Developing Group and Community Interventions, in Positive Psychology in Practice, edited by P. Alex Linley and Stephen Joseph. Hoboken, NJ, USA: John Wiley and Sons, 2004, p: 617–۶۳۸٫

Fincham,F. D., & Steven , R. H., “Forgiveness and conflict Resolution in marriage”, Journal of family psychology,v 18, april 2004, p: 72-81.

Flanagan, J., & Flanagan, R., Counseling and Psychotherapy theories in context and practice. , John Willy, New Jersey, 2004, p: 98.

Gerard, J. A., & Buehler, C., “Marital conflict: Parent-child relations and young maladjustment”,Family Process, v 38(1), December  ۲۰۰۳, p: 105-116.

Gordon, Kristina Coop., and Donald H. Baucom., “A Multitheoretical Intervention for Promoting Recovery from Extramarital Affairs”, Journal of Clinical Psychology: Science and Practice, v 6(4), july 1999, p: 382–۳۹۹٫

Halford, W. K., &Markman, D. J., “Best practice in couple relationship education”. Journal of Marital and Family Therapy, v 29, February  ۲۰۰۳, p: 30-37.

Harway, Michele., Handbook of couple therapy, Canada, Wiley, 2005, p: 36-37.

Hofmann, S. G., “The importance of culture in cognitive and behavioral practice”, Cognitive Behavioral Practic, v 4(13), October  ۲۰۰۸, p: 243-54.

Kline, G.H., Pleasant, N.D., Whiltton, S.W. &markman, H.J., Understandings couple conflict, edited by  A.L. Vangelisti & D. Perlman, The Cambridge handbook of personalrelationships, New York, Cambridge University Press, 2006, p: 445-462.

Kyung Ja Oh., Soojin Lee., & Soo Hyun Park., “The Effects of Marital Conflict on Korean Children’s Appraisal of Conflict and Psychological Adjustment”, J Child Fam Stud, v 20, August 2011, p: 444–۴۵۱٫

Levenson, M. R., Aldwin, C. M., &Yancura, L., “Positive Emotional change: Mediating Effects of Forgiveness and Spirituality”, The Journal of Science and Healing, v 2(6), june 2006, p: 498-508.

Levin, J. S., K. S. Markides, & L. A. Ray., “Religious Attendance and Psychological Well-Being in Mexican Americans: A Panel Analysis of Three Generations Data”, The Gerontologist, v 36, October 1996, p: 454-463.

Lopez, S., Handbook of positive psychology, UK, Oxford University Press, 2002, p 55.

Macaskill, A. , “Defining forgiveness: Christian clergy and general population perspectives”, Journal of Personality, v 5, march 2005, p: 1237-1269.

Macaskill, Ann., “Differentiating Dispositional Self- Forgiveness from Other-Forgiveness: Associations with Mental Health and Life Satisfaction”, Journal of Social and Clinical Psychology, v 31(1), may 2012, p: 28-50.

Maltby, John., Liza, Day., and Louise, Barber., “Forgiveness and Mental Health Variables: Interpreting the Relationship Using an Adaptational-Continuum Model of Personality and Coping”, Personality and Individual Differences, v 37(8), November  ۲۰۰۴, p: 1629–۱۶۴۱٫

McCullough., M. Bellah., C. Kilputrick, Sh., & Johnson.J., “Vengefulness: Relationships with for giveness, Rumination, well- Being, and the big five”, PSPB, v 27 (5), August 2001 , p: 601-610.

OrathinkalKourosh, Jose., &Vansteenwegen, Alfons., “the effect of forgiveness on marital satisfaction in relation to marital stability”, ContempfamTher, v 28, april 2006, p: 251-260.

Patterson, G. R., Families: Application of social learning to family life, Champaign, TL Research Press, 1978.

Pavot, W., &Diener, E., “Revise of satisfaction with life scale”, Psychological Assessment, v 5(2), may 1993, p: 164-172.

Peterson, C., & Seligman, M. E. P., Character Strengths and virtues. Oxford, New York, 2004.

Propest, L. R., Ostrom, R., Watkins, P., Dean, T., &Mashbum, D, “Comparative efficacy of relations and non-religious cognitive behavioral therapy for the treatment of clinical depression in religious individual”, Journal of Counseling and Clinical Psychology,  v 60, August 1992, p: 94-103.

Richards, P. S., & Bergin A. E., Handbook of psychotherapy and religious diversity. Washington. American Psychological Association, 2000, p: 5-30.

Richards, P. S., & Bergin, A. E., A Spiritual strategy for counseling and psychotherapy. Washington, DC, American Psychological Association, 1997, p: 57.

Rye, M., Pargament, K., & Amir, A. M., Religious perspective on forgiveness: Forgiveness, Theory, research, and Practice, New York, the Gruilford Press, 2000, p: 17-40.

Worthington, E. L., Jr., Kurusu, T., McCullough, M. E., & Sandage, S. J., “Empirical research on religion and psychotherapeutic processes and outcomes: A ten-year review and research prospectus”, Psychological Bulletin, v 119 , march 1996,  p ۴۴۸-۴۸۷

Sawatzky, R., P. A. Ratner, & L. Chiu. “A Metaanalysis of Relationship between Spirituality and Quality of Life”, Social Indicators Research, v 72, September 2005, p: 153-188.

Staub, E., &Pearlamn, L. A., “Forgiveness”, Journal of Personality and social psychology, v 73, july 2001, p: 321 -336.

Steuber, K. R., “Adult attachment, confilict style and relationship satisfaction: comprehensive model”,Unpublished master`s thesis, Delaware university, 2005, p: 89-90.

Suls, J., & Bund, J., “Anger, anxiety, and depression as risk factors for cardiovascular disease: The problems and implications of overlapping affective dispositions”, Psychological Bulletin, v 131(2), april 2005, p: 260-300.

Swami V, Chamorro-Premuzic T., “Psychometric Evaluation of the Malay Satisfaction with LifeScale”,Soc Indic Res, v 92, August 2009, p: 25-33.

Teresa, Maria. , Vinsonneau, Genevieve., Neto, Felix., Girard, Michelle, Etienne., “Forgiveness and satisfaction with life”, Journal of happiness studies, v 4, june 2003, p: 323-335.

Thoresen ,C.E., & Harris ,H. S., “Spirituality and health: What’s the evidence and what’s needed? “,AnnualBehavioral Medicine, v 24(1), may 2002, p: 3-13.

Viren, S., Tomas, C.P, Dhachayani, S., Thambu, M., Kumaraswami, K., Debbi, S., & Adrian, F., “General Health Mediates the Relationship between Loneliness, Life Satisfaction and Depression: A Study with Malaysian Medical Students”, Journal Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology,  v 42, September 2007, p: 161-166.

Yadegari, Hajar., “Forgiveness and Its Relationship with Life Satisfaction between Married Men and Women”, Paper presented at the Women’s Worlds 2005: 9th International Interdisciplinary Congress on Women, Seoul, South Korea, , June 2005, p: 19–۲۴٫

Yong, M. E. & Long, L.L., Counseling and therapy for couples, New York, Brooks/Cool Publisher Company, 1998, p: 69-72.

Zaki, M. A., “Validation of Multi dimensional Satisfaction with Life scale of student”, Journal of psychiatry & clinical psychology, v 13(1), march 2006, p: 49-57.

Zullig, K. J., Valois, R. F., Huebner, E. S., & Drane, J. W., ” Adolescent health-related quality of life and perceived satisfaction with life”, Quality of Life Research, v 14, January 2005, p: 1573-1584.

Zulling, K. J., R. M. Ward, & T. Horn., “The Association between Perceived Spirituality, Religiosity and Life Satisfaction: the Mediating Role of Self-Rated Health”, Social Indicators Research, v 79, February 2006, p: 255-274.

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روان‌درمانی شناختی ـ‌ رفتاری مذهب‌محور توأم با بازآموزی بخشودگی بر کاهش تعارض‌های زناشویی و افزایش رضایت از زندگی زوجین انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون همراه گروه کنترل و دوره پیگیری می‌باشد. نمونة آماری این پژوهش شامل سی زوج است که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شده‌اند. گروه آزمایش، دوازده جلسه روان‌درمانی شناختی ـ رفتاری مذهب‌‌محور توأم با بازآموزی بخشودگی دریافت کرده، اما گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‌نامه تعارض زناشویی و مقیاس رضایت از زندگی بوده است. نتایج نشان می‌دهد که پس از اجرای مداخله یاد شده، میزان تعارض‌های زناشویی در گروه آزمایش در مقایسه با پیش‌آزمون و گروه کنترل به طور معناداری کاهش (۰۰۱/۰p<) داشته، اما رضایت از زندگی افزایش (۰۰۱/۰p<) یافته است. همچنین این نتایج در دوره پیگیری همچنان پایدار بوده است.

کلیدواژه‌ها: روان‌درمانی شناختی ـ رفتاری مذهب‌محور، بازآموزی بخشودگی، تعارض زناشویی، رضایت از زندگی.

 

مقدمه

در سال‌های اخیر، زمینة روان‌درمانی خانواده و تلاش برای ارتقای سطح بهداشت روانی آن، پژوهش‌های روان‌شناختی بسیاری را برانگیخته است، چراکه خانواده کوچک‌ترین واحد اجتماعی تلقّی می‌شود و اجتماعی که از خانواده‌های سالم تشکیل شده، مسلماً اجتماعی سالم است و شرط خانواده‌ای سالم این است که افراد آن سالم باشند. بنابراین، برای بهبود وضع اجتماع، تلاش برای بهبود وضع خانواده و افراد آن مهم‌ترین مسئله است.۱ زوجین پیکرة اصلی خانواده به‌شمار می‌آیند و سلامتِ ساخت، مرزها و زیر سیستم‌های یک خانواده، به میزان استحکام و پویایی این پیکره، بستگی تام دارد.۲

از جمله عوامل تأثیرگذار بر روابط طولانی‌مدت یک زوج در خانواده، سطح تعارض‌های زناشویی و نیز میزان رضایت از زندگی هریک از زوجین می‌باشد. سال‌های اول ازدواج از مقاطع مهم در چرخه زندگی خانواده است که در آن سطح تعارض و اختلافات افزایش می‌یابد.۳ تعارض زناشویی، عنصری اجتناب‌ناپذیر در روابط زناشویی است و شاید در برخی مواقع، وجود تعارض بر سر مسائل مهم در خانواده و روابط زناشویی، ضروری می‌نماید.۴ تعارض بین‌فردی به عنوان نوعی تعامل که در آن اشخاص تعاملات، دیدگاه‌ها و عقاید متضادی را بیان می‌کنند، تعریف شده است.۵ تعارض زناشویی از ناهماهنگی زن و شوهر در نوع نیازها و روش ارضای آنها، خود‌محوری و اختلاف در خواسته‌ها، طرح‌های رفتاری و رفتارهای غیرمسئولانه در خصوص ارتباط زناشویی و ازدواج ناشی می‌شود.۶

طرف‌دارن نظریه‌های رشدی و ساخت‌نگر، معتقدند افزایش بروز تعارض‌های زناشویی از آن‌روست که زوجین جوان مهارت تغییر الگوهای رفتاری و قواعد و انتظارات برگرفته از روابط قبلی، به‌ویژه خانواده‌ پایه و تشکیل یک واحد زناشویی جدید را ندارند.۷ تعارض‌های بین‌فردی، به اندازة روابط اجتماعی، فراگیر و گسترده‌اند، از این‌رو تجربه سطوح مختلفی از تعارض، اختلاف نظر و رنجش در تعاملات یک زوج، امری بدیهی و غیرقابل اجتناب است.۸ اگر تعارض به طور کارآمد کنترل شود، از سکون و رکود ارتباط جلوگیری کرده و در زوجین، مهارت‌های مثبت و کارآمد منطبق با رویدادهای فشارزا ایجاد می‌کند، ولی اگر تعارض به طور ضعیفی کنترل شود موجب تخریب زندگی زناشویی شده و آثار زیان‌آوری بر سلامت فیزیکی و هیجانی زوجین به جا می‌گذارد.۹

پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد که تعارض‌های زناشویی و آشفتگی در روابط زوجین به پیدایش مشکلات جسمانی و روانی مختلف منجر می‌شود. با افزایش تعارض در روابط زوجین، ناسازگاری افزایش یافته و نارضایتی از زندگی بیشتری حاصل می‌شود و همین مشکلات پیامدهایی، مانند سطح پایین کیفیت روابط بین‌فردی۱۰، ناسازگاری‌های روان‌شناختی و پرخاشگری در کودکان و نوجوانان،۱۱ طلاق، جدایی و کاهش رضایت از زندگی،۱۲ اختلال‌های اضطرابی،۱۳افسردگی،۱۴ اختلال‌های خوردن و سوء‌مصرف شدید الکل۱۵، خشونت و درگیری۱۶، و ‌بیماری‌های جسمانی، مانند نارحتی‌های قلبی۱۷ و سرطان۱۸ را باعث می‌شوند.

از دیگر عوامل تأثیرگذار بر روابط نزدیک زوجین و بهداشت روانی خانواده، سطح رضایت از زندگی زوجین می‌باشد. مفهوم رضایت از زندگی از مؤلفه‌های اصلی بهزیستی ذهنی است که در حوزة روان‌شناسی مثبت‌نگر بدان پرداخته شده است.۱۹ در سال‌های اخیر پژوهش‌های بسیاری در زمینة کیفیت زندگی افراد از دو دیدگاه عینی و ذهنی انجام شده است. دیدگاه بهزیستی عینی به شرایط بیرونی، مانند میزان درآمد، کیفیت مسکن، شبکه‌های دوستی و دسترسی به خدمات بهداشتی توجه می‌کند و در مقابل، دیدگاه بهزیستی ذهنی بر قضاوت افراد در مورد رضایت از زندگی با توجه به کل زندگی یا حیطه‌های خاص آن توجه می‌کند.۲۰ مؤلفه‌های عمدة بهزیستی ذهنی عبارت‌اند از: مؤلفه‌های عاطفی که (معمولاً به عاطفه مثبت و منفی تقسیم می‌شوند) و مؤلفه‌های شناختی (که مفهوم رضایت از زندگی را دربرمی‌گیرد.)۲۱

رضایت از زندگی به ارزیابی‌های شناختی یک شخص از زندگی خود اشاره دارد. این مفهوم، شامل ارزیابی کلی از زندگی بوده و فرآیندی مبتنی بر قضاوت فردی است. در این روند، مقایسه‌ای بین ملاک‌های فرضی شخص با زندگی واقعی‌اش صورت گرفته و هرچه واقعیت زندگی با این ملاک‌های فرضی نزدیک به هم باشد، شخص احساس رضایت بیشتری از زندگی می‌کند.۲۲ به بیان دیگر، هرچه شکاف میان سطح آرزوهای فرد و وضعیت فعلی وی بیشتر می‌شود، رضایت‌مندی او از زندگی کاهش می‌یابد،۲۳ از این‌رو، رضایت از زندگی، از ارزیابی هر فرد از جایگاهی که در زندگی دارد، بافت فرهنگی، نظام ارزشی، اهداف، انتظارات و معیارهایی که برای خود قائل است، تأثیر می‌پذیرد۲۴ و به فرهنگ، گذشته، تفکرات، الگوها و طرح‌واژه‌های شناختی فرد وابسته است.۲۵ بنابراین، رضایت از زندگی، صفت درونی و پایداری در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه به تغییرات محیطی نسبتاً حساس است و دیدگاه شخص در مورد بهزیستی‌اش اهمیت برجسته‌ای دارد.۲۶ نتایج پژوهش‌ها از وجود رابطه بین رضایت از زندگی و شاخص‌های مختلف بهداشت روان، از قبیل خودکشی۲۷، افکار خودکشی و افسردگی۲۸، احساس تنهایی و سلامت عمومی۲۹ حکایت دارد.

در رویکرد روان‌درمانی شناختی ـ رفتاری، به مراجعان در رشد مهارت‌هایی برای تغییر رفتار، ارتباط با دیگران، حل مسئله، کشف افکار و عقاید تحریف‌شده، به چالش کشیدن و تغییر باورها و نگرش‌های غیرمفید، و بازسازی شناختی کمک می‌شود.۳۰ این رویکرد، علت اصلی مشکلات و تعارض‌های زناشویی را تعاملات منفی، نارسایی ارتباطی زوجین، ادراک تحریف‌شده و تفکرات غیرمنطقی می‌داند،۳۱ از این‌رو در این رویکرد، فرایند درمان به گونه‌ای طراحی شده که افکار و شناخت‌های منفی و خودکار شناسایی گردیده، پیوندهای بین شناخت، عاطفه و رفتار تعیین شده و شواهد مخالف، افکار تحریف‌شده را بررسی نموده تا تعبیر واقع‌گرایانه را جایگزین شناخت‌های تحریف‌شده کرده و در دستیابی به حل تعارضات زناشویی و افزایش سازگاری، توفیق یابد.۳۲ جنبة رفتاری این رویکرد، بر آرمیدگی، هدف‌گذاری و بازسازی فعالیت‌های روزانه با هدف لذت و خرسندی، تأکید می‌کند.۳۳

درمان‌های شناختی ـ رفتاری و به ویژه بعد شناختی آن به شدت از زمینه‌های فرهنگی، باور‌ها و ارزش‌های درون‌فرهنگی تأثیر ‌پذیرفته و کارآیی آن متأثر از زمینه‌های فرهنگی و اعتقادات افرادی است که این درمان برای آنها به کار برده می‌شود.۳۴ بنابراین، در درمان‌های روانی، علاوه بر شرایط بیولوژیکی مراجع، باید به اعتقادات فرهنگی وی توجه ویژه‌ای مبذول شود.۳۵ پژوهش‌های مختلفی نقش عقاید و باور‌های مذهبی را بر بهداشت جسم و روان نشان می‌دهند. برای مثال، پژوهش‌ها از تأثیر مستقیم معنویت و دین بر افسردگی،۳۶ سلامت عمومی،۳۷ رفتار مقابله‌ای سالم،۳۸ کیفیت زندگی،۳۹ هویت۴۰ و رضایت از زندگی۴۱ حکایت دارند.

بخشودگی مفهومی تاریخی و کهن الگویی است که هرچند در ادبیات مذهبی به عنوان صفتی الهی مورد تقدیس و تشویق قرار گرفته است، اما مطالعات موردی بالینی نشان داده‌اند که می‌تواند برای افرادی که درد عاطفی عمیقی را به علت برخورد غیرعادلانه تجربه کرده‌اند، مفید باشد.۴۲ بسیاری از فلاسفه بخشودگی را مفهومی پایه در نظر می‌گیرند؛ «یک نگرش خیرخواهانه‌ واقعی نسبت به آسیب‌رسان به عنوان یک انسان.» همین بعد خیرخواهانه است که گذشت را به عنوان یک سازه در روان‌شناسی مثبت‌نگر قرار می‌دهد.۴۳ بخشودگی می‌تواند در موقعیت‌های تعارض‌برانگیز بین فردی، برخلاف لجاجت و انتقام‌جویی، موجب کنش‌ها و رفتارهای مثبت شود.۴۴ بخشودگی را نباید با مصالحه، عفو قانونی، چشم‌پوشی و فراموشی اشتباه گرفت، بلکه بخشودگی فرایندی درون‌فردی است که طی آن، جنبه‌های شناختی، احساسی و رفتاری فرد در برابر خطا و خطاکار تغییر می‌کند و در واقع، بخشودگی عبارت است از: انگیزشی آگاهانه و ارادی که سبب کاهش کناره‌گیری، خشم و انتقام نسبت به فرد خطاکار می‌گردد و احساسات مثبت را افزایش داده و جایگزین احساسات منفی می‌نماید.۴۵

در فرایند بخشودگی، فرد آزرده معمولاً سه مرحله‌: ۱٫ برخورد یا واکنش به حادثه؛
۲٫ روشن‌سازی یا جست‌وجوی چرایی؛ ۳٫ بهبودی را سپری می‌کند که هریک از این مراحل دربرگیرندة سه جنبة شناختی، عاطفی و رفتاری است.۴۶ ری۴۷ و دیگران۴۸ با بررسی دیدگاه مذاهب مختلف دربارة بخشودگی دریافته‌اند که عفو در همه مذاهب، اعم از اسلام، مسیحیت، هندو و بودائیسم ارزشمند و محترم شمرده شده است.

از دیدگاه اسلامی عفو و بخشودگی می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های درمانی در اصلاح رفتار فرد با دیگران به کار رود. در این روش به فرد کمک می‌شود تا با شناخت بیشتر خود و محدودیت‌های افرادی که وی را رنجانیده‌اند، در او بینش جدیدی در خصوص موضوع اختلاف، رنج و بافت رنجش ایجاد شود تا اینکه او بتواند فرد خاطی را بخشیده و خود را از رنج برهاند.۴۹ در آیات و روایات متعددی به بخشودگی و عفو کردنِ خطای دیگران تأکید شده و بخشودگی، عاملی برای تسکین و رسیدن به آرامش درونی دانسته شده است. در این زمینه می‌توان به سوره‌های نساء: ۱۴۹؛ اعراف: ۱۹۹؛ بقره: ۲۳۷؛ آل‌عمران: ۱۳، ۱۴ و ۱۳۴؛ فصلت: ۳۸؛ مریم: ۱۰؛ رعد: ۲۸؛ عنکبوت: ۴۵؛ مائده: ۵۴؛ نور: ۲۲ و ۲۳؛ فرقان: ۶۳؛ طور: ۲۲ اشاره کرد.

شواهد پژوهشی نشان می‌دهد که بخشودگی به عنوان یک صفت شخصیتی، سازه‌ای است که می‌تواند سلامت و بهزیستی روانی و جسمانی را افزایش دهد.۵۰براساس بررسی‌های فیتزگیبونز۵۱ افراد همان‌گونه که به تدریج بخشیدن را می‌آموزند به همان ترتیب می‌آموزند که خشم خود را هنگام تعارض، به شیوه‌هایی مناسب‌تر ابراز کنند. یادگاری۵۲ نشان داده که بین بخشودگی و رضایت زناشویی و رضایت از زندگی رابطة مثبت و معنادار وجود دارد. مالتبی و دیگران۵۳ وترزا و دیگران۵۴ گزارش کردنده‌اند که بخشودگی با دو مؤلفه بهزیستی ذهنی، یعنی عاطفه مثبت و رضایت از زندگی رابطه‌ مثبت دارد. فینچام و همکارانش۵۵نشان داده‌اند زنانی که در عامل بخشودگی نمره بالایی داشته‌اند، همسران آنها میزان تعارض‌های زناشویی کمتری را گزارش کرده‌اند. مک‌کالاف و همکارانش۵۶ و ‌مک‌آسکیل۵۷ دریافته‌اند که بخشودگی، خشم و کینه را کاهش داده و باعث حل تعارض‌های زوجین می‌شود.

 

30,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق رابطه سبک زندگی اسلامی با شادکامی در رضایت از زندگی دانشجویان
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱ بهمن , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.