پاورپوینت ذخیره‌سازی انرژی در معماری سنتی


دنلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

پاورپوینت ذخیره‌سازی انرژی در معماری سنتی مربوطه  به صورت فایل پاورپوینت و قابل ویرایش می باشد و دارای ۳۳  اسلاید است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود پاورپوینت ذخیره‌سازی انرژی در معماری سنتی نمایش داده می شود، علاوه بر آن لینک پاورپوینت مربوطه به ایمیل شما نیز ارسال می گردد

فهرست مطالب

ـ  مقدمه
ـ  اثر تابش خورشید
ـ  تأثیر سایه‌بان بر روی پنجره
ـ  اثر سایه‌بانهای متحرک
ـ  اثر رطوبت در ساختمان
ـ  اثر معماری سنتی و بادگیر بر حرارت محیط
ـ  جهت‌سازی در بنا
ـ  بادگیر در ساختمانهای آجری و خشتی
ـ  بادگیر
ـ  انواع بادگیرها و محل استقرار آنها
ـ  هواکش و کلاه‌فرنگی
ـ  شبستان و شوادان
ـ  خانه‌های چهارفصل
ـ  روستایی در زیرزمین
ـ  چگونگی ساخت ساختمانهای زیرزمینی
ـ  مقاومت در برابر زلزله
ـ  فهرست منابع

منابع

سایت آفتاب

انجمن بتون ایران

بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران، تألیف وحید قبادیان

اجرای ساختمان با مصالح سنتی، تألیف استاد حسین زمرشیدی، ۱۳۶۸

کتاب معماری ایران،به کوشش محمد یوسف کیانی ،۱۳۶۶

فهرست کارونسراهای ایران،جلد اول ،اسفند ۱۳۶۲

دکتر محمد تقی رهنمایی، مجله بندر و دریا –سال دوم، ۱۳۶۵

مقدمه

تولید سرپناه همیشه یکی از اولیه‌ترین اقدامات بشر بوده است. اولین منازل به صورت ساخت انواع چادر، کپر و یا ایجاد حفره در تپه‌ها و کوهها شکل گرفته‌اند. بعدها انسان به فکر احداث سرپناه از مواد محکم‌تر افتاد. استفاده از گل و سنگ و ساختن خانه و استفاده از چوب برای پوشاندن سقف و ایجاد خانه‌ها جزو پیشرفت‌های بشر بوده است. سپس نوبت به ابداع خشت خام از گل و ساخت دیوارهای خانه و مسکن با استفاده از خشت خام رسید. زمانی طول کشید تا بشر توانست با استفاده از خشت خام و گل منحنی قوسی که اصطلاحاً طاق‌ضربی نامیده می‌شود ابداع کند و بدین وسیله سردر ورودی ایوانها و سقف خانه‌ها را که اصطلاحاً گنبد نامیده می‌شود بسازد. این بزرگترین تحول در ساخت مسکن بود.

تحول بعدی، تاختن یا پختن خشت خام بود. قدم بعدی، تولید ملاتی قوی‌تر از گل بود که آنرا سارج می‌نامند. با استفاده از آجر و سارج و تکنولوژی طاق‌ضربی بشر توانسته‌ است بدیع‌‌ترین ساختمانها و سازه‌ها را به وجود آورد. کم‌کم دانش معماری به وجود آمد. توسعه دانش معماری نه تنها به زیباسازی بناها کمک کرد بلکه به استفاده از درست و بهینه از فضاها نیز کمک کرده است.

شایان ذکر است ضمن گذشت از جنبه‌های هنری بناها که چشم جهانیان را در تمام دوره‌ها به خود دوخته‌ است، این بناها با نوع طراحی که توسط مهندسان و معماران ماهر ساخته شده است، شما را برای داشتن خانه‌ای خنک در تابستان‌های سوزان و مأمنی گرم در زمستانهای سرد تضمین می‌کند.

اثر تابش خورشید

تابش نور به پنجره تحت زاویه ۴۵ درجه مطلوب خواهد بود. کمتر یا بطور کلی بیشتر از مقدار متناسب و ذکر شده باعث نقصان و یا انعکاس نور از شیشه به درون فضا خواهد شد. چنانچه یک فضا دارای دو پنجره باشد باید نحوه طراحی آن طوری باشد که کوران باد در دو پنجره بکار رفته متناسب باشد و فضا با دریافت تهویه طبیعی در وضوع مطلوب باعث نقصان دمای داخلی فضا نشده و ضمناً تهویه‌ای مطبوع و یکنواخت در فضا داشته باشد.

تأثیر سایه‌بان بر روی پنجره

وجود سایه‌بان روی پنجره می‌تواند از بسیاری جهات جالب و مفید باشد که به شرح آن می‌پردازیم:

خنثی نمودن و عدم انعکاسات نوری که بر سطح نما و در نتیجه به پنجره منتقل می‌شود. به وسیله سایه‌بان و یا قرنیز گرفته شده که در مجموع آرام‌بخش فضا می‌گردد.

وجود سایه‌بان و قاب‌سازی در جوار و اطراف پنجره که با فضای خارجی مربوط می‌شود باعث تقلیل دما جهت رسیدن به قسمتهای داخلی می‌گردد.

پیشگیری از ریزش آب باران بر سطح شیشه و نفوذ آب به پشت پنجره در مناطق سرد موجب پیشگیری از یخ‌زدگی سطوح خارجی پنجره و شیشه‌ها می‌شود. قابل توجه اینکه برای نقاط گرم و خشک و یا گرم و مرطوب وجود سایه‌بان با پیش‌آمدگی جهت تعادل دما در تابستان مورد توجه بوده تا جایی که در شهرهای جنوبی کشور پیشخوان‌سازی جهت مغازه‌ها به شکل فضای سرپوشیده در عرض پیاده‌رو مورد توجه می‌باشد. انعکاس نور و اثر تابش آفتاب را به مقدار قابل توجهی تا ۹۰ درصد تقلیل می‌دهد.

توجه: تقلیل اثر انرژی حرارتی از تابش خورشید به وسیله سایه‌بان در نقاط گرمسیری با اقلیم گرم و خشک و یا اقلیم گرم و مرطوب مورد توجه می‌باشد.

اثر سایه‌بانهای متحرک

در مواردی از وجود سایه‌بانهای متحرک به صورت افقی در بالای پنجره و در مورادی در سه جهت یعنی دو پهلوی پنجره به صورت عمودی و بالای پنجره به صورت افقی نصب می‌شود. سایه‌بانهای متحرک می‌تواند در جهات مختلف و تحت زوایای دلخوان حرکت داشته باشد، به طوری که انعکاسات نوری و حرارتی را در شرایط دلخواه کنترل کرده تا در مواقع نیاز مورد استفاده باشد. بدیهی است رنگ سایه‌بان در جذب و یا دفع نور و انرژی حرارتی در اقلیمهای مختلف قابل توجه می‌باشد. لازم به تذکر است در سایه‌بانهای طبیعی به مانند درختهای گوناگون و بلند در تعادل وضع اقلیمهای گرم در جوار ساختمانها بسیار مؤثر خواهد بود.

ضمناً وجود گل و گیاه و سبزه در تعادل و رطوبت‌ هوای گرم منطقه و همچنین در محوطه بناها بسیار مفید بوده است. این روش در وضع اقلیمهای گرم به‌مانند زابل بسیار مؤثر بوده تا جایی‌که این شهر کویری را دارای آب و هوای مطلوب ساخته است.

اثر رطوبت در ساختمان

رطوبت در ساختمان باعث می‌شود که دیوارهای ساختمان نمور شده و مکانی مناسب برای رشد و نمود انواع میکروبها و باکتریها بوجود آمده و در نتیجه اثر رطوبت در فضاهای مسکونی باعث سرماخوردگی‌های مکرر و امراضی چون رماتیسم و غیره می‌شود.

وجود رطوبت باعث عرق کردن دیوارهای فضا می‌شود که زیادی آن باعث می‌شود.

املاح نمکی در مصالح حل شده و بر سطوح فضاها بصورت شوره و سفیدک دیده شود. این نقیصه کمک فراوان در رشد انواع قارچها کرده. ضمناً بوی ناخوشایندی به وجود می‌آورد و زندگی در این محلها را با اشکال و ناراحتی مواجه می‌سازد. اثرات مداوم رطوبت در اختمان باعث تغییر شکل یافتن بسیاری از مصالح در استخوان‌بندی بنا بخصوص پوسیدگی چوبهای بکار رفته در ساختمان و زنگ‌زدگی در و پنجره‌های فلزی و کابینتهای آشپزخانه می شود. در موارد دیگر باعث نرم شدن سطوح گچ‌کاری و کوپ‌کردن آنها و در نتیجه جدا شدن از سطح دیوارها می‌شود، در این موارد، می‌توان با تهویه طبیعی و اصولی در ساختمان و همچنین استفاده از دستگاههای گرم‌کننده که می‌توانند تعرق سطوح دیوارها و در نتیجه نم ساختمان را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، جلوی رطوبت یا افزایش آن را گرفت.

جهت‌سازی در بنا

استقرار ساختمان سازی در جهت شمال و یا جنوب، شرق و یا غرب  نسبت به وضع حرکت خورشید و تابش آن در تابستان و همچنین وجود بادهای مختلف سبب می‌گردد که در انخاب جهت بنا توجه کامل شود. اقلیم شهرهای خشک و کویری دارای خواص مشترک می‌باشد. از این رو با توجه به کلیات و وجه مشترک‌ها می‌ـوان جهت دادن بنا را با توجه به بسیاری از مسائل مشخص نمود.

بطور مثال به وضع ساختمان‌سازی بناهای یزد و بسیاری از شهرهایی که دارای این خصوصیات (اقلیم) می‌باشند اشاره می‌کنیم. این ساختمانها در اصول چهار فصل ساخته می‌شود. یعنی در چهار و یا در دو طرف ساختن بنا مورد نظر می‌باشد که انتخاب جهت ساختمان برای تابستان‌نشین و زمستان‌نشین مورد توجه خواهد بود.

بخش اصلی تابستان‌نشین در جهت شمال شرقی واقع می‌شود که دارای ایوان وسیع و نیمه‌ساز و مرتفع بوده که در بین اطاقها واقع می شود. مرتفع‌سازی ایوان از سطح زمین سبب تهویه باد به سردابهای زیر ایوان و اطاقهای سه و پنج‌دری جهت زندگی ظهرهای گرم تابستان می‌شود. این قسمت در اثر استقرار بنا نسبت به تابس خورشید در تابستان دارای سایه فراوان بوده و مسلماً باعث خنک شدن فضاها و زیستگاه‌ تابستانهای گرم می‌باشد.

در ضلع مقابل تابستان‌نشین بخش زمستان‌نشین تشکیل می‌شود که تابش خورشید در فصل زمستان باعث گرم نگهداشتن فضاها می‌گردد.

در برخی از شهرهای جنوبی به مانند بندرعباس، بندر لنگه، بندر بوشهر و بسیاری دیگر جهت بنا و ساختمان رو به دریا ساخته شده تا بادهایی که از روی آب وزش می‌کنند همراه نسیم خنک به درون فضاهای مسکون کشیده شود. مسلماً در اینگونه موارد نوع و جهت شمال و جنوب، شرق و غرب بمانند اقلیمهای خشک مرکزی و یا کویری مطرح نبوده و بیشتر جهت دریا مورد توجه می‌باشد.

در برخی از اقلیمها به علت فشرده بودن فضاها از وجود بادگیرهای گوناگون برای تهویه و خنک‌سازی فضاهای متعدد استفاده می‌گردد. امروزه نیز با توجه به مکانیک پیشرفته در این زمینه نیز بادگیر مورد استفاده فراوان می‌باشد.

بادگیر

استفاده از بادگیر از سنوات بسیار قدیم در ایران متداول بوده است. بادگیرها با اشکال مختلف در شهرهای مرکزی و جنوبی ایران ساخته شده که هرکدام برحسب ارتفاع و جهت باد مطلوب طراحی و اجراء شده‌اند. تا قبل از اختراع کولر برقی و گسترش آن در شهرهای مختلف، از بادگیر در ابنیه مختلف مسکونی، مذهبی و خدماتی استفاده می‌شده است و هنوز هم می‌توان باقی‌مانده این بادگیرها را در اقلیم گرم و مرطوب جنوب مشاهده کرد.

عملکرد بادگیر بدین صورت است که باد مطلوب را گرفته و آن را به داخل اتاق‌های اصلی ساختمان، آب‌انبار و یا سرداب هدایت می‌کند.

بعضی از بادگیرها فقط از طریق جابه‌جایی هوا (Convection) داخل بنا را خنک می‌سازند و بعضی دیگر هم از طریق جابه‌جایی هوا و هم از طریق تبخیر (Evaporation) این عمل را انجام می‌دهند.

جهت تقویت عملکرد خنک‌سازی بادگیر و استفاده از برودت تبخیری، از روشهای دیگری نیز استفاده شده است. به عنوان مثال، در شهر بم بادگیری وجود دارد که از ساختمان حدود ۵۰ متر فاصله دارد و با یک کانال زیرزمینی با آن مرتبط است. در بالای این کانال، یک باغچه قرار دارد. بعد از آبیاری باغچه، رطوبت آن به دیوارهای کانال ارتباطی نفوذ می‌کند و نسیم بادی که از بادگیر به سمت ساختمان جریان دارد را خنک می‌نماید.

در بعضی موارد نیز در روی دهانه بادیگر، حصیر، سوفال و یا بوفه‌های خار قرار می‌دادند و روی آنها آب می‌پاشیدند و بدین ترتیب رطوبت و برودت هوای ورودی را افزایش می‌دادند.

در گذشته معمولاً مواد غذایی را در محوطه زیر بادگیر نگاه می‌داشتند تا خنک بماند و دیرتر فاسد شوند.

.  آب هنگام تبدیل از حالت مابع به بخار مقدار زیادی حرارت جذب می‌کند که حرارت پنهان (laten heatgo) نامیده می‌شود. آب این حرارت رااز محیط اطراف می‌گیرد. این امر سبب برودت محیط می‌شود.

از خصوصیات دیگر بادیگر می‌توان «اثر دودکش» را نام برد. در مواقعی که باد جریان نداشته باشد، هوای گرم داخل بنا صعود می‌کند و از طریق بادگیر به خارج بنا هدایت می‌شود و بدین صورت که کماکان یک جریان هوا در داخل ساختمان برقرار می‌گردد. هرچند که شدت آن کمتر از مواقعی است که باد در محیط خارج جریان داشته باشد.

آقای حسن فتحی معمار نامی مصر در داخل کانال بادگیرهایی که برای ساختمان‌هایش طراحی نموده، از یک فواره، یک پمپ آب کوچک، چند ورق حلبی سوراخ‌دار و یک تشت آب استفاده نموده است. در مواقعی که جریان باد گرم و یا خشک باشد و یا هنگامی که دارای مقدار گرد و غبار است، پمپ آب را روشن می‌کند و فواره بر روی ورقه‌های حلبی و نهایتاً به داخل تشت آب می‌ریزد و سپس مجدداً این آب از طریق پمپ به فواره منتقل می‌شود و بدین ترتیب نه تنها جریان هوا خنک و مرطوب می‌گردد بلکه قدری از گرد و غبار آن نیز کاسته می‌شود.

از جمله مشکلاتی که در رابطه با بادگیر وجود دارد این است که با وجود کلیه تمهیدات، باز هم مقداری گرد و غبار وارد فضای داخل بنا می‌شود. به علاوه پرندگان و جانوران موذی و حشرات نیز از طریق مجرای بادگیر وارد فضای داخل می‌شوند. همچنین کنترل کامل مقدار جریان هوا و میزان رطوبت و برودت میسر نمی‌باشد. لذا بادگیر به تدریج جای خود را به کولر آبی در نواحی مرکزی و کولر گازی در نواحی جنوبی کشور داده است.

انواع بادگیرها و محل استقرار آنها

 

30,000 ریال – خرید

پاورپوینت مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

 

 

مطالب پیشنهادی:
  • پاورپوینت ذخیره‌سازی انرژی در معماری سنتی
  • مقاله بادگیر
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    براي قرار دادن بنر خود در اين مکان کليک کنيد
    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید
    

    جستجو پیشرفته مقالات و پروژه

    سبد خرید

    • سبد خریدتان خالی است.

    دسته ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط دیجیتال ایران digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghale.irمحفوظ می باشد.