پاورپوینت تثبیت بیولوژیکی نیتروژن در مزارع برنج


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پاورپوینت تثبیت بیولوژیکی نیتروژن در مزارع برنج مربوطه  به صورت فایل پاورپوینت و قابل ویرایش می باشد و دارای ۴۳  اسلاید است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پاورپوینت تثبیت بیولوژیکی نیتروژن در مزارع برنج نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک پاورپوینت مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

مشخصات گیاه برنج
کشت برنج
کشت برنج در نقاط مختلف
کشت برنج در ایران
انواع برنج
شرایط مناسب برای کشت برنج
کشت برنج
بیماریها و آفات برنج
بلاست ساقه برنج
پوسیدگی طوقه برنج
خواص برنج
اثر متقابل آبیاری و نیتروژن
بررسی اثر متقابل نیتروژن و روش آبیاری
نقش تثبیت بیولوژیکی نیتروژن در کشاورزی
نقش نیتروژن تثبیتشده بیولوژیک در تولید برنج
چشمانداز آتی و آینده بحث نیتروژن تثبیتشده:
دینامیک نیتروژن در زمینها و سیستمهای پست و کم ارتفاع برنج:
نیتروژن حاصل از تثبیت بیولوژیکی و صنعتی در کشاورزی:
عوامل مؤثر بر تثبیت نیتروژن در مزارع برنج
میکرو ارگانیسم های اتوتروفیک تثبیت کننده نیتروژن  :
میکرو ارگانیسمها اتوتروقیک تثبیتکننده نیتروژن:
تثبیت نیتروژن به وسیله عوامل هتروترفیک:
به کارگیری از میکروارگانیسمهای تثبیتکننده نیتروژن در محصولات برنج:
نحوه مصرف آزولا:
مزایای استفاده از آزولا
نتیجهگیری
منابع

منابع

۱-سالار دینی ، علی اکبر . . ۱۳۳۶۶ حاصلخیزی خاک . دانشگاه تهران .

۲-قاسم پور علمداری ، م .۱۳۷۸ بررسی اثر کود ازته و گیاه آزولا بر عملکرد برنج ، پایان کارشناسی ارشد ، دانشگاه مازندران .

۳-پیر دشتی ، ه -۱۳۷۸ ، بررسی انتقال مجدد ماده خشک و نیتروژن و تععین شاخص های رشد ارقام برنج در تاریخ های مختلف کاشت . پایان نامه.

۴-کارشناسی ارشد زراعت ، دانشکده کشاورزی ، دانشگاه تربیت مدرس ۱۵۸ ص .

۵-ربیعی ، ب ۱۳۷۵ مطالعه تنوع پروتئینی ۱۶ رقم برنج ایرانی از طریق الکتروفوز و ارتباط آن با صفات کمی در آزمایشگاه مزرعه ای . پایان نامه کارشناسی ارشد اصلاح نبات ، دانشکده کشاورزی ، دانشگاه تبریز . ۱۶۳ ص .

۶-شبستری ، م . و م . مجتهدی ۱۳۶۹ . فیزیولوژی گیاهان زراعی  ( ترجمه ) . انتشارات مرکز نشر دانشگاهی . دانشگاه تهران . ۴۳۱ ص .

۷-عرفانی ، ر . ۱۳۷۴ بررسی اثرات ازت و تاریخ کشت بر روی رشد و عملکرد برنج . پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت ، دانشکده کشاورزی ، دانشگاه تربیت مدرس ۲۶۸ ص .

۸-غلانی قاجانی ، م .۱۳۷۶ ارزیابی رابطه عملکرد و اجزاء آن در برنج به کمک تجزیه علیت . پایان نامه کارشناسی ارشد اصلاح نباتات ، دانشگاه آزاد واحد اردبیل . ۸۹ ص .

۹-فاجریان ، ن .ک . ۱۳۷۴ . افزایش عملکرد گیاهان زراعی . ترجمه هاشمی دزفولی ، ا ، ع . کوچکی و م . بنایان اول . انتشارات جهاد دانشگاهی فردوسی مشهد . ۲۸۷ ص .

۱۰کوچکی ، ع و ج . خلقانی . ۱۳۷۵ . شناخت مبانی تولید محصولات زراعی ( نگرشی اکوفیزیولوژیک ) ترجمه . انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد . ۵۳۶ ص.

۱۱-مومنی ع . ع . زالی و پ وجدانی . ۱۳۷۵ مطالعه همبستگی و تجزیه علیت بر روی تعدادی از صفحات مهم زراعی مرتبط با عملکرد در ارقام و هیبریدهای برنج ، چکیده مقالات چهارمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران ، اصفهان . ۶۲۵ ص.

 

مشخصات گیاه برنج

ساقه برنج راست، استوانه ای و جز در قسمتی که گره ها وجود دارند توخالی است. ارتفاع ساقه به ۶۰ تا ۲۰۰ سانتی متر می رسد. برنج علاوه بر ساقه اصلی، ۴ تا ۵ ساقه فرعی دارد. برگهای برنج به صورت متناوب در دو ردیف در دو طرف ساقه گرفته اند. برگ برنج دارای غلاف، پهنک، زبانک و گوشوارک است. همچنین برنج مانند گندم، دارای گل آذین خوشه ای می باشد که دانه ها در آن قرار می گیرند.

برخلاف سنبلچه های گندم و جو و ذرت که فشرده و نزدیک به هم هستند، سنبلچه های برنج به صورت غیرفشرده روی محورهای اصلی و فرعی گل آذین قرار می گیرد. میوه برنج دارای غلافی سفید رنگ، قهوه ای، کهربایی، قرمز یا بنفش است که این میوه را به همراه غلاف آن، شلتوک می نامند. برای قابل استفاده شدن برنج برای انسان، باید شلتوک را پوست کنند، یعنی غلاف را از دانه جدا نمایند.

کشت برنج

کشت برنج در نقاط مختلف

شواهد نشان می دهند که تقریباً ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد، در کشورهای هند و چین، کشت برنج متداول بوده است. پس از گندم، برنج دومین غله مهم در دنیا به حساب می آید. نزدیک به ۹۰ درصد سطح زیرکشت و تولید برنج متعلق به کشورهای خاور دور می باشد. بیش از نصف محصول برنج هم در دو کشور هند و چین تولید می شود. بطور کلی، کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری برمه، تایلند، ویتنام، لائوس، اندونزی، فیلیپین، پاکستان، هند، آمریکا، ژاپن، ایتالیا، مصر، چین، برزیل، کوبا، مکزیک و استرالیا از تولید کنندگان برنج به شمار می آیند.

کشت برنج در ایران

کشت برنج در ایران در نواحی شمالی بویژه رودسر و استان خوزستان تاریخچه طولانی دارد. شواهد نشان می دهد که این محصول در این ناحیه قرنها پیش از میلاد مسیح و در زمان هخامنشیان رواج داشته است. البته امروزه با توجه به رشد روز افزون جمعیت ایران، تولید داخلی برنج پاسخگوی نیاز مردم نیست و به همین دلیل، مقادیر قابل توجهی از این محصول از خارج وارد می شود.

انواع برنج

برنجهای یک ساله در شرایط مساعد آب و هوایی قادرند رشد مجدد خود را پس از برداشت محصول اول، آغاز نمایند و محصول دوم و گاهی حتی تا چند سری، محصول تولید کنند. برنجهای وحشی یک ساله در نقاط مرتفع یا باتلاقهای غیردائمی کم عمق رشد می کنند.

برنجهای یکساله کلاً نسبت به کم آبی مقاوم ترند. برنجهای وحشی چندساله اغلب در مناطق پست و باتلاقهای دائمی کشت می شوند.

شرایط مناسب برای کشت برنج

دما: میانگین دمای مورد نیاز برنج هنگام رشد باید بین ۲۰ تا ۳۷ درجه سانتیگراد باشد. پایین بودن دما در اوایل فصل زراعی یا آبیاری مزرعه با آب سرد سبب می شود که زمان رسیدن دانه ها با تاخیر افتد. بالا بودن دما هم موجب کاهش تعداد سنبلچه های بارور وزن دانه ها می شود.

نور: نور هم یکی از عوامل موثر در رشد گیاه است. شدت نور در اوایل فصل زراعی شاید عامل محدود کننده ای برای رشد برنج به حساب آید. اما با نزدیک شدن به پایان فصل زراعی، بویژه موقع تشکیل خوشه رقابت برای جذب نور بین بوته ها افزایش می یابد.

رطوبت:‌ مناسب ترین میزان رطوبت برای گلدهی گیاه برنج، ۷۰ تا ۸۰ درصد است. رطوبت کمتر از ۴۰ درصد، عامل بازدارنده ای برای گلدهی گیاه به شمار می رود. وزش باد و ریزش باران و تگرگ، در زمان گلدهی زیانبار است. همچنین بارندگی موقع برداشت محصول هم عملیات مربوط به خشک شدن محصول را به تأخیر می اندازد.

آب: آب مورد نیاز برنج از سایر غلات بیشتر است. هشتاد درصد آب مورد نیاز محصول برنج تولید شده در جهان بویژه در نقاط استوایی، از آب باران تأمین می گردد. ۲۰ درصد باقی مانده را از آب رودخانه و آب چاه تأمین می نمایند.

خاک: برنج در خاکهای مختلف، از فقیر تا غنی که تنها آب مورد نیاز گیاه تأمین باشد به عمل می آید. البته مقدار آب مصرفی در خاکهای سبک بیش از خاکهای سنگین است. مناسب ترین خاک برای کشت برنج، خاک رسی با لایه غیرقابل نفوذ در عمق ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی متری و همراه با مقدار زیادی مواد آلی است. برنج اصولاً نسبت به شوری خاک و شوری آب مقاوم است. در صورتی که آب کافی برای شستشوی نمک خاک وجود داشته باشد، می توان از برنج برای اصلاح خاکهای شور استفاده نمود.

کشت برنج

روش مستقیم: بذر را مستقیماً داخل خاک آماده می کارند.

روش نشاء:‌ بذر خیس شده را داخل زمین مخصوصی به نام خزانه می کارند و سپس، بوته یا نشای بدست آمده را به زمین اصلی مزرعه منتقل می نمایند.

بیماریها و آفات برنج

بلاست ساقه برنج

این بیماری را قارچی به نام Pyricularia oryzae ایجاد می کند. یکی از مخرب ترین بیماریهای گیاه برنج است که با خشکاندن، شکستن و خواباندن ساقه قادر است میزان تولید برنج را به میزان چشمگیری کاهش دهد. سمپاشی مزرعه با سولفات مس و ترکیبات آلی جیوه در کنترل این بیماری تا حدی مؤثرند.

پوسیدگی طوقه برنج

این بیماری که به ژیگانتیسم هم معروف است، بوسیله قارچ Gibberia fugikuria ایجاد می شود که این قارچ، سبب رشد فوق العاده ساقه و نازک شدن آن و در نهایت مرگ بوته برنج می شود. دمای بیش از ۲۰ درجه سانتیگراد بویژه در لایه بالایی خاک می تواند شرایط مساعد برای فعالیت این قارچ را فراهم نماید. ضدعفونی نمودن بذر با اگروزان می تواند خسارت ناشی از این قارچ را کاهش دهد.

خواص برنج

بیرونی ترین لایه برنج پریکارپ نام دارد که بسیار سخت و شفاف است. پوست دانه زیر این بخش قرار گرفته که از لحاظ پروتئین و چربی غنی، ولی از نظر نشاسته ای فقیر است. پس از پوست، لایه آلورن است که جزء آندوسپرم می باشد. بنابراین ضمن عمل پوست کنی، بخش عمده ای از مواد مغذی برنج از دست می رود. اکثر مردم آسیا از برنج تغذیه می کنند. این ماده غذایی کامل نیست، چون میزان پروتئین و اسید آمینه آن خیلی کم است. برنج گلوتن ندارد، پروتئین عمده آن اوریزنین (oryzenin) می باشد.

مقادیر نیاز آب مصرفی (ETC) محصول برنج در جلگه مازندران به تفکیک واریته های زودرس و دیررس، بر مبنای مقادیر تبخیر و تعرق پتانسیل (ETO) و ضرایب رشد گیاهی (KC) در ده ایستگاه جلگه مازندران محاسبه شد. سپس مقادیر بارش مؤثر (ER) به مناسب ترین روش و مقادیر آب زیرزمینی جذب شده توسط ریشه گیاه (GWC) محاسبه گردید. با کم کردن مقادیر بارش مؤثر (ER) و آب زیرزمینی جذب شده توسط ریشه گیاه (GWC) از مقادیر نیاز آب مصرفی (ETC)، مقادیر نیاز خالص آبیاری (IR) مشخص گردید. نتایج مطالعه نشان داد که نیاز آب مصرفی و نیاز خالص آبیاری در شرق جلگه مازندران بیشتر از غرب آن است؛ در حالیکه مقدار بارش موثر در غرب جلگه بیشتر است. بارش موثر سهم بیشتری از نیاز آب مصرفی را در غرب جلگه تامین می کند؛ حال آنکه این سهم در شرق کمتر است. مقادیر بارش موثر در منطقه بسیار کمتر از نیاز خالص آبیاری است.

محصولات مختلف کشاورزی در دوره رشد خود به میزان معینی به آب نیاز دارند که بخشی از این نیاز از طریق بارش و نهایتاً بارش مؤثر، و بخشی دیگر از طریق آب زیرزمینی جذب شده توسط ریشه گیاه تامین می شود. چنانچه مقادیر بارش موثر و آب زیرزمینی جذب شده توسط ریشه گیاه برای رشد محصول ناکافی باشد که غالباً همین طور نیز است، باقیمانده نیاز آب مصرفی که به آن نیاز خالص آبیاری اطلاق می شود، از طریق آبیاری تامین می گردد.

اثر متقابل آبیاری و نیتروژن

آب و نیتروژن فاکتورهای مهمی هستند که رشد گیاه برنج را محدود می کنند و اغلب بر هم کنش دارند. کاهش آب جذب نیتروژن را کاهش داده که نتیجه کاهش مقدار نفوذ است. میزان آب مستقیماً بر میزان آنزیم سلولهای گیاهی تاثیر می گذارد، به طوریکه کمبود آب منجر به کاهش میزان آنزیم می شود. این امر مخصوصاً در مورد نیترات ردوکتاز صادق است.

تحقیقات نشان داده که افزایش کود نیتروژنی به شرطی که با آبیاری همراه باشد بر پارامترهای رشد اثر مثبتی دارد. (Buchner and Sturm, 1971). همچنین در موارد کمبود آب گیاه برنج به علت کاهش جذب نیتروژن به افزایش نیتروژن پاسخ نمی دهد. در نتیجه با کاهش جذب نیتروژن و عدم تولید اسید آمینه، کربوهیدارت کمتری تولید و مصرف می شود تا اسیدآمینه ها سازماندهی شوند. (Yoshida, 1975).

در تحقیقی که توسط فوکائی و پراسرتساک در سال ۱۹۹۷ روی برنج انجام شد معلوم شد که اثر نیتروژن روی سطح برگ و تولید ماده خشک تحت وضعیت کم آبی معنی دار نبود، در واقع در صورت عدم وجود رطوبت کافی به علت عدم جذب نیتروژن و کاهش مصرف نیتروژن اثر آن بر پارامترهای رشد از قبیل ارتفاع گیاه، تعداد پنجه و سطح برگ معنی دار نبود.

تجمع ماده خشک در طول دوره رشد به طور معنی داری توسط برهم کنش آب و نیتروژن تاثیر می پذیرد. تجمع ماده خشک بالا تا مرحله آغاز خوشه زنی در تیمار نیتروژن همراه آبیاری بالاتر از تیمار بدون آبیاری بود. در انواع رژیمهای نیتروژن تجمع ماده خشک در برنج تحت تیمار آبیاری بطور معنی داری بالاتر و سریعتر از تیمار کم آبی بود. فرناندزولایرد در سال ۱۹۵۹ دریافتند که محصول گندم با افزایش نیتروژن تحت آبیاری مناسب خیلی بیشتر از افزایش نیتروژن در تیمار کم آبی بود که به علت عدم جذب نیتروژن و کاهش فتوسنتز است. همچنین کاهش رطوبت با بیمار نیتروژنی بالا سبب کاهش رشد و مقدار فتوسنتز در گیاه Calluna vulgaris L. در مقایسه با تیمار نیتروژنی پایین شد (Watling, 1998). در تحقیق حاضر به اصلاح و بهبود استفاده از کود نیتروژن دار به منظور افزایش جذب عنصر نیتروژن و محصول برنج در شالیزارها پرداخته شد تا به این ترتیب در کنار تیمار آبیاری مناسب، مواردی چون تصعید ترکیب های نیتروژن دار به گاز گلخانه ای متان و آبشویی به اعماق و آلودگی آبهای زیرزمینی و محیط زیست کاهش و جذب افزایش یابد.

بررسی اثر متقابل نیتروژن و روش آبیاری

بررسی نتایج نشان داد که اثر بر هم کنش آب و نیتروژن بر بعضی از پارامترهای رشد و صفات فیزیولوژیک گیاه برنج در مراحل حداکثر پنجه زنی و گلدهی و رسیدن معنی دار بود. نتایج نشان می دهد که اثر متقابل آب و نیتروژن بر روی ارتفاع، تعداد پنجه، سطح برگ در مراحل حداکثر پنجه زنی و رسیدن، بر مقدار کلروفیل در مرحله گلدهی و مقدار نشاسته دارند. در مرحله برداشت در سطح احتمال یک درصد و بر وزن خشک کل مقدار نشاسته برگ در مراحل حداکثر پنجه زنی و گلدهی در سطح احتمال ۵ درصد معنی دار بود. مقایسه میانگین ترکیب دو تیمار (اثرات متقابل نیتروژن و آبیاری) نشان می دهد که در سطوح متوسط و بالای نیتروژن با تغییر روش آبیاری ارتفاع و تعداد پنجه و سطح برگ کاهش یافت. به طوری که اثر متقابل آب و نیتروژن سبب کاهش ارتفاع و سطح برگ و تعداد پنجه در شرایط اشباع شد.

البته در سطح بالای نیتروژن، بیشترین سطح برگ در تیمار آبیاری تناوبی مشاهده شد. همچنین در هر سه سطح نیتروژن در مرحله حداکثر پنجه زنی و در سطوح بالا و متوسط نیتروژن در مرحله گلدهی و در سطح پایین نیتروژن در مرحله رسیدن با تغییر روش آبیاری وزن خشک کل گیاه کاهش یافت به طوری که اثر متقابل آب و نیتروژن سبب کاهش وزن خشک کل در شرایط تیمار آبیاری اشباع شد. در مقادیر بالا و متوسط نیتروژن در مورد کلروفیل a و مقادیر بالا و پایین در مورد کلروفیل b و هر سه مقدار در مورد کلروفیل ab تغییر روش آبیاری سبب کاهش مقدار کلروفیل شد. قابل ذکر است که بیشترین مقدار کلروفیل b در سطح بالای نیتروژن در آبیاری تناوبی مشاهده شد. در مقادیر پایین و متوسط نیتروژن در مورد مقدار هیدرات کربن برگ و در سطوح پایین و بالای نیتروژن در مورد مقدار نشاسته دانه، با تغییر آبیاری از تیمار غرقابی به تناوبی افزایش و از تناوبی به اشباع کاهش مشاهده شد.

در تحقیقی که توسط فوکائی و پراسرتساک (۱۹۹۷) روی برنج انجام شد، معلوم شد که اثر نیتروژن روی سطح برگ و تولید ماده خشک تحت وضعیت کم آبی معنی دار نبود. در واقع در صورت عدم وجود رطوبت کافی، به علت عدم جذب نیتروژن و کاهش مصرف نیتروژن اثر آن بر پارامترهای رشد از قبیل ارتفاع گیاه، تعداد پنجه، سطح برگ معنی دار نبود. نتایج پیرمن و همکاران در سال ۱۹۷۸ و ماکونگا و همکاران در سال ۱۹۷۸ روی گندم و برنج نشان داد که اثر نیتروژن روی توزیع و تولید ماده خشک با نوع رژیم آبیاری متفاوت و متنوع است.

در انواع رژیمهای نیتروژن، تجمع ماده خشک تحت آبیاری به طور معنی داری بالاتر و سریع تر از تیمار کم آبی بود (Timsina al, 2001). فرناندزولایرد در سال ۱۹۵۹ دریافتند که محصول گندم با افزایش نیتروژن تحت تیمار آب مناسب، خیلی بیشتر از افزایش نیتروژن در تیمار کم آبی بود که به علت عدم جذب نیتروژن کاهش کلروفیل و فتوسنتز است. پوشیدا در سال ۱۹۷۵ دریافت که در موارد کمبود آب، گیاه برنج به علت کاهش جذب نیتروژن به افزایش نیتروژن پاسخ نمی دهد. در نتیجه با کاهش جذب نیتروژن و عدم تولید اسید آمینه، کربوهیدرات کمتری برای سازماندهی اسیدآمینه تولید و مصرف می شود.

اگرچه تقریبا ۸۰ % گازهای اتمسفر نیتروژن است ولی نیتروژن اتمسفر تقریبا ۲% کل کره زمین راتشکیل می دهد و بقیه در سنگ های اولیه زمین جمع شده است . با این حال مقدار نیتروژن سنگ های اولیه بسیار کم است . تنها به علت قابل توجه بودن این سنگ ها در قشر زمین مقدار کل نیتروژن به میزان قابل توجهی می رسد . مهم ترین عامل محدوده کننده رشد گیاهان در کشاورزی کمبود نیتروژن است تا کمبود دیگر عناصر ، زیرا نیاز گیاهان به این عنصر بیش از تمام عناصر دیگر می باشد . نیاز گیاه به این عنصر بدین علت است که از بین اتم های موجود در گیاه که از خاک گرفته شده اند ، نیتروژن بعد از هیدروژن بزرگ ترین رقم را تشکیل می دهد .

شالیزارهای برنج قادرند هر فصل و به اعضای هر هکتار ۶۰ کیلو گرم نیتروژن را از منابعی به غیر از کودهای نیتروژن تامین نمایند . یکی از این منابع عمده و مهم ، تثبیت بیولوژیکی نیتروژن است .

از جمله گروهای تثبیت کننده نیتروژن می توان به باکتری های فتوسنتتیک (Photosynhetic ) ، جلبک های آبی – سبز یا بومی ، باکتری های هتروتروفیک بومی ( Hetrotrophic ) موجود در خاک و گیاه برنج و در نهایت آزولا ( Azolla )و دیگر گیاهان لگوم ها ( Logumes ) اشاره نمود که می توان از آنها به عنوان کود سبز استفاده کرد .

 

شالیزارهای کشت برنج محیطی را فراهم می آورند که می تواند به گونه منحصر به فرد نیتروژن را تثبیت کند . نخست این که مجموعه و بافت گیاهی مانند جلبک های آبی و سبز را می توان بافتی بسیار مناسب در جهت فعالیتهای اتوتروفیک تثبیت نیتروژن محسوب نمود ، همچنین شرایط هوازی که در شالیزارها و زمین های غرقاب به وجود می آید ، بستری است مناسب در مورد تثبیت هتروتروفیک نیتروژن موجود در بدن باکتری ها که به آن نیتروژناز گویند ، عاملی که در آن اکسیژن از ثبات و پایداری لازم برخوردار نیست . هر ساله بدون این که از کودهای نیتروژنی استفاده شود عمل کشت صورت می گیرد و بدون این که خللی در میزان راندمان بازدهی برنج در شالیزار های خشک که در آنها از کودهای نیتروژنی استفاده نمی شود ، کاسته می شود .

مخلوط کردن و در هم آمیختن یک تن کاه برنج زمینه را به گونه ای فراهم می آورد که تثبیت نیتروژن موجود در خاک را ۲ تا ۵ کیلوگرم در هکتار افزایش می دهد . البته در این مورد نسبت به باکتری های تثبیت کننده نیتروژن که عمل سرعت بخشیدن به واکنش شیمیایی موجود در خاک های غرقاب را بر عهده دارند ، تحقیقات کم تری به عمل آمده است .

 

نقش نیتروژن موجود در اتمسفر در غنی سازی خاک نیتروژن اتمسفر را می توان فقط قسمتی از نیتروژن ورودی دانست که در مطالعات به عمل آمده در مورد مقوله توازن و موازنه ، توجه قابل توجه ای به آن نشده است در حالی که برخی از شواهد و مدارک دال بر این است که نیتروژن موجود در اتمسفر به راحتی به وسیله گیاهان و خاک جذب می شود . بخش میکروبیولوژیکی خاک موسسه تحقیقات بین المللی برنج ( IRRI ) به تازگی مطلبی را تحت این عنوان منتشر کرده است که غلظت نیتروژن در اتمسفر موجود در بالای شالیزار های کود ندیده برنج در موسسه تحقیقات بین المللی برنج از ۸ تا ۳۵ کیلوگرم بر متر مکعب است .

هاناوالت ( Hanawalt 1969 ) اطلاعاتی را عنوان کرد که بر اساس آن می توان بیان کرد که خاک ظرفیت جذب ۵۵ تا۷۴ کیلوگرم از نیتروژن رابه ازای هر هکتار در یک سال دارد و این در حالی است که محتوای نیتروژن جو ۳۸ کیلوگرم بر متر مکعب است .

بنابراین نیتروژن موجود در اتمسفر را می توان منبعی برای غنی سازی خاک در نظر گرفت . با وجود محدودیت های تکنیکی در جهت دستیابی به نیتروژن در مزارع و اماکن کشاورزی ، اطلاعات و داده های کنونی به روشنی بیانگر این نکته است که تثبیت نیتروژن از اهمیت آگرونومیک برخودار است . در این راستا مقدار نیتروژن جو نیز ممکن است از ۱۰ تا بیش از ۱۰۰ کیلوگرم به ازای هر هکتار در یک سال باشد .

 

وضعیت تثبیت نیتروژن در اراضی مرطوب برنج را می توان مناسب ترین محصول به عمل آمده در زمین های آبی و ماندابی آسیا تلقی نمود چرا که در طول فصل رشد گیاه برنج ، شالیزار های مملو از آب باران می شوند . از سوی دیگر یکی از عوامل مهم در مورد جلوگیری از فرسایش خاک و اسیدی شدن آن را می بایست کشت برنج دانست . اصول بحث غنی سازی خاک از نیتروژن به هنگام ریزش باران های سنگین صورتمی گیرد تا در شرایط خشک و بی آبی ، تثبیت بیولوژیک نیتروژن که به هنگام بارش های سنگین رخ می دهد ، یکی از عمده عوامل ثبات نسبی گیاه برنج است . پس از آن که خاک لبریز از آب باران گرید ، لایه های هوازی و بی هوازی یافته از یکدیگر متمایز می شود و زمینه برای رشد و نمو پوشش گیاهی وابسته به نور مهیا می سازد که سطح آب مورد نظر و همچنین سطح خاک را می توان از جمله این زمینه ها تلقی کرد . خاک تهی اکسیژن ، خود محیط مناسب در جهت تثبیت هتروتروفیک نیتروژن محسوب می شود . به همین نسبت آب مورد استفاده زمین ها را می توان مکانی امن و مناسب برای عوامل تثبیت نیتروژن که به نور وابسته است ، به شمار آورد .

نقش تثبیت بیولوژیکی نیتروژن در کشاورزی

 

40,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت روغن سبوس برنج و روش های استخراج آن
  • پاورپوینت اکولوژی برنج
  • مقاله گیاه شناسی برنج
  • مقاله کنترل و تولید بذور گواهی شده برنج
  • پایان نامه زراعت برنج در استان گیلان
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.