1,693 بازدید
تحقیق آشنایی با دانش آموزان استثنایی مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۱۳۱ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود تحقیق آشنایی با دانش آموزان استثنایی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک مقاله مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد
پیشگفتار ۶
تاریخچه ۹
معلول ۹
انواع استثنایی ۱۹
انواع عقب ماندگان ذهنی روانی ۱۹
انواع کودکان با اختلال ژنتیکی اقتصادی (کوسوزوی) ۲۰
تعریف عقب مانده ذهنی (عقب ماندگی روانی) ۲۰
علل و عوامل ایجاد کننده عقب ماندگی های ذهنی ۲۱
علل وعوامل عقب ماندگی ذهنی هنگام تولد ۲۳
علل وعوامل عقب ماندگی ذهنی بعد از تولد ۲۳
ویژگیها وخصایص روانی- عاطفی این دسته از کودکان ۲۷
عوامل دوران بارداری ۳۱
نقش عوامل مربوط به دوره بعد از تولد ۳۸
نقش عوامل مربوط به اختلالات سوخت وساز ۳۸
اختلال در سوخت ساز مواد پروتئینی ۳۹
اختلالات مربوط به مواد قندی ۴۰
اختلال مربوط به سوخت و ساز چربیها ۴۰
عکس العمل و واکنش والدین ۴۵
مورد اول ۴۹
مورد دوم ۵۶
والدین پذیرنده ۶۲
والدین نپذیرنده ۶۴
والدین پنهان کننده ۶۵
والدین انکار کننده ۶۶
واکنش های متداول در میان والدین ۶۷
حل مشکلات ومسائل والدین از طریق مشاوره ۷۷
پیشگیری ۸۰
برنامه پیشگیری از معلولیت ذهنی ۸۱
الف : برقراری سمینارها یا جلساتی با حضور دست اندرکاران وبرنامه ریزان به منظور اتخاذ تصمیم و هماهنگی دربرنامه ها. ۸۲
ب : تحقیق ۸۴
ج : ارائه اطلاعات ۸۶
د. توصیه، در اقدامات لازم بهداشتی به پزشکان ۸۸
مثالهائی از موارد قابل توصیه وقابل اجراء در امر پیشگیری ودرمان, در بدو بروز معلولیتهای ذهنی ۹۰
مشکلات جنسی ۹۴
آموزش وپرورش ۹۷
توانبخشی ۹۸
آموزش و پرورش ۱۰۱
آموزش کودکان پناهگاهی ۱۰۴
آموزش تربیت پذیران ۱۰۵
الف- رشد عضلانی ۱۰۷
ب : مهارتهای حرکتی درجهات رشد حرکات بدنی ۱۰۸
ج : فعالیتهای مربوط به امور شخصی ۱۰۹
رفتار اجتماعی ۱۰۹
هـ : یادگیری مفاهیم عمومی ۱۰۹
رشد عضلانی ۱۱۲
رشد بدنی ۱۱۳
فعالیتهای مربوط به امور شخصی ۱۱۳
رفتار اجتماعی ۱۱۳
آموزش خواندن ونوشتن ومفاهیم مربوط به آن ۱۱۴
یادگیری مفاهیم عمومی ۱۱۵
۱- اصول کلی حساب ۱۱۵
۲-شناخت کلی پول ۱۱۶
۳- شناخت کلی زمان ۱۱۶
۴- اصول کلی اندازه گیری ۱۱۷
آموزش تعلیمات دینی ۱۱۷
پرورش ۱۱۸
کاردستی ۱۱۹
نقاشی ۱۲۰
موسیقی ۱۲۰
تمرینات ریتمیک ۱۲۱
سرود خوانی ۱۲۲
ساختن وسائل موسیقی ساده ۱۲۲
یادگرفتن نام و صدای انواع وسائل موسیقی ۱۲۳
ورزش ۱۲۴
جمع بندی و نتیجه گیری ۱۲۶
منابع ۱۳۰
۱- تشخیص بالینی بیماری های مغز و اعصاب دکترتقی کیمیایی اسد ی از ۹۴ تا ۱۲۰ چاپ چهارم، انتشارات خوارزمی، تهران ۱۳۸۰
۲- جزوه درسی دکتر وحید روان دوست: خلاصه ی تمام جزوه های مورد تدریس
۳- کودکان معلول ذهنی، عباس داور منش فصل, ۱و۲و۴و۷و۸ و۹، انتشارات رشد تهران،۱۳۷۹
۴- سمپوزیوم کودکان عقب مانده ی ذهنی، دکتر هادی سلیمی”اشکوری” ، انتشارات رشد چاپ دوم، ۱۳۸۰
۵- کودکان استثنایی دکتر محمود پاکزاد ،محمود پاکزاد در ۳۸- ۴۶ و ….
۶- تفسیر المیزان جلد ۱۳و۱۹، علامه طباطبایی هشتم ، انتشارات نورالمهدی قم، ۱۳۶۸
۷- کلیات سعدی، محمدعلی فروغی، چاپ هفتم، تهران، ۱۳۵۷و
۸- منم زرتشت ارابه ران خورشید، سیدعلی صالحی، انتشارات فروهر،چاپ دوم، تهران، ۱۳۵۴
۹- هیاهو در دنیای سکوت، محمود پاکزاد، انتشارات گوتنبرگ، چاپ سوم، تهران، ۱۳۶۲
۱۰- اختلالات کودکان و نوجوانان، نلسون = ترجمه منشی، انتشارات رشد،چاپ سوم، ۱۳۸۳
۱۱- THE MENTALLY RETRTARDED CHILD- NANCYMO. HAIBERT B – ROBIMSON, 2002
۱۲- روان شناسی کودکان عقب مانده ذهنی، دکتر افروز فصل, ۱و۲و۳و….، دانشگاه تهران، چاپ سوم، ۱۳۷۱
۱۳- مشاوره ژنتیک دکتر موسوی ودکتر خاوری ودکتر روزبهانی، انتشارات چهر چاپ اول تهران، ۱۳۷۰
۱۴- روان شناسی کودکان و نوجوانان استثنایی، دکتر بهروز میلانیفر انتشارات آگاه، چاپ چهارم، تهران، ۱۳۷۹٫
۱۵- عقب ماندگی ذهنی، دکتر ابراهیم هاشمی، انتشارات دانشگاه تهران،چاپ سوم،تهران، ۱۳۶۸
۱۶- کودکی که هرگز بزرگ نخواهد شد، خانم پرل – س, باک، انتشارات امیرکبیر،چاپ هشتم، تهران، ۱۳۸۱
۱۷- روان شناسی ژنتیک ج ۱ و ۲، دکتر محمود منصور، انتشارات رشد، چاپ پنجم، تهران، ۱۳۸۲٫
کلمهی بهنجار به افرادی اطلاق میگردد که در حد طبیعی و عادی گذران زندگی میکنند. از نظر عامه فردی که رفتارش چون دیگران است ومانند همه و به طور معمولی وعادی زندگی روزمره خویش را میگذراند بهنجار و طبیعی است . از نظر علمیچنانچه بهره ی هوش شخصی حدود (۱۰۰)صد باشد (براساس آزمون (تست) باشد یا به عبارت دیگر سن تقویمیوعقلی (ذهنی) خود برابری کند آن فرد عادی است. برای مثال میتوان چنین گفت: چنانچه کودک ۹ ساله ای از نظر عقلی نیز ۹ ساله باشد و مانند کودکان ۹ ساله رفتار کند و از عهدهی انجام تست های هوشی مربوط به کودکان ۹ ساله برآید چنین کودکی بهنجار و طبیعی است. حال که تا حدی با کودکان و افراد بهنجار آشنا گردیدیم ببینیم پس کدام گروه از کودکان را استثنایی مینامند. از نظر آموزشی کودک استثنایی کودکی است که نیاز به تعلیم و تربیت خاص داشته باشد و از کلاس و تعلیم وآموزش عادی نتواند بهره کافی گیرد و از جنبه کلی نیز چنانچه کودکی از نظر رفتار، هوش ویا گذران زندگی نتواند چون کودکان عادی و بهنجار عمل کند و به جهتی با کودکان همسال خود تفاوتهای رفتاری وگفتاری و کرداری ویادگیری داشته باشد و از حد یک کودک عادی همسن خود خارج باشد استثنایی نامیده میشود.
بابررسی آمارهای بین المللی وتوجه به وجود متجاوز ازچهارصد میلیون(۰۰۰/۰۰۰/۴۰۰) معلول و ناتوان در سراسر جهان وافزایش این جمعیت به میزان قابل توجهی در هر سال اهمیت تعلیم و تربیت،رفاه،اشتغال و بالاخره نحوه زندگی افراد استثنایی با تعمقی اندک آشکار میگردد. چنانچه آمارهای منتشر شده نشان میدهد، از هرده (۱۰)نفر مردم، مردم جهان یک نفر شناخته یا ناشناخته با معلولیت یا کمبودی درگیر است و حدود پنج درصد کودکان، در سراسر این جهان پهناور دچار نقصی جسمییاذهنی هستند و درصد قابل توجهی از این عده نیاز به آموزش ویژه و مراقبت های خاص دارند. این واقعیتها و حقایقی نظیر وجود نارساییهایی از جمله سوء تغذیه، جنگ، سست شدن و ازهم پاشیدگی بنیاد خانوادگی وکافی نبودن بهداشت ودرمان در برخی از نقاط جهان نشانگر از دیار کودکان استثنایی ودر نتیجه نیاز به توجه عمیق تر به این مسئله است. هر قدر جامعه ای در برابر افراد معلول و استثنایی احساس مسئولیت بیشتر نمایند ومنابع مالی و انسانی زیادتری را به این امر اختصاص دهد، آن جامعه دارای فرهنگ و اقتصادی پیشرفته تر است. امروزه سرمایه گذاری وخدمت به گروههای مختلف استثنایی را نمیتوان صرفاً عملی نیکوکارانه ونوع دوستانه دانست زیرا این مسئله ای جدی، اساسی، مهم، انسانی و تخصصی و علمیاست.
زندگی میلیون ها انسانی که به هر دلیل از نقایصی برخوردار گردیده اند درمیان است. تأمین آینده آنان، آموزش و پرورش ورفاه آنها مطرح است واین گروه با توجه به نوع معلولیت و توانایی خود نیاز به حرفه وکاری مناسب دارند از طرفی خانواده چنین کودکانی رانیز نباید از نظر دور داشت زیرا آنان هم درمعرض صدمات ومشکلات ناشی از معلولیت فرزند خویش هستند پس چنین عمل بزرگی احتیاج به برنامه ریزی، تحقیق وداشتن افراد متخصص دارد. نهادهایی باید از آنان حمایت کنند ولی ترحم هرگز. موسساتی باید برای آنان برنامه ریزی نمایند و امکانات آموزشی، رفاهی و کاریابی فراهم آورند.
و آموزش وپرورش آنان باید متناسب با معلولیت وتوانایی آنان باشد.
اصولاً اگر پذیرای این نظریه علمیباشیم که هر انسانی حتی دربالاترین سطوح هوشی امکان دارد درباره ای از فعالیتها در حدی متوسط و حتی کندتر از دیگران باشد ویا معلولیت دریکی از تواناییها برای هیچ فردی نمیتواند مانع پیشرفت او درسایر جنبه ها گردد باید قبول کنیم که بطور کلی آموزش وپرورش صحیح وکمال مطلوب، آموزش وپرورشی است که بر اساس توجه به خصوصیات فردی و تواناییهای افراد برنامه ریزی شده باشد. پس درآموزش و پرورش کودکان استثنایی نیز شناخت تواناییها وکفایتهای کودکان استثنایی اهمیتی ویژه دارد و برنامه ریزیهای آموزشی باید باتوجه به همین تواناییها انجام پذیرد. اگر چنین کنیم و با توجه به تواناییهای کودکان استثنایی برنامه ریز آموزشی انجام گیرد. از کودکان استثنایی نه تنها میتوان افرادی خودکفا، بلکه افرادی با بازده اقتصادی ونقش آفرین برای جامعه تربیت کرد ودرآن صورت است که نه تنها کودکان وافراد استثنایی از زندگی آسوده ومرفهی برخوردار خواهند شد بکله اجتماع نیز به آنچه درباره آنان انجام داده است. مفتخر خواهد بود. بدون شک جامعه ای آسوده خواهد زیست که معلولان آن از آسایش ورفاه کامل برخوردار باشند و دمکراسی وعدالت واقعی زمانی تحقق پیدا میکند که همگان متساوی (در حد توانایی) از نعمت های موجود بهره مند باشند وتفاوتی بین کودک عادی، تیز هوش یا معلول وجود نداشته باشد. (از نظر ارزشی)
در مورد تاریخچه کودکان استثنایی باید گفت این پدیده قدمتی همپای تاریخ بشر دارد. چه، از همان آغاز پیدایش انسان، عوارضی از قبیل اشکالات ژنتیک، اختلالات دوره جنینی، اشکالات زایمان، بیماریهای بدو تولد وغیره، ایجاد معلولیت میکردند.
درباره ی تاریخچه طرز تفکر افراد عادی نسبت به معلولین و عقب مانده ذهنی نیز شواهد علمیزیادی در دست نیست.چیزی که تا حدی مشخص است این که این چنین افرادی درگذشته کمتر مورد توجه بوده اند.فقط دربرخی نوشته های دینی و پزشکی به چنین افرادی اشاره شده است.
“بقراط” حکیم یونانی به ضایعات مغزی این افراد وارتباط این نقیصهها با کمبود های هوشی اشاره میکند.
“درقوانین “اسپارت” مواردی گنجانده شده بود که کشتن و از بین بردن معلولین از جمله عقب ماندگان ذهنی را مجاز و حتی لازم تشخیص داده بودند.
“در آسیا” برخلاف “اروپا” این افراد بیشتر مورد توجه ولطف بوده اند. درآئین در کنفوسیوس معلم و فیلسوف چینی و همینطور دردین پیامبر ایرانی زرتشت به روشنی خواسته شده است که مردم با عقب مانده های ذهنی، رفتاری انسانی داشته باشند ونیز دردین یهود مسئولیت جرم و جنایت از عقب مانده های ذهنی برداشته شده است. در دین مبین “اسلام” نیز طی اشارات مکرر در کتاب آسمانی و همچنین سخنان پیامبر بزرگوار وائمه اطهار به توصیه هایی درزمینه ملاطفت و همیاری معلولان برمیخوریم.
در اروپای قرون وسطی, عقب مانده های ذهنی را همپای دیوانگان محسوب داشته معتقد بودند که شیطان در جسم آنها حلول کرده است. اقدامات “پینل” Pinel پزشک فرانسوی درقرن ۱۸ در جهت جداسازی بیماران روانی از مجرمان وبدکاره ها وبازکردن غل و زنجیر از پای آنان و همچنین تجربیات “ایتار” Itard پزشک فرانسوی قرن ۱۹ از تربیت کودکی وحشی به نام “ویکتور” زیربنای توجه و نگرشی علمیبه پدیده ی عقب ماندگی ذهنی گردید.
میتوان از ماریا مونتسوری(Montessori) (۱۹۵۲- ۱۸۷۰) اولین زنی که در ایتالیا موفق به اخذ درجه دکترای پزشکی گردید به عنوان یکی از متخصصان تعلیم و تربیت کودکان عقب مانده های ذهنی نام برد.
دراواسط قرن بیستم, بررسی عمیق و همه جانبه در زمینه عقب ماندگی ذهنی شکوفایی یافت.به نظر میرسد به همانگونه که تولد وگسترش هر علم بستگی تام به نیازهای بنیادی جامعه دارد. اهمیت دادن به این مهم وتوجه به مسئله عقب ماندگان ذهنی نیز برهمین اساس گسترش یافت. از جمله دیگر کسانی که در آموزش و پرورش کودکان استثنایی خدماتی ارزنده نموده است از ساموئل هوSamuel How e (1876- 1800) فارغ التحصیل مدرسه پزشکی هاروارد بود. او درآموزش وپرورش کودکان نابینایی که در عین حال ناشنوا هم بوده اند تخصص داشته ودر بنیان گذاری آموزشگاه پرکینز که در سال ۱۸۳۲ تأسیس گردید سهمیبسزا وموثر داشته است وی یکی از نادر افرادی است که در تعلیمات استثنایی قدم های موثر و واقعی برداشته است.
توماس هاپکینز گلودت Thomas Hapkins Galldudet (1851- 1787) در آغاز با دیدن دوشیزه کر ولالی علاقمند به تعلیم و تربیت وکمک به وی گردید. وی سپس برای تحقیق بیشتر به اروپا رفت وپس از بازگشت از اروپا درسال ۱۸۷۱ اولین مدرسه شبانه روزی رابرای ناشنوایان درآمریکا تأسیس نمود که مدرسه مزبور بعدها به نام مدرسه آمریکایی ناشنوایان معروف شد. (American school for the Deaf) که در حال حاضر یکی از معتبرترین وبزرگترین مراکز آموزش ناشنوایان در جهان است که از کودکستان تا دانشگاه محصل ناشنوا میپذیرد.
لوئی بریل ( Lowis – Braille ) فرانسوی در سال ۱۸۰۹ متولد شد وی که در هفت (۷) سالگی بینائی خود را از دست داد علاقمند به آموزش نابینایان بود. زحمات اودر سال ۱۸۲۹ منجر به ایجاد سیستم شش نقطه ای برجسته که خطی خاص برای آموزش نابینایان است گردیده که به پاس قدردانی از زحمات وخدمات وی به دنیای نابینایان وتحولی که در این مورد ایجاد کرده بود به نام خود اوبخط بریل معروف شد. این خط که از شش نقطه تشکیل یافته وجابجایی نقاط, حروف الفبا را تشکیل میدهند در حال حاضر کاملترین و عملی ترین روش درآموزش نابینایان است. نابینایان با استفاده از ماشین های تحریر مخصوص مطالب وخواسته های خود را به خط بریل تحریر مینمایند و سپس مطالب نوشته شده توسط فردی متخصص به خط معمولی وبینایی برگردانده میشود. آلکساندر گراهام بل Dr. Alexander – Graham Bell مخترع تلفن نیز یکی دیگر از کسانی است که درقرن نوزدهم کوشش های فراوانی در زمینه ی تعلیم و تربیت ناشنوایان انجام داد.
وی معلمیکودکان ناشنوا را پیشه ی خود ساخت و با دختر ناشنوایی ازدواج کرد. بدون تردید کوشش او در طریق تعلیم به ناشنوایان در پیدایش اختراع بزرگی چون تلفن بی تأثیر نبوده است.
درقرن ۲۰ نیاز مبرم به پیشرفت علوم تجربی از یکسو و توجه زیاد به علوم انسانی واز جمله روان شناسی وخصوصاً روان شناسی کودک و بالاخره فعالیت های آلفرد بینهBinet A. در زمینه ساختن اولین آزمون هوشی ونشان دادن اختلافات هوشی بین انسانها از دیگر سو, موجب گردید تا قشر عقب مانده ی ذهنی به نحو بارزتری جلب توجه نمود. این پدیده از یک دید علمیمورد پیگیری قرار گیرد. در حال حاضر در اکثر جوامع وملل, این چنین کودکانی در شرایط خاص نگهداری شده, درصورت امکان باتوجه به نوع نقیصه یا میزان اختلال عقب ماندگی ذهنی تحت آموزش وتوانبخشی قرار میگیرند. باید توجه داشت که در عصر حاضر نیز نوع نگرش در مورد کودکان عقب مانده ذهنی در جوامع مختلف متفاوت است. مثلاً خانم “پول. اس. باک.” نویسنده شهیر آمریکایی که خود یک دختر عقب مانده ذهنی دارد، وقتی از خاطراتش در زمانی که درکشور چین بوده است یاد میکند اشاره ای دارد به این که در آنجا چنین افرادی خیلی با ملاطفت واحترام نگهداری میشدند وتا آخر عمر بدون کوچکترین ناراحتی از آنان پرستاری به عمل میآمد. هیچکس نظر ترحم و دلسوزی بیجا ابراز نکرده و بهر حال شخص یا کودک را چون فردی عادی میپذیرفتند. همین خانم در ادامه گفتارش مینویسد. ” من ودخترم (منظور کودک عقب مانده است) در چنان محیطی بهیچوجه احساس ناراحتی نمیکردیم. ولی به مجردی که وارد خاک آمریکا شدیم, نگاههای ترحم آمیز, و تعارفهای بیجا و دور از ذهن, همدردیهای احمقانه و خلاصه دلسوزیهای ناشیانه از دخترم, آن چنان در من اثر گذاشته شده بود که بی اختیار نسبت به دخترم و خودم احساس ترحم شدید میکردم.”
آموزش نابینایان حدود ۵۰ سال پیش در تبریز توسط شخصی به نام پاستور کریستوفر آغاز د برای اطلاع بیشتر به فصل اول کتاب “هیاهو در دنیای سکوت” مراجعه شود. درمورد ناشنوایان نام بزرگ مردی همچون جبار باغچه بان وباغچه ی اطفال او آنقدر معروف هست که نیازی به شرح و بیان در این مورد نیست. از دیوانه تکلیف برداشته شده است.”
اما در مورد کودکان عقب مانده ی ذهنی, همانطور که قبلاً ذکر شد دین “زرتشت” در ردیف اولین ادیانی است که کمک, ملاطفت و همراهی به عقب ماندگان ذهنی را عنوان میکند ودین اسلام با فرمامین آسمانیش در این زمینه مکمل تمام توصیه هائی بوده است که سایر ادیان در گذشته در این مورد اشاره نموده بودند. از آن زمان تا حدود چند دهه اخیر, هیچگونه اقدام اجتماعی در جهت کمک به این گروه از افراد جامعه در ایران صورت نگرفته بود.
“بنی آدم اعضای یکدیگرند”
از حدود سی سال قبل با تشکیل اولین مدرسه به نام “مرکز تربیت وهدایت روانی کودک” تدریجاً توجه وحمایت از معلولین درایران به طور رسمینضج گرفت و متعاقباً با تشکیل سازمانهایی چون “انجمن ملی حمایت از کودکان”,” انجمن توان بخشی ایران” انجمن حمایت از عقب ماندگان ذهنی و … همچنین بخشی از فعالیت های “وزارت آموزش وپرورش” سعی شد تا هر چه بیشتر به مسائل کودکان معلول ذهنی ونابهنجار توجه گردد. اخیراً از بعد از انقلاب, با ادغام و یکپارچه شدن این سازمان های متفرقه تحت پوشش به نام “سازمان بهزیستی کشور” سعی گردید تا پس از حذف برنامه های ظاهرفریبانه وجایگزین نمودن یک برنامه واحد به منظور سرویس دهی هر چه بهتر به معلول جامعه, اقدامات عملی و مفیدی بمورد اجراء درآید : چرا که :
تشبیه بدن انسان به جامعه یا برعکس تمثیلی قدیمیاست. درکتاب افلاطون و در کتاب تاریخ ابوالفضل بیهقی ودر اشعار شعرای بزرگی چون سنایی و مولوی نیز مطالبی در این مورد آمده است تشبیه ساخت جامعه به بدن انسان در نزد فلاسفه ای چون فارابی مشهود است ودانشمندانی چون گریف بلژیکی (۱۹۲۴- ۱۸۴۳) یا شیفلر آلمانی و ابنسینا دانشمند ایرانی هر یک بنحوی به این تمثیل پرداخته اند ولی شاید یکی از بهترین نمونه های این تمثیل در شعر سعدی شاعر گرانقدر ایرانی آمده است.
بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش زیک گوهرند(پیکرند)
چو عضوی بدرد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
این مختصر از آن جهت عنوان شد گفته شود همان گونه که اگر عضوی از بدن, دردناک و بیمار باشد جامعه بدن آدمیاحساس آرامش نمیکند ودیگر اعضای بدن فعالیتی شدیدتر مینمایند. جامعه نیز درمقابل تمامیافراد خود مسئول است وباید وسایل آسایش و رفاه آنان را فراهم سازد. همه ما, بخصوص مربیان, پدران و مادران وسایر دست اندرکاران آموزشی ورفاه استثنایی درمقابل این کودکان معصوم ومحروم مسئولیم وباید تمامیامکاناتی را که برای سایر گروههای اجتماعی موجود است برای کودکان وافراد استثنائی نیز فراهم آوریم.
این سخنان نابخردانه است که گفته شود آموزش و کمک به کودکان ودانش آموزان استثنایی گزاف است,یا بازده اقتصادی ندارد و خلاصه درکاری این چنین انسانی نیت سوداگری داشته باشیم گرچه برطبق برخی آمارهای منتشر شده که از سوی یونسکو و سایر موسسات نظیر آن انتشار یافته است آموزش بعضی از گروه های استثنایی بازده اقتصادی نیز دارد.
الف: جسمانی (ارگانیک)
الف: انواع جسمانی:
۱- نابینا ۲- ناشنوا
۳- سایر معلولیت های بدنی
۴- فلج مغزیC.P و صرع وآسیب دیده مغزی
۳- عقب مانده های روانی یا ذهنی ناشی از اختلالات جنسی(ژنتیکی)
۳- میکروسفال ۴- هیدروسفال
۵- ماکروسفال ۶- فنیل کتونوریا- پی- کی کایو)
۷-کودکان با اختلات ژنتیکی ۸- عقب ماندگان ناشی از فقر محیطی ذهنیتی
انواع کودکان با اختلال ژنتیکی اقتصادی (کوسوزوی)
۱- اختلال در کروموزوهای جنسی
۲- با اختلال در کروموزوم های غیرجنسی
تعریف عقب مانده ذهنی (عقب ماندگی روانی):
تا کنون در هیچ یک از کتابهای که در مورد عقب ماندگان ذهنی نوشته شده است تعریف دقیق و کاملی که مورد تأئید همه یا اکثریت متخصصین میباشد بیان نشده است و این مسئله بیشتر به خاطر پیچیدگی ما هیت عقب ماندگی ذهنی است .
نمیتوان عقب ماندگی را به عنوان پدیده یا یک عقیده مطلق تعریف کرد بلکه بایستی عقب ماندگی ذهنی را به عنوان پدیده ای چند وجهی که وجود مختلف آن به فیزیولوژی، پزشکی، روان شناسی، تعلیم و تربیت و جامعه شناسی محدود میگردد مورد بررسی قرار داد. در زیر سعی خواهد شد چند تعریف از عقب ماندگی ذهنی که در جهان بیشتر متداول بوده و تأئید گروه بیشتری را به همراه دارد ذکر گردد و طبق تعریف، ترد گلد Tred Gold محقق آمریکایی:
“عقب ماندگی عبارت است از رشد ناقص ذهنی که شخص را در سازش با محیط خود ناتوان ساخته، به طوری که بودن نظارت و کمک غیر قادر به زندگی نمیباشد.”
بنابر تعریف ریک هبر Rick Heberعقب ماندگی عبارت است از :
“فعالیت عمومیذهنی که پائین تر از اندازه طبیعی یا عادی باشد که در دوران رشد موجب میگردد و باعث بوجود آمدن اختلال در جهت قبول رفتار سازگارانه میباشد.”
البته در مورد فردی صدق میکند که از نظر عملی در انجام آزمونهای عینی متناسب که در زمینه تواناییهای عمومیذهنی صورت میگیرند یک انحراف استاندارد پائین تراز میانگین گل گروه در یک آزمون هوشی استاندارد شده مثلاً بینه یا وکسلر باشد.”
بنا به تعریف انجمن تحقیقاتی عقب ماندگی ذهنی آمریکا۱۹۶۰، ” عقب ماندگی ذهنی کنش عمومیذهنی که پائین تر از حد عادی باشد و بر اثر بروز اختلالاتی در دوران مختلف رشد حاصل کرد در اطلاع میشود.” و بروز امر فوق اختلالاتی در کسب رفتارهای مناسب و سازه رانه موجب میگردد. آنچه را که بعنوان نتیجه میتوان از مطالب بالا اخذ و به عنوان تعریف عقب ماندگی ذهنی ارائه داد. عقب ماندگی به کسی اطلاق میشود که بر اثر اختلالات و کم کاری در ذهن در انجام امر جاری، رفع مشکلات، و پذیرش رفتار سازه رانه با محیط پائین تر از افراد مشابه با هم همسن خود توانایی داشته باشد.
تمام مقالات و پایان نامه و پروژه ها به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر