مقاله انصار و گرایش آنان به تشیع


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله انصار و گرایش آنان به تشیع  مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۲۶  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله انصار و گرایش آنان به تشیع  نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

چکیده    ۴
مقدمه    ۵
۱٫ عدم شکایت ائمه اطهار(علیهم السلام) از انصار    ۶
۲٫ کثرت شیعیان صحابى از میان انصار    ۷
۳٫ تقابل انصار با رقباى امیرمؤمنان(علیه السلام)    ۹
۴٫ همراهى انصار با امیرمؤمنان(علیه السلام)    ۱۳
نتیجه    ۲۰
کتاب نامه    ۲۱

منابع

۱٫ قرآن کریم.

۲٫ نهج البلاغه، ترجمه فیض الاسلام.

۳٫ ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت، داراحیاء التراث العربى.

۴٫ ابن اثیر، الاصابه فى معرفة الصحابه، تهران، المکتبة الاسلامیه.

۵٫ ابن حجر عسقلانى، شهاب الدین بن على، الاصابه فى تمییز الصحابه، بیروت، داراحیاء التراث العربى.

۶٫ ابن خلدون، مقدمه، بیروت، داراحیاء التراث العربى، ۱۴۰۸ ق.

۷٫ ابن سعد، الطبقات الکبرى، بیروت، دار بیروت، ۱۴۰۵ ق.

۸٫ ابن شهر آشوب، مناقب آل ابى طالب، بیروت، دارالاضواء، ۱۴۰۵ ق.

۹٫ ابن کثیر، السیرة النبویه، تحقیق مصطفى عبدالواحد، بیروت، دار احیاء التراث العربى.

۱۰٫ ابوالفرج اصفهانى، الأغانى، بیروت، داراحیاء التراث العربى.

۱۱٫ ابوالفرج اصفهانى، مقاتل الطالبین، قم، منشورات الشریف الرضى.

۱۲٫ تسترى، قاموس الرجال، انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.

۱۳٫ «تسمیة من قتل مع الحسین»، مجله تراثنا، شماره ۲، ۱۴۰۶ق.

۱۴٫ جعفریان، رسول، تاریخ تشیع در ایران، چاپ پنجم: قم، سازمان تبلیغات اسلامى، ۱۳۷۷٫

۱۵٫ زبیر بن بکار، الأخبار الموفقیات، تحقیق سامى مکى عانى، منشورات شریف رضى.

۱۶٫ سیوطى، تاریخ الخلفاء، قم، انتشارات شریف رضى.

۱۷٫ شیخ طوسى، رجالى کشى، قم، مؤسسة آل البیت لاحیاء التراث.

۱۸٫ شیخ مفید، الارشاد، قم، مؤسسة آل البیت لاحیاء التراث.

۱۹٫ شیرازى، سیدعلى خان، الدرجات الرفیعه فى طبقات الشیعه، بیروت، مؤسسة الوفاء.

۲۰٫ طبرسى، إعلام الورى باعلام الهدى، قم، مؤسسة آل البیت لاحیاء التراث.

۲۱٫ طبرسى، الاحتجاج، بیروت، مؤسسة الاعلمى للمطبوعات.

۲۲٫ علامه مجلسى، بحارالانوار، بیروت، دارالرضا.

۲۳٫ قطب الدین راوندى، الخرائج و الجرائح، قم، مؤسسة الامام المهدى(علیه السلام).

۲۴٫ کاندهلوى، حیاة الصحابه، چاپ دوم: بیروت، دارالمعرفه.

۲۵٫ کلینى، الاصول الکافى، دارالکتب الاسلامیه.

۲۶٫ مبرد، ابوالعباس محمد بن یزید، الکامل فى الادب، دمشق، منشورات دارالحکمه.

۲۷٫ مسعودى، مروج الذهب، بیروت، مؤسسة الاعلمى للمطبوعات.

۲۸٫ مؤنس، حسین، تاریخ قریش، جده، الدار السعودیه.

۲۹٫ نصر بن مزاحم، وقعة صفین، قم، کتابخانه آیت الله مرعشى نجفى.

۳۰٫ یعقوبى، احمد بن ابى یعقوب، تاریخ یعقوبى، قم، دار الاعتصام.

 

چکیده

انصار لقب آن دسته از مسلمانان اولیه است که پیش از اسلام با نام اوس و خزرج در مدینه مى زیستند و به دلیل یارى پیامبر و دفاع از آن حضرت در مقابل دشمنان اسلام، به این لقب مفتخر شدند. آنان مردم خوش نامى بودند که به مسلمانان رانده شده از مکه پناه داده و در راه پیشرفت اسلام جان نثارى کردند. اگرچه بعد از رحلت پیامبر و در جریان سقیفه نقش بارزى از انصار که حاکى از دفاع جدّى آنان از حقانیت خاندان پیامبر باشد، گزارش نشده است، ولى از بررسى مواردى چون رابطه مثبت آنان با بنى هاشم، عمومى بودن محبت به خاندان پیامبر(صلى الله علیه وآله) در میان آنان، فراوان بودن یاران ائمه اطهار(علیهم السلام) در میان ایشان، ستایش اهل بیت(علیهم السلام) از آنان، همراهى جدى آنان با امیرمؤمنان در عصر حکومتش و تقابل آشکارشان با رقباى سیاسى آن حضرت، مى توان گرایش آن ها را به تشیع و مکتب اهل بیت نتیجه گرفت. و هم چنین مى توان اجتماعشان را در سقیفه به منظور جلوگیرى از حاکمیت قریش ارزیابى کرد، نه مخالفت با رهبرى امیرمؤمنان علیه السلام.

واژگان کلیدى: انصار، قریش، سقیفه، تشیع، جمل، صفین و نهروان.

مقدمه

انصار، یکى از دو بخش عمده جامعه اولیه مسلمانان و از یاران مخلص و فداکار پیامبر به شمار مى آمدند و در راه پیشرفت اسلام زحمت هاى زیادى را متحمّل شده و در سخت ترین فرصت ها، پیامبر را یارى کرده بودند، لذا در آیات قرآن۲ و روایات نبوى۳ از آنان تعریف و تمجید شده است. در حقیقت، عنوان انصار، واژه اى است که قرآن براى آنان انتخاب کرده است. اینان به هیچ وجه کسانى نبودند که خاندان پیامبر(صلى الله علیه وآله)را از حقشان محروم کنند. اگرچه عموم آنان از نظر اعتقادى، یعنى پیروى از على(علیه السلام)و فرزندانش و اعتقاد به این که امیرمؤمنان و فرزندانش جانشین پیامبر(صلى الله علیه وآله) هستند،۴ شیعه به شمار نمى آیند، ولى براساس معناى سیاسى و ولایى تشیع، یعنى مقدم دانستن خاندان پیامبر بر دیگران در رهبرى جامعه و نیز دوست داشتن آنان، مى توان آن ها را شیعه دانست، چنان که برخى از رجال نویسان و شرح احوال نویسان اهل سنّت بر اساس همین معنا بسیارى از بزرگان و شخصیت هاى صدر اسلام را شیعه به شمار آورده اند.۵

به هر حال، براساس معناى سیاسى و ولایى تشیع، مى توان گفت که عموم انصار به شیعه گرایش داشتند و عموم آنان دوست دار خاندان پیامبر بودند و عده بسیار کمى از آنان به خاندان پیامبر عداوت ورزیدند و نیز آنان از نظر سیاسى طرف دار زعامت خاندان پیامبر بودند. اگر چه اعتقاد به جایگاه الهى ائمه و جانشینى همه جانبه امامان از پیامبر نیز در میان آن ها بیشتر از مهاجران و اهل مکه رواج داشت و بیشتر شیعیان صحابى و یاران اولیه ائمّه، از میان آنان بودند.

حال با این پرسش روبه رو هستیم که با وجود آنان چگونه امیرمؤمنان(علیه السلام) از حقّش محروم شد و چرا آن حضرت را یارى نکردند و فراتر از آن، آیا انصار در محرومیت اهل بیت نقش نداشتند و تشکیل اجتماع سقیفه را چگونه مى توان توجیه کرد؟ ضمن بیان دلایل تاریخى گرایش انصار به تشیع به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

۱٫ عدم شکایت ائمه اطهار(علیهم السلام) از انصار

با این که اجتماع سقیفه ابتدا از سوى انصار تشکیل شد، ولى در سخنان ائمه اطهار(علیهم السلام) چندان شکایتى از انصار به سبب محروم ساختن آنان از حقشان به چشم نمى خورد، در حالى که امیرمؤمنان(علیه السلام) در موارد متعددى از ظلم و تعدّى قریش شکایت کرده و به کوشش آنان براى دست یابى به خلافت تصریح مى کند، چنان که در یکى از خطبه هاى آن حضرت آمده است:

خدایا! من در برابر قریش و کسانى که آن ها را یارى مى کنند، به تو شکایت مى کنم، زیرا آنان پیوند خویشى مرا قطع کردند و منزلت مرا کوچک شمردند و در امر خلافت که اختصاص به من داشت، بر دشمنى با من اتفاق کردند.۶

هم چنین در جواب نامه برادرش عقیل مى فرماید:

پس قریش و سخت تاختن شان در گمراهى، و جولانشان در دشمنى، و ستیزگى و نافرمانى شان را در سرگردانى از خود رها کن، زیرا آنان به جنگ با من اتفاق کرده اند، مانند اتفاقى که در جنگ با رسول خدا کرده بودند، پیش از من، کیفر رساننده ها به جاى من قریش را کیفر دهند که خویشاوندى بریدند و سلطنت پسر مادرم را از من ربودند.۷

25,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مناسبات تشیع و تصوف در آناتولى و تأثیر آن بر همگرایى صفویان و ترکمانان این منطقه
  • مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاح‏الدین ایوبى
  • مقاله تشیع عبدالله ‌بن ‌عباس از منظر مناظرات او
  • مقاله انصار و امیرمومنان علیه ‏السلام
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۲ بهمن , ۱۳۹۵
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایdjkalaa.irمحفوظ می باشد.