مقاله گیاه شناسی برنج


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

مقاله گیاه شناسی برنج مربوطه  به صورت فایل ورد  word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۴۰  صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله گیاه شناسی برنج نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

 فهرست

مقدمه   ۱
ویژگیهای گیاه شناسی برنج   ۲
پیشینه برنج در ایران   ۳
کشت برنج در ایران   ۳
ترکیب و خواص غذایی برنج   ۴
گونه های برنج   ۶
صفات کیفی تعدادی از ارقام صادراتی ایران   ۸
انواع برنج اکرانی   ۱۰
تجارت جهانی برنج   ۱۳
قیمت های جهانی   ۱۴
چکیده :   ۱۵
مقدمه   ۱۶
۲-۱-۳٫ دهک اول ودهم شهری   ۲۴
۲-۳ تحلیل عملکرد تغذیه ای برنج در جوامع روستایی   ۲۶
۱-۲-۳- فرد شاخص روستایی   ۲۷
۲-۲-۳ دهک اول و دهم روستایی   ۲۹
بررسی شکاف مصرف برنج و مقادیر توصیه شده در جوامع شهری و روستایی   ۳۱
جمع بندی و ملاحظات   ۳۲
نتیجه‌گیری   ۳۴
فهرست  منابع   ۳۷

فهرست  منابع

 ۱      – خواجه پور ، محمد ر ضا ، ۱۳۸۰ ، اصول و مبانی زر اعت ، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان .

۲       – محلاتی ، مرعشی ، خیر آبادی ، ۱۳۷۶، اصلاح گیاهان زراعی ،انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد .

۳       – خدابنده ، ناصر ، ۱۳۷۴، زراعت گیاهان صعتی ، انتشارات  سپهر .

۴       – کریمی ، هادی ، ۱۳۶۹، زراعت و اصلاح گیاهان علوفه ای ، انتشارات دانشگاه تهران.

۵       – کوچکی عوض  خلقانی ، جواد ، ۱۳۷۴، شناخت مبانی تولید محصولات زراعی ، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد .

۶       – کوچکی عوض ، نصیری محلاتی ، مهدی ، ۱۳۷۳، اکولوژیکی گیاهان زراعی جلد اول ، انتشارات جهاد  دانشگاهی مشهد .

۷       – مهندس سلطنت خویی، ۱۳۷۱  ، اصول تغذیه مرکبات ، انتشارات سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی .

۸       –ترجمه، رضایی، عبد المجید ، سلطنتی ، افشین ، ۱۳۷۵، زراعت سیب زمینی ، اتشارات جهاد دانشگاهی مشهد .

۹       – خدابنده ، ناصر ، ۱۳۶۸ ، زراعت غلات ، انتشارات نشر سپهر تهران.

مقدمه

واژه شلتوک از کلمه هندی چلتو (chalto ) گرفته شده و در زبان انگلیسی به شلتوک ( دانه برنج همراه با پوست ان ) Rice Paddy   گفته می شود . نام برنج از زبان هندی گرفته شده که به آن Ariai   می گویند .

در زبان انگلیسی به برنج Rice  گفته می شود که همان نام عمومی برنج است . در زبان فرانسه  Riz  ، در زبان ایتالیایی Rizo  ، روسی Ris  و در زبان المانی Ries  می گویند . نام علمی آن Oryza  Satival  می باشد . در استان گیلان به برنج « بج» ( Bej ) به خوشه ان « ورزه » ( Vorze  ) و به شلتوک آن « جو» گفته می شود .         (۱)

ویژگیهای گیاه شناسی برنج

برنج گیاهی یک ساله علمی با ساقه تو خالی و دارای ۸ تا ۱۲ گره در طول ساقه می باشد این گیاه از تیره گندمبان ( Gramineae ) از جنس Oryza  دراسیا و Glabrima در افریقا است . برنج دارای دو جنس یاد شده و چندین رقم (واریته ) می باشد که در بیش از ۱۴۰ میلیون هکتار از اراضی قاره آسیا و دیگر مناطق جهان کشت می شود .

گلهای برنج دارای ۶ پرچم است ، دانه های صفید رنگش را زبانچه گل ، کاملاُ فراگرفته که « شلتوک»

نامیده می شود . ساقه این گیاه مانند ساقه های گندم بند بند است و ارتفاع آن تا حدود ۵/۱ متر       می رسد .     (۲)

پیشینه کشت برنج در ایران :

موطن اصلی برنج اسیای جنوب شرقی است به عقیده ب . م ژوکوفسکی ، هند وچین و اندونزی موطن اصلی برنج است .

شلتوک از هند و برمه ( میانمار ) به تدریج به سایر نقاط جهان راه یافته است کشت برنج که امروزه جزء لاینفک حیات میلیونها مردم در سراسر جهان است ، در چین وهند سابقه ای هفت هزار ساله دارد و پس ازان کشورهای تایلند ، فیلیپین ، ژاپن ، ویتنام ، کره شمالی و جنوبی ، مالزی و تایوان نیز در اسیای جنوب شرقی به این مجموعه اضافه شده اند در حال حاضر ۹۰% برنج دنیا در چین ، هندوستان ، ژاپن ، کره ، جنوب شرقی اسیا و جزایر مجاوراقیانوس ارام ( قاره آسیا ) و ۱۰% بقیه در دیگر قاره ها کشت      می شود کشت برنج در آسیای مرکزی در حدود قرن هفتم پیش از میلاد رواج داشته است . برنج کاری از کشورهای جنوبی تر آسیا که در آنها زراعت غلات رواج داشته از حدود هزاره ششم تا پنجم قبل از میلاد شروع و سپس به آسیای مرکزی آمد .

در نیمه دوم هزاره سوم و ابتدای هزاره دوم سطح زیر کشت برنج افزایشی چشم گیر یافت . باستان شناسان معتقدند که در این دوره در اثر ادغام دو فرهنگ تمدنی شهر نشین در جنوب آسیای مرکزی بوجود آمد این دو فرهنگ شامل سومر و ایلام ( عیلام ) در غرب و تمدنهای باستانی دشت رود سند در جنوب بودند  بدون شک پیوند با هند به زراعت برنج ابی در آسیای مرکزی کمک کرد برای تعیین تاریخ دقیق این دوره هنوز شواهد باستان شناختی کافی بدست نیامده است با ایجاد کانالها در دوره سلسله هخامنشی ( قرن ششم تا چهارم قبل از میلاد ) که بر بخش وسیعی از آسیای مرکزی تسلط داشت . توسعه کشاورزی تسریع شد و گندم و جو ارزن و محصولات متعدد دیگری از جمله انگور و احتمالا‎‏ برنج تولید می شده است و در زمان پیشروی اسکندر به سوی هند ( ۳۲۷ ق . م ) برنجکاری در باکتریا ( بلخ ) رواج داشت کشت برنج در خاورمیانه بابل و سوریه در قرن سوم تا دوم پیش از میلاد و در مصر و اسپانیا در قرن هشتم میلادی صورت گرفته است اگر چه آقای نقی بهرامی عقیده دارد که « شلتوک برای اولین بار در د.ره پادشاهی خسرو انوشیروان ( ۵۳۱ تا ۵۷۹ میلادی ) ازهندوستان به ایران آورده شده است » لیکن ای،پ ، پتروشفسکی مورخ شهیر روسی در بحث از تاریخ برنج معتقد است که « تاریخ کشت و گسترش برنج در ایران به طور کامل معین نشده است اما کشت برنج در مقیاس محدود در پایان دوره ساسانیان ( ۲۳۶ تا ۶۵۱ میلادی ) و گسترش وسیع آن از قرن ده میلادی به بعد صورت گرفته است ) (۳)

پیشینه برنج در ایران

بر اساس نظر لائوفر کشت برنج در ایران پس از تسلط اعراب به ایران رونق گرفته است به نظر وی در دوره ساسانیان برنجکاری وجود نداشته است م . و . پیگولیوسکایا با توجه به اسناد مکتوب کشت برنج در ایران را به دوره ساسانیان منتصب می داند پورفسور ام- جی میسون نیز در بحث از تاریخ گسترش شلتوک در کشورهای خاورمیانه می نویسد که کشت برنج در ایران از اوایل قرن اول میلادی شروع شده است اگر چه شلتوک در ایران اوایل قرن اول میلادی کشت می شد لیکن کشت وگسترش اندر سطح وسیع به احتمال زیاد از قرن شش تا هفت میلادی آغاز شده است .          (۳)

کشت برنج در ایران

بیشترین کشت برنج در ایران در سه استان شمالی کشور ، گیلان ، مازندران و گلستان که اطراف دریای خزر قرار دارند با ۷۱% سطح زیر کشت از کل کشور انجام می گیرد ، و از مراکز عمده کشت و تولید برنج به حساب می آیند تنوع ارقام محلی و اصلاح شده آنها در این استانها بسیار زیاد است و کلیه ارقام در شش گروه تقسیم شده اند برنج دانه بلند مرغوب ، دانه بلند پر محصول ، دانه متوسط مرغوب ، دانه متوسط پر محصول ، دانه کوتاه مرغوب و دانه کوتاه پر محصول

به جز نواحی نیمه بیابانی کوهپایه ای جنوب البرز،نواحی شرقی یرمان ،حوزه اصفهان،سیرجان ونواحی بیابانی داخلی وکناره جنوب،درسایرنواحی کشورنیز کشت برنج انجام می گیرد.بنابراین علاوه براستانهای

گیلان.مازندران وگلستان درسه استان خوزستان . فارس واصفهان نیز برنج کشت می شود که کثرت ارقام محلی واصلاح شده نیزدراین سه استان زیاداست.پساز این شش استان،یازده استان دیگر کشورنیز به کشت برنج اشتغال دارند.که جمعا ۷/۶ درصد از سطح زیر کشت کل کشور را به خود اختصاص داده اند ولی تنوع ارقام در این استانها قابل توجه نیست و بیشتر از یک یا دو رقم در آنجا کشت نمی شود در ایران حدود ۳۰ تا ۴۰ سال قبل ، برنج در بین خانوارهای متوسطو کم در آمد ، به عنوان غذایی گرانقیمت محسوب و بیشتر در میهمانیها و عید ها مصرف می شد اما امزوزه با تغییر فرهنگ غذایی برنج نقش اساسی در تامین غذای مردم کشور داشته و به عذایی همگانی و ملی تبدیل شده است تهیه انواع پلوها همراه با خورشت . پلوهای مخلوط ، شیرینی های برنجی ،فرنی ، نان برنجی ، رشته خوشکار ، آرد برنج ، شیر برنج ، نوعی آش کدو ، حلوای برنجی ، کوفته برنجی ، شله زرد و غیره بیان از مصرف متنوع برنج در کشور دارد .   (۳)

ترکیب و خواص غذایی برنج

در برنج ۷۰ تا ۷۳ % نشاسته ، ۲ تا ۳ درصد قند ، ۱ تا ۲ درصد مواد ازته ، ۱ تا ۳ درصد چربی ، ۴ تا ۵ درصد سلولز و همی سلولز ، ۷ تا ۸ درصد پروتئین و انواع ویتامینهایB1 ، B2، B3  و مواد معدنی شامل ، پتاس ، منیزیم ، آهن و اسید فسفریک وجود دارد .

در ترکیب برنج چربی ،کربوهیدراتها ، فیبر ولزاتی همچون آهن و موادی مانند کلسیم موجود است ، جدول زیر بیانگر عناصر موجود در انواع برنج است که با استفاده از نتایج آزمایشگاهی بدست آمده است .

گونه های برنج

تنوع ژنتیکی و توان سازگاری زیادی است .گونه زراعی مهم برنج    است که دارای ۲۴=     n2 کروموزوم می باشد .یک گونه زراعی Oryza glaberrma st       وجود دارد . که در جنوب آفریقا کشت می شود .        نسبت به گونه قبلی دارای قدمت و تنوع ژنتیکی کمتری است .

      زیادی از جنس Oryza در جهان مشاهده شده که تتراپلوئید و کروموزوم می باشند . ارقام و گونه های O. nivara O.rufipogon .shrm   ازخویشاوندان نزدیک برنج زراعی می باشند. O.rufipogon .shrm برنج وحشی دائمی و O. nivara برنج      می باشد.

های مهم برنج است که درقاره های اسیا،اروپا،امریکا،کاشته       زراعی ایران از این نوع اند.این گونه دارای انواع مختلف به      شد:

Indica

       برنج است که درمقابل خشکی،بیماری و افت مقاوم بوده      از نظر زمان رویش است.این نوع، شامل برنج های    بلند می باشند که در برابر ریزش دانه حساس هستندودوستان،سری لانکا،تایلندومالزی کشت می شوند.

Japonica

  بوده و در مقابل سرما مقاوم است . این نوع شامل برنجهای        و دانه گرد بوده و در کشورهای چین ، کره ، ژاپن ، کالیفرنیا و     کشت می شود

Javanica

واسط برنج است.این نوع برنج در کشور های چین،کره،ژاپن،کالیفرنیاو      کشت می شود .

          برنج

واسط برنج است.این نوع برنج درکشورهای اندونزی،فیلیپین، کشت می شود.

      مختلف برنج از سوی سازمان خوار بار وکشاورزی جهانی ( FAO )       طبقه بندی می شود که از نظر طول دانه به چهار گروه زیر اند: خیلی طویل که اندازه دانه آنها بیش از ۷ میلی متر هستند .

            که بین ۶ تا ۷ میلیمتر طول دارند . متوسط که طول آنها بین ۵ تا ۹۹/۵ میلی متر است . کوتاه که طول آنها کمتر از ۵ میلی متر است . را بر اساس طول دانه به سه نوع دانه بلند ، دانه متوسط ، و دانه     نموده اند .به برنجهایی که ول دانه آنها بین ۶۱/۶ تا ۰/۷         بلند گفته می شود و از مرغوبترین نوع برنج محسوب می شود که طول آنها بین ۵۱/۵ تا ۶/۶ میلیمتر است دانه متوسط و به      آنها از ۵/۵ میلی متر کمتر باشد دانه کوتاه گفته می شود . از نظر تجاری ارزش کمی دارند .                   (۴)

گروه صدری

برنجهای محلی هستند . این گروه دارای شلتوک بلند و باریک     نسبتا بلندی دارند طول دانه بیش از ۷ میلی متر است این گروه از ۱۵۰ تا ۱۶۰ روز متغر بوده و در مقابل آفات و     بسیارحساس می باشند . مقاومت این برنجها سبت به       بوده و عملکردشان نسبت به انواع دیگر کمتر است

 انواع زودرس و دیر رس می باشند . طول دوره رشد برنجهای      ۱۲۰ تا ۱۳۰ روز و طول دانه بیشتر است سازگاری برنجهای گروه چمپ و بیماریها و کم آبینسبت به گروه صدری بیشتر است

گروه  گرده

  بیشتزی نسبت به صدری و چمپ داشته ولی ارزش   پخت و طعم کمتری دارد ارقام گرده دارای مقاومت آفات و کم آبی می باشند پژوهشگران اصلاح نبات برنج کشور سالهای نسبتازیادی تهیه ارقام برنج که از کمیت و کیفیت خوبی برحوردار در برابر حمله آفات و بیماریهای مختلف قارچی مقاومت        باشند و در برابر ورس و سرما نیز کاملا مقاوم باشند         در نتیجه واریته های اصلاح شده ای تهیه گردیده اند        دیر رس و زود رس جای می گیرند هواشناسی کشاورزی رشت واقع در موسسه تحقیقات استان گیلان با مشخصات عرض جغرافیایی ۱۲/۳۷ درجه جغرافیایی ۳۸/۴۹ درجه شرقی و ارتفاع ۷/۳۶ متر از سطح و میزان متوسط بارندگی سالیانه ۱۴۰۰ میلیمتر ، شرایط        ۳ واریته خزر و سپید رود و بی نام اصلاح شده را تحت     قرار داده است :

عملکرد ۷۸۰۰ تن شلتوک برنج در هکتار در طبقه دیر رس     این واریته دارای بوته های بلند بوده و در مقابل آفات و غیره بیشتری دارد اگر چه کیفیت پخت آن نسبت به واریته    پایین می باشد

   نیز با عملکرد حدود ۵ تن شلتوک برنج در هکتار جزء     است که در طبقه بندی دیر رس قرار گرفته است . از نظر ارزش غذایی پایین بوده ولی در مقابل آفات و بیماریها دارای     است

ارقام میان رس است این واریته در مقایسه با خزر و سپید آفات و بیماریها مقاومت کمتری دارد ولی کیفیت پخت و     بیشتر می باشد . از ارقام زود رس به واریته حسنی می توان

چشم انداز وضغیت جهانی محصول برنج در سال ۲۰۰۳

میزان تولید جهانی شلتوک در سال ۲۰۰۲ ، ۵۸۲ میلیون تن برابر ۳۸۹ میلیون تن برنج پوست کنده برآورد می شود که به این ترتیب حدود ۱۶ میلیون تن نسبت به سال گذشته کاهش می یابد .

به این ترتیب میزان تولید جهانی برنج به پایین ترین سطح از سال ۱۹۹۸ می رسد ، در حالی که فصل برداشت ۲۰۰۳ در نیم کره جنوبی آغاز شده ، پیش بینی می شود گسترش پدیده ال نینو در ماه های آینده بر آب و هوای چندین کشور تولید کننده تاثیر گذاشته و احتمالا عواقب نامطلوبی بر میزان تولید سال ۲۰۰۳ بر جای گذارد .

آسیا

طبق آخرین بر اورد فانو میزان تولید شلتوک درآسیا طی سال ۲۰۰۳ کاهش می یابد این امر به دلیل کاهش قابل توجه تولید به ویژه در دو کشور عمده تولیدکننده جهانی برنج ، چین و هندوستان و همچنین کامبوج و جمهوری کره و تایلند است اثرات سوئاین آفت و تولید جهانی به واسطه تولد مناسب در کشورهایی مانند اندونزی ، فیلیپین ، ایران و ویتنام جبران می شود .

افریقا

براورد می شود میزان تولید برنح در قاره آفریقا طی سال گذشته تا حدود ۴ درصد افزایش یافته که دلیل عمده آن به افزایش تولید در مصرف مرتبط است . فصل برداشت در سال ۲۰۰۳ در کشورهای موزامبیک و ماداگاسکارا شروع شده است . در سال ۲۰۰۲ به دلیل کاهش در میزان تولید کشورها ی عمده تولید کننده در آمریکای مرکزی و جنوبی با کاهش نسبی تولید برنج مواجه بودند برای دوره تولیدی در سال ۲۰۰۳ در چندین کشور عمده تولید کننده برنج در قسمتهای جنوبی قاره پیش بینی تولید مطلوب و بیشتری می شود در ایالات متحده امریکا برآورد تولید برنح طی سال ۲۰۰۳ ،۶/۹ میلیون تن است که تا حدودی نسبت به سال گذشته کاهش گرفت در اتحادیه اروپایی EU میزان تولید کمی تغییر پیدا کرده است . در عوض پدیده ال نینو در استرالیا منجر به کمبود شدید آب شد و تولید شلتوک را با کاهش بی سابقه ای طی ۳۰ سال اخیر مواجه کرد وضعیت تولید برنج در استرالیا به دلیل عامه وضعیت خشکسالی نامطلوب باقی می ماند .

 تجارت جهانی برنج

40,000 ریال – خرید

تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت تثبیت بیولوژیکی نیتروژن در مزارع برنج
  • پاورپوینت روغن سبوس برنج و روش های استخراج آن
  • پاورپوینت اکولوژی برنج
  • مقاله کنترل و تولید بذور گواهی شده برنج
  • پایان نامه زراعت برنج در استان گیلان
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.